Ylätukivarsien siirto puolelta toiselle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Bowtie, 25.4.2005.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tästä oli muistaakseni juttua joskus aikanaan, eli ylätukivarren siirto päinvastaiselle puolelle. Eikös tällä (mahdollisesti) saanut aikaan jotain parannusta jousitusgeometriaan? Tietääkö kukaan kannattaako tehdä ChevyII:een, jossa tuo alkuperäinen jousitus on aika kehno...? Nyt tulee eteen uretaanipuslat ja alatukivarret boxasin niin samaan syssyyn vois tehdä ton ylätukivarsien vaihdon, jos siitä jotain hyötyä olis... Kellä oli infoa? JariV?
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Saaks siihen Great sanan ympärille laittaa heittomerkit? :rotfl: Hei munhan pitää lähtee himaan, työaika loppuu. Ihmetellään huomenissa!
     
  3. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo joo, jätkä on ruvennu oikein merkkifriikiks... :D Mitenkäs eikö se sun uusin ollu Chevy...? :lol:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    "Know your enemy!".
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ylläpito!! MoPar-miehet kiusaa...!!! :rotfl:
     
  6. Nova400

    Nova400 Gearhead

    En ole tutkinut asiaa, mutta luultavasti tuolla voisi saada lisää casteria, mikäli ylätukivarsi on sopivasti epäsymmetrinen. Pitääpä mittailla. Chevykakkosessa mahtuu vakiona olemaan hieman reilu aste casteria, jonka jälkeen yleensä eturengas alkaa hangata lokasuojaan käännettäessä. Esim. SS-Caminossa casteria on 5 astetta ja monissa mersuissa lähes 10, parantaa suuntavakavuutta ja lisää ohjauksen palauttavuutta jne.

    Kehno? :argue: :rotfl: No, vakavasti puhuen kauppakassin jousitushan se on. Kevyt käännellä vakioilla pyöränkulmilla pienenkin ihmisen. Mutta sopivilla kulmilla riittää mainiosti maantieliikenteen sallittuihin nopeuksiin, eikä sopivalla vakaajalla mutkiinkaan tartte liikaa hidastella.

    Mitä nyt itse olen miettinyt tuon geometrian parannusta, niin ainakin seuraavat hommat meinasin "kilpuriin" tehdä:
    -Madallus niin, että alatukivarret ovat suunnilleen vaakatasossa
    -Ylätukivarsien uudelleen sijoitus siten, että casteria saa enemmän ja joustossa ylätukivarsi "lyhenee" enemmän, kuin alatukivarsi. Tavoitteena renkaan ja tien kosketuspinnan kallistuminen, ei sivuttaissiirtymä.

    Vakionahan alasjoustossa eturengas kallistuu ulospäin, joka ei ole eduksi esim. mutka-ajossa.

    Mutta kertoile tuloksia tukivarsien "peilauksen" eduista, jos mittailet tai kokeilet. Itse pääsen niihin hommiin vasta myöhemmin, kun pysyvämpi rakentelupaikka löytyy.
     
  7. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tota mä en totta puhuen tullu ajatelleeks että mahtuuko se fillari vielä pyörimään, ettei ota lokasuojaan kiinni. Yks lokasuoja mulla on jo menny retaleiks väärillä pyöränkulmilla... Eikä oikein pääse mittailemaankaan kun ei mulla oo lokarit kiinni...
    No onhan se aika kehno :wink: Just lähinnä siks kun kulmat on sisäänjoustossa mitä sattuu... Ne vakiot pyöränkulmat on nykyrenkailla muistaakseni aika, sanotaanko, sopimattomat? :D Sillä periaatteella mäkin lähdin liikkeelle että pidetään jousitus vakiona, uretaanipuslat, jäykähköt jouset, alatukivarsien boxaus ja vakaaja, riittänee mulle katuajossa... Rataraaseriahan tosta ei kuitenkaan tule. Tietty joku MustangII-tyyppinen uus etukelkka olis hieno mutta ne maksaa ja saako moiselle edes lupia? Toi sun raaseri-modifikaatio kuullostaa mielenkiintoselta, miten meinasit toteuttaa?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Westerholmin Raikku muistaakseni oli tehnyt aika paljon töitä oman vihreen novansa kanssa noi asiat korjatakseen, josko vielä muistais.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Sitten yks mikä kantsii tarkistaa ennen kuin tekee mitään pysyviä ratkaisuja on pallonivelien liikeradan riittävyys. Aika monessa ylätukivarressa kumipuslien linja on eri kuin pallonivelen kiinnitystaso. ( eli kun katsoo ylätukivartta sivusta niin pallonivel on eri kulmassa kuin puslien linja). Jos heittää tukivarret puolelta toiselle niin nivel menee "luonnottomaan" kulmaan alkuperäiseen tilanteeseen nähden ja voi aiheuttaa sen ettei liikevarat riitä.

