Venttiili joka sytyttää "Brake" -valon kojetauluun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja 2207, 12.4.2007.

  1. 2207

    2207 Gearhead

    Löytyypi siitä heti tulipellin alta. Käytin Letukakkaa leimalla ja katsastusmies ihmetteli, että mikä on vikana kun pysäköintijarru toimii kuin unelma, mutta takapään käyttöjarru on täysin pimeänä.

    Kävin sitten Soutwestiltä Tampereelta hakemassa pari muuta palikkaa ja jarrusylkkyjä ajattelin että olisivat juntturassa. Siellä se silimiklaispäinen herra keksi että sellanen venttiilihän siellä on joka sen valon sytyttää ja blokkaa takapiirin pimeäksi.

    No kah, nythän seuraa se varsinainen kymysys: onko joku purkanut tuollaista venttiiliä auki? Ja jos, niin mitä pitäis ottaa huomioon, ettei sitä vahingossa riko. Ja mikä sen venttiilin sulkeutumisen aiheuttaa?

    [​IMG]
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei sitä palikkaa tarvi avata sehän toimii ihan oikein.
    Eli kun takajarruihin syystä tai toisesta ei muodostu painetta kun jarrua painetaan, sulkeutuu kyseisen venttiilin takapiiri ja merkkivalo syttyy.

    Siis vika on siellä takajarruissa, nestevuoto tai jopa liian kaukana olevat jarrukengät voivat aiheuttaa kyseisen ilmiön.

    Laita ne takajarrut kuntoon ja olikohan sen mötikän toisessa päässä jonkinlainen nappula mitä painamalla sen saa taas pelittämään oikein kun jarruja polkee samalla.

    Vai pitikö se anturi johon tulee johdot irrottaa , en nyt muista enään, mutta ei tarvi ainakaan enempää purkaa.
     
  3. 2207

    2207 Gearhead

    [​IMG][​IMG] Hieno homma. Tietääpähän mitä tekee viikonloppuna. Kiittää tiedosta.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja joissain tapauksissa ei tarvitse jarrujen ilmauksen jälkeen muuta kuin laittaa kone käyntiin (tehostus) ja polkea poljin pohjaan, kuuluu/tuntuu naksahdus ja valo sammuu!!! Näin tänään viimeksi, kun -98 Cherokeen takajarrut saatiin ilmattua ja valo jäi palamaan....
     
  5. 2207

    2207 Gearhead

    :oops: Mahtaiskohan syynä olla se, että nesteet oli etummaisesta säiliöstä el grande finale? Otin imuvaihtajalla säiliön tyhjäksi ja laitoin uudet nesteet säiliöön siten että molemmat kammiot tulivat täyteen.

    No, juon kaffet ja menen koittamaan justiinsa. Huomenna tiedetään enämpi. Ja juu, takasylkyt oli kuivat, ja kengissä oli pintaa sopivasti vielä jäljellä. Säädin nyt piruuttani kenkiä hiukan kauemmaksi kuin mitä ne olivat. Käsijarruvivustot toimivat hienosti, joten ne säätänevät kengät kohdalleen kun tarpeeksi polkee.

    Tarttis perkele ropailla autoja enemmän että tajuais katsoa tollaset asiat ensimmäiseksi... :odroll:
     
  6. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Nesteen puute tai ilma jommassa kummassa jarrupiirissä poikkeuttaa venttilin normaaliasennosta. Eihän sitä ilmaa järjestelmään pääse yleensä muuten kuin nesteen vähenemisestä eli loppumisesta johtuen, ja tietysti remppaa tehdessä. Ainakin Moparin vastaava venttiili alkaa toimia kun ilmat saa pois ja polkee jarrua riittävän kovalla voimalla. Jossain euroautossa piti irrottaa merkkivalon kytkin ja painaa sopivalla työkalulla venttiilin kara takaisin.
     
  7. tlento

    tlento 1st gear

    Mulla otti vanissa se sille venttiilille menevä johto maihin kiinni aina jarrutuksessa ja vilkutteli samalla valoa. Korjasin johdon eristeen ja avot!
     
