Bensalinja nailonputkesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anssi, 17.2.2005.

  1. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tarkoitus olisi tehdä Cobraan bensalinjat uusiksi. Kupariputkea en haluaisi käyttää ja kovemmat metallit hankalahkoja taivutella tiukkoihin paikkoihin. Siispä jotain muuta..

    Hydrauliikkaliikkeessä neuvoivat käyttämään tuommoista raskaan kaluston jarruputkistoon tarkoitettua nailonputkea. Rohkeana poikana raapaisin kyseistä kamaa kiepin mukaan ja tarkoituksena nyt siis tehdä se linja siitä. Putki ainakin on taipuisaa, joten asennettavuus on omaa luokkaansa. Putken kiinnitys runkoon tulee niillä "tavallisilla" kumipintaisilla metalliklemmareilla.

    Kyseistä tavaraa on siis käytetty ennenkin bensalinjassa, mutta olisiko täällä ketään, joka olisi kokeillut tai joka tuntisi materiaalin ominaisuuksia hyvin? Millaiselle säteelle tuon uskaltaa taivuttaa (halkaisija 10mm)? Haurastuuko nylon ajan kuluessa? Mitä muuta huomioitavaa?
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ostitko tukiholkit putken sisälle puristusliittimiä varten?

    Kovin pieniä ärriä sillä ei saa tehtyä, se on toki helppo ja nopea asentaa. Kannattaa katsoa ettei hierrä mistään, varsinkaan taivutuksen vierestä josta mutka pyrkii oikenemaan. Itsellä oli alle vuoden käytössä tuota putkea, sitten auto lähti kiertoon.

    Ikävää jos Tuhkanen tulee ostamaan auton vuotavan bensalinjan vuoksi.
     
  3. HEMI

    HEMI 1st gear

    Ei liity sen kummemin aiheeseen mutta haluan vaan sano että siisti "cobra" 8)
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    En ole vielä osanut holkkeja. Tiedossa kyllä on, että semmoisia saa, mutta myyjä ei liikkeessä siitä mitään maininnut. Ajattelin käyttää letkuliitoksiin ihan klemmareita, joten nuo holkit on varmaan paikallaan. Onko tuommoiseen putkeen mitään putkinippaa saatavilla?

    Paine systeemissä on melko pieni vain reilun barin verran.

    Tuo hiertymisjuttu on ollut mielessä. Tarkoitus olisi vetää se kiinni todella lyhyillä väleillä, ettei putki pääse yhtään liikkumaan ja niin, ettei putki edes kosketa runkoon missään kohdin.
     
  5. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kiitosta vaan :D Kunpa nää rakentelusäännökset olis vähän järkevämpiä, niin sais Suomessakin "cobran" tehtyä enemmän Cobran kaltaiseksi...

    Onneksi nyt jo ollaan oikella linjalla, kuten tuolla toisessa topikissa on jo todettukin!
     
  6. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ainakin pikkuisen isompaan putkeen sai oikean juntturin joka puristuu putken ympärille ja päässä on putkikierre. Aivan pieniä ne ei ole, mutta tukiholkin kanssa pitää todella hyvin, niitä oli myös kulmamallisena. Klemmariliitos noin liukkaassa putkessa on hiinä ja hiinä.
     
  7. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joo, ei klemmareita tohon.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mut kestääks toi oikeesti bensaa? Lämpöähän tuo ei kestä hirveesti, joten siinä on yks vaaranpaikka, jos esim lähellä kulkee pakoputkistoa tms. Hitsaus- tai rälläkkäkipinä polttaa huomaamatta reiän nailoniputkeen, ja sitten orkkiskäytössä ilmaletkuna pihisee...
     
  9. Pex

    Pex 1st gear

    Kyllä nylon-putki bensankin kestää. Mä tein viime talvena omaan autooni nylonista myös polttoainelinjat. Pujotin imu/paluu-putket suojaputkeen, ja kiinnitin runkoon kumiripustimilla. Juotin juntturit, joka kiristyy helmellä nyloniin, ja toisesta menee kumiletku siirtopumpulle. Ja takapäässä samanlailla. Ja on jo mainittu, että ei kovin kireitä mutkia voi tehdä, ts. jos se putki "nyrjähtää" ja menee vekille, sitä kohtaa ei pitäisi käyttää.
     
  10. veekasi

    veekasi Gearhead

    kyllähän tuota nailonia on autoissa käytetty. Vanhat ruiskut taitaa olla kaikki määräsäätimeltä suuttimelle nailonia(tai jotain muovia). Webastoon polttoainelinja tulee ko kamasta. Kyllä kestää pidempään ku kumiletku. Taivutella saa, taittuu kyllä sitten kun taivuttaa liikaa. Lämmittämällä taipuu paremmin, sisälle kun laittaa jotain tueksi(ettei lommahda).
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Itsekin mietin tuo helmiliitosvaihtoehtoa. Eikö se helmi leikkaa sen pinnan poikki, jonka jälkeen se voisi vaikka katketa helpommin?

    Mulla on ollut sellainen tapa käyttää noita letkujen klemmariliitoksia, että kiinnitän sen letkunkin runkoon kumiripustimella (tää vissiin on oikea termi?).

