1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Niin siis tuo musta möykky ahtimen päällä on ollut alunperin Buickissa ihan haaroitin. Liekö siitä lähtenyt isompi letku jarrutehostimelle. Se on siis jatkuvan imun puolella. Yksi ainakin on mennyt kytkimen kautta alipainekellolle , joka kontrolloi ahtopaineita. Eli esim. tyhjäkäynnillä ohivuotoläppä on auki, jotta ei tapahtuisi turhaa ylikuumenemista koska tuo ahdinhan tuuppaa varmaan tyhjäkäynnilläkin enemmän ilmaa mitä moottori tarvitsee käydäkseen. Multa löytyy kyllä se alipainekello ja kytkinkin sen läpän säätämiseen. Tosin itse ajattelin että en sitä kytkintä tarvisi, koska ei autossa ole mitään ECUakaan joka sitä osaisi kontrolloida.

    Ainoa mihin tarvitsen jatkuvaa alipainetta, on kabiinin ilmansäätöläpät. Kun ei ole tehostintakaan tässä.

    Muuten ajattelin että kytken sen alipainekellon suoraan imusarjaan. Näin se aukeasi ainakin tuolla tyhjäkäyntiolosuhteissa.
    Jos/kun teen jakajamuutosta, niin myös sen liitäntä olisi myös suoraan imusarjaan.

    Teoriassa siis jos tuo tuottaisi sen 5 -6 Psi ahdon ja haluasin sen rajoittaa siihen voisin käyttää jotain paineanturia, joka antasi käskyn kytkimelle vääntää ohivuotoläppä auki.
    Tai jotain muuta vastaavaa.. Tätä täytyy kyllä hieman tuumailla ja voi olla että ei ihan niin simppeli juttu olekaan.


    http://www.3800supercharger.net/how.html
    [​IMG]
    " The CONTROL sequence is described rather simply as well: When boost is not needed (idle or light-load driving conditions), the air is actually bypassed inside the supercharger before the rotors. The air comes out the bottom of the supercharger into the lower intake manifold through a bypass valve designed much like a throttle plate. Spring force from the actuator (Boost Control Actuator, BCA) and vacuum coming from the Boost Control Solenoid hold the valve closed to create boost in it's default state. In order to BYPASS boost when not needed (idle or light-load driving conditions), vacuum from the BCS must be turned off by the PCM to allow the vacuum at the top of the BCA to overcome it's own internal spring force. In simpler terms, with the car off, spring force inside the BCA holds the bypass closed. When the car is idling, the BCS turns off, allowing the vacuum ported to the top of the BCA to overcome the spring force and open the bypass. So the vacuum port at the top of the BCS always has vacuum on it if the car is running, but the vacuum going to the bottom of the BCA only has vacuum when boost is desired (helping the spring in the BCA to hold the bypass closed). The control vacuum is switched on or off by the Boost Control Solenoid (BCS) via the PCM. Various other inputs are required. For instance, after a spirited wide-open-throttle (WOT) run, when you let off the throttle, the PCM sees the throttle position sensor (TPS) change state, and realizes that you let off the accelerator. In this situation, the PCM commands the BCS to dump boost, and allows vacuum to overcome the spring force in the BCA in order to OPEN the bypass valve and dump the incoming air from the throttle body directly into the lower intake manifold (LIM) before the rotors in the supercharger have a chance to compress it. "


    -EDIT-
    Yksi vaihtoehto olisi tietysti mekaanisen linkin teko ohitusläpän ja kaasuvivun välille. Näin olisi varmaa että ahdot putoaa heti kaasua nostaessa?

    -Make
     
    Muokattu: 3.1.2019
  2. No minä mietin tuolla alipainejutulla jakajan alipaine-ennakkoa lähinnä. Löysin tämmöisen asennusohjeen britti-ihmeeseen. Siinä on paljon hyvää juttua. Siinä jakajalle on otettu:

    D - To vacuum on distributor (non-boosted manifold vacuum)
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jotakin semmoista jotta ohitusläpän sulkeutuminen mahdollistuu vasta kaasupedaalin syvemmillä asennoilla kuitenkin siten, että ahtopaine edelleen tarpeen mukaan raottelee ohitusläppää imusarjaan kehittyvän paineen vaikutuksesta. Saa sen tehtyä ihan mekaanisenakin ilman epäluotettavaa (!) elektroniikkaa.

