Autonkuljetustrailerin rakentaminen ja kipin teko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja vernando de hoto, 21.5.2005.

  1. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Tuolta Teohyrdraulilta saa ostaa valmiita alustoja. Nykyään tarvitaan: tehdastekoiset akselit/jarrut, vetopää ja vetoaisat. Sitten pitää olla jarrujen "yhteen sopivuus" laskelmat. Loput saa tehdä itse. Noita erillaisia alustoja eri kantavuuksilla löytyy Teohydraulin nettikaupasta. Minulla alusta on 2700kg kokonaispainolle ja kantavuutta sain tuon 2240kg. Alusta on tehdastekoinen mutta vetoaisat teetin uudet n.1m pitemmät.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Re: kärryä saatana...

    -Suurin korkeus tais olla 4metriä tai vähän yli. Riittää varmasti.
    -Leveys on 2,55m
    -50mm kuulalle suurin kärryn kokonaispaino on 3500kg. Vaikka olis kuorkki vetämässä. Riittäähän ajokortti?
     
  3. tomimk

    tomimk 1st gear

    Rkele kärry...

    Kiitoksia vinkeistä!!!
    Mitä ABeC -kortilla saa vetää? Pitääkö lähteä autokouluun :)

    Noilla kilkkeillähän rakentaisi kärryn hienosti!

    Ajattelin että laittaisin 35" maastokummit kärryn alle ja ~50cm maavaran ettei olisi joka kannon nokassa jumissa. Tässä ei liene mitään rajoitusta? (pääsisi kuorman kanssa koneen (kaivuri, metsäajokone) viereen).

    Kippi tietysti olisi ihan loistava (voisi kuskata vaikka sianpaskaa...(; ) eikä tarvitsisi ajoramppeja.

    Yksi tavoite olisi että voisi 2230kg -painoista vermettä (Chevy 1500 pickup) vetää tarvittaessa. Tämä pitäisi vielä olla tietääkseni mahdollista. Veto"autona" voisi toimia esim vanha datsun(nissan) patrol jossa max. sallittu perävaunun paino 3500kg!!! Aika rauhallista kyytiä varmaankin olisi luvassa :)

    Olen tilaamassa Purso OY:ltä purotettuja alumiiniprofiileja, heillä on myös kärryn laitaprofiilia (lähinnä rajumpiin, mm. kuorma-autoihin) valikoimissa. Kustannukset ovat aika isot jos tilataan pieniä määriä, olisiko tarvetta/kiinnostusta? Jos on niin hankin speksit ja kysyn tarjouksen (hinta on tällä tapaa n. 1/3 osa vähittäishinnasta...). Näihin saa tietty eloksoinnin haluamallaan sävyllä.
     
  4. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Mistähän sivustoilta löytyisi uudet rakentelu säännökset trailereille. Rupes innostamaan veneen kuljetus trailerin teko. Rakennus materiaalina alumiini tietysti.
     
  5. pontso

    pontso Gearhead

    tmt - malinen lahdesta toimitta myös kaikenlaista laita profiilia ja lavan runko profiilia mistä me ollaan tehty kärryjä ja kuormaauton lavoja , me tehdään myös kirkkovene traileria
     
  6. mikke20

    mikke20 Gearhead

    Re: Rkele kärry...

    tolla kortilla henkilö ja paketti-auton perään saa laittaa semmosen kärryn ku auton vetopainot sallii, mutta jos veturi on kuorma-auto saat vetää sillä max 750kg jarrutonta kevyt kärryä. isompi kärry kuormauton perässä tekee siitä "rekan" ja vaatii CE tai C1E kortin.
     
  7. Hebster52

    Hebster52 3rd gear

    Olen seurannu tätä aihetta jo pitkään. Nyt yritin löytää siitä mitkä määräykset pätevän tänä päivänä ilman tulosta. Mei vaan pää enemmän sekaisin... :poff:

    Elikkä, miten paljon saa olla itse tehtyä? Ostaisin valmiin jarrullisen akselin jonka kokonaispaino olis 1800kg ja siihen vastaavan vetopään. Saiko aisaa enää tehdä itse vai pitikö ottaa koko setti valmiina?
     
  8. PK

    PK 1st gear

    Juuri tänään hain A-katsastus asemalta pienen ohjelehtisen, jonka nimi on Henkilö- ja pakettiautojen omavalmisteiset perävaunut. lueskelin sitä ja siinä on kohta jossa sanotaan näin
    "Käytännössä perävaunuun on asennettava toisiinsa yhteensopiva tehdasvalmisteinen jarrujen käyttömekanismi, voimansiirtolaitteet sekä tehdasvalmisteinen akselisto"
    Tavailin tuota voimansiirtolaitteet sanaa, että mitä tarkoittaa, kunnes välähti että taitaa olla se aisa sanottu noin :eek: .
    Katsastusmies suositteli ostamaan puolivalmiin runkopaketin tai ainakin kaikki osat samasta paikasta, että saa paperit mukaan.

    Toinen vaihtoehto olisi asuntovaunun alusta. Olen soitellut useita myynnissä olleita, mutta siinä vaiheessa kun kysyy vaunun papereita, niin selitys on että ovat jo hukkuneet ja saahan tuon kärryksi omavalmisteena. Siinä sitten selitettävä, että ei saa jos ei ole papereita jolla voi kaupat tehdä, eli katkeamaton ketju luovareita. Muuten vaunun tyyppikilvestä saa kokonaispainot ym. mutta tuo omistussuhteen todistaminen onpi ilman papereita vaikeaa.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    eikö sitä vaunuakin voi ostaa ns.metsälöytöpapereilla?
     
  10. PK

    PK 1st gear

    Siis mitkä "metsälöytöpapaerit" koskaan kuullutkaan?
     
  11. -TH-

    -TH- Gearhead

    no sellaset jotta myyjä allekirjottaa säilöneensä raatoa sen kymmenisen vuotta tms, ja paperit on hukassa. jos vaunua/autoa eioo ilmoteltu varastetuksi tai muuten kaipailtu, niin raakile on mahollista saaha kilpiin ns. metsäautopapereilla. noin niinkuin lyhyesti.

    jos se sulle tyrkyllä oleva ruuhi on nyysitty ja siksi halpa ja paperit on siksi "hukassa", ei sillon tietenkään onnistu.
     
  12. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Toi ohjelehtinen on pirun hyvä, se maksaa muutaman euron ainakin täälläpäin. Kun sitä noudattaa niin ei ole mitään ongelmaa. Siinä on myöskin merkkausohjeet aisaputkeen. Semmoinen numero joka saadaan ensin katsastuskonttorilta ja on leimattava johonkin alumiiniläpyskään joka popniitataan aisaan oliko se edestä vasemmalle puolelle ja sama nro vielä stanssattava siihen aisaputkeenkin ihan viereen! Itse vetoaisa ja akseli (t) kannattaa ostaa saman valmistajan pakettina, jolloin tosiaan saa liikkeestä tarvittavat paperit mukaan. Näiden paperien mukaan määräytyy trailerin kantavuus punnituksen jälkeen. Eli akseleita ostettaessa valitaan niiden kantavuus. Muistelisin, että punnituksessa vähennetään papereissa oleva akselien paino kokonaispainosta. Myöskin valoista ja niiden sijainneista on lehtisessä tarkat ohjeet. Trailerin rungon ja sähkötyöt saa tehdä itse. Käyhän siihen joku vanha runkokin jollei piikki mene läpi... :D Mutta jos vanhaan runkoon pistetään uudet vermeet, ei sen papereilla ole mitään merkitystä.
     

Kerro tästä muillekin!