Duster+440, mistä peltisarjat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 13.8.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yritän sulloa Dusteriin 440 myllyn ja peltisarjat on vähän hukassa, mikähän pulju niitä valmistais? Entä mistäs pienempi jarrutehostin? Jos joillakin on kokemuksia vastaavasta hommasta niin olis kiva tietää noista ja muista mahdollisista ongelmista.
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jois enklantia lainkaan hallitset, niin tuolta linkistä ja foorumeilta löydät vastauksia http://www.bigblockdart.com/
    Sivun alalaidassa on osio "exhaust" jossa on esitelty erilaisia sovellutuksia B ja RB koneilla. Muutama sieltä puuttuukin, mutta eiköhän noilla pärjäile alkuun. Täällä tuntuis yleisimmin olevan käytössä Hookerin fenderwell sarjoja, ite kuitenkin ehkä ottaisin Hedamnin fenderwellit mieluummin. Tehoista jne riippuu vähän mitä kannattaa hankkia. Noi fenderwellit on yleensä tarkotettu käytettäväks tehostamattomien jarrujen kanssa, mutta ainakin tehostajan muutoksilla ne saa sopimaan kyllä. Omassani on tehostajaa nostettu ja siirretty pikkasen ulospäin ja silloin Hookerit sopi. Fenderwellit tahtoo rajoittaa pikkasen tota renkaalle varattua tilaa ja kääntyvyys saattaa olla kortilla. Helpoimmat laittaa ja käyttää on Schumacherin sarjat, mutta ne ei riitä millekään hirviömoteille.
    Pro Parts sarjat vois olla myös erittäin hyvät, eikä oo kalleimmasta päästä. Niiden etuna on kollektorit normaalipaikalla jolloin putkien veto on ehkä helpompaa, ja tehostajien sopivuus. Ne ei myöskään tarvitse hehtaarireikiä sisälokasuojiin, jos sellaset on käytössä.
     
  3. VL29U

    VL29U Gearhead

    Mulla ois itsetehdyt fenderwellit. 2" suht lyhyet primäärit ja kollektorin jälkeen 2.5" putket auton alle. Sopii iso jarrutehostin. Hiekkapuhallettu ja maalattu kiuasmaalilla. Suht siistit eikä kolise mihinkään. On autossa vielä kiinni jos haluaa tulla katsomaan. Ja ehkä olis vielä 2.5" ovaali simonsit ja putket takarenkaiden eteen molemmille sivuille. Nää on 440 Dusterissa joten sopii suoraan sulle.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitti linkistä ja vinkeistä, ahdasta näyttää tulevan....Mitä luulette katsastusmiehen autosta sanovan? Menee aika prosentit aika tiukoille tilavuuden, tehon ja painon suhteen. Soittelin viime kesänä AKEen ja katsastuskonttorille niin silloin ne ainakin lupas laittaa...Missäpäin nää handmade sarjat oli?
     
  5. VL29U

    VL29U Gearhead

    Järvenpäässä.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Menee sinne myös alakautta kulkevat sarjat 2". Vähän ahdasta mut ei tarvi lokareihin reikiä ja mahtuu 15" etukumit. -67 Dartin pikku tehostin alkup. paikalla mahtuu myös. Nykyisin taitaa olla TTi kun tekee noita, omat hiukka vanhemmat CPPA-underchassis headers.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Menee, on mullakin sellaset ollut. En kyllä omien kokemusteni pohjalta niitä uskalla suositella. Kauhee työ asentaa, starttiin käsikspääsy vaatii sarjan irrottamista, tulpanhatut turhan lähellä primääreitä, tulppiin käsiks pääsy kehno. Näin siis kaks tuumasissa, aikasemmin niitä oli pikkasen pienemmälläkin primäärillä jotka voivat parantaa tilannetta. Sinänsä muuten ihan asialliset ja maavaran kannaltakin hyvät. Mitkään racesarjat ne ei oo, primäärien pituuksissa kauheet erot ja taite kannesta alas ehkä turhan jyrkkä.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, oon yrittäny laskeskella noita lakipykäliä moottorin vaihdosta ja näyttäs siltä että kun käyttää vertailumottina 360 niin kaikki muut menee läpi paitsi koneen paino; 10 kiloa liian raskas se 440....teho, teho/omapaino suhde ja tilavuus on kohdillaan mutta se koneen paino....auttaakohan asiaa alumiini imusarja+peltisarjat? Vai lisääköhän ne sitten katsastuskonttorilla 10% tehoa myllyyn?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    alumiini vesipumppu + akku takakonttiin, niin ei pitäis olla tehoihin sanomista.
     
  10. veekasi

    veekasi Gearhead

    Vertailumoottorina 360, miksi??? vertailumoottorina käy 383 ja silloin 440 on no broblem, 383 ollu Dartissa, löytyy -68 tehtaan korjaamokäsikirjastakin. Ja mitä noiden alakautta menevien peltisarjojen huonoihin puoliin tulee, niin asennus oli kyllä suht helppo. Apparin puoli menee koneen kans yhtaikaa ja kuskin puoli menee vaik kone paikoillaan. Muut ongelmat liiankin tuttuja, ainakin noi tulppiin/tulpanjohtoihin liittyvät :mad: Tulppien vaihtoon menee rattoisasti pari tuntia, sen jälkeen pari viikkoo saikkuu jännetupin tulehduksen takia, on hiukan ahtaat tilat, varsinkin apparin puolella, en poraa reikiä sisälokariin. Omassa kotterossa kun on just ne 2" alakautta menevät.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vai on ollu 383 konetta Dartissa, minä oon vaan tuijottanut Dusterin manuaalia! Oiskohan netissä faktaa Darteista esim. mitkä vääntojouset,mitkä jarrut jne. on ollu siinä isolohko mallissa? Se Dodgeo käy vertailu autoksi Dusterille vaikka on eri merkkinen?
     
