Vani yrityskäyttöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja spike, 11.4.2012.

  1. spike

    spike Gearhead

    Olen perustamssa yritystä ja tarvitsisin siihen pakettiauton. Jotenkin noi Hiacet sun muut kipot tuntuu munattomilta, joten ajattelin letukkaa. Noita on aika vähän kolmepaikkaisena ja minä käytännön miehenä haluaisin kolmepaikkaisen. Kaksi paikkaa on vähän ongelmallinen kun pitää kahta kakaraa kuskata. Lankkupenkilliset taas verottavat kuormatilaa aika lailla. Onko kenelläkään tietoa meiten käy jos tollasen lankkupenkin heivaa mäkeen, vaihtaa eteen kolmepaikkaisen penkit ja siirtää väliseinän eteenpäin? Ei kai siitä mitään murheita voi tulla katsastuksessa?

    Miten on käyttökustannukset tollasessa 90-luvun vanin kanssa? Onko siedettäviä?

    Mitkä on tyyppilliset ongelmat noissa. Diesel tietenkin hakusessa.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Onko liiketoiminta jotain lastenhoitoon liittyvää, vai aiotaanko lapsityövoimaa käyttää? :lol:

    Kolmannen paikan lisäys etuistuimien väliin menee muutoskatsastuksella, samalla pääsee ryhtipaikoista ja väliseinästä.
    Pääpiirteittäin niin, että:
    -Istumapaikkojen vähennys käy aina.
    -Kuljettajan viereen saa kaksi pehmeää paikkaa.
    -Kertaalleen poistettuja (otteelta) "ryhtipaikkoja" ei saa takaisin. Tai ainakin voi olla vaikeaa.
     
  3. spinneri

    spinneri Gearhead

    Menee hieman ohi aiheen, mutta...

    Olethan tietoinen, että yrityksen nimissä olevalla autolla ei saa ajaa metriäkään yksityisajoja, ellei maksa verotuksessa käyttöetua tai vapaata autoetua.

    Näillä taas on se ero, että käyttöedussa auton haltija maksaa yksityisajoista syntyvät kustannukset itse, vapaassa autoedussa niistäkin vastaa yritys. Ajoista täytyy pitää ajopäiväkirjaa.

    Vapaa auto- ja käyttöetu jakautuvat nykyisen kolmeen ryhmään riippuen auton käyttöönottovuodesta. Lisätietoja löydät muun muassa täältä.

    Ihan sillä ajattelin vihjaista, ettei tule ikäviä yllätyksiä esimerkiksi verotarkastuksen yhteydessä.

    Autoetulaskuri: http://www.talenom.fi/tutustu/laskurit/autoetu-2010
     
  4. AriP

    AriP 1st gear

    Hyvä vaihtoehto on myös omistaa paku itse ja sitten laskuttaa firmaa sen käytöstä työajossa. Veroton maks km korvaushan on tällä hetkellä 0,45 eur/km.

    Eikä tarvita ajopäiväkirjaa tms.

    Kannattavuus riippuu auton kulutuksesta yms kuluista.
    Ainakin silla Hiacella tuo on järkevää... Näin 8 vuoden kokemuksella.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Paljon riippuu miten paljon sulle tulee kilsoja vuodessa ja minkä summan olet valmis siihen vaniin sijoittamaan.

    Jos mietit jotain 90 luvun taitteen 6,2:sta mitä on 2 - 4 tonnin hintahaarukassa netti pullollaan ja kuvittelet ajavasi kolkyt tonnia huoletonta ajoa vuodessa, niin unohda koko juttu.

    Diisseleillä on järjestään veivattu ihan vi....sti kilometrejä ja ollut monta omistajaa, joista yleensä pari viimeistä on unohtanut huoltamisen ja keskittynyt pekästään siihen ajamiseen.

    Ei muuten mutta vuosi sitten mulla oli samat mietinnät edessä ja silloin ei ollut tyrkyllä yhtään siedettävillä kilometreillä olevaa diisseliä joten tyydyin suosiolla bensa vaniin.
     
