Tehopuola

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kerberos, 10.6.2002.

  1. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Onko mitään suurempaa vaikutusta, jos normaalikuntoiseen sytkäjärjestelmään vaihtaa esim. Accelin keltaisen tehopuolan? Moottorissa on kevyt katuviritys ja kärjellinen jakaja, ja etuvastuksellinen "vakiopuola". Olen kuullut aika hurjiakin vaikutuksia, mutta tietysti jos vanhat hilut on loppu, niin varmasti vaikuttaa!
    Kertokaa kokemuksia, kiitos.
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Vakiopuola antaa n. 40 kV:n jännitteen, kipinään tarvitaan n. 15..25 kV, joten riittää normaalikäyttöön. Puolan sisusta on pelkää johtoa ja rauta mötikkä, joten niidenkin kuluminen on kyseenalaista. Suurteho puolaa tarvitaan kun kovilla kieroksilla vakio puola ei ehdi 'latautua' kahden peräkkäisen kipinän välillä. 'Latautumisen' estää puolan impedanssi (l. vaihtovirtavastus), siihen auttaa nokkakulman kasvattaminen (eli katkojan kärkiväliä pienemmälle) jos on kärjet joita säätää. Teoriassa 20 % lisäys nokkakulmassa antaa 20 % lisää kierroksia, toisaalta liian pieni kärkiväli (0) estää tehokkaasti koneen käymisen.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mulla oli tuollainen GTO:ssa ja havaitsin käynnin ja tehon muuttuneen vakiopuolaan verrattuna tasan ei yhtään.
     
  4. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Joopa joo, eli nuo puheet huomattavasta(!) tehonlisäyksestä voi kyseenalaistaa. Taitaa olla lähinnä psykologinen vaikutus, heh.
     

Kerro tästä muillekin!