Chevyssä kkkkuuma!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Lettu, 27.12.2001.

  1. Lettu

    Lettu Gearhead

    '87 Caprice classic brougham...
    Problemo:
    Puhallin pukkaa vaan joko kuumaa tai kylmää ilmaa sisään. Viileetä tai sopivan lämpösää ei säätämisestä huolimatta saa puhaltamaan.

    Kylmää pukkaa kun vipu cold-asennossa, mutta jos sentinkään siirtää lämpimämmälle, tulee jo yhtä kuumaa kuin jos vipu olisi aivan hot-asennossa.

    Ei se näin -30:n keleillä oo paha.. mutta..
    Onks visioita miten fiksataan??
     
  2. Tapi

    Tapi Gearhead

    Menee arvaamiseksi, mutta sanonpa kuitenkin:

    Vanhoissa vermeissä yleensä ilma kulkee ohjaamoon aina kennon läpi, jolloin kuumasta kylmään vaihtaminen on erittäin hidasta kennon jäähtymistä odotellessa. Jossain vaiheessa autovalmistajat (ainakin japanialaiset) ryhtyivät toimenpiteisiin tekemällä samaan vipuun toisenkin toiminnon, joka ohjaa ilmaa ohi kennon. Näiden kahden eri toiminnon (venttiili lämppärin kennossa ja läppä ilmakanavassa) vääränlainen toiminta aiheuttaa mielestäni kertomasi oireet.

    Jos Capricessa on siis sellainen kaksitoiminen tuuletus, niin etsi se läppä, joka sulkee röörin tarvittaessa (tarkasta myös lämp.letkun venttiilin toiminta). Ilmastoinnilla varustetuissa vehkeissä ilma kulkee ilmeisesti vielä muutaman mutkan kautta tämän lisäksi..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    sanompa oman mielipiteeni
    kokemukseni perustuu muutamaan oldsiin 69 ja 83 ja joihinkin vaneihin (gm)
    mielestäni kuumalta kylmälle ja päin vastoin vaihto tapahtuu nopeammin kuin perinteisessä lämmön säätö järjestelmässä ..tässä tarkoitan siis hanaa vesiletkussa,
    oldseissa on hana lämmityslaitteen letkussa mutta se menee kiinni vain kun ilmastointi on max asennossa. normaali lämmön säätö tapahtuu siis vain kääntelemällä niitä ilmaläppiä ja sekoittamalla kylmää ja lämmintä ilmaa keskenään muutoksen huomaa kun käyttää autoa paikallaan ilmastointi päällä ja kääntää säädintä kuumalta kylmälle muutos tapahtuu heti
    en tiedä miten capricen lämmitin eroaa oldsista mutta jos se on samankaltainen (siis ei mikään automaatti ilmastointi)
    comfotron tai joku muu vastaava uskoisin vian olevan niissä läpissä osa niistä pelaa alipaineella osa suoraan vaijerilla
     
  4. Lettu

    Lettu Gearhead

    Jees, pitääpä tarkistaa nuo läpät. Ehkäpä vaan vaijerit väärissä säädöissä.

    Viiveestä vielä:
    Tossahan on Vent ja Heat asennot, joilla säädetään mistä ilma otetaan. Vain siis Heat-asennossa pitäisi olla tuota mainittua viivettä.
    Vent-asennossa vaijerit säätää tosiaankin läppiä jolloin koppiin tuleva ilma on raikkaan ja lämppärin läpi tulevan ilman sekoitusta.. ja tässähän ei viivettä pitäisi olla.

    Eiku hansikaslokeroa purkamaan.. :smile:
     
  5. fisu

    fisu Gearhead

    heat : jaloille puhallus
    vent: raitisilma autoissa joissa ei ole ilmastointia
     
  6. Lettu

    Lettu Gearhead

    Kyllä, Heat-asennossa ilma tulee suoraan lämppärin läpi ja ainoastaan jalkatiloihin.

    Vent-asennossa ilma puhaltaa kojelaudan sivuilta kuskin ja vänkärin puolen ikkunoihin, sekä keskeltä vaikkapa tuonne taakse, jolloin takalasinkin kuura sulaa.. takasivuikkunoista puhumattakaan.
    Varsin lämpösä kärry!
     
  7. Lettu

    Lettu Gearhead

    Korjattu vartissa..
    Hanskalokero eestä pois, ja kas, Hot-Cold-vivun vaijeri oli irronnut läppää ohjaavasta kierretapista.
    Bueno!
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    tummaihoinen ei varmaan ole laittanut vaijeria kunnolla paikalleen....
     

Kerro tästä muillekin!