englantilaisen pyörän piirrustukset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja heikkik, 25.10.2004.

  1. silakka

    silakka 1st gear

    Päivitetäänpäs tätä rojektia viellä kerran. Nyt alkaa olee runko kasassa ja ekat koeajot tehty. Tuntu toimivan ihan kohtalaisesti ja peltikin alkoi muuttamaan muotoa.

    Ala rullan säädön tein parista neliöputkesta ja sisempään hitsasin vähän lattarautaa välyksiä pienentämään. Varmuuden vuoksi hitsasin ulompaan putkeen pari M10 mutteria jos haluu välystä säätää tarkemmaksi. Syöttö johteen tein M16 kierretangosta ja muttereista. Viellä pitäisi rakentaa joku kiristyspyörä tohon niin ei tarttisi aivamen kanssa leikkiä.

    http://aijaa.com/004719701132
    Ei siitä nätti tullut mutta toivottav asti ajaa asiansa.
     
  2. silakka

    silakka 1st gear

  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Pari kommenttia mitä kuvia katsellessa tuli mieleen; saattaa olla reilun metrin kitasyvyydellä melko huojuva torni. Tarkoitan kitasyvyyttä suhteessa runkoputkien paksuuteen. Kiertojäykkyyttä ei voi olla ihan hirveästi. Toinen juttu on että alarullat ja niiden pidike näyttää melko leveiltä. Se taas rajoittaa aika tehokkaasti tekemästä/käyttämästä pienemmällä säteellä olevia rullia. Yleisvaikutelmaksi jää se että tuntuu siltä kun vaan olis tehty englanninpyörää ilman sen suurempaa kokemusta laitteen käytöstä. MUTTA; hinta on erittäin kohtuullinen. Tosta kun sipasis vähän ylimääräistä pois ja päivittäis kitasyvyyden käytettyjen materiaalien tasolle, eli johonkin reiluun puoleen metriin, siitä sais varmasti vastinetta käytetylle rahalle ja vaivalle.
     
  4. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Miten paksuja akseleita olette käyttäneet noissa rullissa? Itse sorvailen yksien piirustusten mukaan sellaista settiä jotta on laakerit rullien sisällä. Pyöreimmissä rullissa ei jää paljon tilaa päihin eli laakerien on oltava aika pieniä, ja itsekin valitsin sellaiset joihin mahtuu vain 12 mm akseli joka tuntuu turhan ohuelle. Miten muuten olette sorvanneet ne pyöreät rullat? Itsellä on aloittelijana ihan tarpeeksi haastetta ollut tehdä se suora rulla ja akseli siihen.
     
  5. Piru

    Piru 1st gear

    Mulla on 12mm akselit, hyvin toimii. Rullat tein cnc sorvilla.
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    No minä tein omat ja kaverin rullat pahvimallin mukaan manuaalisesti.

    Rullaan kummalekkin puolelle upottaa rullaluistimen laakerin on edullinen. Varmaan käytetyt laturinlaakeritkin välttää.
     
  7. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Ite käyn ensiviikolla Tukholmassa ja tuon mukanani valmiin laitteen hintaan noin 7000 kruunua.On muistaakseni 7 karkaistua rullaa.Sitten saa mittoja ja tarvittaessa voin tehdä pahvisabluunoita rullista.
     
  8. pinemankustom

    pinemankustom 3rd gear

    Torafors ja uranustuonti myyvät valmiita rullineen 700 euroon
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    Kuulostaa hintavalta. Tarviikos ne rullat olla karkaistut?

    Harpilla ne saa pahviin(palasokeri paketista kannenlipuska) piirrettyä säteenmittoja en ulkoa muista mutta siinä 4" tienoilla ne oli. Jostain netin syövereistä ne aikanaan kaivoin.
     
  10. Piru

    Piru 1st gear

    Minulla on karkaisemattomat, materiaalina st52 rakenneteräs. Toistaiseksi on kestäneet, ei vielä älyttömiä käytelty ja lähinnä kylmävalssattua 1mm peltiä rullailtu.
     
