Voyager -94, ABS-vika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Timmo, 26.8.2008.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    ABS-valo syttyy ajossa, saako vikakoodit luettua jotenkin itse. Tämän linkin perusteella ei? http://autorepair.about.com/library/faqs/bl411i.htm

    Luin normaalit vikakoodit, 55 eli ei mitään siellä. Onko ABS:ille vikakoodit jossain erikseen, ja mistä ne saisi ulos. Pitääkö viedä merkkipajalle lukuun jollain hienolla värkillä?

    Mittasin akun jännitteeksi virrat pois 16 volttia, eli aika paljon. Voisiko tuo kieliä, että laturi antaa liikaa, ja ABS-valo syttyy sen takia?
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, niitä ei voi lukea kuin merkkipajalla. Jos olet paikallaan niin ei syty ? Ja ajossa syttyy ? Silloin joku pyöränantureista sökö, varmimmin saa itse testattua oskilloskoopilla mikäli et halua viedä merkkihuoltoon.
     
  3. Timmo

    Timmo 1st gear

    Juu syttyy vasta ajon aikana, joskus pääsee parikin kilometriä ilman syttymistä. Toisinaan sammuukin ajon aikana, ja syttyy sitten uudestaan. Pitää tsekata liittimet ensin.

    Miten iso ero renkaiden kulutuspinnoissa sytyttää valon?
     
  4. J.M

    J.M 1st gear

    on niissä pyörän nopeutunnistimissa sen verran toleranssia ettei ne aivan pienistä korkeus eroista möksähdä.tietysti renkaat täytyvät olla saman kokoiset ja pyörän laakereissa ei saa olla väljää.aika kova tuo akkujännite.jos ne anturit ovat induktiiviset niistä voi mitata vastuksen ja anturin tuottaman vaihtojännitteen(mitä hiukan huono tulkita ilman oskilloskooppia)
     
  5. Timmo

    Timmo 1st gear

    Onko tietoa a) minkälainen laite vaaditaan ABS-vikakoodien lukuun tässä autossa ja b) missä ABS-vikakoodien liitin on.
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    DRB, mun käsittääkseni se lukee samasta pistokkeesta kuin muutkin tiedot.
     
  7. virta

    virta Gearhead

    Tuossa voi olla latauksensäätö moottorinohjausyksikössä imuilmakanavassa,ei kauhean helppo osa löytää.Erillinen latausrele oiskin helppo uusia.

    Kannattaa tuo latauskin laittaa kuntoon,,polttaa polttimoita ja ehkä muutakin ...
     
  8. Tarkasta sulakkeet! En muista ihan varmaksi tuossa vuosimallissa,mut niissä vanhoissa abs sulake ja takalasin pyyhkijänmoottori,saman sulakkeen takana. On ollut pari tapausta,että moottori oikkarissa ja polttanut sulakkeen.
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Hyvä vinkki, takalasin pyyhkijä on heivattu nimittäin mäelle, eikä sieltä surinaa kuulunut vaikka nappia koitin. Tarkastan heti huomenna.
     
  10. JJ65

    JJ65 2nd gear

    Ota yhteyttä maahantuojan takuu-osastoon,nimittäin tiettyihin -90 luvun voyagereihin on myönnetty ns.jatkettu takuu.
    Eli jos VIN-koodisi täsmää recall-listaan,niin maahantuoja korjaapi autosi abs-systeemin tehdastakuuna!
     
  11. Timmo

    Timmo 1st gear

    Noniin. Eihän siellä ollut koko sulaketta paikoillaan. Lainasin vierestä ja kytkin virrat -> takalasin tienoilta jatkuva pärinä riippumatta kytkimen asennosta. Eli moottori lienee jumissa.

    Ystävämme Kyläseppä(TM) on varmaan korjannut rikkoutuneen takalasin pyyhkijän poistamalla sulakkeen. Vähän ajan päästä sitten kironnut kun heti perään ABS-jarrut menivät rikki.

    No, pitää purkaa tuo takaluukku ja ottaa virrat pois moottorilta ja kokeilla sitten tuoreen sulakkeen kanssa, syttyykö valo vielä.

    (Huomasin samalla, että siellä luukussa onkin 6x9 ämyrit, pitää vaihtaa samalla paremmat sinne.)
     
  12. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tänään löytyi viimein aikaa irroittaa takaluukun suojus ja irroittaa takalasin pyyhkijänmoottorin piuha. Surina lakkasi, mutta ABS-valo syttyy edelleen, kun vauhti ylittää 60 km/h. Nyt siis pitäisi olla tuon ABS-sulakkeenkin paikoillaan.

    Vinkkejä?

    Täällä näemmä kerrotaan, että pitäisi olla lukulaite: http://autorepair.about.com/library/faqs/bl411i.htm

    Onko tietoa, missä täällä Kuopiossa voisi noita koodeja selvitellä edullisesti, ei kellään harrastajalla sattuisi olemaan laitetta?
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Merkkiliike, harrastajilla tuskin on kyseistä laitetta, on se sen verran kallis.
     
  14. lotvonen

    lotvonen 1st gear

    Yleensä ABS-valo syttyy navan laakerin mentyä, kokeile onko joku napa löysällä / löytyykö klappia.

    ABS-antuurin voit mitata ihan tavallisella yleismittarilla ja ohmi-asteikolla.
    Liitin irti ja mittaus, jos jonkun anturin vastusarvo poikkeaa muista huomattavasti on vika todennäköisesti siinä anturissa. Vastusarvo muistaakseni jotain 1.04 kilo-ohmia.

    Samalla tekniikalla voit mitata ABS-puolen piuhat anturilta boksille, eli liitin irti pyörältä ja mittaus siitä auton puolen pistokkeesta. Vastusarvo pitäis olla kaikissa piireissä suunnilleen sama.

    Jos näillä ei vielä vikaa selvästi löydy niin sit parempi käydä scannerissa.
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Yleismittari ei välttämättä paljasta viallista abs anturia, mutta jos saa oskilloskoopin käyttöön niin sillä saa tarkistettua anturit. Anturin piuhat vaan kiinni oskilloskooppiin ja rengas pyörimään. Jos anturi on ehjä niin siniaaltoa pitäis näkyä.
     
  16. Timmo

    Timmo 1st gear

    Luin jostain, että bendix-jarruissa, jotka tuossa lienevät vastusarvon tulisi olla 1000-4000 ohmin välillä. Täytyy mitata. Ainakaan edessä hammaskehissä ei näy vikoja, ja missään pyörässä ei ole klappia.
     

Kerro tästä muillekin!