Startin kytkentä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kauko-63, 21.8.2020.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Joskus sillon, ko jeesus synty, ni ne laakerihelat öljyttiin sillain, että pidettiin helaa peukalon päällä pystyssä ja kaadettiin näin syntyneeseen "kuppiin" öljyä. Kun "kuppi" oli täynnä öljyä, ni painettiin etusormella yläpuolelta, jonkajälkeen hela alkoi melko pian "hikoilla" öljyä ulos helan ulkopinnalta. Sillain ennen säästettiin aikaa, jota kellään ei tunnu enää olevan.

    Vohan niitä liotellakkin, mutta laakeripronssi "hikoilee" sen öljyn läpi hetkessä puristamalla.
    Säästyy vähän aikaakin.
     
    Inlinee ja hantta tykkäävät tästä.
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Isä aikoinaan tuon opetti, ja pidin tuota lähes taikatempppuna :d
     
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Kyllä ne tuon vielä ammattikoulussa -90 luvun alussa opetti.
    Ei tullut seurattua, mutta luulisin että nykyään ei enää startteja autopuolella amiksessa avata.
     
  4. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Onkohan mulla koko etuvastusta ollenkaan.. moottorin käydessä puolan plus näytti vähän kaasua painaessa yli 14 V jännitettä, eli samaa kun akku.eikös sen pitäisi näyttää jotain 9v tai jotain sellasta jos vastuksen kautta virta tulee?
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tota ei oo tullu ite mitaattuakaan vaikka on kahdessa autossa vielä katkojankärjet, oliko digitaalimittari vai viisari ? kun jotkuin digitaalit meinaa vähän sekoilla, mut jos on alkuperäset johtosarjat niin sierllähän se etuvastus on johtona.
     
  6. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Oli digitaali mittari jolla mittasin, ja tossa aiemmin joku kehotti kärjettömään sytkään niin sellanen ollu jo monta vuotta kiinni
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Todennäköisesti kaikki ok digitaalimittari voi näyttää maksimi arvoa kun jännite siinä puolan plussalla vaihtelee kipinöiden tahtiin.
    Täytyy joskus kun muistaa niin kattoa iteltä viisarimittarilla mitä noissa oikeesti näyttää.
     
  8. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    Voishan tohon kuitenkin ajan kuluksi sen releen laittaa ei siitä haittaakaan ole ja varmistuu startissa kunnon kipinä,
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Mittarin lukema voi olla ihan "mitä sattuu", eli riippuu mittarin "vaimennuksesta" ja kierrosluvusta. Jos sitä katselee oskiloskopilla, nin se pyyörii jossai 6 - 300 V. Sinne kun "puskee" kelan jäännösmagnetismista riippuen erilaisia jännitepiikkejä ja normi mittari antaa lukemaksi jonkin keskimäräisen keskiarvon mittausajan mukaan, eli yritän selittää et eri mittarit antaa eri arvon, kun sitä käynnissä mittaa. Oskilloskooppi kertoo totuuden.

    t. AM
     
  10. Oskari

    Oskari 1st gear

    Väännätkö oikein rautalangasta maallikolle mihkä väliin sen releen laitat ja mistä otat ohjauksen sille ?
     
  11. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    No aika maallikko se minäkin olen näiden sähköjen kanssa, mutta tein niin että herätteen otin startin heräte piuhalta ja ohjattava laite tässä tapauksessa on puolan plus, jatkuva virta akulta ja sit maa jostain, selvästi parani käyntiin lähtö kun parempi kipinä startissa.
     
  12. Oskari

    Oskari 1st gear

    OK.
    No laitoitko sinä sulakkeen akun ja releen välille ?
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    No se kyllä jäi laittamatta.
     
  14. Oskari

    Oskari 1st gear

    Niin se toinen ohuempi johdin ilmeisesti tuli puolalta ja meni solkun I - napaan ?

    Eikö siinä välissä ollut rele, vai oliko siinä diodi ?
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ei tarvi diodia, mut sulake on tietty hyvä olla jos jotain sattuu niin ei oo johot puna hehkusia.
     
  16. Oskari

    Oskari 1st gear

    Tarkoitan siis tämän ketjun aloittajan alkuperäistä tilannetta, solkun I - napaan ilmeisesti tullut puolalta johdin, onkohan sen I - navan ja puolan välissä ollut diodia tai relettä. Niin ja yleensäkin tällaisissa tapauksissa, kun puolalle otetaan jännite jo solkulta starttauksessa. Jossain kaavioissa näytäisi olevan välissä diodi, joissain suora yhteys, joissain rele.

    Minulle on täällä kerrottu, että se solkun I - napa on yhteydessä solkun siihen isoon napaan josta lähtee starttimoottorille johdin. Eli jos puola on suorassa yhteydessä solkun I - napaan niin mikä estää jännitteen pääsemisen starttimoottorille senkin jälkeen kun virta-avaimen kääntää RUN asentoon, tulee vaan pitempää reittiä ja jos aloittajalla vielä puolalla auton käydessäkin 14 V.
     
  17. yixingL

    yixingL 1st gear

    Tilasitko sen verkkokaupasta tai lähikaupasta?
     
  18. pokari

    pokari 1st gear

    Mikä laatikko sulla on? mulla lukee laatikon pohjassa hydra-matic ja ei tunnu mistään saavan uutta starttia. suomesta saisi jetaway laatikkoon. eli mistä tilasit omas jos on sama laatikko?
     

Kerro tästä muillekin!