vetokyvyn nosto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja choesos, 27.12.2011.

  1. choesos

    choesos 1st gear

    miten saisin tossa omassa g20 vanissa nostettua vetokykyä ottees merkattu jarruitta 455 ja jarulisena 860 eihän tolla saa kun pelkän kärrin vetää? auto on 4.3 v6 koneel ja vm:90
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ei voi mielestäni mitään: jenkkiautojen maahantuojat antaa ihan naurettavia lukuja vetokyvylle: ne rekisteröidään niin pienille massoille ettei niihin monesti saa edes vetokoukkua: esim. chrysler sebringin vetokyky on 700 kiloa jarruilla. Suomessa tämä raja päättyy jarruttomana.
    Minunkin autokaupat loppui tähän.
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Noi vetopainothan meni kuralle silloin kun LTJ vaihtui ATJ järjestelmäksi ja oikeat massat saa takaisin valmistajan edustajan todistuksella tai vanhan otteen avulla jossa ne vielä joskus oli oikein.

    Nehän voi myöskin otteelta poistaa konttorilla, ehkä sillä silloin saa vetää enemmän :poff:
     
  4. choesos

    choesos 1st gear

    no eipä se haittaa jos tolla vanilla ei saa vetää mietin vain sitä kun aikoinaan oli pajero mulla niin kaverin isältä kysyin miten saa nostettua teto kykyä niin se sano että vaiha järeämpi koukku. ja sitä viel kysymään kun ottees on merkintä autovero vapautus rajoitukset osios ja alhaalla on autoverovapaus: autoverolain (478/90) mukaan autoverosta vapaa paketti autona menetänkö ton jos rekistöröin 3+3 paketti autoks jos sellaiseks saa tollaisen viel
     
  5. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Taikka hankkii Jeepin! :wink: -Tolla mun Jeepillä voi kiskoo 3500kg vaunua...
     
  6. choesos

    choesos 1st gear

    ei oikeen jeepit ole mun makuun juts luvin vanhemman keskustelun jos koneena ois 6.2 dsl ja lootana th700 niin oks se sillon isompi veto kyky taitaa olla koneen koosta kyse tos veto jutus
     
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    4-litr. 6-kone 135kw. Just´tarkastin rekisteriotteesta.[​IMG]
     
  8. choesos

    choesos 1st gear

    onko järeämpiä koukkuja saatavilla g20 ? jos sillä sais nostettua sitä veto kykyä?
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei sillä koukulla ole mitään tekemistä vetopainojen kanssa. Jos toi Ck:n antama kikka (otatat ne painot pois otteelta) toimii niin se olis varmaan paras ja helpoin tapa. Silloin jarrullisen kärryn paino vissiin sama kuin auton omapaino.
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Onkohan ne kertoneet kilot .454:llä? :lol: Aika hupaisia vetopainoja tosiaan. Katoin just -97 Scorpion vetoa ja se 2000kg jarruilla. :eek:
     
  11. choesos

    choesos 1st gear

    ihmeeliesti tehty noi paino rajoitukset kun isommalla autolla saa vetää pelkkää kärriä ja pikku auton saa ovetä toista traileria ja auton siin.
     
  12. Ck

    Ck Gearhead

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... iell%C3%A4

    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä

    32 a § (25.9.2003/821)
    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa

    Hinattavan ajoneuvon kytkentämassa saa olla enintään pienin seuraavista arvoista:

    a) ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn sekä kytkentälaitteen lujuuteen perustuva suurin teknisesti sallittu hinattava massa;

    b) jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta kokonaismassasta;


    c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;

    d) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytkettävä perävaunu on varustettu työntöjarruilla, 3,5 tonnia;

    e) jos autoon kytkettävä muu hinattava ajoneuvo kuin puoliperävaunu tai sitä vastaava hinattava laite on varustettu jatkuvatoimisella jarrujärjestelmällä, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa;

    f) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan yli 3,5 tonnin autoon kytketään perävaunu tai perävaunuja ilman kuormaa mitattuna yli 22,00 metrin yhdistelmäksi, 2,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa.
     
  13. choesos

    choesos 1st gear

    ei noista laki pykälistä ota maalainen selkoo :D
     
  14. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Myöskin toisinpäin, mulla laski yhdessä autossa 10kg jarrullinen vetoraja, mutta jarruton vetoraja nousikin sitten senkin edestä, en muista tarkkaan mutta kyllä se kolminumeroinen luku oli ,joten ihan hissukseen oon ollut.. :lol:
     
  15. pontso

    pontso Gearhead

    katoppa mitä lukee etuovessa olevassa tehtaan lapussa , siinä on sen auton tiedot mistä ilmenee ne vetopainot ja myös renkaat ja muuta
     
  16. SB 340

    SB 340 2nd gear

    c) jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu kokonaismassa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;


    Avaisko joku ton M1G ja N1G luokan? Neliveto?
     
  17. TiM

    TiM 1st gear

    Kahden sekunnin googlauksella:

    Maastoautot

    1. M1-luokan auto ja kokonaismassaltaan enintään kahden tonnin N1-luokan auto katsotaan maastoautoksi (M1G- ja N1G-luokka), jos:

    a) sen vähintään yksi etu- ja yksi taka-akseli on vetävä, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä;

    b) siinä on vähintään yksi tasauspyörästön lukitusmekanismi tai se on varustettu vastaavalla järjestelyllä;

    c) sen laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 30 prosenttia; ja

    d) se täyttää vähintään viisi seuraavista kuudesta ehdosta:

    i) lähestymiskulma on vähintään 25°;

    ii) jättökulma on vähintään 20°;

    iii) ylityskulma on vähintään 20°;

    iv) maavara etuakselin kohdalla on vähintään 180 mm;

    v) maavara taka-akselin kohdalla on vähintään 180 mm; ja

    vi) maavara akselien välillä on vähintään 200 mm.
     
  18. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Ihan kuin Jeep Grand Cherokeeni... :wink: -Saa vetää 3500kg.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!