AKEn mielivalta jyllää edelleen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BeepBeep..., 19.2.2010.

  1. BeepBeep...

    BeepBeep... 3rd gear

    Onks kellään tietoa et onko AKEssa ketään "alan harrastajaa" tai edes sellaista henkilöä joka ymmärtää autoista jotain?? Sieltä kun kysyy neuvoja niiin aina jää sellainen tunne et miksi edes vaivauduin kysymään... Ihmeellinen autoharrastus vastaisuus paistaa heti läpi jos ja kun saat jonkun suostumaan keskustelemaan edes!! Asia koskee vanhan titlettömän auton kilpiin saamista.Elikkä jos joku tietää jonkun AKEn ihmisen nimen kenen kanssa pystyis edes asiallisesti keskustelemaan,niin olisin tiedosta erittäin kiitollinen.
     
  2. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Mä ainakin sain hyvinkin tarkkaa nippelitietoa lakimuutoksista valoasioissa, ihan vaihteeseen soittamalla... sieltä yhdistävät asian perusteella eteenpäin. et kovin montaa eri ihmistä ei yhdellä vastuualueella tunnu olevan? voi hyvinkin olla vihkiytyneitä ihmisiä, kun noin tarkasti erottelevat kategoriat. :eek:
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    onkos se kuitunen akessa töissä? siinä on pätevä mies harrastusasioihin vastaamaan.
     
  4. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Jos AKEa ajatellaan, niin taitaa se vaihteen kesätyöläistyttö ymmärtää eniten autoista koko firmassa.... :rotfl:
     
  5. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    Mikä on AKE? kuka sen keksi mistä se tuli voiko sen lakkauttaa :wc:
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Sehän on jo lakkautettu :odroll: ... nykyään se on nimeltään TraFi.
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Valitettavasti ei titletöntä autoa saa kilpiin.
    Eli ainoa mahdollisuus on että saat siihen hommattua uuden titlen.
     
  8. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

    Aken eli Trafin ohjeistus aiheeseen:

    Katsastaja käsikirjasta sivulta 36:

    1. Rekisteröintikatsastus AAK 23 §, 1702/92
    Tarvittavat asiapaperit HyvA 3 luku
    Ajoneuvolle yksilöity:
    - vaatimustenmukaisuustodistus CoC tai selvitys ajoneuvon rakenteiden ja varusteiden vaatimusten mukaisuudesta
    - selvitys aikaisemmasta rekisteröinnistä (rekisteröintitodistus), milloin rekisteristä poistettu otetaan uudelleen käyttöön.
    - tarpeelliset lisäselvitykset vaurioituneena poistetun ajoneuvon korin mitoista, pyörien asentokulmista, turvalaitteiden toimintakunnosta ym. ks. AKEn ohje 13/208/2004
    - ulkomainen rekisteröintitodistus tai muu, ao. maassa ajoneuvojen rekisteröinnistä vastaavan viranomaisen antama selvitys aikaisemmasta rekisteröinnistä, kun kyseessä on yksittäin maahantuotu tai muuttoajoneuvo
    - yksittäin maahantuodun ajoneuvon vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen ks. AKEn ohje 1851/208/2007
    - Ks. AKEn tiedote nro 2/2007, ulkomaisen rekisteröintitodistuksen luovuttaminen rekisteröintikatsastuksessa.

    Perävaunua katsastettaessa
    - valmistajan todistus taatuista kokonais- ja akselimassoista.
    - jarrujen suorituskykyä kuvaava laskelma O4- luokka (lukuun ottamatta E- tai e- hyväksytty,
    katso kohta käyttöjarru ), samoin omavalmisteisesta O2- luokan perävaunusta.
    - mittapiirros O4- luokka
    - jarrujärjestelmän rakennekaavio sekä osaluettelo
    - Ks. AKEn ohje O1- ja O2-luokan perävaunujen vetoaisa, 1069/208/2007
    Yleisesti
    - tarkastuspöytäkirjat VAK-säiliöt, ylipaineella/ alipaineella tyhjennettävät/täytettävät kuljetussäiliöt.
    - valmistajan todistus kuormakorin ja sen kiinnityspisteiden sekä kuormansidontapisteiden lujuudesta 1.1.1984 tai sen jälkeen.
    - tarvittaessa valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen todistus pakokaasu- ja melupäästöistä tai rakenteista ja varusteista.
    - mahdollinen rakennemuutoslupa (esim. akselivälimuutos mallisarjan ulkopuolelta ), mahdollinen erivapauspäätös, Ks. AKEn ohje 290/208/2008
    - tullaustodistus EU:n ulkopuolelta tuoduista
    - tullin autoveropäätös muuttotavarana tuoduista
    Huom! ajo
    neuvon rakenne- ja varustevaatimusten riippuvuus käyttöönottopäivämäärästä.

    Linkki: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/65BD13FA ... rsio20.pdf

    Tuossa vielä aken ohje 2/2007:

    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/A56B16DE ... T22007.pdf

    Sieltä poimittuna:

    "ETA-alueen ulkopuolelta tuodun ajoneuvon rekis-teröintikatsastuksessa on ainoastaan esitettävä alkuperäinen rekisteröintitodistus, josta katsasta-jan on otettava kopio arkistointia varten."

