Pontiac Fiero hidas kiihtyvyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janhenho, 10.9.2016.

  1. janhenho

    janhenho 1st gear

    Moro kaikille!

    Mulla alkoi vuoden -86 Pontiac Fiero temppuilla enkä ole itse mikään autoguru. Alkuun epäilin, että 2-vaihde luistaa (ei ole poissuljettu vika tämäkään) ja kyseessä on GM:n THM-125 3-vaihteinen automaattiloota. MUTTA. Nyt kun alkumasennus ongelman ilmettyä hieman laski ja kävin pitkästä aikaa pikku testiajolla niin aloin miettiä onko ongelma sittenkään siellä. Vaihteet vaihtaa niinkuin pitää ja tuntuu ja kuulostaa hyvältä. Oletin, että 2-vaihde luistaa, kun esim. 80 vauhdista kiihdyttäessä loota pudottaa kakkoselle niin kone huusi, mutta mitään lisävääntöä ei tuntunut eikä vauhti noussut. Pienillä kierroksilla ajaessa ei ole mitään ongelmaa, mutta kestää ikuisuus jo 60kmh vauhtiin.

    Nyt tuntui kuitenkin, että ihan käsin vaihaessa ykkönen, kakkonen ja D:llä kolmonenkin tuntuu jotenkin laiskalta. Luin vikakoodit ja antoi koodin 44, eli Lean Exhaust, laiha pakokaasu. Kaikki ovat sanoneet, ettei tämä voi vaikuttaa asiaan, mutta sanokaapa te? Tuon koodinhan voi aiheuttaa niin moni eri asia ja kun tässä autossa niin perhanan paljon tuota pikkunippeliä, joista vähän jokainen voi vaikuttaa mihin tahansa niin epäilin voiko sittenkin nämä viat olla kytköksissä toisiinsa. Alla linkki vähän samalta kuulostavan ongelman pohtimiseen. Mutta mikäli on vinkkiä antaa, mistä lähteä vikaa hakemaan ja korjaamaan niin yritetään. Kyllä se aina vaihdelaatikon turhan aukaisun voittaa.

    Linkki: http://pontiacforum.com/pontiac/showthread.php?t=31842

    Tässäkin allaolevassa linkissä melko saman kuuloinen probleema. Kovaa kaasuttaessa on kuulunut kesän mittaan semmoinen sihinä (vihellys tai sen tapainen), mutta oletin sen johtuneen siitä, kun vaihdoin hieman paremmin ilmaa imevän scoopin auton kylkeen ja uuden ilmansuodattimen. Mutta onko sittenkään niin?

    Linkki: http://www.automotiveforums.com/t944979-help__any_ideas_on_what_s_wrong_with_my_fiero_.html
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Melkein lähtisin vikaa etsimään alipainepuolelta, eli tarkasta tiivisteet imupuolelta, ja letkustot.
     
  3. M

    M Gearhead

    Mitäs jos se vaan onkin niin, ettei se ole raketti alunperinkään ;)
     
  4. janhenho

    janhenho 1st gear

    Eihän se olekaan, mutta ero aikaisempaan on melko suuri :D
     
  5. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    kyllähän 2,8 fiero rivakka peli on,0-100 8sek allekin.
    ...jos nyt ei satu oleen 2,5 iron duke
     
  6. janhenho

    janhenho 1st gear

    Kyllä 2,8 siis kysymyksessä. Ihan riittävän vikkelä peli minun käyttöön ja mutkissa kun ei paljon tarvi jarrutella! Ihan riittävän vikkelä siis toimiessaan. Nyt pyyhkäisee Micrallakin valoista karkuun :D

    Onko muita ehdotuksia ongelman ratkaisuun, mitä kannattaisi tsekata tai vaihtaa, kun tässä joku kaunis päivä pääsee rauhassa aikaa viettämään auton kanssa?
     
  7. -rautis-

    -rautis- Gearhead

    olettaen et laihalla menee niinku vikakoodi kertoo.alipaine juttua jo tarjottiin,niin ekana kattosin MAP sensorin alipaine letkun et ehjä,eikä tukossa,halki tms.kuvan mukanen käikäle...
    http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/wucAAOSwvzRXw~qx/s-l225.jpg
    muuttaa imusarjan alipaineen sähköiseen muotoon ja lähettääpi ecm boxille.
    vaikuttaa seoksiin.
    helppo tsekata ainakin ens alkuun.
     
  8. janhenho

    janhenho 1st gear

    Jep, ite MAP sensorin testasin, että se kyllä toimii. Mutta pitääpä nuo letkut katsoa. Mikäli vika sieltä ilmenee niin sama tilata kokonaan uudet letkut, kun näköjään nämä jälkivalmistetut ovat metallia niin pitäisi sitten kestää. Mutta tarkastellaan nyt ensin ja palaillaan sitten asiaan.

    Kiitoksia vastauksista ja mikäli jotain tulee vielä mieleen niin kertokaa!

    Edit: Mikäli kyseessä tämä aliapaineletkujen vuodot tms. niin uskaltaako autoa ajaa minnekkään?
     
    Muokattu: 11.9.2016
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Myöskin lambda-anturi voi olla rikki koodilla 44. Se ei silloin anna oikeaa signaalia ja kone käy rikkaalla oikeasti.
    Ei se välttämättä pitäisi kuitenkaan laiskalta tuntua, söisi vaan bensaa normaalia enemmän.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa on noita imuvuotoja jo tarjoiltu, mutta tuossa yksi, joka voi viitata samaan.
     
  11. DX

    DX Double Gearhead

    uskaltaa ihan hyvin, mut kovaa kuormitusta välttäisin jos oikeasti laiha seos, ettei turhaan rasita mm. venttiileitä.
    öljyjäkin voi pikkasen nuuskasta, kovin laiha seos ei välttämättä aina syty ja tällöin polttoainetta saattaa päätyä pikkasen öljyn joukkoon,
    mutta tuohonkaan ei tarvi kovin paniikinomaisesti suhtautua jos öljy ei näytä äkkiä alkaneen lisääntymään ja yleensä tuo vaiva koskeekin aivan liian rikkaalla seoksella käyviä mootoreita.
     
  12. janhenho

    janhenho 1st gear

    Vikana oli tukkeutunut ja sen seurauksena hajonnut katalysaattori!

    Mutta tulipahan tarkistettua letkut samalla. Kiitokset auttaneille!
     

Kerro tästä muillekin!