    Ja sytkän ohjaus tietysti imusarjasta ahtimen jälkeen. Lämppärin läppäkoneistolle vakuumia kaasuttimelta.
     
  4. Tuossa MGB:n jutussa se onkin selitetty:

    The new HS-6 carburetor does not have a “ported vacuum” source. The difference between ported and manifold vacuum is that ported vacuum does not supply the distributor with vacuum (and therefore advance) at idle or closed throttle. The throttle must be depressed (the butterfly must be open) for vacuum to reach the distributor. Ported vacuum is in general used for smog purposes, I.E. less advanced (or more retarded) ignition timing at idle makes for a cleaner burn out of the tail pipe. Retarded ignition timing raises exhaust gas temperatures, keeping the catalyst hotter and more efficient.

    Manifold vacuum is just as implied. Whatever vacuum is in the manifold is supplied to the distributor at all times regardless of throttle position. More timing at idle and light throttle applications makes for a smoother, quicker responding and cooler running engine. In a wide
    open throttle situation, manifold and ported vacuum are identical.

    If your distributor was hooked up to ported vacuum try hooking it to manifold vacuum. You will need to experiment more with your base timing settings. Any change to base timing will impact the whole range. If you simply cannot get rid of the “tip in” detonation that may occur when transitioning from light to heavy throttle applications, unhook and cap off the distributor and
    vacuum source. You will only have centrifugal advance.
     
  5. Vielä hiukan noista virranjakajan alipainesääätimistä, niin en ole vielä oikein tajunnut niiden kaksitoimisten vaparimallisten alipainekellojen viimeistä ideaa. Niitä on monessa japsissa, Tässä se toimintaperiaate:

    [​IMG]

    Sellasia saa vieläkin uutena, Esim toi Toyotan.
     
    Muokattu: 3.1.2019
    Make500 tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos on erityinen tarve tehdä "erilailla" niin kaivaa jostakin muinoisen
    Lean Burn -jakajan jossa on 2 pickuppia niin saa melkein pelkällä mekaniikalla
    tehtyä kahdet erilaiset ennakkokäppyrät. Siis niinkuin tossa japsiesimerkissä, mutta vielä vaikeammin.

    Mulla oli joskus jossakin tommonen viritys just niin että kävi vapaalla eri perusennakolla kuin vaihde päällä. En pysty muistamaan mihin se liittyi. Ehkä keksimisen iloon tai sitten vain piti saada varma tyhjäkäynti kun rouvakandidaatti ei tykännyt valoissa sammuvista autoista. Kai se onnistui kun tuo on edelleen meillä. Siis rouva.

    Samassa värkissä oli jossakin vaiheessa jakajan alipainekellosta, mekaniikasta mukaan lukien pöytälampusta lainattu pitkä pinkeä vieteri rakennettu "painan automaattisesti pikkuisen kaasua koska moottori tuntuu sammuvan". Värkki oli imusarjan alipaineessa ja kun ryhtyi sammumaan niin mekanismi painoi kaasua millin osia ja käynti jatkui.

    Kolmas viritys oli omatekemä "cruise control" joka oli niin hyvin tuunattu että kesti vetää 80km/h vauhdissa 1-2-3 kepistä ehtien kaasupolkimella kompensoimaan muutoksen tosi hyvin. Tarpeellinen ominaisuus tämäkin, toki.

    ...tommonen Eatonin imusarjalaippa olisi varmaan hyvä myyntiartikkeli...

    [​IMG]
     
    isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    Houston, we have boost !

    Tää proggis tuntuu etenevän taas höyryveturin lailla tasaisen tappavasti. Varmaan pitäisi pian ottaa joku aikalisä, ennen kuin lyö kynsille jostain syystä.

