Töötti kateissa Rancherosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ranchero-78, 24.5.2002.

  1. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Töötti siis katosi yllättäen? 78 rancherosta.
    - Mikään sulake ei sulake rasiassa tunnu olevan poikki.
    - Töötin kytkin toimii
    - Tööti toimii jos niille antaa virtaa
    - Töötille menevä johto on maissa jos sen mittaa vastusmittarila
    - Mittariston valot ovat saattaneet kadota samalla,.. muta kun ei ole muistikuvaa onko ne toimineet ennen...

    Töötti kytkentä oli varsin "omituinen" sillä samassa "lohkossa" on myös cruise control tilpehöörit ja ratilta alaspäin lähtee vain 2 johtoa, toisessa +12 ja toinen mitenlie. Miten helkutissa 2 johtoo voi välittää cruise nappulat ja töötin tiedot eteenpäin??(yht 5 kytkintä) Onko jossain joku palikka joka tulkkaa töötin ja cruise komennot?? vai miten töötin komennus kulkee?
     
  2. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    No perkules, ei oo pelkästään töötti kateissa!!

    - seisontavalot edestä ja takaa
    - normaali valot takaa (jarru ja vilkutukset toimii)
    - mittariston valot

    Selkeesti pitäs olla sulake palanut mutta ei niin ei. Mites noita "fuse link" sulake johtoja oikein voisi etsiä, lienee sitten semmonen palanut... hermo menee kun ei löydä niin millään syytä.

    Auttakee nyt joku.....
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Johtuuko latausvalokin samasta viasta. Fuse link on muutoman sentin mittainen palamatonta ainetta oleva johdon pätkä. Ekaks kannataa tarkastaa sulakkeet (koetuslampulla, eikä mittarilla, molemmista päistä täytyy löytyä sähköä). Jos ehjiä seuraavana täytyy saada kytkentäkaavio ja seurata sitä esim parkin johdosta akkuun päin, edelleen koetuslampun kanssa.
    Koetuslampussa pitää olla TERÄVÄ piikki jonka saa johdon eristeen läpi, sellaisesta kohdasta joka ei joudu hankaukselle alttiiksi. Mittari ei kelpaa siksi että sitä joutuu katsomaan, lampusta näkee vaikka silmät kiinni palaako se vai ei, ja mittari ei kuormita johtoa (R=100 Kohm/V normaalisti) eli voi näyttää täyttä jännitettä mutta johto ei kestä kuormaa.
     
  4. lake ender

    lake ender Gearhead

    Vanhat sulakkeet tuppaavat joskus hapettua niin, että sähköt ei kulje. Katso samalla, ettei sulakerasia ole sulanut.
    Maadoitusten tarkistuskaan ei ole huono vaihtoehto.
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Kiitoksia vinkeistä. Todellakin, katselin vain volttimittarilla sulakkeita ja antoivat kyllä 12v molemmista päistä.

    Pitääkin hommata se koetinkynäkin..

    Siihen asti pääsin selvittelyssä parkkivalojen osalta (juontaa juurensa varmaankin kaikkiin noihin sähköä vailla oleviin) sellaiseen pisteeseen että valokatkaisijalta jos tyrkkää 12v parkkivalo nastaan niin valot toimii. Valokatkaisijaa mitatessani löysin sen johdon/nastan jonka tulisi toimittaa sähköä parkkivaloille. Kuten arvata saattaa, mykkänä oli.

    Seuraavaksi piti purkaa puoli kojetaulua että pysty seuraamaan ao. johtoa. Noin metrin pääsin eteenpäin ja johto oli sinne asti ehjä mutta sähkötön. Seuraava 1-2metriä menee ilmeisesti sulakerasialle päin... Toivottavasti ne sulakejohdot on kätevästi saatavilla...

    Kytkentä kaavioita ei ole vaikka Haynesin manuska onkin... sattuu nimittäin sähkökaavioista uupumaan kyseinen malli. 75, 81, 84:stä on kaaviot, eikä ole vielä silmään sattunut että olisi mikään noista sopiva...
     
  6. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Tuntien etsiskelyn jälkeen virrattomaan piuhaan ei vaan löytynyt alkupäätä. Sain kuitenkin selvitettyä töötin kytkennän ja toinnan loppuun asti. Sitä vertaamalla 75 vuoden kytkiksiin alkoi tapaus avautua.
    Sitä virtasta ei tule siihen johtoon mistään sulakeelta tai vastaavasta vaan valokatkaisimessa onkin siihen syöttö!!!
    Eli kaikki nuo sähköttömät osiot saavat sähkönsä valokatkaisimelta lähtevästä johdosta.

    Ja kuinka ollakaan katkaisimessa ei ole suoraa liitosta päävirran ja tuon piuhan välillä vaan sellaiset rele tyyliset kosketus liitokset! (mikälie ylivirta suoja?!?) Valokatkaisin piti siis pistää päreiksi ja hinkata liitokset uuteen uskoon.

    Noh, huomenna näkee kuinka toimii, harmi vaan että sähköpuolta tuli purettua aika lailla ennenkuin vika löytyi.
     

Kerro tästä muillekin!