Chevy 454 käyntiongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja oceanic7, 14.7.2020.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Laitetaanpa nyt avunpyyntiä foorumillekin kun en saa yksinkertaista moottoria toimiaan, eli kyseessä on

    -80-luvun lopun-90-luvun alun 454 jossa
    -edelin performer 2.0 imari ja edel/carter 750 kaasari,
    -orggis hei-jakaja.
    -Perusennakko 4,
    -alipainesäädin yhdistetty kaasarin alempaan natsaan eli imusarjan suora alipaine.
    -Uudet tulpat Ac delco,
    -uudet MSD tulpanjohdot,
    -jakajassa uusi kansi ja pyörijä (blue streak tms.)
    -tuoretta gasoa tankissa
    -peltisarjat ja 2.5" putket läpivirtausvaimentimilla

    En saa moottoria käymään kaikilla. Se sätkättää kuin kuplavolkkari ja kone heiluu kun antaa paikallaan kaasua. Samoin ajossa. Selvästi kaikki sylkyt ei ole mukana. Tyhjäkäynti on suht ok. Säädin venttiilit kuumana koneen käydessä ja kaksi PELKÄÄJÄN puolen nostajaa ei kestänyt enempää kuin vartin preloadia mutta KUSKIN puolella kaikki kestivät sen kolmisen varttia mutta jostain syystä selvästi KUSKIN puolella jää myös yksi pytty"vähän" pois kyydistä, kuulee selvästi ajossa ja auto käy tosi huonosti ja epätasaisesti. Voiko tää johtua jotenkin jakajasta? Se on ainoa kokonainen osa mitä tähän keksintöön ei ole vielä kokonaisuudessaan vaihdettu?
    Auto ei savuta eikä mitään sellaista, käynnistyy tosi hyvin jne. Voima puuttuu ja moottori säksättää.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se että "ei siedä preloadia" tarkoittanee että kyseinen pytty jää pelistä pois kun venttiili alkaa kantamaan?
    Noinhan tietysti käy jos on vanhat öljyä täynnä olevat nostajat, mutta täytyis niiden säätyä käydessä ja heretä kantamasta jos kaikki ok.
    Kuinkahan toimis jos säätäis preloadin ihan nollille...

    Voisko sulla olla jossakin pytyssä niin kuoleentuneet venttiilijouset että hydraulinostaja kykenee työntämään venttiiliä aavistuksen raolleen, sellasiakin tapauksia on ollut.
     
    JoRkKiS tykkää tästä.
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tarkoitin sitä että jos käännän preloadia moottorin käydessä enemmän kuin vartin, moottori alkaa käymään niin huonosti että se lopulta sammuu. Joten jätin näihin kahteen vain sen vartin ja muihin kolme varttia. Mutta vajaakäyntisyys tuntuisi olevan eripuolella konetta.
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Voiko pvc-valve tehdä tämmöstä?
     
  5. IsoTiKu

    IsoTiKu 1st gear

    Moro.
    Millä systeemillä olet säätänyt venttiilit? Kahdella koneen pyöräytyksellä syttömerkki nollassa vai aina 90ast. kerrallaan?Jääkö kaikissa studin päätä yhtä paljon näkymaään mutterista yli?
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Koneen käydessä
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nyt kuulostaa niin erilaiselta, että pakko seurata.
    Kuinka säädetään venttiilinvälykset koneen käydessä, kun en tiedä minkälainen venttiilikoneisto isossa chevyssä on.
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Näin:
     
    passerby tykkää tästä.
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla on tossa aika huonosti tilaa pyörittää konetta kampurasta niin oon päätynyt tohon old-school-tyyliin. Onhan se vähän suttuista puuhaa.
    Muutama syy löytyi vähän heikkoon käyntiin, kaasarin kohot vähän miten sattuu (oli tulpat ihan noessa) ja ajoituksen kanssa on tullut kanssa pelattua. Nyt maksimi mekaaninen on 35 3000rpm ja tyhjäkäynti tais olla 21 (650rpm). Jakajan alipaine meni nyt ported-natsaan ja se toimii kohtuullisesti noin. Ainakin meni katsastuksesta läpi.
    Olen kyllä miettinyt paremmin säädettävän jakajan hankkimista kun tuossa tuntuu olevan vähän miten sattuu noi ennakot.
    Pensapumppu on Carterin mekaaninen M6628 ja sitä mietein et voiko se tuupata liikaa bensaa tohon edelbrockkiin?
     
