Tig, kannattaako hankkia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja amis, 16.1.2005.

  1. amis

    amis 1st gear

    Olen täältä monta kertaa lukenut tigin erinomaisuudesta. Kertokaapas, kannattaako hommata itelle tig suurjaksolaite Hilac 250:n? Ohjekirja sanoo, että laite olisi LHF 3 tai 4. Mutta mahtaako tuollaisia enää saada mistään ja mahtaakohan siihen passata mikä vaan suurjaksolaite. Ei ole hajuakaan kyseisen laitteen hinnasta, joten nekin tiedot kiinnostaa. Tekeekö tigillä muuta kuin autopeltiä? Kun tahtoo sen verran satunnaisia ainakin vielä olemaan ne autopeltihommat.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kannattavuus riippuu varmaankin tarpeestas. Mutta tigillä saa huonompikin hitsari aikaseks saumoja jotka on kestäviä ja niitä kestää katsella hiomattakin. Ja toi 250A:n virtalähde riittää aika paksuillekin aineille jos tig-kaapelit on valittu saman virtamäärän mukaan. Muita hyviä puolia on se että pystyy hitsaamaan myös rst-ja haponkestäviä materiaaleja, ja jos vaihdat virtalähteeksi muuntajan, pystyy myös alumiiniin. Huonoja puolia on lähinnä suojakaasun (Argon) hinta, joka on onneks vähän laskenut viime vuosina. Autopeltihommaan en kyllä tiggiä käyttäis sen suuren lämmöntuonnin vuoks (verrattuna miggiin), vaikka pienempi se on kun kaasulla hitsaten. Siitä vaan pohtimaan kannatavuutta. T: eräs hitsari
     
  3. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ei tarvita autopelti hommiin. Erijuttu jos teet jotain putkesta ja vahvemmista materiaaleista. Saumasta saa siistin ja hyvän näköisen, vähän hiomista.
     
  4. amis

    amis 1st gear

    Joo no vähempi se tulisikin autopeltihommiin... Lähinnä erilaisiin profiileihin ja putkiin yms. Mutta tollasen suurjaksolaitteen hinta kiinnostais kyllä kovasti.
    Täytyisi varmaan hankkia sitten toinen kaasupullokin, koska argon on kyllä liian kallista hitsata mustaan migillä. Minkä hintainen on uusi argon pullo, lähinnä kiinnostais omistus pullo. Miten tapahtuu muuten hitsaus tigillä ilman lisäainetta?
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ai jaa, minulla kyllä luonnistuu paremmin migillä ja vielä paremmin puikolla. Kaasulla ja tigillä on se täyteaineen tuonti hiukkasen hankalaa, ainakin minulle. Ja sitten sitä alumiinia... Reikiä sillä ainakin tulee, ehkä harjoituksen puutetta.
     
  6. amis

    amis 1st gear

    Sama juttu muuten, puikolla tulee aina hyvä sauma (jos vaan semmosta ainetta mitä on järkevää puikolla hitsata) mutta migillä siitä ei ole takuuta. Kumma juttu :odroll:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    -omaa pulloa tuskin kannattaa hankkia. =kallis tarkastus
    -sit on toi pikkunen 10kg? pullo joka on ns. omistusoikeuspullo. Eli systeemi toimii samotenku nestekaasut yleensä.
    -ja vuokra pullo, kun on sopimus niin voit ottaa minkäkokosen pullon vain haluta maksat vain
    sisällöstä.

    itse vaihdoin tuon omistusoikeus sopimuksen vuokrapulloon ...hyvittivät muistaakseni 2-3 vuotta.


    näin siis AGAlla
     
  8. amis

    amis 1st gear

    Kuinkahan paljon tollasen Hilarc 250:n + Lisa 12 arvo olisi muuten? En ole myymässä mutta kiinnostaisi tietää.

