vaniin 2 laturia...LATAA LIIKAA!!!???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja outroadrebels, 11.4.2009.

  1. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    tuossa vaniin tuli konevaihdettua ja tein laturin kiinnikkeet uusiksi, olis 2 kpl delcoromun laturia jotka ajattelin pistää koneen kylkeen 78 ja joku 90ah....näin siksi että toinen laturi lataa 2 auton omaa akkua ja toinen laturi lataisi 2 lisäakkua mistä käytetään webastoa ja auton viihde elektroniikkaa. Tähän asti on ollut käytössä vain nuo 2 akkua kaikille systeemeille ja virta ei tahdo riittää kun auto vähänaikaa seisoo enää käynnistykseen. Eli tarkoitus olisi tehdä systeemi niin että toinen laturi lataisi vain näitä viihdeakkuja ja silloin kun ne on täynnä niin laturi pyörisi vapaana ilman kuormitusta. Käykö tälläiseen lataukseen ihan tavallinen latausrele katkomaan latausta vai kuinka tämä pitäisi tehdä?

    Outroadrebels/Jouni
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Laturihan pyörii vaoaan ilman kuormitusta, kun akut on töynnä, siihen ei tarvi sen enempiö kikkoja. Tuommosessa rakenteessa on vain ne viihdeakut sitten oltava täysin eristyksissä auton muusta järjestelmästä... noh runkoa voi käyttää maana, se ei siittä suutu :D jos haluat sellaisen laturin että voi napista pois päältä ottaa, niin tarvit ulkoislla jännitteen säätimellä olevan laturin ja siittä kenttävirtajohto katkaisimen läpi.(DF)
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Minä tein moisen järjestelmän muutama vuosi sitten meidän vaniin. Eli auton oma virtapiiri latautuu omalla 105A laturilla. Toinen laturi 96A lataa ihan omaa aluettaan. Hupipiirin herätevirta on hoidettu releellä joka toimii kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle. Molemmissa piireissä omat turvakytkimet ja vielä piirien välissä yksi kytkin jolla voi ajaa hupipiirin laturilla ajopiiriin tai päinvastoin :eek:
    Hupipiirissä on sisätilan valot, 5kpl tupakansytytin töpseliä, DVD ja katolla olevat lisäpitkät
     
  4. WSE

    WSE 1st gear

    Yksi mahdolisuus on kytkeä molemmat laturit rinnakkain lataamaan kaikkia akkuja aina auton käynnissä ollessa, latausvalot kannattaa toki johdottaa erikseen niin näkee jos jommassa kummassa on vikaa. Viihdeakkujen lataus sitten kytkeytyväksi (muun latausvirtapiirin rinnalle) latausvalon johdosta heräteensä saavalla tehoreleellä, n. 100A jatkuvanvirran rele lienee riittävä tässä tapauksessa. Viihdeakku/akut ja niiden kuormat muutoin erillisesä piirissä.
    Tässä kytkennässä käynnistysakut täyttyvät sitten nopeasti, ja jos jompikumpi laturi lopettaa toimintansa voi pysähtymättä jatkaa ajoa koska toinen lataa kuitenkin. Ylimääräistä kytkentäkaapelia tulee mahdollisimman vähän. -puolena tietysti tarvittava suurivirtainen rele ja mahdollisuus tyhjentyneen akun liian suureen virranottoon täydemmältä ko releen kautta, voidaan toki rajoittaa kaapeloinnin paksuudella.

    Minulla lataa yksi 105 A astrossa kaikkia akkuja em. releen kautta, myös käyttösähkön akku on erikseen, perässä 1,5kW invertteri jonka perässä sitten mikro, kahvinkeitin yms. Toinen mokoma pitäisi kait vielä laittaa vaikka onhan tuollakin pärjäilty, ei ajeta lyhyitä matkoja... Parempi kuitenkin matkavarmuudenkin vuoksi jo olla kaksi laturia. Samalla voisi heivata mekaanisen flektin tilan säästämiseksi menemään ja laittaa tilalle pari sähköistä.
     
  5. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    noniin systeemi on siinävaiheessa että auton omat käyttöakut alkaisi olla kondiksessa ja johdot vedetty.Tuo päävirtakatkaisija hiukka mietityttää....eli nyt on käytössä kaksi akkua toiselta lähtee piuha startille, laturille ja kojelaudansähköille ja lisäksi + piuha joka menee toiselle akulle. kumpikin akku on maadoitettu erikseen runkoon...mihin väliin nyt tuikkaan sen päävirtakatkaisijan että saan kaikki pimeex auton omasta järjestelmästä? ei nyt ajatus luista.....
     
  6. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    juu vastaampa ite...siis ongelma oli se että maajohdot on liian lyhyet ja +johdot on jo vedetty ja niitä en viitsi ruveta pätkimään...päätimpä sitten hommata uudet maatto johdot ja vedän akulta1 ja akulta2 maajohdot päävirtakatkaisijalle josta sitten suoraan koriin. eikös se näin katkea tuo virtapiiri kokonaisuudessaan.
     
  7. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    :eek: nonniin nyt on auto päästy koe käyttämään ja kumpikin laturi lataa 17v!!! wtf! siis kyseessä on delco remyn laturit gm omia ja autossa ei ole erillisiä latauksen säätimiä....pitäskö olla? lataa jokatapauksessa ihan liikaa :(...

    Outroadrebels/Jouni
     
  8. Aako

    Aako 1st gear

    Ei kai vaan päässyt käymään niin, että tuli ne pikkujohdot väärinpäin, eli + pitää tulla siittä päävirtajohdosta nähden kauempaan napaan ja herätinvirta(merkkivalo) Tulee lähemmäs sitä B+- napaa. Jos näin on käynyt, niin säädin on mennyttä kamaa ja lataa sen 17 volttia, jopa enemmänkin...
     

Kerro tästä muillekin!