Autotallin rakentaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 15.8.2004.

  1. L.P.

    L.P. Gearhead


    Jatketaas keskustelua hinnasta, sehän kaikkia kiinnostaa.

    Perustukset olis tehtynä 76m2:iseen (Ja itse asiassa runko ja kattokin on pystyssä).

    Perustukset maksoi 11000€. 85% töistä teki muu kuin itse.
    Korjausmonttu (6x2m) maksoi 4500€ - Pari tonnia enemmän kuin ajattelin. Siinäpä verrokkipohjaa monttu vs. nosturi keskusteluun.

    Itselläni siitä harvinainen tilanne, että ei ole omaa metsää eikä koneita.

    Ehdottomasti suurin yksittäinen kuluerä = ovet. Sehän on täällä monta kertaa todettu. Eristetty teräspariovi oli reilusti yli 1500€/kpl. En lähtenyt tekemään itse, vaikka niin moni kehotti.

    Suosittelen kokemukseni perusteella rakentamista kesällä. Vähemmän pimeää ja (ehkä) vähemmän sadetta. Ei uskonutkaan aikaisemmin miten paljon vaikeuttaa hommia.

    Jos pitäisi joku hinta heittää, että paljonko maksaa autotallin rakentaminen, niin vastaisin min. 50000€.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ohhoh, aika hintava kuoppa. En itse pitäny monttua edes vaihtoehtona...
     
  3. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Oosin jo varmaan jossain marttakerhossa harjoittelemassa pitsin nypläystä jos oman tallin vieläpä isomman perustus
    kustannukset noin huimaksi olis menny? Ihmetyttää minne kallioon/savimaahan te niitä teette, pitäs olla sen verta järkee
    jo tonttia valites, et riittääkö kevytsoraharkot vai pitääkö olla ku eduskuntatalo.
     
  4. nalli2

    nalli2 1st gear

    Tein n10v sitten 50 neliön talli+katoksen, normaali valuantura ja
    sokkeli valamalla.Itte pidän valusokkelia hyvänä ratkaisuna.
    Siihen päälle "pitkästä" tavarasta runko ja valmiit kattotuolit
    kuvineen.Yhden kesän homma yhdelle äijälle.En muista koko homman hintaa,rakennuslupa oli n900e.Kattopellien laitto oli aika homma yksin.
     
  5. Esaa

    Esaa Gearhead

    Eilen lopputarkastus tallille, lämmin 81 neliöö ja katos noin 30. Rahaa meni noin 14000e seinät parockia, puhallusvilla valmiit ristikot ja runkopuut omalta tontilta ,vähän soraa pohjalle ja tallipäälle. joo ei vesi ja viemärointiä. vähän veny aloitettu 2010,
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Täällä päin kun harvemmin kellään on mitään hehtaari tontteja, joten se talli tehdään siihen, missä sille sattuu olemaan parhaiten tilaa.

    Se saattaa tarkoittaa sitä, että tehdään parinsadan kuution maanvaihtoja ja paalutuksia, jolloin hintaa on kertynyt jo siinä vaiheessa ihan mukavasti, kun ollaan vasta sokkeli korkeudessa...
     
  7. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei oo täälläkää päin isoja tontteja, mullaki vain 1900m2 ja siihen mahtuu omakotitalo, kolmen auton talli ja jää
    vielä tilaa kuseksia puskiin niin et ei koko kylä näje.
     
  8. jampetti

    jampetti 1st gear

    Mitä porukka on laittanut autotalliin "jalkalistaksi" eli lattian (mastertop) ja seinän (maalattu kyprokki) liitoskohtaan? Kyprokin ja lattiabetonin välissä solumuovikaista.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ajattelin laittaa vesieristyksen tuohon kulmaan ja seinälle 100cm korkea pelti suojaamaan kipsilevyä. Onkohan ihan pöljä ajatus?
     
  10. Holley

    Holley Gearhead

    Maalattua peltiä, 250 mm korkea, noin 60 mm leveä limitetty, lattiaan liimattu ja tosiaan vähän alaspäin "kantattu" se reuna, että ei varmasti mene kosteus siitä lattian ja pellin välistä mihinkään. Lattia on siis epoksimaalattu betoni. Pellit kiertää kulmatkin siis, kulmien lähellä on siis päällekkäin. Teetin ne pellit, eihän mulla ole pitkää kanttikonettakaan. Kun oli ajatus vaikka painepesurilla joskus pestä autoa, vettä saattaa roiskua joka paikkaan. Seinät on siis maalattu.
     