  8. 2207

    2207 Gearhead

    Tadada-datta-daa!!!!! *heittelee-ruusun-terälehtiä-ilmaan-hymiö-tähän*

    Nesteen lisäys ja venttiilin etupäässä olevan tapin kevyt nykäisy eteenpäin pihdeillä ensi alkuun, sen jälkeen reipasta jarruttelua paikoillaan, niin jopas rupesi kilinää kuulumaan takapäästä. Jännittää mitä järrudyno sanoopi huomenna. Kengissä oli pintaa vielä vermaan sellanen 3-4mm, eli nou hätä sen suhteen.

    Sitten vielä vakaajantappien vaihto etupäähän, kolmet rautamadon hampaanjäljet piiloon, sivuvilkut etulokareihin :mad: :mad: :mad: ja pääsis leimalle uudestaan. No, onneksi Hämeenlinnasta yksi Mäkelän tallin sedistä vinkkasi, että noihin sidemarkkereihin kun liimaa silikonilla Ooppelin (hyi, kirosana) sivuvilkkujen lasin ja johdottaa ne vilkuiksi, niin kelpais leimalle. Saas nährä, sano möttöne.
     
  9. 2207

    2207 Gearhead

    Jaahas. kävin tuossa työmaan jarrudynolla aamulla, ja ekalla polkaisulla venttiili läpsähti kiinni ja valo palaa taas.

    Prkl... Mikähän siinä oikein mättää. Jarruputket on ehjät ja kuivan näköiset, samoin letku kopan ja akselin välissä. Hö. :odroll:
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuliko se jarrusysteemi ilmattua nesteen lisäyksen (jos se oli niin vähissä että valo syttyi) jälkeen?
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Vaihdoit pääsylinteriin nesteet, mutta ilmasitko sylintereistä??? Merkkivalon syttyminen on merkki paine-erosta etu- ja takapiirin välillä = ilmaa järjestelmässä!!!
     
  12. 2207

    2207 Gearhead

    Jaahas. Tarvii varmaan laittaa konpura ehtoolla käyntiin ja ilmata ne jarrut. Enhän mä nyt herranjestas sellasta viittiny tehrä eilen, kun sain valon pois palamasta, ja soratiellä jarrutellessa meni hienosti kaikki renkulat lukkoon.

    :soosoo:
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Pääsylinteristä voi olla vaikea saada ilmat pihalle. Joskus joutuu ottamaan pääsylinterin penkkiin ja laittamaan putkien lähdöistä letkut takas säiliöön nestepinnan alapuolelle ja sitten pumppausta vaikka puukepillä käsin painellen.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Voi se vika olla myös pääsylinterissa. SIellä jos se välitiiviste vuotaa kammioista toiseen sen paineen, niin tekee ihan saman ilmiön. Käytännössä huomattu asia. Ja kun neste sieltä on johonkin hävinnyt eikä letkut/putket näytä vuotavan, niin koitapas pääsylinterin ja tehostajan liityntäkohtaa, onko märkä?

    Minulla oli ~7 vuotta sitten buickissa samaa vaivaa, valot vilkahteli (tosin jarru kyllä toimi) ja sitä ihmeteltiin parikin vuotta. Aina kovemmin jarruttaessa valo syttyi ja nestettä hävisi johonkin. Mistään se ei näyttänyt vuotavan. Kerran sitten satuin ihan muun asian yhteydessä kokeilemaan tuota pääsylinterin ja tehostimen reunaa ja katsos vaan, märkähän se oli. Siinä alla ei vaan ole mitään, mihin kertyisi lätäkkö ja vuotohan ei kovin suuri kaikkiaan ollut. Sylinteri vuoti sisäisesti ja sitten vielä takaa ulos.

    Mistä tulikin mieleen, että minullahan on hydroboost-mallin pääsylinterikin jossain jemmassa varalle ostettuna. :odroll:
     
  15. 2207

    2207 Gearhead

    Voi ristus että ihminen VOI olla sitten saatana tyhmä.

    ONHAN sieltä jarruputki poikki. Ei tässä kohtaa enää vituta se työ, vaan se että kun ei nyt vaan korvien välissä oo kuin se korkeintaan rivinelonen mikä kipinöi...

    "...folks around here are not firing with all cylinders, if you know what I mean..."
    -Lightning McQueen, Piston Cup race car-
     

Kerro tästä muillekin!