Pontiac Trans Am WS6 Street&Race projekti x2

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 2.12.2016.

  1. GS

    GS Gearhead

    4 STREET SÄÄNNÖT

    4.5 MOOTTORI

    Moottorin viritys vapaa.......


    Niinhän se meni, että: Nemo saltat sorbius, nisi infanus est...."Kukaan ei tanssi selvinpäin, ellei ole hullu" ja vielä vähän hullumpi pitää olla että nykyisessä taloustilanteessa ja taalan hinnalla lähtee rakentamaan kilpailu ja ennen kaikkea ”ennätyskykyistä” FHRA spec. Street & Race autoa. Toki eihän tässä Drag Racingissa oikeasti ole muutenkaan mitään järkeä, ”hullujen” hommaa joka tapauksessa.
    Eli, nyt ei olla rakentamassa ”katuautoa”, vaan FHRA:n luokittelemaa Top Street autoa, joten ne ...”ei saa kilpiin”...jutut voi unohtaa jo heti kättelyssä.
    Kyseinen auto rakennetaan hyvin pitkälti jenkkiläisiä Street Outlaw/Radial sääntöjä mukaillen mm.25.3 Sfi runkospeksiin niin, että mikäli säännöt joskus kopsataan tänne 1/1, ollaan heti kartalla ja mahdollisimman lähellä valmiina.
    ”Putkirungot kiellettyjä” lukee sääntökirjassa Streetin sääntökohdassa jo ihan etusivulla ja siksi Sfi25.3 Spec. ”putkikehikko”... ei putkirunko, joka tarkoittaa lisäksi mm.orggista/modifioituja runkoaisoja, lattiaa, tulipeltiä, sekä pohjaa. Sfi 25.3 mahdollistaa menon 6.5sek asti, joka varmastikkin tulee riittämään.
    Tavoitteista sen verran että projekti on nimetty: ”Project six” ja tämä olkoon tämän matkan punainen lanka, enemmän kuin lupaus.
    Tämä projekti ei myöskään valmistu lopullisesti ainakaan meidän toimesta koskaan, koska tavoite ennen kaikkea on etsiä rajoja sille kuinka kovaa peltikorilla voi päästä.
    Se miksi ihmeessä siis Top Street, johtuu ihan puhtaasti siitä että koska Pro Modiin ei rahkeet riitä, päästään kuitenkin kiinni käytännössä rajoittamattoman tekniikan rakentamiseen ja ennen kaikkea ilman jarrutteluja....ennen maaliviivaa.
    Raskas ja kallis palikoiden kokoamisjakso alkaa olemaan vaihdelaatikkoa lukuunottamatta valmis ja piirrustukset/suunnitelmat autosta aika selvillä, mutta itse ”niputuksen suhteen” ollaan vielä alkumetreillä, vaikka aika ahkerasti on jo tullut tallilla iltoja kulutettua.
    Eli tämä nyt vain ottaa aikansa kun ei olla liikkeellä valmiin ostamisen kautta, vaan ratkaisut ja rakenteet ovat kauttaaltaan omaa toteutusta.
    Ok, koko palapeliä ei tarvitse keksiä uudelleen, koska nämä 6-sekunnin ”Street/Radial” 4gen Camaro/Trans Am kopat ovat jenkkilässä niin suosittuja kuin ovat, jolloin tänä internetin ihmeellisenä aikana ”rakennusohjekirja” löytyy muutamalla hiiren klikkauksella....tai siis näin tietenkin ajateltiin kun tähän savottaan ryhdyttiin, mutta joo, eihän se todellisuudessa ihan mene niin. Kokonaan ei siis tässä tapauksessa kuitenkaan tarvitse pyörää uudelleen keksiä ja juuri tämä oli se syy miksi aihioksi valittiin juuri 4gen Camaro/Pontiac. Tämän kopan valintaa toki puolsi sekin seikka että keulaa on parisen metriä ja leveyttäkin varsin paljon, jolloin ihan ei tarvitse kenkälusikalla tavaraa ahtaa konepeiton alle.
    Kiitokset siis jo nyt kaikille niille jotka ovat jo nyt olleet korvaamattomana apuna ja esikuvana projektia suunnitellessa ja toteuttaessa (näin erityisesti Kiikalan ja Harjavallan suuntaan).
    Ensimmäinen tavoite olisi saada tämä valmis Sfi25.3 koppa rullaavana kesän näyttelyihin ja jos kaikki menee putkeen niin ensi syksynä voisi olla ekat testivedot. Mutta, koska ihan kaikki ei ole aikataulullisesti omissa käsissä, niin vielä ei kuitenkaan luvata mitään.
    Sen verran taustoitusta, että moottorihan on kooltaan 665cid ja tämä tarkoittaa heti alkuun ilokaasutettuna FHRA Top Street speksein 1500kg ”taistelupainoa” ja mikäli n.3000hv tehotavoite joskus tässä kopassa x2 88mm Precisionin turboilla saavutetaan... tarkoittaa se sitä että aika moni rakenneratkaisu pitää olla lujempi kuin ”Pro Mod” markkinoidut palikat ja mm.tästä problematiikasta myöhemmin paljon lisää, kuten tietenkin paljon muustakin.