    Kaikissa osavaltioissahan ei ole vanhenmissa autoissa titleä ollenkaan? Oliko jotain deep-south osastoa...

    :eek:
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joku paperi pitää olla, title, registeration card tms. Title saadaan hommattua melko varmasti.
     
  10. hara64

    hara64 1st gear

  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    TraFi:sta voi hakea lupaa paperittoman tuontiauton rekisteröintiin Suomessa. Luvan saaminen edellyttää, että pystyy jollain tavalla vakuuttamaan auton olleen ulkomailla rekisterissä jossain vaiheessa.
     
  12. BeepBeep...

    BeepBeep... 3rd gear

    Titletön auto...

    Joo en vaan ymmärrä tätä AKEn kantaa et jos ei titleä,niin koko autoa ei ole edes olemassa! Ajatellaanpa vaan tilannetta et jos jollain kävis sellainen mäihä et jostain löytyis jenkeistä sellainen auto,joka uudesta asti ollut säilössä eikä koskaan laitettu kilpiin siellä,niin nämä AKEn yli-viisaat sanoisi ettei ikinä tule olemaan mahdollista saada rekisteriin täällä,koska autolla ei ole TITLEÄ! Ja näitä autoja kyllä tosiaan löytyy jenkeissä,että toivottavasti kukaan ei sellaista mene hankkimaan.Mun mielestä auton identiteetti on valmistenro,eli VIN ! Building sheet tehtaalta on myös yksi aika varma tietolähde,mutta AKE...tämä jumaliakin ylempi instannsi sanoo: Autoa ei ole olemassakaan jos ei ole TITLEÄ !
     
  13. jviirret

    jviirret 1st gear

    Re: Titletön auto...

    Teillä on ihan selkeä mielipide ero :odroll: Ei taida rautahetekasta autoa saada pelkästään päätyyn numerosarjan hakkaamalla :rotfl:
     
  14. Batman

    Batman Gearhead

    Onko tässä mahdollisesti kyse joskus aikoja sitten suomeen rantautuneesta autosta josta tulli on aikanaan kerännyt titlen talteen?
    Näihin tapauksiin on tullut jonkinlaista "helpotusta" ja tullauspapereilla saatiin ainakin yhteen 90-luvun alussa saksasta tulleeseen bemariin AKE:n siunaus.

    Tämä ei liity mitenkään ketjun aloittajaan, enkä syytä tai epäile ketään mutta jos AKE antaisi ihmisten rekisteröidä titlettömiä autoja kovin helposti ilman mitään papereita saattaisi, nyt verotuksen muututtua, tulliin syntyä lisää jonoja Challengereista, Chargereista, vanhoista Meseistä, jne. jotka haluaisivat alkuperäiset numeronsa takaisin. Toisaalta kai niihinkin voi vielä amerikasta ainakin titlen saada...
     
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    Re: Titletön auto...

    Ei ihan näin... Suomessa ajoneuvon tekninen vaatimustaso määräytyy käyttöönottopäivän mukaan. Ellei ole titleä, katsotaan, että vekotinta ei ole otettu käyttöön vielä koskaan, joten se on uusi. Eikä tämä ole AKE:n kanta, vaan laissa säädetty asia.

    Ihan toinen juttu on, että tämä(kin) systeemi on niinsanotusti perseestä... muttei se AKE:n syytä ole.
     
  16. GMies

    GMies Gearhead

    Re: Titletön auto...

    Satutko muuten tietämään kuka, mikä instanssi Suomessa tuota autojen lainsäädäntöasiaa hoitaa? Kerro Kuka, mikä?
    Jos AKE valmistelee ja tekee lainsäädäntöön muutosesityksiä ja uusia lakiesityksiä, niin kyllä ko. asia on myös AKEn kanta, toissijaisesti vasta eduskunnan, puhumattakaan erilaisista sovellusmääritelmistä ja käytännön sovelluksista. Liturgiat aiheesta sopii jättää omaan arvoonsa.
    Eli "perse" on AKE ( tai muutamat sen virkamiehet).
     
  17. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    Re: Titletön auto...


    kyllähän kai sen uudenkin tai muuten rekisteröimättömän tai rekisteröimättä jäänee auton joku omistaa, eli siitä on jotain paperia olemassa...
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Re: Titletön auto...

    Satun. Liikenne- ja viestintäministeriö. AKE:a kuullaan siinä missä muitakin sidosryhmiä.

    En puolusta AKE:a, toteanpahan vaan, että tässä asiassa kritiikki menee väärään osoitteeseen.
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Re: Titletön auto...

    No yleensähän sidosryhmista eniten saa äänensä kuuluviin kriittisimmät ja tiukinta rajoitus-linjaa vetävät ryhmät :mad:
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Se olisikin oikea hämärämiesten dreamland missä autot saisi kilpiin ilman papereita (titleä) pelkästään selittelemällä.
    Tosi näppärää pölliä mikä hyvänsä auto ja numerovaihdosten jälkeen käydä se "kootuin selityksin" rekisteröimässä itselleen.
    Alkaisi autot vaihtaa omistajaa enempi ilman maksua.
     

Kerro tästä muillekin!