Teijo - suomalainen pick-up truck...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja captainpera, 14.4.2011.

  1. captainpera

    captainpera 2nd gear

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Teijo_%28auto%29

    Unohtakaa F-sarjan Fordit, RAMit tai Silveraadot. Tässä tulee Teijo. Supisuomalainen pick-up truck. 45 korskeaa hevosvoimaa VW:n ilmajäähdytteisestä 1.6 litraisesta moottorista. Sehän riittää hyvin. Enempää ei tarvita. Enemmän on aivan turhaa amerikkalaistyylistä rehvastelua. Kiirettä ei ole mihinkään, kun varaa riittävästi aikaa!

    Kantavuutta on järeät 1500 kiloa. Se onkin tärkeä lukema ja sitä saa olla riittävästi, että tärkeät kuljetustarpeet tulevat tarvittaessa tyydytetyksi. 45 sitkeää suomenhevosta riittävät kyllä liikuttamaan tuota kuormaa. Kulutus varsinkin kuormattuna on V8 luokkaa eli Teijo-autoilijana pidät osaltasi kansantaloutemme pyörät vinhasti pyörimässä oikealla tavalla vaatimattomasti esittelemättä sitä kaikelle kansalle.

    Ohjaamossa ei ole mitään turhia ajamista ja liikenneturvallisuutta häiritseviä ylellisyysvarusteita, kuten edes äänieristystä. Kuulet varmasti, että Teijo-auton voimakas moottori käy optimaalisilla kierroksilla ajotilanteeseen nähden. Puhumattakaan mistään ilmastoinneista tai muista turhakkeista! Teijo on luonnollisesti etuvetoinen, mikä eliminoi vaaralliset ja tuomittavat sivuluisut talvisaikaan.

    Auton ulkonäkökin on niin vaatimaton, ettei se varmasti ärsytä tai aiheuta kateutta naapurissa. Tämä on suomalaisissa taajamissa tärkeä ominaisuus. Teijo-auto muistuttaakin niin paljon suomalaista kuin auto voi vain muistuttaa. Ulkoisesti auto on kuin tuttu pulskahko keski-iän saavuttanut naapurin Teijo tuulipuku päällä kävelysauvoineen oman kylän pankin nimellä ja logolla varustettu pipo syvällä korvissa!

    Väitetty Teijo-auton huonolaatuisuus on varmasti kateellisten panettelua, sillä mitä tahansa me suomalaiset rakennammekin, niin sehän on maailman parasta. Niin myös aivan varmasti tässäkin tapauksessa! Samoin kritisoidut muka alimitoitetut jarrut. Vauhtia on vaan ollut selkeästi liikaa...

    Lähinnä kiinnostavat kokemukset moisesta ajoneuvosta?!

    :poff:
     
  2. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    kokemuksia ei ole. mut on sellanen kyllä jotenkin hieno, varsinkin ku maskin teksti niin komeasti tähdentää ajokin alkuperää.

    täällä valkeakoskella näkee aina silloin tällöin tollasen vissiin ihan työajossa. kateeksi jollain oudolla tavalla käy.
     
  3. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    noh, natsi hevosia kyllä tuossa on, muuten hauska peli.
    Täällä salossa vähän väliä näkyy yksi siisti tuollainen, ja toinen kauhtunut on Teijjolla museossa. Enempi noita täällä näkee kun esim Leyland Sherpoja :rotfl:
     
  4. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    "Ohjaamo oli valmistettu lasikuidusta tai joskus myös pellistä" kummanlainen roskis nyt sattui tien varrelta mukaan :poff:
    Aika konstailematon, tulee se yks sisun malli mieleen "Muuten hieno, mutta miks teit tuon kopin ite..?"
     
  5. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    vau mikä myyntipuhe,jos olisin sieniä syövä kommunisti ni ostaisin heti oman teijo pickupin? :poff: kaverin kummisetä vainaalla oli tuommone herkkupala sonkajärvellä joku 7-8 v. takaperin.. :odroll:
     
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Kyrväkäs laite ja vähintään yhtä kyrväkkäästi nimetty. :poff:

    Tollasta ku vähän madaltais ja lähtis vetää tiksin munkkia, ni a'vot. :eek:

    Tulis tiksistäkin aavekaupunki hetkessä ku jengi naurais ittensä kuoliaaks. :poff:
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    miljonääri valkosivut, punaset vanteet, tupla antennit jossa ketun hännät,
    sisustaan tiikerin taljat, ja karvanopat, niin kelpais kurvailla.
     
  8. captainpera

    captainpera 2nd gear

    teijo tuning

    Itse ajattelin rankkaa korotusta ja isoja mutarenkaita. Esim. 37" x 14,5" Lavalle kromatut 5" pystyputket. Tekniikka luonnollisesti säilytetään vakiona.

    tai vastaavasti sleeper "Tykki-Teijo." Hytin alle kunnon mosa, missä "riittävästi" tehoa ulkonäön säilyessä mahdollisimman vakiona. Samalla muuntaa tuo etuvedosta takavedoksi. :rotfl:

    Leimahommat Teijoa rakentaessa lienevät läpihuutojuttuja. Onhan kyseessä yksi suomalaisen autoteollisuuden "helmistä."

