-99 Vanin ABS aturit.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mpjaprotopaja, 16.10.2010.

  1. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Vesipunpun vaihdon yhteydessä ilmeni outo sattuma kun ABS valo syttyi.

    Akun napa oli irti ja hivenen räpsy kun laitoin takaisin joten jonkinnäköinen sähköinen sekaannus bittimaailmassa tietysti olisi mahdollinen mutta jonkinsortin anturi vikaa veikkaisin silti koska valo syttyy vasta muutaman metrin ajon jälkeen.

    Missäköhän lie on takagummien anturi???

    Onkohan normaalimpaa se että anturi tai muu sähköosa on särki vai se että rauta jota sen pitäisi lukea on suolan murentamana pitkin eteläsuomen teitä???

    ps. katsastukseen aikaa pari päivää joten työtä nopeuttavat vihjeet kelpaavat mainiosti...
     
  2. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Edelliseen lisättynä, vikakoodeja ei näyttänyt autossa olevan. Käytössä jonkumerkkinen PC ohjelma jonka pysty lataamaan ilmaiseksi.
     
  3. kojo

    kojo Gearhead

    takagummien anturi on vaihteiston hännässä, sieltä signaali vaeltaa VSSB:lle josta se jakaantuu oikean kertoimen kautta PCM:lle, ABS:lle ja mittaristolle.
     
  4. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    *mäjäyttää kohta sanakirjalla...
    Tohon signaaliin asti kärryillä ja sit...
    Näillä vihjeillä totean vian olevan jossain muualla, toi peräpää kuulostaa liian kalliilta vialta.
    Noh, jos mekaanisesta viasta on kyse toivoisin ja luulisin sen löytyvän etupäästä. Mikäli se olisi sähköinen vika, kait se nyt vikalistassa näkyisi?

    Kaksi päivää katsastukseen... kohta tuntuu että hajen vain jatkoaikaa kun ei edes slaalom-gummeja kerkeä vaihtaa pois jolloin voisi muutenkin nähdä anturit.
     
  5. kojo

    kojo Gearhead

    siis VSSB on se purkki siellä kuskin puolella kojelaudan alla, nopeussignaali menee sinne anturilta joka on vaihteiston perässä. Eli jos ko anturi on kaput niin silloin ei toimis nopeusmittarikaan ja vaihteisto käyttäytyis myös hassusti.

    Siinä VSSB purkissa on sisäänrakennettu kerroin jolla se kertoo sen anturin pulssin että saadaan eri rengaskoille ja välitykselle paikkansa pitävä nopeustieto. (tätä purnukkaa puukottamalla saa calibroitua nopeusmittarin)

    Selventikö yhtään?

    henk koht veikkaan että jomman kumman etupyörän anturin piuha on poikki.
    Jos löytyy yleismittari niin mittaa liittimeltä ne anturit paljon on piuhojen välinen vastus
     
  6. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Avot ja vittu.
    Molemmat etufillarit mitattu ja lukemaa tuli. etsintä jatkuu ja vihjeitä tai korjaus osoitteita otetaan vastaan. Nyt alkaa jo jatkoaikakin loppumaan...
    Ja jollei 18 päivä abs valo sammu niin saattaa olla että se on sen jälkeen kytketty latausvaloon... tuleepahan edes leima ja alkaa peltilehmä pysähtymäänki liukkaalla käskettäessä
     
  7. Panze

    Panze 3rd gear

    Vai kannattaisko käydä jossain missä on tech2 ja lukea ne abs koodit sieltä?
    Sillä ilmasella kun tuskin pääset lukemaan absin koodeja kun ei monella maksullisellakaan pääse..
     
  8. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    ei puuttuis kuin osotteita... ja mielellään porvoosta 100km säteellä
    Kitoos

    Tämä on nyt luulotietoa mutta koska antureista tuli lukemaa ja joka lähti vaeltamaan kun pyörää pyöritti niin myös se jota anturi lukee on kunnossa?
     
