C-clip eliminatoreista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pas(i)kiainen, 22.2.2015.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, tullut turistua noista jo tuolla geekoppa topicissa, mut eihän ne nyt varsinaisesti sinne kuulu, niin josko aloitan uuden topicin.

    Eli tosiaan, rupesin tuossa purkamaan takajarruja, kun tarkoitus upgradeta rummut Camaron levyiksi. No, kuskinpuolella offset laakeri ja vuotaa öljyä. Eli ilmeisesti joutuisin laittaa uuden offset laakerin, ja vetarikin näytti vähän kuppaiselta. Kannattaisiko laittaa sit kuitenkin eliminatorit? Moserin sivuilla FAQ-alueella luki että eliminaattorit ei sovellu kadulle, tai eivät niitä kadulle suosittele. Kuulemma köykämiini aikaa myöten ei tykkää kääntyilystä ja rupeaa vuotamaan peräöljyä. Onko tästä kokemusta? Myös jossain luki että eivät sovellu käytettäväksi orkkislevyjarrujen kanssa. Minkähän takia? Mulla on siis tulossa 7,5" persiiseen Camaron Delco Morainet, eli ne valurautasylkkäiset...

    Eli onko jollain tietoa miten nuo kestää kadulla, ja minkä takia noi ei toimis orkkislevyjarrujen kanssa? Pulttijako eri jarrukilvessä? (Tiedän, pultin reiät joudun jokatapauksessa poraamaan akseliin.) Vai eikö vetari mahdu tarpeeksi syvälle jos siinä on levyjarrun jarrukilpi? (Levyjarrun jarrukilpi on paksumpi, kun siinä on sylkkä kiinni niin tietty pitää olla vähän paksumpaa tavaraa.)
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun noi laitetaan niin se akseliputken pätkä missä laakeri on rälläköidään pois! Aftermarket levyjarru"kilpi" tulee sen laipan mikä jää, perämurikan puolelle kiinni. Sen takia vissiin orkkislevyt ei passaa? Noi takalevyt on muutenkin vähän hiinä ja hiinä paraneeko yhtään mikään, ellei sitten ympyrärataa ajele harrastevehkeellä.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No ei tuu ympyrärataa ajeltua. Harrastuksen puolesta ajattelin laittaa levyjarrut., mutta vähän ruvennut jo mietityttää kannattaako noita nyt edes laittaa kun kaikki vuorollaan sanonu ettei niistä mitään hyötyä ole. Toisaalta amerikan foorumeilla puhutaan jopa että onko eliminatoreista hyötyä, jos on levyjarrut. Periaattessahan vetari ei mahdu pois kun satula pitää vastaan.

    Jos nyt päädyn kuitenkin laittaa nuo levyjarrut myyntiin, niin mahtuuko noi eliminaattorit olemaan vakiorumpujen kanssa, käsijarrutsydeemit ynnä muut?
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Seisontajarrumekansimin välitankoa (lattaterästä) joutuu ehkä vääntämään vähän keskeltä mutkalle että mahtuu se eliminaattorin alumiinirungon yläpuolelle.

    Noista orkkis levyjarrusysteemeistä paras on (ja parempi kuin tarvikemallit?) on se neloskoppasen F-bodyn versio jossa on seisontajarrulle omat jarrukengät. Levy on todella reilukokoinen ja se sopii 7,5 perään aika vaivattomasti.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei, no ei kai auta kuin pistää jarruosat myyntiin ja laittaa eliminaattorit tilaten :D Vielä olis kiva tietää se että miten hyvin noi kestää kadulla, puhutaanko 100tkm/50tkm? Moserin sivuilla tosiaan oli puhetta eivät suosittele kadulle kun ne alumiinikäikäleet ei kestä mutkittelua, rupeaa vuotaa öljyä kun laakeri pääsee vähän elämään tms?
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mites muuten, nyt kun tota perää joutuu preppaamaan, ja se pahin heikko kohta laitetaan kuntoon, eli c-clipsit, niin mikä paukkuu seuraavaksi ja millä tehoilla? Tietty, joillain kestää kauan rääkkiä ja toisilla paukkuu sit helpommin. Mietin vaan, et kantsisko kerätä vähän enemmän rahaa kasaan ja laittaa racing vetarit samalla rahalla.

    Ja jos jollain on 7,5" pikkuperään jotain kivaa osaa niin saa tarjota, mahdollisesti voitas hieroa kauppaa.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ei kai noi eliminaattorit sitä perää vahvista?
    Mutta mahdollistavat parempien vetareiden käytön jossa ei ole sitä laakeripinnan karkaisua.
    Pettääköhän noi c clipsien kiinnitykset kuinka usein?
    Itselläki ollu mielessä laittaa eliminaattorit sitten ku saa hommattua paremmat vetarit.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No ei ne kai vahvista mutta lähinnä se ettei raivoisassa donitsissa lähde vetari kävelemään eri suuntaan kuin auto, niin miten asian haluaa nähdä, onko se vahvistamista vai ei.

    Tosin lueskelin vähän noita vanhempia turinointeja, niin ei tota oikeen taida saada kestämään, ainakaan järkevään hintaan. Laitan nuo eliminaattorit ja katotaan miten kauan kestää, mahdollisesti myös tiheämmän välityksen :) Joillain tuntuu kestävän hyvin ja toisilla tulee öljynvaihdon yhteydessä rattaan kappaleita ulos :poff:
     
  9. altzu

    altzu 1st gear

  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa vaiheessa on myöhäistä sanoa eiku.
    [​IMG]

    Tollaset palaset tuli levyjarrusatsin mukana.
    [​IMG]
     
  11. 383

    383 Gearhead

    Kyllä noilla c-eliminatoreilla voi ajaa kadulla ainoa mitä kannataa tarkistella niin kiinityspultit ovat kiinni kerran on 3kpl per puoli katkenut
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mudracerin kuvasta voinee päätellä et vanhaa lakrua ei tartte saada pois, kun se leikataan tavallaan laakerin "takaa".

    Ja kiitos vinkistä, pitää siis tarkistella kiinnityspultteja. Nyt kun ne ensi saadaan asennettua :)
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattaa katkoa toi huolellisesti vaikka pikkurälläkällä jossa kapea laikka. Silleen että ei jää kantamaan mutta tota laippaosaa ei saa silpasta ihan tasaiseksikaan.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ok. Mutta eikö näin, että tuo tuo jää sitten vaan ns. ohjuriksi tuolle eliminaattorille? Eli se ei tiivisty sitä vasten tai muuta? Eli ei tartte olla millin tarkkaa suorassa?
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän se eliminaattori on myös "tiivisteenä" ettei peräöölit valu mäjelle.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Juu on mutta tiivistyykö se siihen katkaistuun pätkään? Katselin ainakin noita settejä niin niissä tulee tiivisteet mitkä tulee jarrukilven molemmille puolille. Että se tiivistyisi siitä?
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu tiivistyy laippaan, senkin takia ei saa jäädä kantamaan.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei, eiköhän näillä opeilla saada jotain aikaan :)
     
  19. 383

    383 Gearhead

    Mulla tuli mooser mukana o-rengas mikä laitetiin tohon akselin päähän ja alumiin osaan mustaa silikonia ei ole vuotanut
     
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    tuli mieleen että jotkut noista eliminaattoreista kuulemma vaatii myös hydrauliprässin asennukseen.
     

Kerro tästä muillekin!