    Luin jostain VW foorumilta, että joku oli kuljettanut Talbot Horizonia Teijon lavalla ---> RESPECT!! 8) Kulttuuriteko!
     
  9. JuKo

    JuKo 3rd gear

    Joo, kerran tuppasi vähän hymyilyttämään kun tuli tällainen vastaan, niin kaveri totesi, että kato, joku on tehny itte kuormurin!
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tätä Teijoahan pidettiin aikanaan jonkinlaisena suomalaisen insinööritaidon mestarinäytteenä. Kyllä sitten huvitti, kun "World Encyclopaedia of Commercial Vehicles"-kirjassa törmäsin tutun näköiseen kuvaan. Siinä kerrottiin, että tätä VW:n hyötyajoneuvomallia tehdään vietäväksi rakennussarjana kehitysmaihin, missä se voidaan sitten koota rajallisella teknisellä tietämyksellä :rotfl:
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: teijo tuning

    Laita siihen myös kunnon hinauslenkki... eteen... :D
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    naapuri tallin pihalla seisoo kaks tollasta truck "helmeä".
    land scratcher tollasesta pitäis tehdä uudemmalla tekniikalla esim. 500cid ja etuveto :lol:
    ilmat tai hydraulit alle.
    helmiäistä ja flakea paksulti pintaan ja tietysti kaikki mahdollinen rauta osa kromikylpyyn.
    kyllä kelpais tiksissäkin kurvailla.
     
  13. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    muisti palaa pätkittäin, sitähän tosiaan piti ruveta viemään kokonaisena tai osina jonnekin biafraan yms, tarve siä tais vaan loppua kun niitä sieltä rupes lappaan tänne...
     
  14. captainpera

    captainpera 2nd gear

    teukka

    Mun käsittääkseni "Teukka" on ihan suomalaista suunnittelua by Max Johansson ja täällä valmistettu, vaikka perustuikin tekniikaltaan ja muutenkin tähän "kaunottareen." No "kyrväkkään" näköinen rassi toikin... :lol:

    [​IMG]
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Järvenpäässä noita oli aikanaan kaupungilla ja silloinen tiemestari ja arvostettu mobilisti Esko Vainio taisi haalia noita useammankin. Mihin lie hänen Teijonsa kulkeutuneet, sillä hänen kuolemansa jälkeen autot myytiin yleisessä huutokaupassa. Kyseisessä huutokaupassa muuten myytiin lähes sata ajoneuvoa.

    Persoonallisen näköinen laatikko toi Teijo kyllä on. Kerran pari päässyt itsekin tuollaista kokeilemaan. Ajonautinnolla ei kyllä voi kehua.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: teukka

    Kyllä, sen hytti oli tosiaankin suomalaista suunnittelua ja tekoa, mutta seuraili aika lailla VW:n vastaavaa.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Artjärvellä oli eräs korjaamoyrittäjä houkuteltu Teijon jälleenmyyjäksi ja saatu hänet ottamaan niitä aika lailla varastoonkin. Niitä oli siellä mäenreuna sinisenään ja lopulta ne taisivat viedä koko yrityksen perikatoon.
     
  18. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    hytin muottia taidettiin hyödyntää sellaisenaan teijon valmistamissa isossa osien pesukoneessa?? niissä taisi kansi olla samanlainen ku toi hytti, ilman ikkuna-aukkoja tietennii.., no, jos ei ny ihan niin ainakin melkeen... noita tais olla valtion laitoksilla muutama? ainaskin Kvälvillä oli "läheteillä" tommonen 80-luvun alussa, sillä ne kyytsäs kaasupulloja ym...
     
  19. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Toivottavasti säilyvät jäljelläolevat Teijot, ovathan ne kuitenkin suomalaista autonvalmistushistoriaa josta ei liikaa esimerkkejä ole. Harrastekäytössähän Teijoista on tainnut iso osa olla varsin varhaisesta vaiheesta alkaen, tuskin montakaan totisessa työajossa loppuun ajettiin.

    Onhan tuo sangen askeettinen laite ikäisekseen. Ei nyt ole hintoja käsillä mutta ei se muistaakseni edes halpa ollut verrattuna vastaaviin modernimpiin laitteisiin.

    Oikein Suomi-henkisen mobilistin kokoelmaanhan pitäisi kuulua vähintään petro-Saab, diesel-Horizon, Teijo, Winha-moottoripyörä ja niittikoppi-Sisu.
     
  20. rötvä

    rötvä 1st gear

    Karjalan lennostolla oli yks tuommonen ja ei edes pikkupoikana ollut hienoo olla semmosen kyydissä. Helvetinmoinen meteli hytissä jäi päällimmäisenä mieleen. Mielenkiintoisempaa kalustoo siellä oli cherokee ja dodge ramit, joiden kyytiin joskus pääsikin kun olin isäukon kanssa "päivystämässä".
     

Kerro tästä muillekin!