    Eli: letku esim 5 cm putken päälle. Letkun päähän klemmari ja siihen ihan viereen letkun päälle siihen kohtaan, missä se putki vielä menee sisällä, laitetaan se klemmari. Näin letku ainakin pysyy paikallaan putken päällä vaikka klemmariliitos vuotaisikin, eikä letku lopsahda pois heilumaan tuulessa.

    Tätä nailonputkea varmaan voi karhentaa hiomapaperilla päällä kiertämällä, jolloin se klemmarikin pitäisi. Paineitahan ei ole paljon ja em. ripustussysteemi varmistaa homman. SILTI haluaisin jonkin toisen ratkaisun.

    Olikos tuo GMC 6000:n aiemmin mainitsema puristusliitin juurikin helmiliitin vai jokin ihan muu malli?
     
  12. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ehkä sitä helmiliittimeksikin voi sanoa mainitsemaani puristusliitintä. Tosin se on erilainen "helmi" kuin esim. kuparille, se ei leikkaa putkea vaan puristuu sen ympärille tasaisemmin ja pysyy sen tukiholkin kanssa tiukasti kiinni. Kannattaa käydä penkomassa siellä hydraaliliikkeessä eri variaatioita, voi hyvinkin löytyä parempi vaihtoehto kuin pelkkä klemmariliitos.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Otappa pätkä sitä putkea ja mene kuorma-auto varaosa liikkeeseen tai korjaamoon, sieltä myyvät helmet, tukiholkit ja lähdöt. Jatkoliittimiäkin on. Kun kasaat nii älä kiri hampaat irvessä, avaa ekat liitokset ja kato että helmi istuu nätisti, ja tee loputkin samaan malliin. JA LETKUA ON SITTEN TUUMA JA MILLIMITTASTA! Että liittimet sitten on oltava kans oikeita! 10 mm ku ei oo sama ku 3/8"! Älä ala siihen lemmarijuttuun. Kestää ainakii dieseliä vuositolkulla.
     
  14. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    kyllä niitä liittimiä on muitakin ku helimiliittimet ,pneumatiikassa käytätään ns "pistoliittimiä" jotka on helppo asentaa ja purkaa ja kestää polttoaineita ja sitte on ruuvattava pneumatiiikka liiitin jossa letku työnnetään pieneen karaan ja sitte mutterilla kiristetään tosi varma liitos ja niitä löytyy sisä ja ulkokierteisinä
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear



    Jos idea on sama kuin "wirspoissa" eli muovisissa vesiputkissa, sinne putken sisään laitettava holkki estää putken antamisen periksi sisäänpäin helmen kiristyessä putkeen.. Eli ei kai se helmi mitään poikki leikkaa?

    Tosin tarinanmukaan eräs entinen tee se itse mies teki kotiinsa painevesijärjestelmän wirspoista ilman noita holkkeja. Oli alkanut kuulemma vähitellen vuotaa joka liitoksesta :rotfl: En tiedä onko tarina tosi :odroll:
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Meinasin lähinnä sitä, että se helmi tekisi viillon siihen putken pintaan. Sitten sen viillon takia se putki menisi helpommin poikki. Vähän samaan tapaan, kuin lasia leikatessa vedetään pinta rikki ja lasi sitten halkeaa sitä pitkin.

    Ilmeisesti näin ei kuitenkaan tapahdu. Onhan tuo nailoni aikasta sitkeää ainetta. Tuo mun putki on 1,5mm seinämältään. Melko paksua siis... Pitänee lähteä etsimään sopivia liittimiä.

    Nailonin fyysinen kestävyys ei ymmärtääkseni ole ongelma. Luulisi, ettei ihan pienestä mene putki poikki. Ainakin sormin saa lommautella paaaaljon pidempään kuin kupariputkea ennen kuin menee poikki.

    Noista hitsaus- ja rälläköintikipinöistä en ihan hirmuisen huolissaan ole. Putki tulee suojaisaan paikkaan ja auton kori kun on lujitemuovia, niin tulee oltua aika varovainen :)
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo enemmän se helmi puristuu siihen pintaan kuin leikkaa.. :odroll:

    Piru että tämä keskustelu tuli vasta nyt . Itse korvasin just osin litatun polttoainelinjan osin Gatesin -bensaletkulla + klemmareilla (joihin en hirveästi luota), kun en uskaltanut pistää kuparia helmiliittimillä ja nipoilla. Kas kun se kuparin kovettuminen tärinässä ja murtuminen pelotti.. Toi nailon olis ollut hyvä vaihtoehto, kun sen olis sovittanut vielä helmiliittimillä kiinni. Sopivat muunnoskappaleet olisin saanut rakenneltua erään tutun eläkkeellä olevan huoltoasemia rakentaneen urakoitsijan verstaalla. :mad: On muuten vanhemmalla herralla vieläkin liitin poikineen hyllyssä työkalujen kera on mm ja tuumaista kierrettä vaikka millaista. . No hyllyyn jää kaikenlaista, kun urakoi 30-40 vuotta bensa- asemia :rotfl:

    Muuten jos joku haluaa oman toimivan bensamittarin tältä kaverilta löytyisi muutama 8)
     

Kerro tästä muillekin!