  6. tabs

    tabs Gearhead

    Kannattaa huomioida myös C-kortilliset Ka vanit. Autoetu säädökset kun ei tunne ollenkaan kuorma-autoja. 8)
     
  7. hangover

    hangover 1st gear

    mulla 88-91 vm vaneja viimeisen 10 vuotta työhommissa. lähinnä bensalaitteita, 350:siä ruiskuja. Yks dieselikin oli.

    Vimeisin maksoi 950 egee, ja sillä rullasin talven aikana pikkusen vaille 40.000 km pitkin suomea. Laturin vaihdoin, ja hihnan kiristimen. pakoputken hitsasin jossain vaiheessa kasaan. Möin pois varaosiksi, koska oli jo niin laho, muistaakseni 700:lla egellä.

    Omasta mielestäni erittäin edullista autoilua, -ja tyylikästä. 8) Kulutus 10-13 litraa, 95:lla litran-kaksi enemmän.
     
  8. downtown

    downtown 3rd gear

    itellä kaks vania käytössä tällähetkellä dieseleitä molemmat ja toinen ollu uuesta asti vm-89 enkä muihin pakuihin oo osannu vielä vaihtaa :lol:
     
  9. rakkari

    rakkari 3rd gear

    unohda vanit jos meinaat töitä sillä tehdä etkä harrastaa... ei tule mitään nimimerkillä kokemusta on, ne romut hajoo kuiteskin koko ajan ja aikaa ei ole niitä aina repiä kun tartteis töitä hoidellä, usko pois.. sanokoon kuka tahansa mutta suosittelen 90luvun lopun/2000luvun alkupuolen hiacea, on maailman toiminta varmin työkalu ja aina valmis palvelemaan ja katsastukseenkaan ei juur koskaan tartte polttimoita kummempaa korjailla.. :)
     
  10. hangover

    hangover 1st gear

    Näin siinä käy. kerran vani, aina vani. Harmi vaan, kun noi vanhakoriset ovat jo niin loppuun ajettuja, eli hyvää ei tahdo löytää enään millään. Ne oli tilavia. Reissuhommissa ajellessa mukava hörstää kahvia ja puuhailla muutakin, kun ajaminen ei juurikaan vaadi toimenpiteitä ja rimpuilua.

    Koitin ajaa hetken tojotalla, mutta pää ja hartiat tuli kipeeksi, ja outoa oli se vaihdekepin tempominen.

    Lisäksi joskus unohtu painaa sitä ylimääräistä poljinta liikennevaloihin pysähdyttäessä, jonka seurauksena auto ei lähtenytkään etenemään kaasua painamalla kun vihreet syttyi. Piti alkaa starttailemaan kun olin siis jarruttanut koneen sammuksiin. :D

    Vahan hiacen rattivaihde tuotti joskus kanssa ärräpäitä, kun oli tottunut automaattiin. Painoin jarrua ja koitin ajatuksissani vetää mukamas D:n päälle... Tuttu vieressä huomautti: Sorvattaessa käytettävä suojaimia.
     
  11. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Tuosta, että pää ja hartiat tuli kipeiksi tojotalla, niin yks lypsykonehuoltaja kertoi sitä, kun oli aikasemmin Fiat Ducato alla, niin penkit oli niin kovat, että selkä tuli kipeeksi. Sitte hommas vanin, niin selkäongelmat hävisi.
     
  12. Purejenkki

    Purejenkki 1st gear

    Pakko kyllä sanoa että kun kaverilla tuommonen -00 hiace oli niin kokoajan jotain vikaa, ensin meni jarrujen tasosäätö, sitten lähes uusi japanilainen vesipumppu, virtalukko meni ja auto jäi kaupan pihaan rattilukko jumiin eikä voi hinata, oli siinä muutaki mutta tuossa nyt enimpiä.
    Oli muutenki jotenki vempula ajettava kun koikalla kävin.
    Sitten meni iskarit no näitä kyllä menee joka autossa, mutta kun minä niitä vaihtelin niin ihmettelin kun alusta oli tasasesti ruostunut joka paikasta, eikä varmaan kauaa olis mennyt että useammasta paikasta olis läpi asti reikä.
    vinkkasin kaverille että oletko huomannut, ihmetteli ja äimisteli. Eikä mennyt kauan niin hiace meni vaihtoon.
    Voi olla maanantai malli mutta ei tuolla kuitenkaan ollu ajettu kuin vajaa 300tkm.
    En usko että tämän perusteella olis vani huonompi.
     