    Eilen nappasin kotimatkalla Motonetistä remmin ja kiristimen matkaani ja niitä heti aamulla kukonlaulun aikaan talliin ihmettelemään:

    [​IMG]
    Selailin ihan sattumakaupalla erilaisia kirroja mitä Motonet sattuu myymään. Tämä oli vissiin PSA-moottorin kiristin mm. Volvo V40 autoihin. Mallillahan ei sinällään ollut väliä, kun joka tapauksessa pitää itse rakentaa kaikki kiinnityssysteemit. Hankintaperuste oli tässä kohtaa lähinnä edullisuus, n. 45 €

    [​IMG]
    Tässä kohtaa menin ihan siitä mistä aita oli matalin. Parin tunnin järkeily tuotti tällaisen kötöksen. Siitä piti tulla jotain hienompaa, mutta on tullut roudattua kaikki hitsivehkeet ja rautavärkitkin vähiin päin toimitiloihini kolmen vartin ajomatkan päähän. Mutta tämä ajaa asiansa näin testimielessä.

    Sitten vaan Slantti tulille...

    Ennen starttia laiton vacuumi/painemittari-työkalun imusarjaan ja sitten sen alipainekellon paikoilleen, joka vetää bypass-venttiilin auki alipaineen vallitessa.


    Helpohkosti se lähti käyntiin ja se läppä tuntuu reagoivan aika nopeasti kaasun eri asentoihin. Sytytys on siis edelleen siinä mihin se oli asetettu jo ennen koko projektia. Ja siihen pitääkin keskittyä. Tällä ajoituksella ainakin vaatii alipaine-ennakon, jotta käy kunnolla tyhjäkäyntiä. Vacuumi on tyhjäkäynnilä siellä 20 hg/in, eli varsin terve stock-moottori.


    Sen verran uskalsin koittaa että aika nopsaan loppuu tuosta mittarista asteikko kesken, eli 70 kPa. Pelkäänpä että tuo möykky nostaa painetta kyllä yli kilon verran, mikä saattaa olla stokkislantille kyllä liikaa? Eiköhän sellainen 0,5 baria riitä antamaan edes hieman jerkkua lisää.

    Eli siis hirveästi en viitsi enää käytellä ennen kuin saan elektroniset sytkäkamat kuntoon ja ennakon säädön myös ahdolle. Jostain ajattelin metsästää sellaisen kellon joka siis vacuumilla imee ja ahdolla työntää. Kuten aiemmin mainittiin se Volvon turbo, myös turbo-Saabit ja varmaan kymmenet monet muut autot sisältää tuollaisen kanisterin jakajassa. Ford Pinton ja Mustang II:n neloskoneen jakajassa on ilmeisesti myös myöhästävä alipainekello.

    -Make
     
    Tseitsei2, speedy, TwistOla ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. On se hurja laite..:)

    Mutta niistä jakajan alipainekelloista vielä..Tuosa aiemmin olleessa Toyotassa on selkeesti 2 kalvoa ja ne alipaineet tulee samalle puolelle. Mutta sitten on malleja, jotka voisi olla samanlaisia kuin Saabissa jne., eli paine tulee toiselle puolelle.Kuten tämä Transporterin malli:

    https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=1002245&cc=1370472&jsn=8

    Rockautossa on muuten hyvä valikoima näitä Standard Motorsin eri malleja:

    https://www.rockauto.com/en/parts/standard+motor+products,distributor+vacuum+advance,7232
     
  9. Tosta Transporterin kellosta vielä, että päälle päin se on samannäköinen kuin se Saabin kello:

    [​IMG]
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Make500 tykkää tästä.
  11. Make500

    Make500 Gearhead

    Tätä lean burn jakajaa myös mietin. Mutta ajattelin että tulisin jollain tapaa toimeen sillä mitä mulla nyt on.
    Hyvä myyntiartikkeli olis juu kun sais tekemiseen käytetyn ajan kymmenykseen:D.
    Mutta juu, onhan mulla muotti tallessa:).

    Olin tän jutun joskus tallentanutkin kirjanmerkkeihini, mutta sittemmin unohtanut. Oon kuitenkin niin puupää, että kun tuli jo ostettua 4-pin- moduuli tai oikeastaan kaksi, ajattelin mennä sillä. Mutta ehdottomasti pidän tämän mielessä, jos en keksi muuta tapaa tehdä myöhästys. Se on sitten helppo vaihtaa moduuli 5-pinniseen jälkeenpäinkin.

