Yläpallonivelen kumin oikea asennustapa, mikä näistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Lutra, 17.1.2010.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Mikä näistä on oikea.

    Asennuskuvassa: laita kupin ja nivelen väliin tämä kumiosa.

    Tarvikeosa:
    [​IMG]

    1. Kumi reunan tasalle ja painuu pohjenmalle jos painuu asennuksen aikana:
    [​IMG]

    2. Kumi valmiiksi kupin pohjalle yläosan reuna jää kupin alareunaa vasten ja kiristettäessä töyttäisi ylöspäin....:

    [​IMG]

    3. Vaiko kumi pallonivelen ympärille ja sen jälkeen asennus metallikupin sisälle. Tällöin kumi leviää ruuvaus/kiinnityspinnan alle:
    [​IMG]
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Paras arvaus olis nro 3. Kumi näkyis olevan mitoitettu siten että peltirinkula painaa sitä aavistuksen kasaan kun kiinnityspultit kiristetään, tai sellaseksi tuon kumin pyöreän rinkulan tulkitsen. Näin siitä tulis kaiketi tiivis paketti?
     
  3. Lutra

    Lutra 1st gear

    Jos asentaa siten että kumi on valmiina päällä niin kumin neliömäinen alue leviää kirkkaan metallikupin ja pallonivelen laaken ruuvikiinnitysalueen alle, mutta vain osittan. Kumin kanssa pallonivel ei mene kuppiin (mm. neliö malli ja kantti reunat, jää kantamaan siita yläosan reunan verran ja kiristettäessä leviää sivuille.

    Se tässä hämää. Saako kumi olla kirkkaan asennuspellin ja poallonivelen ruuvikiinnitysosan välissä?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä ymmärsinkö oikein mutta tarkoitatko että kumi painuu kasaan kun laitat sen olkavarteen kiinni? Sillain sen pitäiskin mennä että on vesitiivis. Kyllä kumi näyttää siltä että sitä kulmikasta aluetta kuuluukin sillä pellillä pikkasen painaa kasaan kun kiinnityspultit kiristät. Siis siten että se kulmikas alue jää puristuksiin pellin pyöristykseen...
    Kokolailla siis lopputuloksen pitäis olla sellanen kun kumi on paikoillaan niin näyttää kuva 1:lta.
    Onpa vaikea saattaa ajatusta kirjalliseen muotoon :-?
     
  5. Lutra

    Lutra 1st gear

    Kumi pursuaa helposti kuten kuvassa. Metallikupin ja pallonivelen välistä.
    saako näin käydä?

    [​IMG]
     
  6. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Mä laittasin enste pallonivelen tukivarteen,ja sit toiselle puolelle toi peltikuppi ja kumi kuvan 1 tavalla.
     
  7. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    juuri näin se pitää asentaa eli pallonivel tukivarren yläpuolelle ja tuo pelti kuppi tukivarren alapuolelle kumin kans muuten ei onnistu.viime keväänä tuli tehtyä sama huolto capriceen kummallekkin puolelle muuten ei ois kumi pysyny paikallaan.
     
  8. Lutra

    Lutra 1st gear

    Näissä pallonivelissä ollee eroja. Tässä mallissa metallikuppi sopii hyvin tukivarteen.

    ohje käskee laittamaan yläpuolelta pallonivelen kanssa. Muutoin jaisi ruuvien varaan ja alkaisi koluuttamaan tässämallissa.

    Jäi vaan se oikea tapa asentaa vaivaamaan...

    [​IMG]

    (Nokia Maemo N900 otettu kuva ja lähetetty viesti)
     
  9. Lutra

    Lutra 1st gear

    http://www.firebird67.com/2008/07/28/rebuilding-subframe-upper-control-arms/

    Tässä oli tehty kompromissi. Kumi pallonivelen ympärille (jolloin kumi leviää ylälaipan ja ylätukivarren väliin.

    Kuppi alapuolelta (jolloin kupin yläreuna menee hieman mutkalle johtuen ylätukivarren muodoista).

    Eikö tässä koko jälkituotantopallonivel rakenteessa ole periaatteellinen vika? Vaikka kuinkapäin sen asentaa niin tuo kirkkaan metallisen kupin alareina leikkaa ajanmitaan kumisuojan rikki. Pelti on pokattu sisälleppäin ja juuri sieltähän tuo kui tulee.
     
  10. jusssi

    jusssi Gearhead

    No jopas, meinasin tänään kans kasata tukivarret, mutta aikani noiden kumien ja hilujen kanssa pähkäiltyäni luovutin :oops: meinasin, että kehtaako tällasta edes kysyä keltään, mutta ei se näköjään näiden tarvikeosien kans aina niin yksinkertaista olekaan. Hyvä että tuli tämäkin asia esille... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!