Aerostar sähköt...jännitteet heiluu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja zoke, 8.5.2002.

  1. zoke

    zoke 1st gear

    Mistä vianetsintään...
    latausjännite laskee välillä oman mittarin mukaan "normaali" alueen alapuolelle, välillä (ilman kuormaa) jännite sahaa normaalialueen ylitse (jolloin alkaa mielenkiintoinen konsertti-kiitos elektronisen mittariston varoitus-systeemien). Akku myös purkautuu n. 10h kun auto sammutettu.
    Paikallisen akkuliikkeen "testerin" mukaan akku ok, laturi ok (lataus jännite nousi hitaanlaisesti, mutta muuten ok)
    Ei keksi mistä aloittas..
    (Ford Aerostar 4,0 EFI -91)
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    laturi tai sitten joku jälkiasennus soitin tahi muu vempain purkaa virrat.
    millonkas olet muuten vaihtanut akun, se piru kun alkaa vanhetessaan temppuilemaan niin sitä ei välttämäti näe mittarilla.
     
  3. zoke

    zoke 1st gear

    dodiin... samoja juttuja kävi mielessä ja tuli tutkailtuakin. Soittimien, subbareiden, vahvistimien jälkeinen sekasotku yhdistettynä takapenkin kaukosäädin mysteeriin ja poisrevittyihin alkuperäis soittimiin on aika helvetillinen.
    Vaan vika löytyi laturista (jossa oli onneksi takuut voimassa) laturin kunto jäi tarkemmin analysoimatta, kun sai uutta tilalle ilmaiseksi... Ja laturin rikkoutumisen syykin jäi epäselväksi.
    Vika ilmeni tosiaan monimuotoisena: akku tyhjeni toisinaan (välillä pysyi purkamattomana useita vuorokausia) auton oman mittaristomysteerion mukaan välillä sähköjärjestelmää vaivasi alijännite, välillä taas piippasi ylijännitettä johon auttoi sähkökuorman kasvatus (etu ja taka ilmastoinnin puhaltimet). Mittaukset Fordin liikkeessä varmistivat mittariston kertoman. (ihan viksu systeemi sinällään mittaristossa, kun tuollainen häiriö aiheuttaa niin mielettömän piipityksen ja tuuttauksen, niin ei ainakaan jää huomaamatta).
     

Kerro tästä muillekin!