    Tekstissä onkin mainittu juuri se mitä mulle tuossa videollakin tapahtui, eli tahtoo yskiä kun antaa kaasua:
    "One of the problems with connecting standard vacuum advance to the intake manifold is that it gives full advance at idle. This creates bog just off idle."
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahtopuolella yhtälailla ennakoilla saa tehoa ja lopulta innostuessaan myös konetuhon. Mulla oli omassa ahdetussa vekottimessani (ei slant) foorumilta haetun kansanviisauden takia 33 ennakot normiajossa ja ahdoilla vain 25 asteen verran. Just ennen kuin tämän vuotinen jääkausi alkoi kävin kokeilemassa moottoritiellä sytytykseen 35/31 setuppia (vaatimaton sytkävarustus, verrattavissa HEI modulin säätömahdollisuuksiin) ja näillä perustein arvelisin, ettei puolen barin ahdoilla tarvitse mennä 18 asteeseen. Ei varsinkaan jos haluaa kulkua!

    Remmislantti otti kivasti kierroksia testivideolla. Kun on just kanniskellut slantin kampiaxelia ja muistaa käsissään sen painon, niin tietää, että täytyy olla teho läsnä jotta se tollaviisiin kiekaisee.
     
    Make500 tykkää tästä.
  13. Tossa tekstissä yhtenä ratkaisuna tyhjäkäyntiin pidetään kuvan 7.3 ported vacuumia. Se ei auta ahtojen aikaseen tilanteeseen, mutta siihen voisi auttaa taas se painekytkin ja 5-pinninen HEI, mistä minäkin edellisellä sivulla mainitsin.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Remmislantti ehkä vaan kaipaa omat asetuksensa kun on tuo ruokintapuoli jo melko etäällä originaalista. Vakiossa jakajassa on tyhjäkäyntiennakkoa pari astetta ja se plus mekaaniset ennakot ehkä yhteensä 25 astetta. Sitten se originaali alipainekello antaa kymmenkunta astetta mutta se on alunperin ajateltu olemaan ported vacuum puolella.

    Jos mä olisin etsimässä oikeaa vastausta sytytykseen, jättäisin sen alipaine-ennakon aluksi irti. Makustelisin alakierrosennakoita lisäämällä josko tulee parempi. Yleensä sitä ennakkoa saa olla enemmän. Vakion koneen kanssa ehkä joku viisi-seitsemän astetta. Jos se oli hyvä, niin sen jälkeen tulee testattavaksi, tuliko kierroksille liikaa ennakkoa. Just nyt voi olla paha aika lähteä testaamaan kun koppakin on hiottu pellille, paitsi jos tässä on automaatti, niin sitten voi kokeilla hallissa kun varoo ettei karkaa seinään. Ehkä irroittaisin ahtimen remmin kuitenkin ennen kuin rupean stallia vastaan kokeilemaan missä kohdin alkaa nakuttaa.

    Automaatilla joutuu vielä miettimään kickdown linkinkin kokonaan uusiksi. Muuten menee tuon voiman kanssa panta laatikosta.

    Sillä viisiin sen saa alustavasti kuitenkin - automaatilla - kokeilluksi. Manuaalilla ylämäkeen isolla vaihteella.

    Joku menisi penkkiin...
     
    Make500 tykkää tästä.
  15. puna niska

    puna niska Gearhead

    Hittolainen kun kun tuli se eatoni hävitettyä .
    Ois varmaan kuumeinen kuutos projektin metsästys käynnissä ton viteon jälkeen..No hyvä vaan.
    Iso peukku tekemisestä.
     