    Muokattu: 24.7.2020
  10. IsoTiKu

    IsoTiKu 1st gear

    >Oli samanlaisia oireita omassa BB motissa.Edelbrokilla ja Holleylla ravisti niin että joku tulpanjohto irtos tulpasta n.15 minuutin ajon jälkeen......Jos kaikki tulpat samannäköisiä niin käy kyllä kaikilla pytyillä. Helppo konsti kokeilla käykö kaikilla pytyillä niin supsuttele vettä (ota jonkun pesuaineen tyhjä suihkepullo ja laita vettä siihen)pakosarjoihin kannenpäähän ja laita auto käyntiin. veden pitäisi haihtua tasaisesti pakosarjoista pois. Itsellä oli "uudet" tulpanjohdot, kävi huonosti..no löytyi tuolla vesimetodilla sylinteri joka ei käynyt kunnolla ,3 millin halkeama(en tiedä mistä oli voinut tulla siihen tulpanhatun kumiin) josta löi läpi oljytikun putkeen. Halkeaman näki vasta kun irrotti johdon tulpasta ja puristi kumin kasaan.Vauhdoin 8pytylle johdon ja laitoin sähköteippiä päälle. Ei ravistanut enää. Yx Chevymies sanoi ettei tahdo edelbrokit toimia isolohkoissa. ehdin koneen ravistelu vaiheessa vaihtaa jakajan, 2 edelbrokkia ja Holleyn ja aina vaan ravisti. Nyt on vakio Quadrajetti viimeisenä paikallaan.Holley tais hajota kun kone yskäs muutaman kerran(kuulemma powervalve) holvasi bensaa imusarjaan kun sammutti koneen ja piti startata kaasupohjassa että lähti käyntiin. Itse säädän venttiilit 1pytyn työtahdilla, ensin tietyt venttiilit ja sitten pyöräytän konettä yhden kierroksen syttömerkkiin ja säädän loput. Mulla on kans Carterin joku mekaaninen pumppu ja toimii ilman paineensäädintä. Aika paljon ennakkoa tyhjäkäynillä(ehkä) Mulla 8 tai 12, pitäs tarkistaa taas kun meni ihan höpöksi sen yhden tulpanjohdon kans. Tuli rassattua kaasareita ja jakajia ihan turhaan. Välissä kun laiskotti pyöritellä konetta niin pyöriteltiin startilla lähelle merkkiä mutta vaatii 2 ukkoa.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Otin ajoitusta taaksepäin niin että se oli tyhjäkäynnillä 12 ilman vakuumia ja ajelin autolla onnellisena kokonaisen päivän. Loppupäivästä alkoi käynti vähän ontumaan ja sitten kun vielä koitin että miten kottero liikahtaa (ja kyllähän se liikahti) niin reippaan revityksen päätteeksi alkoikin mukava rallatus kuulumaan kuskin puolen venakopan suunnalta. Onneksi olin lähellä kotia, no koppa auki niin seiskapytyn kummatkin keinut aivan löysät, kuin helistimet. Varmaankin nostajat hajonneet. Pelkääjän puolen kaksi imuventtiiliä jotka aikasemmin sen niukin naukin vartin preloadin kestivät eivät kestä enää sitäkään, vaan käynti alkaa ontumaan pahasti eli venttiili selvästi kantaa.
    Tikut oli suoria ja pytyissä puristuksia tasaisesti, joten imari auki ja katselemaan että mitä siellä luuraa...
    Joku nappi täytyy kehitellä startille että saa konetta pyöritettyä, syylärin shroudin ja aika syvän alasiivapyörän väliin ei yksinkertaisesta saa mitään millä saisi konetta pyöritettyä.
     

Kerro tästä muillekin!