fhra drag race vaalipaneeli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja joopa, 25.9.2007.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Onneks on omasta takaa noi vetoautot ja trailerit. Jos vielä asuntoauton sais hommattua. =D

    Mutta jos noi pelkät osallistumismaksut nousee satasiin, niin sanosin vaan että aika hapokasta. :rotfl: Voi jäädä kisa jos toinenkin ajamatta.
     
  2. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    kuluneen kauden loppu budjetti ei ole vielä valmistunut, mutta pers tuntumalta uskoisin että nollataso kilpailutoiminnassa ainakin saavutettiin. En usko että korotuksiin on tarvetta ja uskon että tarkkaan tehtynä ja nykyinen taso säilyttämällä pystymme elämään nykyisillä hinnoilla ja investoimaan pakottavat investoinnitkin seuraavan 5 vuoden aikana kuntoon. Tietysti jos vaateet ja painostus kasvaa mm. Siihen suuntaan että jokaiseen kisaan vaaditaan em-tasoinen rata, niin nykytaso ei riitä vaan tarvitaan äkkiä +20.000 euroa per kisa lisä tuloja ja jostain n. 5 miestä tekemään rataa vähintään viikoksi ennen kilpailua. Mutta uskoisin että enemmistö on tyytyväinen nykytasoon, vallitsevilla hinnoilla, eikä kovin innostu satsaamaan taloudellisesti lisää.

    Eli toivon että hintoja ja sääntöjä ei tarttis rukata, vaan jätetään rauha talleihin pakertajille viritellä kalustoaan...... :D
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Hyviä pointteja noikin,,,, täytyis pitää muistissa sekin seikka, että FHRA on kai jotain muutakin kuin kiihdytyskisojen järjestäjä. Eli tosiaan, kuinka paljon kisajärjestelyiltä ja olosuhteilta vaaditaan, vaikuttaa tietysti myös kustannuksiin, joista jonkun pitää joka tapauksessa vastata. Toi tietysti pikkasen hämmästyttää, että millä tavalla noi naapurit kykenee tekemään asioita edullisemmin, kenties paremminkin? Vai pystyvätkö?
     
  4. joopa

    joopa 1st gear

    Noi Vesa Raiskin ja vipottajan edelliset kirjotukset onkin hyvä aasinsilta aiheeseen,osallistumismaksut suhteessa radan kuntoon/turvallisuuteen.Eikös viime kesänä ollu kaikissa muissa kisoissa rata pidoltaan ihan riittävä paitsi finaaleissa jossa oli vähän ohjelmaa,mut se ei tainnu olla siitä kiinni ettei teamit olleet maksaneet tarpeeksi osallistumaksuja ko.kisaan,vai oliko?Olisko "ratavastaavan" mahdollista vastata tällaiseen asiaan vai kuuluuko kaveri johtikseen?, ettei Vesan tartte kaikkiin vastailla.
     
  5. forssu

    forssu Gearhead

    Niin eli säännöt tarkotus jättää ennalleen? Kannattaako tosta Compin sääntömuutoksesta käyrä jotain keskustelua? Ilmeisesti Ruotsissakaan ei loppupelissä oltu hirveän tyytyväisiä uuteen CIC systeemiin. Henk koht uskon että vanha systeemi oli kyseiseen luokkaan ainut ja oikea. Tiiä sitte ajaako ens vuonna comppia kovinkaan moni eli kiinnostaako asia ketään.
     