  12. tomppal

    tomppal 3rd gear

    Niin oliko sulla Veekasi minkä merkkiset ne peltisatsit? TTI vai mikä?

    (Minun aloittama aihe, sain kirjauduttua....)
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mulla noissa TTI:ssä (tai ne oli silloin CPPA:t) oli ne "huojennukset" tulpan hatuille sattuneet vähän vikapaikkaan ja kulmaan joissakin pytyissä, ja ne hatut palo puhki suht hätäseen. Kuulemma käyttämällä sellasia joissain uusissa autoissa käytettäviä alsatuubeja hatun ympärillä, tota voi hillitä. Ja Jacobsilta saa keraamisia, jotka kestää. Ja maksaa. Ite koitin jos jonkinlaista termotecciä jne, enkä saanut sitä aisoihin. Kun hattu meni puhki sekos ruisku aina täysin ylimääräsestä virrasta, vaikutus pikku virtavuodolla ei kaasarin kanssa olis ehkä ollut niin dramaattinen.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    A-body(mallisarjaan kuuluvat)=kaikki -67->76 Dart, Valiant, Duster, Demon , Scamp, pitäis onnistua isolohkon laitto. Muistaakseni edessä 0,89" vääntösauvat ja 10" rummut. Suomiautot on kai tullu HD-alustalla?! Omassa kotterossa on CPPA:n 2" peltisarjat, kuskin puolelta hiukan modifioituna.
     
  15. veekasi

    veekasi Gearhead

    Edellinen olin siis mä. Ja thermoteckiä palaa ja tulpanhattuja. Onhan tuo silti kohtuullisesti männy vajaa sylinterisenäkin. Silloin kun mä noi sarjat ostin, ei ollu paljoa vaihtoehtoja, joten niitten kans on jo nyt tottunut elämään.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pitää yrittää selvittää että saako noita Schumacherin sarjoja mistään ja mihin hintaan. Vissiin 500 taalaa ameriikassa. Kone on ollut Ramcargerissa, siinä on Performer imusarja ja 292/509" MoparPerf nokka niin kyllä ne tuolle koneelle riittää. Vai riittääkö?
    (Applicable to '67 and up A-Body B/RB (400-500 hp, 1 5/8" primary - 2" secondary - 2 1/2" collector)

    http://www.engine-swaps.com/frames/frame_Header.html
     
  17. tomppal

    tomppal 3rd gear

  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Immeiset joilla on noi Schumacherit olleet ovat niitä kyllä kehuneet. Ne ei pärjää race-sarjoille, mutta on rutkasti tehokkaammat kuin valusarjat. Tilaaminen käy tuolta suoraan joko omalla tai luvalla lainatulla luottokortilla, faksi vaan firmaan jossa on osoitteet ja luottokorttitiedot ja sarjat tulee. Toinen vaihtoehto on, että tilaat ne racers placesta, annat Makelle ton schumacherin nettiosoitteen ja sano haluavas sellaset niin Make varmaan hoitaa.

    Tosta sun koneesta; olis kiva tietää mitä siellä on sisällä. 292 nokka on sen verran kova, että tyypillisessä 70-luvun vakio 440:ssä siitä ei oo kun haittaa. Niissä on niin matala puristussuhde, ettei ne enää "vastaa" tollaseen nokkaan. 280 nokalla saat sellasessa saman verran paukkua, mutta enempi vääntöä. Sitten jos todellinen puristussuhde on päälle 9:n alkaa jo tollanenkin nokka tuottamaan. Yleensä noissa männät jää sellanen 4 milliä tason alle ja n. 90cc kansilla puristussuhde on ennemmin jossain 7-8 välillä. Performer imusarja on ehkä pikkasen "huonompi" kuin vakio (vaikkakin kevyempi), se ei oikeen natsaa ton 292 nokan kanssa.
     
  19. tomppal

    tomppal 3rd gear

    Kone on ollu aikoinaa Chargerissa ja sitten maaturissa niin siksi kai se imusarja on performer.

    Lohko valettu -65 ja -66 vuodesta eteenpäin otettu käyttöön.

    Kannet on: 2406516 361/383 1964-67 2.08 1.60, jostain syystä pienemmästä koneesta.

    Palotila 73,5cc??

    Pakovena on hieman pienenlainen jos ei oo vaihdettu, en tiedä.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aikoinaan noihin ei hirveesti ollut imusarjavaihtoehtoja. Korkeus on yks tekijä, performer on matala. Erittäin hyvä suht matala "tehoimusarja" on holleyn streetdominator. Noi muut singleplanet torker II:ta lukuunottamatta asmoin kun RPM imusarja on aika korkeita ja voi tulla hadasta useimpien konepeltien alla. Jos tilaa on, niin tota RPM imusarjaa on paha tollasessa moottorissa lyödä.
    Noilla kansilla on varmaan yritetty saada puristuksia korkeemmiksi. Viimeks kun oon tollasen 516 kannen palotilan mitannut, niin se oli 84cc:tä. Ne on kanaviltan erilaiset kun uudemmat kannet ja virtaa selkeesti huonommin. Niissä ei myöskään ole yhtä hyvin materiaalia porttausta varten kuin uudemmissa, eli niistä ei saa yhtä hyviä. Ja ne ei tietenkään oo tarkotettu lyijyttömälle polttoaineelle. Vaan ainahan noita "parannusmahdollisuuksia" löytyy, resursseista on yleensä enempi pulaa.
     

Kerro tästä muillekin!