  11. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Käytättekö te täydellä säteellä olevia rullia?, vai rullia jossa, on keskellä suora osuus?..

    itellä jälki parani huomattavasti kun tein rullat jossa keskellä suora osuus.. vaatii sitten paljon enemmän rungon jäykkyyttä engl.wheeliltä.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

  13. Piru

    Piru 1st gear

    Mun rullat kans tasaisella osalla varustettu ja 50mm leveät. Jossain tässä ketjussa on kuvat minkä mukaan ne tein. Tasainen osa nopeuttaa hommaa, väitetään tällä videolla http://www.youtube.com/watch?v=zViIQ07NL0E&feature=plcp
    Harborfreightin kinkki yläpyöränä, piti vaan sorvissa kiillottaa kun oli niin huonolla pinnanlaadulla, että jätti peltiin jäljen...ehkäpä siihen vielä joku myy sitä karkaisua jäi :D
     
  14. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Olen lukenu/ itellä yks dvd, jossa selitetään (litteät contact flat) rullat vs full radius (täysi säde) näin....

    Eli euroopassa on aina käytetty täysi säteisiä rullia.Ja niiden kanssa rullaus on paljon tarkempaa , eli aina pitäis osua puoliksi edellisen päälle, koska sen säteen keskikohta osuu yläpyörän kanssa (ainakin pitäisi), niin jos ajetellaan pinnan poikkileikkausta, niin sulla on se säde aina siinä kohtaa kun olet rullannut, eli jos missaat paljon edellistä rullausta, niin pellin pinta on vähän kuin naputtaisi pallopää vasaralla vieri viereen, (kärjistetty mielikuva), eli aaltoileva, näin ainakin pienellä säteellä olevalla rullalla..eli löysän eng.wheelin pelastus on että kun runko antaa periksi, ja yläpyörän ja alarullan kosketuskohta ei pysy vaakasuorassa, ei se haittaa, koska sulla on täysi säteinen alarulla, niin se sädehän on sama koko matkan, riippumatta siitä mihi kohtaan yläpyörä koskee....

    Ja sitten ne litteät rullat..Näin väitetään, että kun koko homma perustuu puristukseen, eli ns pelti mankeloituu rullien välissä ja venyy.Niin kun rullissa on litteä keskiosa,(leveys riippuu rullasta) mutta säde jatkuu reunoihin, niin kun keskiosat kohtaavat ja puristuvat, osuvat leveämmän yläpyörän reunat alarullan reunoihin, joissa on se säde, näin ollen venyttäen pellille sen säteen..eli ajattele et sitä peltiä vedetään reunoista suoraan alaspäin, niin sehän venyy sen rullan kohdalta.Nyt jos rullaat harvakseltaan, niin antaa se suora osa vähän anteeksi, koska se ei tee sitä sädettä koko ajan...en osaa oikein selittää mitä tarkotan.Mutta nähän ei toimi jos sun runko kiertyy/antaa periksi, koska sun suorat osat molemmissa rullissa ei kohtaa vaakatasossa...muuten se koskettaa vaan alarullan toista reunaa...

    Ja sit yks väite on myös, että kun eng wheelit tuli jenkkeihin, oli ne niin paljon käytettyjä, että rullista oli jo kulunut se kosketuskohta litteäksi, ja niin he käyttää vain suoria rullia...anyway

    jos saat hyvän jäljen täyssäteisillä, sit teet vaan niillä...jos joku homma toimii, mitä sitä turhaan muuttamaan..eikö vaan :D , ja korjatkaa tai lisätkää jos on jotain ajatuksia....

    tässä Wray Schelinin rullat...http://aijaa.com/UvwykB
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No niin, nyt näyttäs olevan pyöriä taas tullut varaston.

    Halukkaat, paiskatkaa viestiä..
     
  16. brassi

    brassi 2nd gear

    olis joutavana peltisepän ittelleen tekemä englannin pyörä. Mukaan niin paljon neuvontaa kun haluat. Soita Topille 0405833405
     
  17. jjm

    jjm Gearhead

    Terve.

    Vieläkö täällä foorumilla on osaajia jotka pystyisi valmistamaan niitä alarullia? Kyllähän niitä tuolta netistä löytyy mutta ajattelin josko löytyis ihan kotimaista tuotantoa olevat. Oikeestaan olisin vailla koko settiä eli ylärulla tarvittais myös...mutta sen yläpyörän saa valmistettua itsekkin. Ne kaarevat alarullat tekee haasteen.
     
  18. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    [​IMG]
     
    caprice305 tykkää tästä.
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Käsittääkseni tässä mallissa ei ole alarullia, eli siis takavaihtajaa.

    Kysyjälle, olis kiva jos käytettäisiin oikeita nimityksiä.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!