  6. heikki_vag

    heikki_vag 2nd gear

    Lopettakaa ISOT miehet toi jurina. :soosoo: Kannattaa vaihtaa lajia jos tuntuu, että ei raha riitä. Kai siellä USA.ssa on kaikki halvempaa, kun ajetaan enempi kisoja, paljon kilpailioita ja on vähän perkeleesti isompi maa. Kyllähän FHRA koittaa järjestää meille parannuksia, jotta meillä olisi parempi olla. ajatelkaas paljonko maksoi se uusi kuivuri mikä sateen jälkeen radalla näyttelee suurta osaa, että ukot pääsevät mahd. Nopeasti takaisin radalle. Tai ne näyttö taulut joiden välissä rata kulkee. Entäs Liimat ja pesuaineet jota kylvetään radalle joka väliin, jotta meillä olisi pitoa.... joku huhu kertoi että Yxi tynnyri liimaa maksaa n. 800,- montako tynnyriä sinne levitetään kisan aikana?? aika monta. Ovatko nämä kaikki ilmaista FHRA.lle :eek: Oletteko nähneet Burnis alueella pienen Parrakkaan miehen joka touhuaa harja kädessä heti aamusta ja on siellä koko päivän? Ja se herra seisoo ja touhuaa ihan oikeasti siellä kokopäivän. Entäs meidän kuuluttaja... montako minuttia luulette sen pitävän taukoa kisan aikana? koska se on siellä myös sillon sateella, kun ei ajeta ja kaikki seisovat makkarajonossa :x se varmasti älähtää sieltä heti, kun kuulee jotain uutta tietoa, että millon mahdollisesti päästään ajamaan. Mielestäni kaikki tämä on hatun noston arvoista. On paljon asioita jota emme huomaa kisan aikana mutta ovat kaikki ihan meitä varten. En siis väitä etteikö olisi hauskempaa jos tämä kaikki hauskuus olisi halvempaa tai kenties ilmaista. Kyllä siellä tiimeillä silti näyttää olevan pätäkkää, kun katselee paljonko pikkutunneilla tulee pipoa paluutietä ylä-varikon suunnasta..... Ei me varmaan vielä nälkään kuolla tai hyydytä nestehukkaan. :D
     
  7. hauta

    hauta 1st gear

    Joo kyllä kilpailumaksut on tässä lajissa vain murto-osa kaluston hinnasta.Verrataan mihin tahansa lajiin niin suhde kalusto/kisamaksu on kyllä halvimmasta päästä jos ei halvin.Missä on suhteellisuuden taju.Mutta vesaraiskilta vähän kumma kommentti tämä että jos aletaan vaatia em-tasoinen rata joka kisaan,niin kustannukset kasvaa.Totta helvetissä ne kasvaa mutta suomessahan ei ole ollut em-tasoista rataa enään muutamaan vuoteen.Ja onko sitä mietitty päämajassa jos tälläisellä radalla tapahtuu kuolemaan johtava onnettomuus ja suorituspaikkaan on suhtauduttu leväperäisesti perseaukisuuteen vedoten niin niin ketkä ovat syytettyjen penkillä.Kannattaisi nostaa maksuja että saataisiin rata kuntoon ja pularacingit jokkis kisoihin.
     
  8. heikki_vag

    heikki_vag 2nd gear

    Tietääkö kukaan mitä maksaa 402m asfalttia?? mä luulen, kun en tiedä, että vaatis helposti yhden Promod auton ja ehkä muutama sarja vanteita ennen, kun on asfaltit maksettu. Sais aika kovasti nostaa os.maksuja, jotta niillä vois kustantaa tuon lystin. Mutta pistetään pojat kolehti pystyyn ja laitetaan kaikki vaikka 100,-/kilpailia uutta pinnoitetta varten. Sit voitas etsiä lahjoittajia ym. ym jotka vois antaa FHRA.lle rahaa uutta asfalttia varten. Alkukeväästä voitas ziigaa kuinka paljon jäätiin siitä esim. 100 000,- tavotteesta... Eli yritän nyt vain sanoa sitä, että ei sitä varmaan osallistumismaksuilla rakenneta. Jokainen vois kyllä kantaa oman kortensa kekoon, koska mehän siellä ajetaan enemmän, kun FHRA.n johtokunta! Miettikää nyt perkele itsekkin! Tämä kaikki olis paljon helpompaa, kun jokainen ukko vetäisi yhtä köyttä ja samaan suuntaan mutta musta jotenkin tuntuu, että joillakin on niin vitun kieroutunut mieltymys tähän lajiin, kun kaikki pitää hoitaa protestien ja vittuilun kautta. Ollaan miehiä ja kilpaillaan keskenään ja jätetään noi säälittävät valitukset päiväkirjaan. Tämä on Moottoriurheilu laji mikä ei varmasti kosketa meitä tappvasti oikeassa elämässä. :wink:
     
  9. mika112

    mika112 1st gear

    mitä sitten nykyään saa ilmaiseksi.....oikeastaan ei mitään....vähän pientä kunnioitusta niille jotka tuolla kisoissa vapaaegtoisesti tekee hommia pelkällä ruokapalkalla. Eikä se ratakuivurin pyrähdys tuolla radalla ole sekään ihan ilmaista ajoa....en arvuuttele mitä maksaa kun en tiedä mutta luulen et omalla autolla voisin sillä summalla ajella koko vuoden ja kilometrejä kertyy vuoden aikana aika paljon.