    Ja vieläkin kiinnostaisi ne hintahaarukat niissä suurjaksolaitteissa :wink:
     
  9. amis

    amis 1st gear

    Millasia paineita muuten noissa suojakaasupulloissa on? Olen lukenut että olis joku 200-300bar, mutta ei ne mun pulloa ole yli 50bar täyttäny. Saattaisko johtua siitä että pullo on aika vanha?
     
  10. paavo

    paavo 1st gear

    Jos pullossas on kaasuna hiilidioksidia, niin se pakataan pulloon nesteenä ja näin ollen painetta ei pistetä yli 50 bar.
     
  11. amis

    amis 1st gear

    Kiitos vastauksista.... Kun täällä tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa, niin kertokaapas mulle vielä että mitä nää nupit on mun langansyöttölaitteen kyljessä

    [​IMG]

    Niillä ei kauheesti ole vaikutusta hitsaukseen tuntunut olevan, vaikka aina ne on minulla ollut puolessa välissä...

    Tässä olisi muuten kunnon mikkikone... 100%/160a, paino 17,5kg...
    http://www.kemppi.com/internet/kit.nsf/0/116B5F184AEDA21CC2256F65002B3618?openDocument&lang=1
    http://www.burki-lastechniek.nl/update/kemppi.htm
     
  12. VesQ

    VesQ 1st gear

    En nyt varmaksi sano mutta veikkaisin että kun käännät tuon alimman vivun/katkaisijan keskelle niin voit laskea nappi pohjassa saumaa ja kone pätkii itsestään ja tuolla ylemmällä säätönupilla säädetään aika jonka kone hitsaa ja alemmalla ilmeisesti aika jonka se pitää taukoa

    ja sen alimman vivun kun kääntää aivan alas niin kun painat liipasimen pohjaan ja pidät pohjassa niin kone hitsaa tietyn ajan (ilmeisesti säädetään jommasta kummasta säätönupista) ja lopettaa itsestään ja taas kun painat uudestaan niin sama juttu, eli voi hitsata pisteitä

    Sen ylemmän katkaisijan taas kun kääntää ylä-asentoon niinkuin se nyt on niin kone hitsaa silloin kun liipaisinta painetaan ja ala-asennossa taas lopettaa hitsaamisen kun painaa napin pohjaan (kätevä isoissa hommissa jossa tehdään metrikaupalla yhtenäistä saumaa)

    Tämä täysin mutua mutta näin ajattelisin
     
  13. amis

    amis 1st gear

    Joo, kyllä ne nupit on just niitä mitä selititkin. Nyt kiinnostaisi noitten pyöritettävien namikoitten tarkotus. Eli siis ne olis sen katkohitsauksen ajansäätö? Hmm... täytyypä testailla.
    Ei tommosilla hienouksilla kyllä mitään oikeeta käyttöä kotona ole... Ainoo on toi katkomissysteemii, jos vetää jotain ohkasia peltejä vaikka yhteen, niin ei tarvi ite katkoa...
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead

    mitehänlie, minulla on muuntaja ja suurjaksohärveli jolla olen alumiinia hitsannut, tulipa mieleen että tavan raudalle ja rst tarviaisin kai sen tasasuuntaajan virtalähteeksi, häh?
    jos jollakulla on sopivan hintanen ja toimiva jouten niin saapi tarjota, eioo kiire,paja on nyt rempassa.
     
  15. Swine

    Swine Gearhead

    Itse ostin pari viikkoa sitten tigin migin kaveriksi.On muuten ehdoton peli profiilihommissa,tuli todettua tänään.Saa näppärästi profiilin pätkät yhteen ja rosterin yms. jalomman tavaran liimattua toisiinsa.Ainoa miinuspuoli joka on tullut vastaan(siis tähän saakka)on kaasun hinta,eipä tee paljoa mieli tehdä mitään hyväntekeväisyys hitsausurakoita kavereille.
    Riippuu tietty miten on tarvetta moiselle,jos kerran vuodessa räkii patalapun kokoisen paikan käyttöauton pohjaan ennen leimalle menoa,niin tuskin kannattaa ostaa. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!