Sylinteri / mäntä välys (Ford 520 stroker)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valiant65, 28.6.2014.

  1. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Eli kysymyksessä Ford 429 joka oli jo valmiiksi 0.030 ylikoossa. Hommasin uuden akselin 4.3 iskulla, 6.8 pitkät veivit ja riskillä 4.39 kokoiset flat top-mukit. Kansissa on 74cc palotilat joten puristukset tulis oleen jossain karvan alla 13:1 :odroll: Ideana oli selvitä tästä kohtuu rajulla mek.rollerilla ja E85:lla.

    Mäntävalmistaja (Probe) suosittaa välykseksi 0.0035" ... 0.0075"

    Nyt hivenen epätarkoilla mittavälineillä (digitaalimauseri) sain välykseksi 0.008" (jonka sormituntuma myös vahvistaa) :D

    Kysymys kuuluu että uskaltaako noin "holkkoa" pakettia laittaa nippuun vai onko parempi kaivaa kuvetta uudestaan vähän syvemmältä ja tilata isommat männät ja sitten koukata koneistamon kautta? :eek:
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    On se kyl yli sadasosamillin väljä=> heitä roskikseen!
    Mut oikeesti noilla mittavehkeillä ei moottorin osia mittailla;marssi koneistajan pakeille niin katsotte ne oikeat mitat asiaankuuluvilla välineillä.Meet sit vasta mäntäkauppaan jos siltä näyttää.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Samaa mieltä tuosta välyksen mittaamisesta että kunnon välineillä ja tietysti oikeasta kohdasta sen männän mittaus.

    Jos tuo sun oma mittaus pitää kuitenkin paikkansa niin onhan se välyksenä melkoinen, mutta alueella mäntävalmistajan suosituksiin verraten ja siten ihan toimiva.

    Väljemmän pään välyssuositukset on kyllä kuitenkin lähinnä ahdettuja kilpakoneita varten ja tiukemmat vapari-katukoneisiin.
    Isoilla välyksillä tulee koneesta helposti vähän rumempi käyntiääninen jos sillä on merkitystä.

    Jos päädyt hankkimaan uudet männät niin otappa yhteyttä, saattais olla vaikka käyttöä noille sun "vanhoille".
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Kiitokset kommenteista.
    Lähinnä jäi vaivaamaan että kuinka tuo kohtuu kova puristussuhde ja toisaalta E85 vaikuttaa välystavoitteeseen?
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    13 rutut sattuu e85:n kanssa ihan nappiin, eikä sitä dynaamistakaan puristussuhdetta tarvitse ylisuurella nokalla alkaa säätämään.
    Välyksien suhteenkaan ei ole mitään erityisvaatimuksia koska e85 viilentää konetta niin paljon enemmän korkeasta puristuksesta huolimatta.
     

Kerro tästä muillekin!