  11. 528

    528 Gearhead

    Kylmä autotalli peltikatolla. Tänään huomasin, että harjakaton toiselta puolelta aluskatteesta on valunut vettä lattialle aika paljon. Toinen puoli aivan kuiva. Miksi se aluskatteen alapuolelle noin tekee? Kuivalla puolella aluskate on vaalea ja märällä puolella mennyt tummaksi. Ei ole mukava, kun tavarat kastuu sisällä? Ilma on kyllä ollut kostea.
     
  12. sope

    sope 1st gear

    Jos laitat lattiaan epoksin, niin nosta se 100mm seinälle hyytelöintiaineella.
    Eli jalkalistat tulee samasta massasta kuin lattia ja saumasta tulee yhtenäinen lattian kanssa ja tietenkin vedenpitävä!!
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lattiassa on jo mastertop, ja talon rakentamisesta jäi reilusti vesieristysmämmiä. Siksi ajattelin laittaa sitä...
     
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Ensimmäiseksi tulee mieleen, että aluskate on laitettu toiselle puolelle oikein ja tälle "märälle" puolelle väärin. Toisinsanoen peltikaton alapintaan kondensoituva vesihöyry pääsee aluskatteiden saumojen välistä tallin puolelle.

    IS
     
  15. GBS

    GBS 2nd gear


    Nyt on kyllä ollu niin saamarin kosteeta et oikein ketuttaa. :x
    mm. jäi duunipakun takaovi auki yöks niin etseinään asti kaikki toolsit yms. märkinä.
    Kattelin just noita keskeneräisen tallin kertaalleen maalattuja räystäslautoja niin homepilkkujahan osassa on????
    Nää kelit on kyllä kohillaan :poff:
    Kaikki missä ei ole lämmitystä niin märkänä pukkaa olemaan.
    Hieman jeesaa jos on hyvä ilmanvaihto ja kaikki seinät ummessa.
     
  16. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kustannuksiin yksi 'nykypäivän havainto':

    Sain juuri tarjouksen tallista (seinät, katto ilman katemateriaalia ja välikatto ilman puhallusvillaa). Neliöitä n. 110 lämmintä + 80 m2 katosta. Sisältää 3 nosto-ovea (Turner) ja sisäkorkeus 3,4 m. Yhteensä 25 keur.

    Tuohon pitäisi laskea vielä kunnolla pinnoitteita ja lisäraudoituksia sekä vedeneristeitä ja ilmanvaihtoa eli jos ulkopuolisella teettää, voi olla ettei 100 keur riitä omien unelmien talliin.

    Tarkoitus on rakennella pitkällä aikataululla ja paljon itse joten budjetointi on haastavaa etukäteen. Myös kivinen savipohja lähellä vedenpintaa tuottaa oman haasteensa.
     
  17. GBS

    GBS 2nd gear

    Noo eikös sen minimissään tonni/neliö oo tallin rakennuttamiskustannus?
    Rakentamiskustannus on sitten jokaisen itsensä muokattavissa.
    Onhan tallin rakennus oikeastaan sama kuin talon mutta kalliit sisähommat pois.
    :wc:
     
  18. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Sivuten aihetta, onko kellään kokemusta tallin käyttötarkoituksen/nimikkeen muutoksesta?

    Oma talli pihassa,n.80 m2, autotalli nimikkeellä. Tämä olis tarkoitus saada esim.nimikkeelle "työtila" tai "harrastetila ", jotta sais vakuutukset voimaan tulitöiden osaltakin. Vaatinee varmaan paloviranomaisen lausunnon ja rakennuslautakunnan tarkastuksen...? Nimim. Kerran oon bel airin meinannu polttaa eikä hirveesti naurattanu.
     
  19. GBS

    GBS 2nd gear

    Muutoksesta en mittää tiiä mut omaa rakentelen Harraste/työtilana.
    Näin herra rakennustarkastaja neuvoi aikanaan hakemaan.
    Eli juurikin tuon takia.
    Muista jos on liian lähel taloa niin tuplakipsit vaativat.
    Mulla ihan tuurilla meni ilmeisesti tarpeeksi kauas kun herra kerran mainitsi asiasta.
     
  20. 528

    528 Gearhead

    Onko seiniin aina pakko laittaa tuo tuplakipsilevy? Täyttääkö mikään vaneri vaatimuksia? Entä vaneri kipsilevyn alle? Kipsilevy niin herkkää rikkoontumaan ja hankala kiinnittää mitään tukevasti.
     

Kerro tästä muillekin!