Tuumakierre systeemit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Eyetech, 6.10.2005.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tarttis saada tietää tuon '52 Chevyn etupään rasvanippojen kierteet.
    Löytyy kahtakokoa, isompi on ilmeisesti 1/8"-27 ja pienempi 1/4"-28
    (Chevyn rasvanippojen halkaisjat kierteen päältä mitattuna, muutettuna milleiksi on suurinpiirtein isompi 9,9 mm pienempi 6,6 mm)

    Seuraavaksi joku huomaa, että 1/8" on pienempi kuin 1/4" ja siitä päästäänkin aiheeseen.....

    Löytyisköhän jostakin hyvää taulukkoa missä eri tuumakierre systeemit olisi selkeästi esillä?
     
  2. MuscTor

    MuscTor Gearhead

  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Taulukko oli hyvä, mutta siitä ei ole apuja.

    Löysin tämmösen, jos joku vaikka joskus tarvii:
    http://www.industrialbolt.com/downloads/GreaseFtgs.pdf

    Probleema on siis semmoinen, että pitäis löytää rasvanippojen tilalle sopivat kulmaliittimet johon sais letkut.
    Eli keskusvoitelusysteemiä olen rakentamassa....
     
  4. Ylli

    Ylli Gearhead

    Tääkään ei liity suoranaisesti kysymykseen, mutta hämmennän asiaa alla olevalla taulukolla =)...mutta en ymmärrä miten 1/4 voi olla pienempi kuin 1/8 =)...mut tarviiko kaikkea edes ymmärtää

    Putkikierteet
    NS ulkohalk. sisähalk.
    R 1/8 6 9,728 8,566
    R 1/4 8 13,157 11,445
    R 3/8 10 16,662 14,950
    R 1/2 15 20,955 18,631
    R 5/8 -- 22,911 20,587
    R 3/4 20 26,441 24,117
    R 1 25 33,249 30,291
    R 1 1/4 32 41,910 38,952
    R 1 1/2 40 47,803 44,845
    R 2 50 59,614 56,656
    R 2 1/2 65 75,184 72,226
    R 3 80 87,884 84,926

    Ps. eikä ymmärrä miten tuosta taulukosta sais selvemmän, vaikka kuinka yrittää
     
  5. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    No, tuossa omassa linkissäsi näytti olevan nopeasti vilkaistuna nippeliä moneen lähtöön... Eri hydrauliikka/laakeri tms. firmojen kataloogeista vois löytyä lisää.

    Tuleeko muuten keskusvoitelu mielenkiintoiseenkin sovellukseen ? 8)
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    En minäkään enää ymmärrä :lol:

    Tuo sivu selventänee hämmennyksen aihettajaa
    http://www.earnestmachine.com/Catalog%2 ... page14.pdf

    Eli kun nipan kuvia katsoo, niin huomaa että ei oo mitään tolkkua.....
    Voihan se toki olla mittakaava heittokin.

    Systeemi tulee tietty tohon customiini.

    Tuo Yllin taulukko on se minkä minäkin ymmärrän kun puhutaan tuumaisista.
    Mutta kun soppaan sotketaan G kierteet yms niin sitten onkin jo soppa valmis.
     
  7. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Jos tarkoitat noita kataloogin kuvia, ei niihin kannata suhtautua (aina) vakavasti. Kuvien skaalaus varmaan eri. Monta kertaa etenkin netissä tullut vastaan selviä virheitä; kuvat vaihtaneet paikkoja, selvää laiskuutta; kaikkien palikoiden kohdalla sama kuva tai ei kuvaa ollenkaan jne... Eiköhän näissä mitoilla kuitenkin pelata.
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jep, näin se on.

    Mutta noista nipoista, siihen isompaan sopii 1/8"-27 liitin, eli se näyttäis olevan ok.

    Tuo 1/4"-28 pitäisi kaiken järjen mukaan olla isompi kuin 1/8" mutta näin se ei vain tässätapauksessa ole.

    http://www.aetnascrew.com/lubefittings.htm
    Tuolta löytyy mitoituksia
     
  9. Ylli

    Ylli Gearhead

    Hämmennän tuon G-kierteen osalta =)

    G-kierteet-> Putkikierteet, joilla tiivistyminen EI tapahdu kierteessä (tiivistymättömät putkikierteet SFS-ISO228/1)

    Koneenrakentajan taulukkokirja on hyvä "apuväline" kierrehommissa...

    Esim. Suomessa käytettävät pääasiallisesti käytettävät hydrauliikkakierteet.

    Metriset kierteet, M

    Unifled Nation Fine, UNF
    kierteen muoto on sama kuin M-kierteessä, mutta perustuu tuumajärjestelmään

    British Standard Pipe, BSP ja BSPT
    perustuu tuumamitoitukseen, nousu ilmoitetaan kierteiden lukumääränä tuuma kohti...BSP-kierrettä valmistetaan lieriömäisenä BSPP, eli R-kierteenä ja kartiomaisena eli Rk-kierteenä

    American National Pipe Taper NPTF
    NPTF on amerikkalainen kierre, joka on tuumamittainen kartiokierre. Kierre on itsetiivistävä.
     
