SBC ja koneen palikat...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jorke, 5.6.2009.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Laitetaas taas kerran tällänen juttu mut kun on moni jo tehnyt nii teillä tietoa.
    Ois kone rakenteilla ja tarvis vähän jelppiä nokka/mäntä kombinaation ostamisessa.

    Kone on:
    - Chevy 350, täys remppa
    - Corvette alukannet 58cc palotiloilla
    - Edelbrock Performer imusarja
    - peltisarjat, tällä hetkellä täysmittaset mut saattaa joutua laittaa lyhkäset
    - kaasaria ei ole vielä

    Vääntöä ois hakusessa enemmän kun tehoa. ei haeta mitään kierroskonetta.
    Sellanen pirteä katuviritys.
    Auto painaa ehkäpä noin 1600 kiloa.
    TH700 Corvette loota/turbiini

    Että minkäslaista puristusta, millasella nokalla...
    On noit Pikku lohko virityskirjoja tuossa mut ei oikein osaa ite päättää
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Noin pieni palotilasille kansille täytyis noilla muilla halutuilla ominaisuuksilla laittaa jotkut "kuoppamännät" ettei puristus-suhde karkaa liian ylös,kun sitten tarvis jo nokkaakin ja sit vääntö alkaa olla mennyttä ja ei nuo kannet sit virtaakaan enään niillä nostoilla mitä nokka antais,eikä imusarjakaan...

    Kaasariksi ehdottomasti Holleyn 6210 eli 650 Spread bore dp,menee suoraan performerin päälle ja toimii hienosti,antaen hyvät alipaineet tyhjäynnillä ja sen tuntumassa johtuen pienistä ensiokurkuista ja omaa sit säätömahdollisuuksia joka suuntaan!

    Nokaksi compin XE268 ja ite laittaisin jos vääntöä hakisin niin nostajiksi Cranen lievästi vuotavat Hi Intensityt(toimii varmasti tuossa,kun toimii XE284:nkin kanssa mainiosti)

    Puristuksiksi sellaset 9,3-9,7:1 yli kympin en uskaltais suositella todellista ruttua tuolle nokalle,mut tuollakin reseptillä mennään hyvinkin matalaan 14sek aikaan kohtuullisella välityksellä,jopa 13sek puolellekin on mahiksia jos vaan kannet virtaa ja kaikki muu on iskussaan!
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    Suosittelen noiden kansien vaihtamista esim. Vortec-kansiin. Vortec-kannet virtaavat tosi hyvin ja niillä saa mainiot tehot maltillisella nokalla.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Olis kyllä hyvät kannet,mut kysyjällä kuitenkin on jo melko hyvät tuotantokannet mut jos rahkeet vaan vielä riittää niin ei muuta kuin vorteccia kehiin vaan...
     
  5. jorke

    jorke Gearhead

    Joo, ei kyllä rahkeet kestä :). Persaukisen on harrastettava budjettirakentamista.
    Kaverilta sain ostettua suoraan ajosta nuo alukannet huonojen saasterautakansien tilalle.
    Ajattelin jotain 10 paikkeilla olevia puristuksia ja dished tyyppisiä mäntiä kansien pienen palotilan takia.

    Ai tuo nokka?
    Comp Xtreme #12-242-2 268-280 Adv duration .477 .480 lift ?

    Tuolta Northern Autoparts paikasta ajattelin ostaa koneen remppasarjan ja osat:
    http://www.northernautoparts.com/Produc ... odelId=380

    Hinnat aikas kohallaan :)
     
  6. jorke

    jorke Gearhead

  7. jorke

    jorke Gearhead

    Tuommosta pakettia aattelin:

    Chevy 350 1969-1980
    mainbrgs: .010
    pistons: .030
    rings: .030
    rodbrgs: .010
    CloyesDoubleRollerTiming: Cloyes True Roller # 9-1100SP
    HighVolume: Oil pump (must use oil pump shaft with steel pin sleeve)
    Camshaft: Comp Xtreme #12-242-2 268-280 Adv duration .477 .480 lift
    CleviteBrgs: Clevite Brgs
    HypereutecticPistons: Sealed Power/Federal-Mogul Hypereutectic Pistons (dish) # H423NP
    MolyRings: Sealed Power/Federal-Mogul Moly Coated Rings
    OilPumpShaft: High Volume Oil pump shaft (must be used with high volume pump)
    CompLifters: Comp Lifters
    Pump: AW1121H Performance Pump 77-80 Tall

    Kumpa ois parempi, 9.5 vai 10 puristusuhde?
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Juuri tuo nokka!