    Projektin ”luonnetta” ja etenemistä voi seurata tuolta:
    https://www.facebook.com/MadChiefRacing/?fref=ts

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.9.2017
    Make.S, kede -57 ja J.J. tykkäävät tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tämä meni heti seurantaan!
     
  3. mxu

    mxu 3rd gear

    No nyt, 665cid.. mielenkiinnolla seuraan kyllä prokkiksen edistymistä! Tsemppiä ja onnea teamille, pulkka nippuun ja radalle!
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Mitä tuohon "Mad"....”hulluuteen” tulee, niin nykyisillä FHRA:n Top Street säännöillä juuri tuo 665cid on ”hulluutta”, koska siitä rokotetaan painokertoimella suhteettomasti enemmän kuin ahdinkertoimella. Säännöt siis suosivat pientä litratilavuutta ja tolkutonta ämpäria...tai kahta koneen kyljessä. Meillä lähestymistapa on nyt kuitenkin täysin toisenlainen ja aikahan se tulee näyttämään ollaanko taistelussa tuulimyllyjä vastaan, vai päästäänkö jossain kohtaa oikeasti ennätysten kimppuun(paperilla kyllä...käytännössä, katsotaan?).
    Tehopainosuhde ei kuitenkaan ole 1/1 todellisuudessa kaikki kaikessa, koska auton painon lisääntyessä rakenteet ja rakennemateriaalit pitää todellakin olla kuin panssarivaunussa.
    Erityisesti nyt kun tämän projektin kohdalla moottorin koon lisäksi päädyimme varsin rajuun ilokaasun ”annosteluun” (x4 stage Speedtech+1200hv) on mm.voimansiirto varsin kovilla tämän massan alla. Tästä problematiikasta mm.voimansiirron osalla myöhemmin paljon lisää kun ”rakentelukertomus” etenee.
    Tarkoitushan ei kuitenkaan ole ”avata hanoja selälleen” heti kun päästään radalle, vaan eka kausi tullaan ajamaan Real Streetissä ilman kaasuja ja testiä on tarkoitus ajaa muuallakin aina kun se on mahdollista. Tästä syystä on ollut pakko myös panostaa jonkin verran kuljetuskalustoon, jotta jokaisen pikku ”narauksen” vuoksi ei tarvitse lähteä Sastamalaan kotitallille, vaan isoimmatkin huolto+korjaushommat saadaan tehtyä pelipaikalla.
    Koko projektin yksi kulmakivistä on ajaa=testata mahdollisimman paljon...”ruuvia koko ajan kiristäen” ja se ei onnistu vain kotona peukaloita pyöritellessä ja pikkuvikojen kanssa turatessa.
    No, aika näyttää onko tämä A-suunnitelma se lopullinen, vai haetaanko aapiskirjasta kuinka paljon lisää uusia suunnitelmia ”kutoseen” pääsemiseksi....eikä sekään ole sanottu etteikö koneen koko lopulta hieman pienene ja ne kaksi ämpäriä on pakko laittaa tämänkin konehuoneeseen. Jos näin, niin sitten ne vain laitetaan, mutta vasta sitten kun tämän ”hulluuden” rajat on oikeasti katsottu.
     
    Muokattu: 5.12.2016
    hantta tykkää tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    No tervetuloa "meidän luokkaan" koeajamaan autoa. Ehdinpähän sitten varikolla iltaisin tutustua teidän kalustoon paremminkin :)
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, tsemppiä vana rakenteluun, koittakaa olla aikaansaavia! Meillä jos ois tollanen 665 ni saatais viel parisatkuu keventää..., eli samojen ongelmien suhteen ollaan painittu noiden osamitotuksien ym. kanssa pienemmilläkin tehoilla. Aika raikasta saa kyl olla 3000 heppaan, tota vajaa 800 kokosta ku käytiin jarruttamassa ni yhellä setillä tuli 1530. Toi SFI 25.3 mitä kattelin on mm. lattian osalta tiukempi kuin 25.5 mikä meillä on, et jää kyl tosta meidän katiskasta runkoluokitus päivittämättä kun alkuperäistä lattiaa ei ole kuin takaluukussa. No, jos sit ehkä joskus hoitaa jonku toisen kotelon ja heittää tohon vaparin.
    [​IMG]
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Eihän se sääntöjen tarkoittama orggislattia ole ongelma jos vain saat jostakin 4d latolöytökopasta pohjapellit(tai uudet tarvikkeet jos löytyy). Nehän voi ”riisua” kaikista vahvikkeista+palkeista ja kun orkkiksen modifiointi on kerran sallittu, niin jalkatilakaukalot ym. voi nostaa ”koroon” muun pohjan kanssa.
    Eli lopullinen asennettava pohjapelti ”modifioidaan”, mutta kuitenkin siis sääntöjen mukaisesti niin että lopputulos on varsin levymäinen. Kyllä, olisi paljon helpompaa pistää sileästä uutta, mutta kun kerran "herra Sfi” ja jenkkilän street säännöt näin määrää.
    Jos kerran säännöt ei salli putkirunkoa, ja jos mennään ”panssarivaunuilla” alle 7.5sek , niin näin on sitten pakko tehdä .
    Meillähän alapuolen runko jää lattiapeltien alle ja ohjaamo-osan pellit kiinnitetään vasta aivan lopuksi. Eli nyt vielä nekin majailee pistehitseistään irti porattuina verstaan takana lumihangessa.
    Niiden asennuksesta ja modifioinnista toki tuossa projektikertomuksessa myöhemmin paljon lisää.