  10. Ylli

    Ylli Gearhead

    Whitworth-kierre
    1/4, nousu 20 kierrettä/tuuma, ulkohalkaisija 6,350mm

    Nuo siun alunperin antamat mittasi viittaisivat vähän siihen, että "isompi 1/8" olisi putkikierre, ja "pienempi 1/4" olisi ihan tuumamittainen unf (whitworth jne...) kierre??

    Eli silloinhan 1/4 voisi olla pienempi kuin 1/8 ;) (tosin sovellettuna eri kierretyypeistä)
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Näin minäkin ajattelin.....mutta kun tuo pienempi nippa ei taatusti ole UNF. On senverran harva......
    + se on selkeesti kartiokierteinen :p

    Mitäs sun taulukot sanoo kierteen ulkoØ NPT kierteisestä 1/4"

    Tuolta aetnascrew.com sivuilta löytyy tavallaan oikea nippa mitoituksen puolesta, mutta kun nyt ei tartte nippoja.
     
  12. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Juu, noi on sorvarille hyödyllistä tietoa.

    Kertokaa vaan mistä löydän 1/4"-28 kierteelle menevän kulmaliittimen putki/letku lähdöllä.
    Niin ja se kierteen ulkohalk pitää olla 0,026" kartiokierteinen :odroll:
     
  14. Ylli

    Ylli Gearhead

    Safematic Muurame =)...Prkle, oot siis väsäilemässä autoos keskuspainevoitelua?? Siistii....

    Hyvin varustetuista Hydrauliikkaliikkeistä löytyy varmasti haluamasi komponentit...

    NPTF
    1/16"-27....kartiokkuus 1:16!!
    Sen ulkohalkaisija ilmoitetaan tietyssä mittauskohdassa:
    ulkohalkaisija 7,142mm...4,064mm päässä kierteen päätetasosta.
    1/4"-18...siinä tuo halkaisija ilmoitetaan 12,487mm

    Ei muuta kuin kilkkeet mukaan ja ostoksille....Kyllä se siitä =)
     
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Nuo safematicin roippeet on tolkuttoman kokoisia.....

    Ei mulla välttämättä ihan automaattista systeemiä ollut tarkoitus tehdä, mutta kun nippja on 24 kpl, voisi sitä vähentää....
    Ajatus oli käyttää kolmea jakajaa ja tuoda kolme nippaa sopivaan paikkaan konehuoneeseen.
    Säästäis itteensä aika paljon rasvauksessa....
     
  16. Ylli

    Ylli Gearhead

    YTM-Industrial on toinen paikka missä tommosia keskuspainevoitelukomponentteja on tarjolla. Myyvät Lincolnin tuotteita -> Hakusana hoses, tubes and fittings...

    Eli siun idis oli oli laittaa sopiva letkukara, siitä letku parempaan paikkaan ja siinä ois se nippa, josta rasvaus onnistuisi helpommin?
     
  17. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kanavat tavaran hommaamiseen on hanskassa, tuo pienempi nipan kierre on vaan ollut se hankalin.
    Täytyis tietää mitä haluaa....

    Systeemi on tarkoitus ajakaa kolmeen pirriin siten, että ohjauksen nivelet on yksi piiri ja vas/oik omat piirinsä
    Jokaiselta nipalta (8 kpl / piiri) letkutus jakajaan, jakajalta letku rasvanippaan.
    Sitten nämä kolme rasvanippaa siististi johonkin sopivaan paikkaan konepeiton alle.
    Konepeitto ylös, rasvaprässillä pari painallusta nippoihin ja vot etupää on rasvattu nopeasti, ilman auton alla könyämistä.

    Jalostettu versio olisi tietenkin pistää pumppu ja kabiiniin vaan nappi......
     
  18. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    kyllä safematicilla on aika sievän kokoisiakin nippoja/putkia,,ainakin metalli putkea on varsin pienenä, 3 tai 4mm arvelisin, nippoja on nuo em mainitut 1/8 ja 1/4, lisäksi yleisiä rasvanipan kierteitä on 6mm ja 8mm kierteet, letkut on ulkomitaltaan noin 8mm,
    jos haaroitat paljon rasvauskohteita yhdeltä nipalta (mihin painat rasvaa) tulee ongelmaksi erilaiset välykset rasvauskohteissa,,,eli rasva menee vain paikkoihin mihin se helposti pääsee, tiukat nivelet jää kuiviksi koska putkistossa ei ole painetta kuin sen aikaa kun painat prässiä,,
    tämän takia ainakin raskaassa kalustossa käytetään annostelijoita jokaisessa rasvauskohteessa, (väljään kohteeseen tiukka annostelija ja toisinpäin) rasva jakautuu tasaisemmin järjestelmään, on myös systeemejä jossa pumpulta lähtee joka kohteeseen oma putki (kevotek), mutta yleisin (lincoln safematic willy wogel) käyttää suurempaa runkolinjaa josta haaroitetaan kohteille omat putket annostelijan läpi,
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Joo, en tarkoittanut noita nippoja yms sälää. Kattelin noita pumppuja......

    Putkien sijasta käytän letkua.

    Tuo jakaja tai annostelija (rakkaalla lapsella on monta nimeä) on ehdottoman välttämätön.
    Minä meinasin käyttää kolmea kappaletta.
     

Kerro tästä muillekin!