Ennakko, nakutus ja alipainesäädin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 14.6.2002.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Kone päästää jotakin kolisevaa ääntä (nakutusta?) tyhjäkäynnillä ja moottorijarrutuksissa. Kuormalla ja kierroksilla käy ongelmitta.

    Alipaineletku ei ainakaan ole tukkeutunut ja jakajan alipaineanturi reagoi, jos letkun ottaa irti koneen käydessä. Reaktiona letkun irroitettaessa kierrokset kasvavat (mutta nakutus jatkuu), mutta eikö käynnin kuuluisi olla parempi letkun ollessa kiinni? Alipainesäätimen säädöt pielessä, mutta perusennakko kohdalla? Vai täytyisikö perusennakkokin säätää?



    Jakajassa on seuraavia "ominaisuuksia":

    akseli (+pyörijä ja nokka mukana) heiluu omasta mielestäni turhankin suurella välyksellä. Millainen vapaaliike on vielä hyväksyttävissä rajoissa?

    katkojan kärjet silmämääräisesti hyväkuntoiset

    pyörijän nokka/kärki/... (millä nimellä se johdin sitten kulkeekaan) on palanut pyörimissuuntaansa nähden takareunasta. Voiko tällä tehdä päätelmiä siitä, että onko sytkän PERUSennakko sentään kohdallaan? Olisiko tummentuma etureunassa, jos ennakkoa olisi paljon? (Itsellä, kun ei ole edes ajoituslamppua ennakkojen tarkastamiseen)



    Se nakutus (tai muu kolina) tuntuisi kuuluvan aavistuksen kovempana sillä puolella konetta, jossa on venttiilien nostajat, kaasari, imu- ja pakosarja (eli toiselle puolelle jää jakaja, tulpat, laturi, tms...) Olen tarkastanut, että kolina ei ainakaan johtuisi moottorin tuennoista tai vastaavista ja että hihnapyörien kiristysmutterit ovat tiukalla (aiemminhan se piti helvetinmoista kolinaa, kun alin hihnapyörä muttereineen löyseni itsestään).

    Moottori on (kuten moni varmaan tietää) Triumphin 4-syl 1147cc virittämätön peruskone, mutta luultavasti vika ei ole mikään merkkikohtainen.

    Todennäköisesti vien auton jollekin korjaamolle huollettavaksi (kotipaikkakunnalla on yksi joka harrastaa brittejä), mutta haluaisin kyllä itsekin tietää mihin vika perustuu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2002-06-14 13:36 ]</font>
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Tuota nykäsyä kokeilin oikein vipuvarren avulla aiemmin, mutta vaikuttaisi, että päittäislaakereista olisi vielä jotakin jäljellä.
     
  3. whiic

    whiic 1st gear

    Nytte loppu tyhjäkäyntinakutus. Vähensin korvatuntumalla ennakkoa. Ei ollut onneksi vikaa jakopäässä tai alakerrassa.

    Kaasuttimenkin vaihdoin. Se vanha kun oli niin väljä, ettei olisi kaunista käyntiä muuten saanut mitenkään aikaiseksi (paitsi tietenkin vaihtamalla kaasuläpän ja mahdollisesti sitä käyttävän akselin).
     

Kerro tästä muillekin!