    Mittaapa huviksesi pitääkö se 58cc kansissasi paikkaansa,yleensä noissa kaikissa kansissa on vaan ollut enemmän palotilaa kuin ois pitänyt olla...

    Noilla halvoilla männillä en ite kyllä lähtis enään kympin rutun kanssa liikkeelle,ettei laki vaan irtoa kun eikös juuri noissa männissä ole öljyrenkaan alla aika pitkästi auki,ettei ole pelkästään vaan porattuja reikiä?
     
  9. jorke

    jorke Gearhead

    Saa esittää lisää ehdotuksia. Pitää tilata osia tässä lähiaikoina kun tuttu muuttaas Suomeen päin takas
     
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Ilmeisesti lohko ei ole rulla seuraajilla?
    XE sarjalaisissa on ollut "normaalia" enemmän kulumis vikoja johtuen nopeista rampeista.
    Käsittääkseni lunatin nokat eivät ole niin äänekkäitä ja esirampit hieman modernimmat. Esim tuollainen nokka:
    http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=1984&gid=287
    + sopivat jouset.

    Alumiini kansien kanssa voi käyttää yllättävän paljon puristuksia, esim LT4HOT nokan kanssa ovat käyttäneet onnistuneesti 11 puristus suhteita, joskin LT1 on hieman parempi palotila ja se on ruisku.
    Oma mielipiteeni on kyllä että jos esim 9.5 => 10 puristus suhteen nostaminen tuo ~1.5% lisää tehoja ja jos autossa ei ole nakutuksen tunnistinta ja mennään pers säädöillä, niin mielummin tuo 9.5:1.
    Vuotavat nostajat nostavat matalilla kierroksilla puristus painetta ja jos puristus suhde on nostettu jo rajoille, niin se tietää nakutusta.

    High volume pumppu lienee turha, vakio tuottoisella pärjää.

    Noissa kansissa lienee sama kanava desing kuin LT1 kansissa.
    Niitä ei missään nimessä kanata vaihtaa pois, pienellä porttaus työllä niillä pöllyttää esim Vortech kannet koko nosto alueelta ja .5" nostoilla eroa on arvaten ~30cfm kansiesi eduksi.
    Eli mielummin kannattaa sijoittaa se uusien kansien hinta porttaustyöhön.
    ..tai sitten säästää ja ostaa vielä pykälää paremmat =)

    Vääntökoneeseen joku vakuumi toisioilla varustettu kaasari olisi omaan mieleen. Ei tule mitään nyykähdyksiä jos joutuu pienillä kierroksilla painamaan kaasua syvälle.
    Ehkä jopa ihan perus Edelbrockin 750.

    Taitaa olla mielipiteitä yhtä paljon kuin tekijöitä. =)
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    Se on hyvä että on paljon mielipiteitä :)

    Ei ole joo rullaseuraajilla.
    Kyllä ne täällä päin ovat kanssa suositelleet Compin 268 nokkaa tai vastaavaa, hyvin on toimineet pikkulohkoissa.

    Itse kyllä ehkä olisin valinnut lievemmän nokan, ihan varmuuden vuoksi :). Eiks se niin mennyt et jos mietit kahden nokan välillä, valitse se loivempi :).

