Alumiini tukivarsi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja VooDoo, 19.1.2015.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Tars tehä ikäänkuin laakeroituja tukivarsia pari kipaletta alsasta, liike on vaan ylös alas eikä mitään älyttömiä kuormia. Mutta kysymys kuuluukin että onko hyviä mielipiteitä että mitä alsaa kandeis käyttää.

    Kriteerit on: Hyvä hitsattavuus, hyvä lujuus ja suht helppo saatavuus. Putken koko on 25mm mikä hitsataan kahteen poikittain olevaan putkeen minkä sisään tulee laakerointu.

    Ideoita? Itellä mielessä 6000 sarjalaiset, 6063 ja 6061 Mieluusti T6 luokkasena, tietysti toi lämpökäsittely saa kyytiä hitsattavista kohdista mutta.. Seinämä vois olla 2mm luokassa aika passeli.
     
  2. mg

    mg Gearhead

    Meillä tulee tukivarret 7000-sarjan alsasta. Hitsaten cromosta on tehty aikasemmin toiseen kärryyn kyllä.

    Hitsattavuuden takia 6000 sarjan alsa varmastikkin ok. Mutta meillä taasen cnc-jyrsii tukivarret ja 7000 sarjanen on laadultaan vähän mukavampaa :)

    Hieman 2mm seinämä arveluttaa, olisiko 3-4mm parempi vaihtoehto kumminkin..

    Kromo-tukivarret on siis poissuljettu? - onko painonsäästöä kromo vs alsa paljoakaan?

    Kunhan heittelen ajatuksia ilmaan. Parin auton kanssa näitä asioita miettineenä..
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tupla
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Itse varsi ei tule olemaan millään mielettömällä rasituksella, ovat estämässä takaakselin kiertymistä eteen-taakse suunnassa. Cromoa mietin, mutta tarvii tehdä orkkiksen näköiset joten laakeroidut päät on suht isot -> jäis suht paljon terästä turhaksi painoksi. Alkuperäiset kun ei ole kuin putkenpätkät minkä sisällä kuminen pusla. Eli tulis laakeroidulla kyllä herkemmäksi mutta painavammaksi kuin alkuperäinen. Ja sehän ei sovi omaan mieleen.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Pieni muutos suunnitelmiin, mietittiin tota paino vs liikkuvuus hyötyä ja todettiin että tehdään ohuesta cromosta ja "laakerit" pommitangosta, sisälle holkki ettei pysty puristaan pultilla jumiin asti. Eli ns "perinteinen" systeemi.

    Enään ei tarvi löytää kun ohutseinämäistä 25mm cromoputkea.

    JOS jollain on moista jemmassa niin nakkaa yv, tarve kahelle ~40cm pätkälle.
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Sitten olis tarvetta OVAALILLE alumiini putkella tai ohuelle cromolle.

    Luokkaa 30*15 /40-20 ,ei ole niin tarkkaa. Seinämä sais olla luokkaa 1.5


    TAI samoilla mitoilla cromoa mutta viellä ohuempaa.
     

Kerro tästä muillekin!