Uudet NHRA Pro Stock säännöt 2016

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Tomaso, 29.7.2015.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Pakollisiksi tulee mm. polttoaineen ruiskutus, kierrosluvun rajoitin, scoopit poistetaan, wheelie barseja lyhennetään, valmistajan nimi tuulilasin yläreunaan jne.


    GLENDORA, Calif. --

    NHRA announced today a series of changes for the Pro Stock category designed to increase spectator appeal, make the class more relevant from a technology standpoint, and to enhance the overall pit experience for fans of the 200-mph factory hot rod class.

    The changes will be mandated in two waves. Three changes will take effect at the NHRA Sonoma Nationals, July 31, 2015, while several others will not take effect until the 2016 NHRA Mello Yello Drag Racing Series season.

    The three changes that are effective at Sonoma are designed to increase spectator appeal and enhance the overall pit experience for fans.

    NHRA will require teams to back their racecars into the pits and leave engines uncovered so that spectators have better accessibility to see the racecars and interact with the drivers and crew members. A new rule also will discontinue the practice of crew members standing beside the cars to hold them in place as they begin their burnouts. Finally, NHRA will make it mandatory for teams to create automobile manufacturer identification headers visible on the racecars' windshields up to a maximum of 4.5-inches high, but not smaller than 4.25-inches.

    Starting on Jan. 1, 2016, NHRA will require all Pro Stock teams to equip their cars with electronically-controlled throttle body fuel injection systems, making engines more relevant from a technology standpoint. In order to reduce and control costs for the race teams, an NHRA-controlled 10,500 Rev Limiter will be added to the fuel injection systems.

    NHRA also will require Pro Stock teams to remove all hood scoops and reduce the length of the wheelie bars to a length specified by the NHRA Tech Department. Those changes are designed to make the racecar designs more relevant and to boost spectator appeal by increasing the unpredictability of the class through more "wheels up" launches from the starting line.

    In addition, NHRA will work with new television partner FOX Sports to improve coverage and maximize exposure of the Pro Stock category through increased driver and team profiles and technical features, in addition to expanded on-track racing coverage.

    "Pro Stock racing has a tremendous history with NHRA and proves each weekend by the close side-by-side finishes that it is one of the most competitive forms of racing in all of motorsports," said Peter Clifford, NHRA president. "Through these changes we hope to provide a platform so the Pro Stock class can evolve from a technological standpoint, yet reconnect with its roots by generating more interest and appeal among spectators."



    http://www.nhra.com/story/2015/7/25/pro-stock-changes/
     
  2. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Odotan mielenkiinnolla tätä.

    - Toivottavasti saavat pian (esimerkiksi) myös Nitromoottorit tälle vuosikymmenelle.

    Olisi hienoa nähdä 4 venttiili DOHC kansilla ja sylinterikohtaisilla ruiskuilla/sytytyksillä/sensoreilla varustettuja nitrokoneita.. luulen, että vähenisi nuo mottien räjähdykset kun tällaiset muutokset saataisiin aikaan.

    T. Rami
     
  3. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Rami. Neliventtiilikansia, ketjuvetoja, poikittain olevia moottoreita ym on kokeiltu nitroautoissa vuosien saatossa , mutta niistä ei vanhoilla taikka nykyisilläkään nitroseoksilla olla saatu aikaan muuta kuin turhaa tuhoa ja lisää vaarallisia tilanteita.
    Tuskin "nykytekniikka" kohtaa koskaan nitrolla ajavia luokkia sen enempää, mitä A-Fuel dragsterit tällä hetkellä esittävät.

    ja tää nyt on vaan mun mielipide perustumatta muuhunkun kuin perstuntumaan..
    ... jos nitroseokset tiputetaan alle 90 prossan, niin eikö se nyt oo sit jo ihan sama ajaa metanoolilla tai vaikka diisselillä...

    t. ripa vaan..
     
  4. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Tbi-ruiskut lienee sitten tätäpäivää ameriikanautoilussa :rotfl:
     
  5. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Moi,

    Ne neliventtiili (tai 3 venttiili) tms. kokeilut tehtiin jo ennen vuosituhannen vaihdetta (kunnes NHRA jäädytti moottorit nykyiseen muotoon) ja sen jälkeen kaikki tekniikka (eritoten sensorit tms.) on kehittynyt erittäin paljon. Lisäksi nykyään Nitrokoneiden männät on melkein tehty jokainen eri puristusasteella, jotta saataisiin samankaltaiset sylinteripaineet eri kohdissa... No ainakin sylinterikohtainen sytytyksen säätö jne. voisi poistaa jotain ongelmia jne.