    Vaikuttaako oikeasti noin vähän puristusten nosto tehoon? Varmaan vaikuttaa paljon alavääntöön ja miten kone toimii alhaalla.
    Ei sinänsä ole hakusessa isot huipputehot vaan vaan enemmän vääntö/katu/cruisailuvehje
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meillähän oli siinä Oildropperiin tehdyssä noin kymppipuristeisessa 350 padassa juurikin tollanen Compin 268 ja niinku Jorke varmaan cruisingeista muistat (tai no joo, muistikuvat niistä on itse kullakin usein hataria mut onhan niistä videoita :poff: ) niin hienosti pelas ja rokkas :wink:
    Hema meille silloin suositteli kokeilemaan sitä kun mietittiin samoja juttuja mitä sä nyt ja kovin oltiin siihen nenuun kyllä sitte tyytyväisiä :)
     
  13. jorke

    jorke Gearhead

    Niinhän mä lueskelin ja muistelin et teillä sellanen oli Farkussa.
    Meinasin Hemalle soitella mut Saku sano et sitä nokkaa oli senkin koneeseen suositellut. Ja kun teillekin niin mitäpä sitä sit soittelemaan 8)
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä siinä on nokkaa kerrakseen,mut ei ois hassumpi kyllä corvette68:nkaan esittämä nokka...

    Äänekkäiksihän noita XE-sarjan nokkia on kyllä moitittu,mut ei meidän pannusta ainakaan mitään enää rapinoita kuule kun siinä on pykälää tiukempi XE-sarjalainen ja toimii hienosti alhaallakin ja kuulemma kuskin mukaan intautuu ylemmillä kierroksilla mukavasti :D
     
  15. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Voihan sitä isompaa puristusta kokeilla, toimihhan se varmasti ainakin jos tekee laiskan ennakkokäyrän.

    C:\personal\omat\Autot\Artikkeleita\Vizard\0311_phr_power_squeeze.htm

    Niin kamalan moni asia vaikuttaa siihen mikä nakuttaa ja mikä ei.
    Esim jos toinen moottori tekee 360nm ja VE% on 80.
    Toinen tekee 530nm ja VE% on 100.

    Tarkoittaa että toisessa moottorissa sylinteriin jää ~20% enemmän ilmaa kuin toiseen, eli sylinteripaine on tuon verran korkeampi vaikka puristus suhde, tai "dynaaminen puristus" olisi sama.
    Toisessa koneessa vääntö voi tulla alempana kuin toisessa, niissä voi olla eri termostaatit, erilaiset sytkä käyrät jne jne.
    Jos jollain olisi likimain samanlainen kokoonpano ja tarkat laskelmat puristus suhteesta, niin sellaisestahan kannattaa apinoida.

    Pelkästään sytytys ennakolla voi saada aika paljon muhkeamman alapään väännön.. liian suuri puristus suhde voi vaatia liian pienen ennakon ja alakierrosten teho kärsii.

    Ehkä olen vaan liian pelokas kokeilemaan muutaman hevosen takia rajoja katuautoon, kun olen nähnyt niin monta rikki nakuttanutta moottoria =)
     
  16. jorke

    jorke Gearhead

    Vuodelta 2004 täällä palstalla vanha keskustelu 350 rakentamisesta. Siellä ihan mielenkiintoinen linkki jossa linkkinä yli 100 pikkulohkokonetta tiedoilla:

    http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html

    Siin alussa on linkki jossa voi ladat Excel listan ja siellä hakea mikä itteä kiinnostaa. Ei ole kerennyt kyl oikein tutustumaan
     
  17. jorke

    jorke Gearhead

    Oisko lisää ideoita?
    Esim tuosta kaasaripuolesta. Tuossa on yks Quadrajet kaasari kaverin 383 koneesta jolla koneen sais käymään ja ajoon mut mikäs ois tuohon suunniteltuun pakettiin hyvä?
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Performerin kanssa sopis hienosti yhteen Holleyn 6210 eli 650 Spread bore dp ja oikein säädettynä pelaa todella hienosti ja joustavasti,ei tee sen jälkeen enään vacuumia mieli...
     
  19. jorke

    jorke Gearhead

    57cc sain mittauksella palotilaksi elikkä on sitten tuon 58cc niin kuin on ilmoitettu tuollaisille kansille.

    Aattelin nyt sit laittaa männät 9,5 puristuksien mukaan kun lohkosta kansitasotkin viel plaanataan.
    Mut pähkäilen kumpa nokka ois itellä parempi, XE262H vai XE268H ....
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Laita toi isompi.
     

Kerro tästä muillekin!