  13. rzt

    rzt 1st gear

    muutama vuoskymmen tullu veivattua paku työkaluna.vaniin kypsyin puolessa vuodessa.mitään vikoja ei ollu,mukava ajaa matkat ja tsadin ruuhkissa automaatilla.riippuu vähän mitä työtä tekee ja missä liikkuu.
    stadin porttikongeihin sillä ei mahtunu,mikä tuotti pirusti ylimäärästä
    roudaamista, hyppäämistä ja oli kaikin puolin epäkäytännöllinen
    "työjarru" mun hommissa.vanha hiace oli käytössä 10v moitteetta,ikinä ei pettäny eikä mitään hajonnu.
    yritysauto kannattaa olla kohtuu hyvä ja varma.on pirun kalliita päiviä
    yrittäjälle korjata autoa,jos sua odotetaan jossain kiireellisessä duunissa,missä vielä muiden työ on kiinni sun tekemisistä.
     
  14. downtown

    downtown 3rd gear

    hiacea en oo koskaan omistanu mutta varmaan oiva peli kerta niin suosittu, mutta itellä on sekin että tarvii tuo parimetrinen varsi aina sovittaa penkin ja ratin väliin.. -85 vuonna oon ostanu ensimmäsen vanin ja noilla kopeilla tullu ajettua sen jälkeen satoja satojatuhansia mitä ei moni uskoskaa vaan silti on aina yhtä mukava istahtaa nojatooliin ja kääntää avaimesta veekasi tulille 8)
     
  15. hevimies

    hevimies Gearhead

    kaverilla oli pätkävanissa toteutettu takaseinään lankkupenkit jotka sai ylöspäin käännettyä ja väliseinä oli kaksiosainen saranoitu jolloin kun tarvitsi tilaa niin lukot irti ja ovet taaksepäin ja tadaa taas oli täysmittanen pätkävani käytössä
     
  16. solar4

    solar4 2nd gear

    Asiaa viistoten, itse päivitin ajokorttia tuossa talvella ja tuli ilmi että C1 (eli kevytkuorma-auto, kuten isot Ducatot, melko moni Vani yms) autolla ei saa yrityksen ajoja ajaa ilman ammattipätevyyttä. En tiedä miten homma menee yhden miehen KY/AY pohjalla, mutta ainakin osakeyhtiössä homma ei ole järin simppeli.

    Kyse ei siis ole mistään kuljetusliiketilanteesta, vaan alasta kuin alasta. Trafi määrittelee sen "ammattimaiseksi liikenteeksi" eli riittää että autolla ajaminen kuuluu toimenkuvaan tai yrityksen kannattavuuteen. Esim. meidän kioski harrastaa jälleenmyyntiä ja rautalangasta väännettynä saan firman autolla hoitaa satunnaisia toimituksia (kunhan eivät kuulu normaaliin toimenkuvaan), mutta mikäli esim. tarve olisi kiikuttaa säännöllisesti paketteja vaikka Matkahuoltoon, vaadittaisiin ammattipätevyys. Samoin jos pitää mennä jotain korjaamaan, voi raahata romunsa kevytkuorma-autolla ihan ilman ammattipätevyyttä, mutta mikäli heittääkin työkaverin työmaalle (eikä itse jää sinne), vaaditaan ammattipätevyys.