    Ja onhan nuo kaikki saatu toimimaan 2-pyöräisissä...

    Rami
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Auttaako se tiimien kulujen kanssa jos siirrytään moniventtiilikansiin, vai mitä sillä voisi saada aikaan?

    Missä pyörissä on sylinterikohtainen sytytyksen säätö?
     
  7. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Tietääkseni aikoinaan neliventtiilikansiset nitrokoneet eivät olleet sen kalliimpia kuin muutkaan. Itseasiassa tiimi oli low budget tiimi verrattuna muihin (katso esimerkiksi: http://www.mcgeecams.com/history.html). Ja kyllähän nuo mottien räjähdykset ja muutenkin vaurioitumiset (esim. työntötankojen hajoamisen vuoksi) maksaa myöskin.

    - Muistatteko sen kikan minkä Penske(?) teki aikoinaan Indy 500 kisoissa (super lyhyet työntötangot jne.)...!

    Pyörissä, tai ainakin poikittain olevissa 2 tai 4 sylinterisissä ahdetuissa rivikoneissa ei varmaan ole tätä ongelmaa siinä määrin. Luulenpa kumminkin, että puhtaasti fysikaalisista syistä jo V2 koneissa tämä ongelma voi olla olemassa. Yksi syy varmaan 60-asteisten V-koneiden käyttöön ja siihen, että esim. Bengtson ja Olstad ovat siirtyneet käyttämään ahdettuja 2-pyttyisiä poikittaisia rivikoneita.

    Mutta eipä tästä sen enempää... kiinnostaa yleisesti vaan eri tekniikkojen suomat mahdollisuudet. Eli mitä täysin modernilla tekniikalla voisi saada aikaan myös Nitrokoneiden puolella...

    - Ainakin turbomoottoreiden käyttö Pro-Mod luokassa on osoitus siitä, että kun tekniikka kehitetään, niin kyllä tuloksia syntyy ajan saatossa. Eli missä oltaisiin jos moniventtiilitekniikka ja muut tekniset kikat olisi sallittu.

    - Huom: Esim. F1 maailma on useaan kertaan osoittanut sen, että tiukka speksaus nostaa itseasiassa kuluja, sillä se rajoittaa innovaatioita.

    Mutta eipä tästä sen enempää, sillä ajatusleikkiähän tämä on tässä vaiheessa, vaikka Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato!-)

    Rami
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Moniventtiilitekniikalla saataisiin tehoa lisää, totta.
    Se vähentää aikaa, lisää nopeutta, jolloin kohta ajetaan 1/8 mailia.
    Nykyiselläänkin nopeudet nousevat sinne viteensataan, eikä se ainakaan turvallisuutta lisää.

    Alastarolla kun tuli rinteessä käytyä kerran, oli jengi pähkinöissään jo niistä 4.2 sek ajoista.

    Mites tuo sylinterikohtainen säätö? Kiinnostaisi tietää missä sitä käytetään?
    Dynalla ja MSD:n vehkeissä se varmaan olisi mahdollista, mutta niitä vehkeitä ei käytä kuin Twinit, neloskoneissa on taas 44:set mankut, joissa tuo tekniikka ei ole mahdollista.

    Tai on mahdollista, mutta järjestelmstä tulee melko raskas. En tiedä miten EM:n command module tai MSD:n Gridin kanssa, voiko niillä pyttykohtaisia ajoituksia muuttaa, epäilen.
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Vielä sen verran noihin tönäreihin, ainakaan alkkiksissa ei tönäreistä hajoa kuin yläpään kupit, eli pituudesta ei olisi muuta hyötyä kuin saada liikkuvia kevyemmiksi. Tosin joku muu silloin kasvaa mittaansa.

    PM:ssa turbomotteja aletaan kuulemma (taas) rajoittamaan, jolloin kehitys ottaa takapakkia.
    Noita vessoja kun ei voi antaa tehdä just niinkuin itse hauaa, alkaa kuskien turvallisuus kärsimään.
     
