Tuumaisia pultteja kilotavarana?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja käyttäjätunnus, 2.7.2007.

  1. rasvis

    rasvis 3rd gear

  2. rane58

    rane58 Double Gearhead

  3. Raider Japa

    Raider Japa Gearhead

    UNC= karkeakierre
    UNF=hienokierre
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. litres

    litres Gearhead

  5. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Heips!

    Tarvis saada jostain ostettua M10 normi kierteellä olevia pultteja, mutta nää onkin sitten muuten speciaalia. Materiaali pitäis olla 12.9 kanta kuusiokolo tai torx. Mutta pitäis olla sillä aluslevyllä siis englannin kielinen sana tällä on "flanged" mikä se nyt sitte suomeksi on? Laippapultti?

    Tyyliin tälläsiä.
    https://i.pinimg.com/originals/a6/f1/41/a6f141ce521d8eb537b7ff31e88edea1.jpg
    https://sc01.alicdn.com/kf/HTB1BCZgHpXXXXaBaXXXq6xXFXXX3/205840355/HTB1BCZgHpXXXXaBaXXXq6xXFXXX3.jpg

    Tai siis saishan normaali 12.9 kuusikolo pulteistakin, kun jaksais hitsasta niihin rikat kiinni mutta se on aika rasittavaa hommaa...
     
    Muokattu: 14.12.2017
  7. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Kovien pulttien hitsaaminen tuhoaa pultin,ainakin jos omiin kokemuksiin on uskominen.Varmasti asianosaava tig hitsari lämpökäsittelytaitoineen saa kestämään materiaalilujuuden alkuperäisenä.....

     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kyseessä koneenkorvien pultit.... alunperin ollu 8.8 mutta ne on sen verta ruosteessa en laita kiinni laitan tohon autoon vaan 12.9 tai hapis/titaani pultteja... ei ruostu kiinni tai sitten on sen verta kovaa tavaraa että 10 vuoden päästä saa auki ilman katkeamista.
     
  9. Yamato

    Yamato 1st gear

    12.9 ruostuu nopeammin kuin 8.8 sinkitty.
    Happosta ei saa usein irti edes heti asennuksen jälkeen jos on vähänkään roskia välissä tai kierteeseen tulee vekki.
    Titaanipultit??

    Käytä normi 8.8 pultteja ja laita vaikka tervaa kierteeseen, aukeaa vielä 50 vuoden päästäkin.
     
  10. Toope

    Toope 2nd gear

    Joo nuo 12.9 ei tosiaan ole hitsattavia,niinkun ei 8.8:kaan. 4.6 voi hitsata,on semmosta "räkää" et ei juuri muuta ominaisuuksiaan raja-aluella. Kyl mun näkemyksen mukaan normi 8.8 laatu menee sen ihmisen eliniän koneen kiinnityksessä,varsinkin jos vaik nyt sitä tervaa pistää sinne jenkaan. Mikäli se nyt on että pitää kestää maailmanlopun yli niin sit A4.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    kun ostin varakoneen niin 4kpl 8.8 pultteja meni poikki irroituksessa ja piti viedä helicoil asennukseen... mitä se oli jotain 30€ per helicoil maksoi. IKINÄ koskaan ole katkennu 12.9 pulttia.... joten sen mukaan mennään. Haponkestävät pultit pelaa myös hyvin kun vetää kierteeseen alumiinpastaa niin itsellä ainakin lähtenny kaikki irti. A4-80 on about samaa kovuusluokkaa vielä kuin 8.8 ja ei tarvi maalata ulkonäöltää hyviä siis. Perän tuentaan tuli pari titaani pulttia ostettua kun tuli vastaan kivan mallisia ja strut brace tangon tuentaan tuli nippu titaani pultteja ostettua. Titaaanista en tiedä että hirttääkö se kiinni tai mitään mutta kestää tautisesti kuormitusta ja ei ruostu....

    Niin joo se musta 12.9 ruostuukin, mutta 12.9 pultteja saa sinkittynäkin :p
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    No kyllä kelkan etupukissa on kovempi pultti hitsattu jo tehtaalla kiinni et voi niitä hitsata. ja niitä itsekkin hitsannu
     
  13. Toope

    Toope 2nd gear

    No joo,tarkennetaan että kannan lukitus hitsaamalla ei heikennä sitä pulttia,mut esim.hitsaamalla jatkettu tai varrestaan kiinnitetty pultti on arpa.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Joo tämä on koettu kun yritetty irrottaa kannasta katkennutta pulttia hitsaamalla siihen mutteria kiinni ja siillä irroittamalla.
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Oman käsityksen mukaan rst-kierteet on herkempiä leikkaamaan kiinni kuin ruostuvat pultit, osittain tuon takia en ole moisia käyttänyt kuin siellä missä tarve. Varmaan rasvaus on tarpeen kuten mainittiin. Jo kierretankoon pyöritellessä tuon leikkautumistaipumuksen huomaa. Tavallisissa pulteissa on toki sinkki, joka toimii liukasteena.

    On muuten uskomatonta kuinka vanhat umpiruosteiset tuumaset pultti/mutterikombot aukee monasti ihan helposti ilman ongelmia. Mutta uusi sinkitty on puolessa vuodessa siinä kunnossa, että katkee avattaessa.

    12.9 katkee helpostikin jos tulee jatkuvaa vääntöä, ei kestä epätasaisissa ja liikkuvissa kiinnityksissä. Kun osat sopii hyvin toisiinsa niin sitten toimii tai jos tulee pelkkää vetoa.

    10.9 on hyvä välimuoto joka kestää vähän kaikkea, mutta harmittavan vaikea saada. 8.8kin kestää normaalissa käytössä, ei tule ihan äkkiä mieleen missä olisi hajonnut, kun nää asiat tulee mietittyä jo ruuvivalinnassa ja koko käytön mukaan. Autoissa pyrin alustassa ja tekniikassa aina käyttämään alkuperäiset pultit uudestaan tai sitten purkuautoista vastaavia.

    mutta 8.8:ssakin lienee eroja laadun osalta enkä uskoisi että tokmannin ja ruuvikaupan pultit on ihan tasavertaiset. Ja perus kierretankohan on nelosen luokkaa, erikseen myydään 8 tankoa.
     
  16. telipyörä2

    telipyörä2 1st gear

    Titaanipultti ei kyllä hirtä kiinni mutta jos on gr1 tai 2 eli normilujuuksinen, niin on kyllä pehmeä, ei kovin luja. Kestää kyllä kaikkia mahd. kemikaaleja. Gr5 kovuuksinen sitten on kyllä tosi luja ja kallis pultti.
     

Kerro tästä muillekin!