    Säädökset on pitkät ja kierot, eikä niistä tiedä varmasti moni poliisikaan mitä saa ja mitä ei saa, mutta kannattaa tutustua asiaan ennenkuin tuollaisen C1-kevytkuorkin firmalle ostaa. En usko että tuosta ikinä sakkoja saisi, mutta käytännössä esim. kolaritilanteessa vakuutusyhtiö voi evätä korvaukset mikäli ammattipätevyyttä heidän mielestään olisi vaadittu. Samoin tilanne voi pompata ylös jossain erikoistilintarkastuksessa tms. mikäli hommansa on hoitanut niin "tyylillä" että sellaiseen joskus joutuisi. Tai esim. kortin lähtiessä hyllylle tuollaisella autolla voisi asia tulla esille jne jne.

    En ole antanut ton haitata omaa elämääni, mutta silti..
    Nimimerkillä "pessimisti pettyy vähemmän"

    Trafin sivuilla lisää:
    http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammatti ... kuljettaja
     
  17. spike

    spike Gearhead

    Kohta tästä tulee tyypillinen tappelutopiikki. Ei ollut tarkoitus aloittaa sellaista joten rauhoitutaan.

    Pitää olla paku eikä kuorki jo ihan siitä syystä että pitää voida vetää raskasta kärryä eikä itellä ole isoa E:tä kortissa vaan pelkkä pikku e joten en saa vetää yli 750kg kärryä kuorkilla.

    Vanissa olisi miehekkäämpi vääntö mutta ehkä hiacella pärjää. Kyselin töissä asentajilta niin meinasivat että joko hiace tai hyandai. On kuulemma suht laadukas sekin. Isoksi pakuksi kuullemma rellu olisi hyvä vaihtoehto. Parempi kuullemma laadultaan kuin oi niin suosittu transiitti. Myös halvemmat korjaukset.

    Jaa.... mitä tehdä.....

    Varma valinta hiace ja hävitä harmaaseen massaan. kirota koneen voimattomuutta ja metelin tasoa...

    Vai ola vastarannan kiiski ja ajaa jenkillä...

    Pitäisi olla luotettava jotta ei petä kun pitäisi mennä kun työhön kuuluu työt asiakkaan luona ja sinne mennään sen verran isolla kuormalla että henkilöauto ei riitä.

    On siinä valinnan vaikeutta....
     
  18. Frösä

    Frösä 2nd gear

    Hommaa mahdollisimman hyväkuntonen ja hyvin huollettu vani ja tekee ennaltaehkäisevää remonttia?
     
  19. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Jos ei sillä autolla ajeta kuin oman firman ajoja niin ammattipätevyyttä ei tarvita..esimerkkinä vaikka jos teet putkitöitä niin saat kuletella niitä omia romujas ilman ammattipätevyyttä, mutta jos viet "heittokeikkana" jollekkin muulle niitä työkaluja niin pitäis olla ammattipätevyys. Mutta sitten pitäis olla "nälkälaputkin".

    Tai näin mie/se firma missä oon töissä, ollaan asia tulkittu. Huoltomiehet saa painaa kuorma-autoilla huoletta ilman, mutta jos ajetaan asiakkaan pihasta hiekat pois niin pitää olla. :lol: Lakitekstit, niin monella tavalla tulkittavia!
     
  20. spike

    spike Gearhead

    Nyt mennään tyhmien kysymysten puolelle mutta antakaa anteeksi. En ole omistanut jenkkiä viellä joten pitää esittää tyhmiä kysymyksiä

    Miten paljon on eroa bensa ja diesel (6.2) vanin käyttökustannuksissa. Siis huollot, polttoaineen kulutus, verot ymm huomioiden? Miten on kulutusoasat noihin? onko niissä miten eroa?

    Miten on luotettavuus? Onko eroa? Jos siis osta alle 300tkm ajetun ja säännöllisesti huolletun? joku puoli miljoona kilauttanut tietenkin on jo isompien remonttien tarpeessa kai?

    Olen tottunut vanhojen volvojen luotettavuuten joten siksi noi riisikipot ja rankikset vähän huolestutta kun lukee myynti ilmoissa että 200tkm ajetussa on juuri tehty kone remppa. Olen tottunut että jos alle 500tkm ajettu ja jotenkuten hoidettu niin vie perille.
     

Kerro tästä muillekin!