Startin piuhat hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja RokkiMikko, 20.8.2002.

  1. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    laatikkorempan yhteydessä otin startin irti suunnilleen silmät kiinni joten nyt ei oo hajuakaan että mihin ne kolme piuhaa tulee. Eli johtoja on kolme: Yks pikkurillinpaksunen suoraan akulta ja sitte kaks vähän ohuempaa ties mistä. Toinen ohut on ilmeisesti herätevirta mikä nostaa startin rattaan vauhtipyörän kehälle. Minne kytken piuhat??
     
  2. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Päävirta, herätevirta ja laturinjohto?

    Eli herätevirta omananaan starttiin omalle paikalleen, se paksu kaapeli ja toinen ohut laturinjohto sitteen yhdessä siihen starttiin.
    Tällä kytkennällä pitäisi palaa auto kuin auto...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    tai voihan siinä olla kaksi ohuempaa johtoa...heräte ja esivastuksen ohitus...
     
  4. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    Eli laitanko sen pikkurillinpaksusen ja sen toisen päällekkäin samaan napaan? Herätevirtapiuha on oikeassa paikassa solenoidissa ja tämä toinen napa on sen vieressä myös solenoidissa. Mikä on esivastus?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    enpä juurikaan saanut selvää tuosta selvityksestä....
    mutta....siinä startissahan lienee päävirta johdon paikka ...eli yleensä mutteri kiinnitys
    lisäksi siellä on heräte johdon paikka usein abiko liitin ...jos siellä on toinen abikoliittimen paikka se on mitä luultavimmin se esivastuksen ohitus.
    eli sytytys puolan jännite kulkee normaalisti vastuksen läpi mutta startatessa se ohitetaan ja silloin jännite menee suoraan puolalle tästä liittimestä
     
  6. ana57

    ana57 1st gear

    Kolme johtoa, joista ainakin yhdessä on n. 8 tai 10 mm silmukka liitin, se ei käy kuin yhteen kohtaan solenoidin päässä (jos käytetään aavistuksen verran järkeä, käyhän se liitin tietysti vaikka kiertokangen alapään mutterin alle). loput kaks johtoa, tökitään niihin liittimiin joihin ne sopii, kokeillaan pyöriikö startti, jos pyörii ollaan jo aika lähellä, jos ei vaihdetaan kahden viimeksimainitun paikkoja.
     
  7. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Juu, ei tuolla ohjeella pitäisi saada vahinkoa aikaiseksi. Maansa starttihan saa lohkosta eli kaikkien on oltava virtapiuhoja. Väärin kytketty startti vain ei pelaa.
     

Kerro tästä muillekin!