    isalmela ja Make500 tykkäävät tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Jep, pitää paikkansa sata prosenttisesti. Jokainen moottori on erilainen ja säädöt tehtävä sitten sen mukaan. Ja koska nyt on tammikuu ja auto tosiaan vailla maalia, ei tuota sytkäennakko hommaa tarvitse vielä miettiä ihan hetkeen. Testit ja säädöt tehdään sitten aikanaan tien päällä kun sen aika on.
    Säätöä tulee vaatimaan myös kaasutin. Ja ahdot pitää saada kuriin jollain tapaa, ehkä bypass-läpän avulla.
    Mulla ei ole hajuakaan mitä tuollainen vakio slantti kestää ahtoja, jos puhutaan turvallisesta katuautosta jolla uskaltaa lähteä oman kylän toria kauemmaksi.
    Ja tosiaan laatikko on pelannut ihan hyvin, mitä nyt syksyllä alkoi oireilemaan eikä tahtonut kylmänä vaihtaa ykköseltä suuremmalle. Saattaa olla jumittava venttiili koneistossa. Mutta voi olla että koko loota vaatii preppausta, jos jostain syystä vääntökäyrä on nousemaan päin reilummin.

    Ja muutenkin on aika lailla vielä tekemistä kopankin kanssa ennen ajokautta. Vieressä makaava Bel Air tarvii uudet ilmapussit alleen, jotta saan se ulos mm. maalaushomman vuoksi.
    Ahdinkin pitää vielä purkaa, bensatankki korjata, puslien vaihtoa ainakin taakse, äänieristystä ja korin tiivisteitä. Sitten se scooppikin konepeltiin. Lista on melko pitkä ennen kuin ollaan maalissa.

    Mutta ennen kuin palaan korin hiontahommiin, teen nuo HEI-muutokset pois alta. (jotenkin etoo hiontahommat välillä)
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Muun merkkisissä laatikoissa GM, Ford, on alipainemodulaattoreita, joilla laatikko reagoi kuormaan ehkä hilppasen loogisemmin kuin mitä Moparilainen pedaalinasentoon kytketty kickdownin linkki saa parhaimmillaankaan aikaiseksi. Sitten kun kaikki muu on keksitty, niin voisi ehkä kehitellä tuohonkin jonkun ratkaisun. Kikkarin tanko pikkuisen ”kasvaa pituutta” imusarjan ylipaineen seurauksena... tää olisi varmasti vaikea saada täysin hyväksi. Mutta jotenkin sille laatikolle on kerrottava, jotta kohta tulee raippaa...
     
  18. Wade-

    Wade- Gearhead

    Täytyy kyllä sanoa että on makee laitos...
    Noihin ennakkojuttuihin, mulla oli aikanaan bemari ahdettuna vakiosytkällä ja ruiskulla, siinä oli tuollainen saabin kellon näköinen 2 toiminen alipainekello myös (vakiona). Sillä tippui ennakot n.20 asteen korville ahdoilla.
     
    Make500 tykkää tästä.
  19. Make500

    Make500 Gearhead

    HEI sun heiluville...

    Järjettömän kipunan metsästys on edistynyt ja oikeastaan ei muuta tarvitse kuin heittää rojut vaan pellin alle. Mutta ennen sitä tarvitsen vielä sen elektronisen jännitteensäätimen, etten vahingossa käräytä uutta modulia.
    Moppen boxin tyhjäksi kaapiminen oli kovempi homma kuin uusien johtojen ja modulin asennus tilalle. Mutta jotenkin vaan itse tykkään tästä tavasta, kun ei mun konehuone tarvitse näyttää kliiniltä. Riittää että siellä kaikki tikittää niin kuin pitää ja on edes naamioitu vähän MoPariksi. (Vaikka en olekkaan henkeen ja vereen Mopar-hörhö, niin ne on mulle ollu aina lähinnä sydäntä)

    [​IMG]
    Tuo ylänurkassa oleva möykky on kuumaliimaa. Olen huomannut sen aika käteväksi moneen paikkaan.
    Tässä tapauksessa se vaan tukee liitäntää ja pitää johdot tiukasti paikoillaan.

    [​IMG]
    Simppeli testipenkki. Ei tarvitse sitten ihmetellä, missä se kipinä on kun kaikki on autossa paikoillaan.


    En tiedä miksi näistä videoistakin on nyt tullut pakkomielle:po_O
    Mutta kirkkaan liekin näyttää puskevan isommallakin kärkivälillä. Eli saattaa olla ihan soiva peli.
    Ajattelin sitten tulpat säätää johonkin .040-.050 lukemiin.

    Eli hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

    -Make
     
    sleepercooler, speedy, Naumasto ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!