  10. kapav

    kapav 3rd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Ainakaan Command module ei anna mahdollisuutta sylinterkohtaiseen ennekkoon (toki haluaisin tän mahdollisuuden). Ainaskin mäski autoissa on aika rajatut ja tiukat säännöt verrattuna vaikka Pro Modiin. Jos verrataan vaikka Pro Modin TMFC:n kustannuksia tänä päivää niin väitän FC:n olevan ainakin 25% halvempaa. Pidän hyvän asiana, että säännöt pysyvät samoina. Tiimin kehitystyö ei mene hukkaan (täällä Euroopassa lähtöjä vuodessa niin vähän) vaan pystyy jatkaan seuraavalla kaudella mihin on viimeks jääty. Pro Modeissa on joka vuosi jotain millä säädetään nopeutta ja aina ne lisäävät kustannuksia Esim. rootsi pelien pyöriyksen muutos ei rajoitu siihen välitykseen jollaintavoin on kompesoitava tehon menetys (puristusuhteen muutos, Lisää kierrosia koneeseen kun ahdin on suuniteltu jollekkin muulle pyörityselle jne.). En usko esim. sähköissen ruiskun tuovan suurtakaan hyötyä mekaanisesti ahdettuun peliin. Turbo modeissa sillä ohjataan hukkaportteja jne. mutta sama voima tulis mekaanisella ruutalla ja halvemmalla.
     
  11. Rellu8

    Rellu8 Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Kyllä Mag44:en saa toimittamaan pyttykohtaisen ennakon. Esim BS3 tai mikä vaan sytkä jolla saa ohjattua pyttykohtasta ennakkoa Mag44:lle.
    Eli Pointbox:lle annettaan pyttykohtainen laukaisulupa tietokoneelta.
    Tietysti tarvitaan nokka-akselitieto kampiakseli tiedon lisäksi, että homma saadaan skulaamaan.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Okei, tuollainen purkki on siis olemassa, ei oo vain vastaan tullut vielä.
    Hyvä näin.
     
  13. kapav

    kapav 3rd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Mut tuo BS3 ei oikeen o laillinen ku Modeis, sps jne. BS3 tarjoo ratkasut vaik mihin.
     
  14. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

  15. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

  16. kapav

    kapav 3rd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Tuo ei käy mankun kanssa (BS3 toimii mankun kans). Sallittu modeissa ainoastaan (oikeastaan ainut missä voi käyttää on nos pro mod). Toki erinäiset katu autot voi tietty käyttää.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Siis tuo BS3 on siis Big Stuff, eli alkkiksissa tai nipoissa ei sallittu.
    Nipapyöristä en ole saletti saako siellä käyttää ruiskua?
     
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Tuskin topikoiden vauhti on kiinni tehosta kaikki ennätyksetkin lienee ajettu 90% polttoainesäännöllä
     
  19. Rami_Vaan

    Rami_Vaan 2nd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt

    Moi,

    Mun pointti oli pääosin siinä, että minua kiinnostaisi nähdä minkälaiset olisivat esim. metanoli ja/tai nitromoottoristen kiihdytysvehkeiden (oli sitten kyseessä autot/dragsterit tai 2-pyöräiset) ajat ja nopeudet jos ne elektroniikka jne. rajoitukset poistettaisiin (vaikka esim. moottorien kokorajoitukset tai ahtimien/turbojen overdrive :) /aukkojen kokojen rajoitukset olisivat voimassa).

    Esimerkiksi Outlaw Pro Modit (säännöt aika vapaat, poislukien moottoreiden koot ja poweraddereiden rajoitukset) on tavallaan hyvä esimerkki siitä millaisia tuloksiin voisi olla mahdollista päästä esim. metanoli funnyillä ja dragstereilla:

    https://www.youtube.com/watch?v=q9rnDwrgpek

    ja

    https://www.youtube.com/watch?v=VLf8vclKZ48

    - Eli (minua kiinnostaisi nähdä): Millaiset olisi esim. Alkoholidragstereiten ja funnyjen enkat jos olisi vapaammat kädet tuo elektroniikan ja esim. venttiilien lukumäärän jne. suhteen?

    Nitrokoneilla jouduttaisiin kylläkin pienentämään moottoreita jotta nopeudet ei räjähtäisi ja se voi olla iso showstopper.

    Lopuksi: Tämä on ajatusleikkiä, joten ei kannata ottaa kierroksia jos on eri mieltä asiasta.

    T. Rami
     
  20. kapav

    kapav 3rd gear

    Re: Uudet NHRA Pro Stock säännöt


    Jos oli sylitereiden poraus väli ja liftereiden sijoitus vapaa niin alkisten tehot ja moottorien kierrosluvut kasvais melkoisesti. Kuten jo tuolla aikaisemmin jo mainitsin olis tuo pyttykohtainen ennako kova juttu. Kytkimeen kun sais viel vaik lock upin. Näillä päästäis tafc:llä 5,1-5,2 ja tad sattais kiekasta 4:sia.
     

Kerro tästä muillekin!