    Uutta päivitystäkin projektista ja juuri ollaan tulossa Sfi 25.3 tulipeltiin....:
    https://www.facebook.com/MadChiefRacing/?fref=ts
     
    Muokattu: 9.12.2016
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo. SFI25.5 vaatii vain hitsaamalla kiinnitetyn peltilattian, ton vehkeen orkkislattia on vfarsin kiemurainen ja vaatis sit aikalailla uudelleenrakentamista toi pohjan sovittaminen, ei oo siihen motivatitoa kun ite katiska ei muuks muutu. Ja on se 7.5;kin vielä matkan päässä, mut luottavainen oon sen suhteen et ens kesänä ei ole.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Se riippuu pitkälti siitä kuinka alhaalla nykyisen rungon alaosa on?
    Eli meillä kun runko on tätä alusta asti ajatellen saatettu niin alas kuin mahdollista, eli helmakoteloiden pokkauksen tasaan....miinus milli, jolloin orggis pohja asettuu alkuperäiseen paikkaansa varsin kivuttomasti ja on siis hitsattavissa vanhoista pistepaikoista lähes kauttaaltaan takaisin. Takajalkatilojen poteroita on hieman madallettava, jotta vältytään näiltä ”viilloilta” joissa runkoputket ovat puoliksi upotuksessa pohjapelleissä (sallitut, mutta rumat).
    Eli meillä tavoitteena on että pohjapellit olisivat ylhäältä katsoen varsin ehyet.

    Tuossa muutama vastaava ratkaisu maailmalta(huom.rungon alapinta suhteessa helmapokkauksiin):

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joo..., silloin ku tota meidän katiskaa tehtiin oli just(?) tullut toi 25.5 painavammille laitteille, Suomen säännöissähän edes noita luokituksia ei oo edelleenkään kai näkyvissä. Mut enivei, se tehtiin silloin sen ja silloisten street sääntöjen mukaan. Nyt ois toisenlaisiakin vaihtoehtoja, mut kuten sanottu ainakaan nyt ei oo motivaatiota lähtee tota isommin muokkaa.
    Mute hieno nähä et joku jaksaa panostaa, itekin kyl ajetaan erilaisilla laitteilla mut ei ainakaan huomenna uutta rakenneta!
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Näinhän se toki on. Mitäs teillä muuten olikaan se ”taistelupaino”?
    Ei taida vielä tätä kirjoittaessa olla vielä yhtäkään Sfi25.3 speksattua runkoa...kehikkoa tässä maassa, eikä meilläkään ihan vielä leimaa putkessa/paperissa, joten nähtäväksi jää tuleeko tästä lopulta vielä minkälainen savotta. Tarkoitus olisi kuitenkin saada tämä Sfi 25.3 projekti leimattuna näytille ensi kesän näyttelyihin kaiken kansan ihmeteltäväksi ja kommentoitavaksi, mutta katsotaan nyt meneekö tämäkään niin kuin strömsössä?
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Se on ollu siin hilkulla spekseihin, mikä on 1633kg muistaakseni
     
  13. GS

    GS Gearhead

    No joo, on sitä siinäkin, varsinkin kun tässä jo kuviteltiin että ”kiihdytysauto” ja 1500kg ei sovi samaan lauseeseen?
     
  14. GS

    GS Gearhead

  15. GS

    GS Gearhead

    Muokattu: 8.9.2017
  16. GS

    GS Gearhead

    Muokattu: 8.9.2017
  17. GS

    GS Gearhead

    Muokattu: 8.9.2017
  18. GS

    GS Gearhead

    Muokattu: 29.6.2017
    Catiska tykkää tästä.
  19. GS

    GS Gearhead

    Muokattu: 8.9.2017
    bbford, Achti, kede -57 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. f-85

    f-85 Gearhead

    Nyt on hyvä meininki, mikään ei voi mennä vikaan!
     

Kerro tästä muillekin!