Vani yrityskäyttöön

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja spike, 11.4.2012.

  1. rb

    rb Double Gearhead

    Mulla ei ole ollut diesel vania joten tohon en osaa vastata, mutta ero käyttökustannuksissa on jokatapauksessa pienentynyt huomattavasti viimeisen vuoden aikana.

    Lähinnä ongelma on löytää hyvä diesel vani, koska yleensä ne on ollut töissä toisin kun bensa vanit, joita on helpompi löytää vähillä kilometreillä.

    Kyllä mäkin sitä Hiacea mietin, mutta en sitten kuitenkaan osannut kuvitella itseäni sellaisen ratin takana. Sitäpaitsi meidän duuniautolle tulee kilometrejä vaan kesällä eikä silloinkaan mitään älyttömiä, joten nautitaan mielummin työstä vaikka maksetaankin siinä samalla himppa enemmin polttoainekuluja.
     
  2. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    ainut mitä itse huomannut 5,7-6,5 litrasiin dieseleihin on pitää lyhyet öljynvaihto välit laatikkoon ja mottoriin ,niin itsellä ole ollut koskaan mitään ongelmaa sielä suunnalla.

    Minusta joka auto vaatii huoltoa ja ehkä jenkit ovat tässä vähän krantumpia,tai mistä minä tiedän muuta ,kuin itse huoltanut liiankin kanssa ja aina pelanneet. Normi kuutus osaa menee joka autossa.

    Paras auto ollut 6,2 dieseli vani jolla oli ajettu 120000 km kun ostin ja autoja ollut tähän ikään kymmeniä ja eri sorttista.

    Semmonen vähän ajettu,kun löytyis ni osta pois.
     
  3. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Jos oisin ite hankkimassa firmalle autoa niin ehdottomasti se olis vani tai jos pickuppia tarve niin varmaan rami. Vähän vaan pitäs olla tuoreempi, ajoa jos tulee enemmän niin ei tuollanen 90 luvun alun peli vaan oo mitenkään järkevä.

    Onhan noi esim. hiace ja muut ihan toimivia, mutta on ne vaan niin kinnereitä, etuvetosista puhumattakaan.
     
  4. MTN

    MTN 1st gear

    Ääni vanille. Itsellä kunnossapitoyritys ja parhaillaan tulee n. 1000-2000km/viiko. Aikoinaan kun aloittelin hommia niin oli 6.5d vani eikä mitään ongelmia. Sitten olevinaan tarvitsin isomman auton ja hommasin pitkän sprintterin eikä mennyt kuin n. puoli vuotta kun kyllästyin kun ei ollut vaan sitä samaa fiilistä kun vanin kanssa. Sitten hävitin sen ja nyt on 2500 silverado. Ja matkan teko tuntuu heti paremmalta...:) eihän mersukaan kertaakaan mihinkään pettänyt mutta silti: Chevy on Chevy ja siitä ei pääse mihinkään ja jotkut asiat vaan on pakko tehdä tyylillä...:)
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Vuosia ajoin bensavanilla ja kyllästyin sen epäkäytännöllisyyteen ja polttoainetaloudellisuuskin alkoi jo ottamaan päähän.Vaikka tyylillä asioita oli aina totuttu hoitamaan niin ei kertakaikkiaan voinut muuta kuin hankkia oikea pakettiauto,joka on oikeasti tehty tavaran kuskaamiseen.
    Vaikka vani onkin hieno auto ajella niin ei sitä mihinkään työkäyttöön voi suositella,kuten en suosittele hiaceakaan,enkä muitakaan kääpiöluokan ns."pakettiautoja" jossa ei oikeasti ole tilaa, jos oikeasti tarvitsee pakua niin katse johonkin peugeot,citroen,fiat,transit akseliin jossa alkaa sitä tilaakin olla,eihän ne tietysti samaa fiilistä tuo mutta ainakin mahtuu tavarat kyytiin.
     
  6. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Täällä kerettiin jo mollaamaan vania kun sitä joutuu korjaamaan vähän väliä. No, pakko myöntää että pitihän niitä korjata. Oma ajoni perustuu 30-50tkm vuositahtiin. Vuonna n. 2000 ostin -89 G20 vanin jolla ajelin 2005 vuoteen asti kun peltejä alettiin uusimaan (edelleen enää tuulilasin ympäristö viimeistelemättä...). Korjauksia joutui tekemään kerran alipainepumppuun, laturiin ja TH700 lootaan, loppumetreillä vaihdoin kaikki jarruosatkin vaikka olisivat vielä kelvanneet. 2006 hommasin -99 mallin KA vanin jonka vikalista on laatikkoa lukuunottamatta sama eli: pumppu, laturi ja jarrut.
    Tällä uus koppasella kerkesin ajelemaan n.200000km ennen kuin vuodenvaihteessa vaihdoin sen nelikkoon. Uuden vanin suurin ongelma oli rungon erittäin huonot vesireijät jotka menevät herkästi tukkoon ja kaikki hiekkasuolasössö jää palkin sisään ja ongelma on valmis.
    Itellä paku oli toiminimen kirjoissa johon se meni automatic kun firman ajot eli nuo kilometrikorvaukselliset ajot ylittää puolet omista ajoista joten jos auton mielit takaisin niin saat maksaa siitä firmalle, eli vain verojen osuuden verottajalle, kaiken lisäksi verottaja vaatii ajopäiväkirjan käytön. Kuorkit on ollut OY:n nimissä jossa ei tarvita pätevyyksiä koska kuskaamiset on tilapäisiä ajoja, mikäli laskutettavaa ajoa olisi huomattavasti niin pätevyys vaadittaisiin, lisäksi ajopäiväkirjaa ei tarvitse. Ja jouduin kyllä ajamaan C1E kortin mutta tällä hetkellä perässä saa olla n.4000kg kärry joten isokin kalusto siirtyy ongelmitta. C1E kortti kun ei maksa juurikaan, ajelen autokoulussa kierroksen kuorma-autolla kärry perässä ja pakitat inssille kärryn ruutuun joten ei tuo korttikaan ole ylivaikea, säästät rahat jo ensimmäisen vuoden ajoneuvo veron määrässä.
     

Kerro tästä muillekin!