taka-akseli aihion ja välityksen valinta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja janihei, 10.10.2021.

  1. janihei

    janihei Gearhead

    Tervehdys! minä kun olen näistä asiosta täysin pihalla, niin kertokaapas viisaammat kokemuksia omista kombinaatiosta. Tarkoitus olisi vaihtaa MB w110 koriin jäykkä taka-akseli tuon mersun linkku
    hirvityksen tilalle. Moottori tulee olemaan chevyn sbc350, lootaksi tulee mb722.6/nag1. Omamassa tulee olemaan autossa noin 1400kg. renkaan ulkohalkaisija noin 600mm. Tällä hetkellä fordin 8" on omassa listassa ykkösenä, mutta tuntuu olevan aihiot kortilla. Jonki verran on tullut laskureilla pyöriteltyä eri välityksiä ja jokin lähelle 3.0 välitystä näyttäisi maallikon silmään mukavalta, jolloin rpm vs nopeudet vitosella olisivat, 1800rpm=82kmh, 2200rpm=100kmh, 2400rpm=110kmh, 2500rpm=113kmh. näissä ei ole otettu huomioon mahdollista turbiinin luistoa, mutta lukkoon se kuitenkin ko lootassa menee, onko 100% lukossa? sitä en tiedä.

    laatikon välitykset

    1=3.6
    2=2.2
    3=1.4
    4=suora
    5=0.83
     
  2. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ainakaan ennen noin päin sitä muutosta ei voinut tehdä. Eli erillisjousitetusta jäykäksi akseliksi. Toisin päin kylläkin.
     
  3. janihei

    janihei Gearhead

    Luetaankohan toi linkku muka erillisjousitetuksi.
     
  4. Näin minä tulkitsen, mutta asiaa kannattaa kysellä katsastusmieheltä. Se linkku erikoisesta rakenteesta huolimatta toimii samalla tavalla kuin tavallisempi erillisjousitus.

    [​IMG]
     
  5. gt302

    gt302 3rd gear

    veten akseli ton tilalle c4 tms.tai parempi ems. mb e211 akselisto
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. janihei

    janihei Gearhead

    Mb w211 akseli on liian leveä. W201 ja w202 malli akselit olisi mitoiltaan täydelliset mutta kantavuus ei riitä, näitä tuli perjantaina mittailtua raptecin pihalla. W203 akselia ei tullut edes mieleen tutkia, mutta siinä varmaankin riittäisi kantavuus. Toi corveten akseli näyttää kyllä mielenkiintoiselta.
     
  7. gt302

    gt302 3rd gear

    taitaa olla veten akseli myöskin sit liian leveä..

    Mulla on tuolla varastossa täydelliset c4 etu ja takaset pitää varsin mitata joskus
     
  8. janihei

    janihei Gearhead

    1475mm on w110 raideleveys taka-akselissa. Eikä saisi olla milliäkään leveämpi. Ps vanteet jo teetetty
     
  9. Kaikkea voi silputa, mutta tämmöisessä se on iso työ.

    Jos ne vanteet on Mersun jaolla, niin se rajaa vaihtoehtoja. Toi leveys vois olla aika sama kuin Volvossa:

    [​IMG]
     
  10. janihei

    janihei Gearhead

    Kinnityspisteet on tuossa hyvinkin samanlaiset kuin mb akseleissa. En tiedä, jos ei tuohon saa jäykkää akselia niin täytyy varmaan heittää hanskat tiskiin.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tollanen 960:n akseli on hieno, tosi mukava ajossa ja pyörät pysyy suorassa kaikissa olosuhteissa versus joku Penis, jossa rillat on vinkkelissä jatkuvasti johonkin päin ja renkaat kulkee sisäkantillaan kuluen pilalle.
    Jousitus on lehtijousi, ei kierrejouset.
    Volvossa lisäksi hyvät jarrut valmiina pois lukien umpisurkea rumpukäsijarru...satulat vaihtamalla toisenlaisiin luulisi ongelman ratkeavan, niin ja lukkojakin löytyy kun perä on enempi vähempi Dana 30-31.
    Jako on tietysti väärä Meseen...mutta näitä on ainakin helppo löytää.
     
    SBChevy ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  12. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No on kyllä tosi järjetöntä, jos jäykkää akselia ei saa laittaa. Sellainen on mahdollista kaventaakin ja hommata uudet vetarit oikealla pulttijaolla. Kannattaa ainakin vilkaista tän hetken määräykset ja käydä konttorilla neuvottelemassa.
     
  13. Tässä (tosi) vanhassa ketjussa on esim. siitä tulkinnasta:

    http://www.overdrive.fi/forum/threads/taka-akselin-vaihto.127772/#post-1053585

    Esimerkki 1.

    Erillisjousitetun taka-akselin vaihtamista jäykkään taka-akseliin ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa ellei muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa.


    Toki asiat on voinut muuttua, mutta ei sitä ennenkään ollut ihan suoraan sanottu.
     
  14. SMP

    SMP 1st gear

    1.3.2021 on tullut muutoksia, tuliko tuohon, en osaa sanoa.
     
  15. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Uusista pykälistä; ei hyvä
    3.10 Akselisto ja alusta
    Akseliston tai akseliston osien vaihtaminen on sallittua samaan mallisukupolveen kuuluvan ajoneuvon akselistoon, mallisukupolveen kuuluvaan ajoneuvoon tarkoitettuun akselistoon ja akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akseleihin tai akselistorakenteen muutososiin, jos:
    1) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
    2) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi;
    asiasta on esitettävä yhtäläisyysselvitys muutoskatsastuksessa;
    3) raideleveys muuttuu enintään 100 mm;
    4) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena kiinnitetään ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja
    5) muutoskatsastuksessa esitetään hitsausselvitys sekä selvitys muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta.
    Ajoneuvon akselivälin pidentäminen tai lyhentäminen taikka akselin poistaminen tai asentaminen ajoneuvon vertailuajoneuvoa vastaavaksi on sallittu.
    Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.
    Muutoksissa on huomioitava vaikutukset jarruihin, katso määräyksen kohta 3.12.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos vaikka Volvon akseli muuten olis sopiva Mersuun niin en näkis pulttijaon muutosta valtavana esteenä suhteutettuna muuhun homman vaatimaan työhön, jaon muutoshan hoituu missä tahansa jyrsimessä jossa on jakopää.


    Mikähän on sitten ollut kanta noissa erillisjousitus -> jäykkä akseli muutosluvissa, onnistuuko käytännössä nykyään?
     
  17. trifive

    trifive Gearhead

  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ilmoitettu raideväli ei kerro suoraan akselin leveyttä vaan ko. mitta on mitattu oe-vanteiden keskilinjasta. Eli et-luku sotkee hieman tilannetta.
     
    janihei tykkää tästä.
  19. janihei

    janihei Gearhead

    Nyt tuli konttorilta vastaus.

    Moro,

    akseliston perustyyppiä ei voi muuttaa. W110 taka-akseli on erillisjousitettu ja sen muuttaminen jäykäksi ei käy, mikäli ei ole tehdasvalmisteista
    kyseisen ajoneuvon mallisukupolveen tarkoitettua jäykkää akselistoa muutossarjalla kyseiseen malliin valmiiksi olemassa.
     

Kerro tästä muillekin!