Taka-akseli: Missä autossa 5x4.5" ja noin 147 leveyttä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mick, 29.6.2015.

  1. mick

    mick Gearhead

    Eli Amazonissa on Dana27 perä, ja se on ihan liian tiheä. Ja tuohon perään ei tunnu saavan aavikkovälitystä.... Harvempi hakusassa siis. Ja autossa on molemmin puolin 5cm spacerit, joten 10 senttiä leveämpi akseli olis juuri se mitä haen.

    Eli onko missään autossa valmiina 5x4.5" jako ja akselilla leveyttä noin 147 senttiä?
     
  2. niclas

    niclas Gearhead

    Varmaankin Moparin A-kopasta peräisin oleva akseli voisi lähellä hakemaasi. Oiskohan ollut 145cm laipasta laippaan.
     
  3. niclas

    niclas Gearhead

  4. mick

    mick Gearhead

    Onko tuo "Housing widths, flange to flange" juurikin vanteen kiinnityspinnasta toiseen mitta? Miten se eroaa tuosta rummusta rumpuun -mitasta?
    Tuon mukaan sopivia vaihtoehtoja vois olla:
    B BODY '71-'74= 57 7/8" (147.0025cm)
    C BODY '70-'71= 57 7/8" Chrysler & Fury
    IMPERIAL '67-'69= 57 3/8" (145.7325cm)

    Onkos noissa nyt mikä jako sitten?
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Suurin piirtein samaa mittaa löytyy myös Ramblerien alta. AMC 15 (dana 35) ja vahvempi AMC 20. Pitää olla pikkukoristen akseli.
    Tai sitten Hiace... no välitys on 4.11...
     
  6. niclas

    niclas Gearhead

    Tuo housing widths, flange to flange on akseliputkien päistä mitattu, eli tuijota enemmän tuota drum to drum leveyttä, koska siihen sä ne vanteet pulttaat. Pääsääntöisesti nuo on kaikki 5x4,5"(5x114,3mm) jaolla, jotku wanhat a-bodyn akselit on 4 pulttiset, V8 taisi aina olla 5x4,5".
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Fordin 8.8 Explorerista. Kun toisen puolen akseliputken kaventaa (murikka ei ole ihan keskellä) ja hommaa sinne kavennettuun puoleen samanlaisen lyhyen akselin, kuin mitä siinä lyhyemmällä puolella on, niin leveys osuu aika lailla justiinsa. Jako on sama, lukko löytyy, levyjarrut ja välityksiä on vaikka kuinka paljon tarjolla.

    Kavennuskin on poikkeuksellisen helppo operaatio tässä perämallissa.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Imperialin jako on 5x5" ja A-korissa aina vuoteen -72 asti jako 5x4" riipumatta koneesta nokalla.
    Mustangissa taisi olla 4 pulttista akselia. Ei mielestäni Mopareissa.
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Hiace. Jenkeistä peräruuvia, mutta 3.5 harvempaa ei taida löytyä. Suomilaitteissa on hyvä tuuri, jos on edes niinkin harva kuin 4.11
     
  10. Wilho

    Wilho Gearhead

    Pari vuotta sitten etsin suunnilleen samoilla kriteereillä perää, löytyi -67 mustangin 8", 5x4.5" jaolla ja leveys vanteen kiinnityspinnasta toiseen n. 149cm. Välityksenä oli ostettaessa mulle just sopiva 2.78:1.
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Flange to flangehän pitäis olla jotain ~127cm tässä tapauksessa? Taitaa mustien perät olla vähän liian leveitä ehkä, 65-66 vois ehkä riippuen rummun leveydestä?
    52.25" eli 132.75cm.

    1. 1965-1966 Mustang 8 & 9-inch housing width: 52¼".
    2. 1967-1970 Mustang 8 & 9-inch housing width: 54¼".
    3. 1971-1973 Mustang 8 & 9-inch housing width: 56".
    4. 1957-1959 Ford big-cars 9-inch housing width: 52¼".
    5. 1960 model T-Bird 9-inch housing width: 52¾".
    6. 1975-1980 Granada/Monarch 8 & 9-inch housing width: 52¼"
    7. 1977-1980 Lincoln Versailles 9-inch housing width: 52¼"
    8. *1957-1972 Ford pickup 9-inch housing width: 56"
    9. 1973-1979 Ford pickup 9-inch housing width: 59¾"
    10. 1966-1977 Ford Bronco housing width: 52¼"

    Tossa vielä jotain
     
  12. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    aspenin perä on n. 149cm leveä, jos sellanen mahtuu luulis olevan kohtalaisen helppo löytääkin.
    välityksinä noissa on usein kakkosella alkavia.
     
  13. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Entäs ihan VOLVO 240/740/940?

    Jokkisfoorumilta kopsattu asiaa välityksistä:

    Tyypissä 1030 välitykset ovat 3,54 tai 3,73 tai 3,91 tai 4,10 tai 4,30.
    Tyypissä 1031 välitykset ovat 3,15 tai 3,31 tai 3,54 tai 3,73 tai 3,91.

    viewtopic.php?f=11&t=176778&start=0
     
  14. signet

    signet Gearhead

    Mikäs jako noissa Volvoissa on?Amazonissa ja PV:ssä on kyllä 5x4,5 mut eikös 142 ollu hieman eri jako?Mut onkos uudemmissa mikä?
     
  15. dart -66

    dart -66 Gearhead

    142/240/740/940-sarjoissa jako on 5x108 eli 5x4,25"
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laita jaggen x300 tai x308 perä,tulee hyvä ajaa ja aika iisi laittaa kun koko paketti on yhtenäinen
     
  17. spike

    spike Gearhead

    Mutta tuo vaatii poikkeusluvan kun jousitustyyppi muuttuu. Voi laittaa toisen jäykän akselin ja jopa 4linkin siihen ilman lupaa kun on vastaava jo tehtaalta.
     
  18. 63S88

    63S88 Gearhead

    Eikös nämä ole molemmat kierrejousilla, jousitustyyppi ei muutu...
     
  19. spike

    spike Gearhead

    Volvossa on jäykkä akseli ja jaggessa erillisjousitus. Varmistin asian joku aika sitten kun suunnittelin omaa vastaavaa porjektia.
     

Kerro tästä muillekin!