  9. Panze

    Panze 3rd gear

    lysimox mäntsälä. michael's garage espoo.
     
  10. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    tick tack, joutunee käydä sitte mänttäläs muutenkii ku ikkunaostoksil
     
  11. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    doddii

    Tech2 kertoo melko suurella kaavalla missä vika, tosin kerto myös sen että missä vika ei ole eli anturit toimii hienosti.

    Nyt siis polttimoiden ja yleismittarin kera auton alle mutta näppituntumalta mittauspisteet loppuvat päävirtajohtoihin.
    Sattuisiko olemaan mitään sähökaaviota tarjolla kun en guuglettamallakaan mitään löytänny
     
  12. Panze

    Panze 3rd gear

  13. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    tietoo löytyy paljon alldatan kautta muttei sitä mitä ettii, aineskaa ilmaseks tai edes heti

    pitkän kaavan kyssä: syöttöjohdot pumpulle, piuhojen välillä mitattuna n. 2volttia ja heittelee mutta + ja runko antaa täydet virrat.
    Onko vika maassa vai oisko siellä jotain katkaisijoita tms. maajohdon välissä mukamas?
    Oikeneeko käämi jos vedän mustan maihin suoraan.
     
  14. Panze

    Panze 3rd gear

  15. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Nomut siddu, jos mä ny tulkkaan tota oikein niin G102 olis runko eli maa ilman välihömpötyksii?
    Eli jos vedän mustan suoraan maihin niin siitä ei tule hetken päästä punaista... no, se selvii muutaman minuutin päästä

    Tuosta rahapolitiikasta, yleisesti en narise tiedon maksamisesta (paitti soneran kytkyissä johon apua saa takuuaikana helpsonilta 2E/min... tun mu..kut), tässä tapauksessa kun saisi näppärästi kulutettuu suurenkin summan rahaa ostaessa kaikki kataloogit joilla ei sitten tehnyt yhtään mitään.
    En edes odottanut että koodien luku olis ollu noin halpa jonka se tänää makso... , jakari garage rules!

    Asiasta sivuten, jo pari vuotta olen ajatellu että nypäpisin absit pois päältä talveksi jotta toi pysähtyis silloin kun käsketään ja nyt kun ekat luikkaat tuli nautittuu absin toimimattomuudesta ja siitä kun peltilehmnä vihdoin pysähtyy, olen edelleen samoin mielin irrottamassa sulaketta heti kun katsastus on ohi ja enkä näytä olevan asian kanssa yksin.. http://keskustelu.suomi24.fi/node/345021
    onhan se totta että ohjattavuus häviää mutt mun mielest tässä maassa jossa jää on jokavuotinen asia, pitäis ihmisten osata jo käsitellä itekki autoa liukkaalla. Autot ovat nykypäivänä vain samanlaisia kuin B-2 pommikoneet, tietokone kun krakaa ni ales tullaa ja varmasti joten miten ihminen voi oppia ajamaan jos tietokone hoitaa homman käytännössä ja kuski kertoo vain minnepäin haluaisi
     
  16. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    saatana, tärkein unohtu: KIITOS!
     
  17. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    IT´S ALIVE, IT´S ALIVE...leimaleimaleima :rotfl:
    ja aikaa jäi vaikka kuinka

    Jos jollekki ilmenee maajohdon sijoitus niin saa kertoa. Remontti jossa vika synty eli vesipumpun vaihto on jotenkin osallisena tähän vikaan, luulisin. Kun en mielestäni unohtanut yhtään piuhaa irti :odroll: .
     
  18. Panze

    Panze 3rd gear

    Siinä öljyntäyttöputken toisen kiinnitysmutterin alla tai mittatikkujen tukiraudan kiinnitysmutterin alla ainakin kuuluis olla yksi rengas apiko johon tulee 2 mustaa piuhaa.
     

Kerro tästä muillekin!