    Itse kun tein morriksen jousituksen talvella uusiksi niin kasasin romut nippuun ilman jousta ja kokeilin että liikkuu sen mitä tarvii. Tukivarsien paikat hahmottelin ekassa versiossa 1:1 mittakaavassa harpin ja ison paperin kanssa, aika nopeasti löytyy sopivat kiinnityspisteet niin ettei esim. camber mene vituralleen ulos/sisäänjoustoissa. Tosin pitää muistaa ettei paperilla ja yhdessä suunnassa selviä se, miten se kokonaisuus toimii sitten elävässä elämässä auton alla. Mutta on nyt ainakin perusasiat kohdallaan. Uudessa popular hot roddingissa oli muuten mielenkiintoinen artikkeli alustamuutoksesta, jossa on käytännössä kaikki tehty alusta alkaen kun mustang II pohjaiset paketit eivät kelvanneet.

    Joo Jarihan on ihan merkkkifriikki, monzassakin on jaloa alkuperää oleva ratti...
     
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo näin mäkin muistelin... Hitto kun harmittaa, se auto oli yhden tutun omistuksessa parisen vuotta sitten eikä älynnyt mennä vakoilemaan alustaratkasuja, nykyinen omistaja on semmonen tapaus etten tuu juttuun ko. herran kanssa ollenkaan... Paha mun on Westerlundilta mennä kyselemään kun en ko. herraa tunne, saatika tiedä mistä tavoittaa...
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, mut se Mopar-jutska piti laittaa ekaks, ja sitä mä en voi tehdä, koska siitä sais himassa jatkuvasti kuulla Mopar-suuntautuneelta avopuolisolta (joka myös lueskelee näitä juttuja) :rotfl: Että sikäli... :D
     
  12. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Vakiokilkkeillä casteria rajoittavaksi tekijäksi tulee renkaan ja etulokarin etureunan välys, koska casteria säädetään siirtämällä alatukivartta eteenpäin. Jos ylätukivartta saa siirrettyä taaksepäin, caster lisääntyy ja samalla renkaallekin tulee enemmän tilaa.

    Joo, onhan se aika mobiilin tuntuinen ajossa esim. Caminon jälkeen, mutta kun siihen tottuu, niin ei se normaaliajossa haittaa. Oon ajellu kakkosilla pitkälti toista sataa tuhatta kilometriä muutaman vuoden aikana ja työstäny moottoritien ramppeihin ihan reiluja nopeuksiakin, eikä pelota yhtään... Ahvenistolla jo pikkusen jännitti :rotfl:

    Kuulostaa ihan hyvältä, mulla on vielä kumipuslatkin tukivarsissa ja apusimpukassa. Apusimpukka kyllä pitää vielä lähiaikoina korjata kovemmilla puslilla, kunhan vain kerkeis sorvin ääreen...

    Se kilpuriprojekti on vielä suunnittelupöydällä ja varastossa, saa nähdä, kuinka paljon alkuperäistä etuakseliin jää. Ehkä kaikki vähän paranneltuina ja uudelleen sijoiteltuna tai sitten kaikki vaihtoon... Ylätukivarren sisempää kiinnityspistettä pitäis siirtää vähän alas ja taakse, ehkä joutuu kallistamaan koko jousitornia...mutta ankaran mittailun jälkeen se sitten selviää, mitä joutuu tekemään.

    Se C5 Corvetten akselistopaketti kiinnosti, joka oli täälläkin myynnissä, mutta aika kapea on tuo vanha kakkonen: noin 100mm raideleveydessä eroa jo C4-vetteen.
     
  13. 340

    340 Gearhead

    Enhän minä... :D
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Jep, ei ole sen tarkempaa alkuperää tiedossa. Joissain 70-luvun VM:ssä on ollut tarvikerattimainoksia, missä oli hyvin samannäköisiä ruoreja. Olisko ollut jopa Motoralin mainos ? Jalosukuisuudella viittasin just tuohon omaan brittiinä. Toivottavasti GM ei ole saanut allergiaoireita :D Älä ainakaan kerro sille mistä se ruuvattiin irti.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mä luulen että mua jännittäis enemmän noi jarrut :D

    Apusimpukka on mullakin vielä ihan vakio, sen mä jouduin vaihtamaan pari vuotta sitten, ainoo mikä löyty oli Rare Partsin tekele tilaamalla, vanha on tosin tallessa odottamassa, siihen vois esim. nailonista sorvauttaa uudet helat niin olis sekin ok...
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Taidan kohta poistaa koko sigun... :D Kuule mä harkitsen vielä, toi olis todella raskas myönnytys! Eihän Moparia Chevroletin edelle voi asettaa... :rotfl:
    Ps. Nythän tästä oikein keskustelu saatiin aikaan, vastausta tulee nopeemmin kun ehtii vastailla edellisiin...
     
  17. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Juu, ei niihin saa koskea radalla ajaessa,jos meinaa vielä varikolle pysähtyä :rotfl: Hiljaa vaan ja moottorilla jarrutellen...
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun muistaakseni ChevyII:ssa ei pitäis olla ongelmaa ton pallonivel-jutun suhteen, on muistaakseni samassa linjassa. Varmaan ihan hyvä idea kasata ilman jousia ja kokeilla liikeradat... Mikäs laite Popular Hot Roddingin artikkelissa rakennetaan...?
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Juu eipä näytä ihan budjettiprojektilta... Taidanpa lukea läpi silti jos siitä jotain vinkkiä sais, ´67 ChevyII:a jousitus on ihan sama kun omassa ´64:a...
     

Kerro tästä muillekin!