    Tei pikaisen laskutehtävän siitä mitä maksaisi jos Safet Crew porukka tekisi siellä hommat normaalina laskutustyönä silloin yhden kisan menot nousisi pyöreesti 6000euroa, ja sen laskin sillä pienimmällä mahdollisella miehityksellä....nyt ollaan siellä oltu kuiteski ihan reilu porukka ja vapaaehtoisesti ruokapalkalla, paksut haalarit päällä myös helteellä.

    Et silleen nii
     
  10. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    en ymmärrä oikein että mistä on lähtenyt huhu huonosta em+radasta. Itse ainakin sain vain kuulla pro teameilta kehuja hyvästä radasta ja jopa liian hyvästä pidosta kun eräältäkin teamilta paloi useampi kytkin. Ja ajettiinhan radalla kovempaa kuin koskaa alastarolla on ajettu, eli ei rata nyt kovin huono ole voinnut olla. Ja vielä kun ottaa huomioon että rataryhmä pääsi tekemään rataa vasta muutama päivä ennen kisaa, kun siihen pitäisi uhrata yli viikko, työ oli todella mahtavaa.... Tuskin olis kukaan muukaan ryhmä pystynyt parempaan. Iso kiitos rataryhmälle, kuin kovaa radalla olis menty jos teillä olis ollu se viikko aikaa....
     
  11. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Oma kommentti tuohon Heikin kirjoitukseen:
    kuinka moni kuljettaja muistaa semmoista asiaa tuolta -90 luvun puolenvälin tienoilta, kun ajettiin Malmin lentokentällä, niin jokaisen kuljettajan piti maksaa 700mk Fyyralle (meidänkin tiimi maksoi 2x700,- eli yhteensä 235 euroa koska oli 2 kuskia), jotta pätkä kenttää saadaan uudestaan päällystettyä. Meille luvattiin vastineeksi että ainakin seuraavat 10 vuotta ajetaan siellä. No kuinkas lupausten kävikään? Sen tiedän ettei siellä ainakaan enää ajeta!! Kuka vastaa siitä että ko. radalla ajettaisiin tulevaisuudessa jos tämmöinen kolehti radan parantamiseksi kerättäisiin?Minulla ei ainakaan suurta luottamusta ole perustuen aikaisempaan kokemukseen. Mulle ainakin riittää nykytasoiset radat ilman mitään EM-tason preppausta, kiitos siitä rataryhmälle. Mitenkään en aliarvioi talkooväen tärkeätä työtä, tuskin siihen itse pystyisin.
     
  12. mutsi59

    mutsi59 1st gear

    Anteeksi, mutta miksi FHRA Drag Racing - virallinen drag race-keskusteluosio on olemassa, kun yhdistyksen omat jäsenet eivät saa esittää kysymyksiä ja saa vastauksia? Missä keskustelunvapaus?

    Oli oikein itse pakko etsiytyä tänne nettiin lukemaan, mistä on kyse, kun jouduin iltavuorosta tultuani kuuntelemaan poikieni hämmästelyä kiihdytysautoilujärjestön "virallisista" sivuista.

    Ensin mietin, onko tämä lainkaan rekisteröity yhdistys ja hain netistä FHRA:sta tietoa, ja kyllähän sieltä johtokunta löytyi, joka jäsenten asioista päättää. Ihmettelen täällä meneillään olevan keskustelun asennetta, joka ei tunnu kovin kutsuvalta uusille tulijoille.

    Kukaan ei ole vastannut paitsi tämä Vesa Raiski, joka näyttää olevan johtokunnan jäsen. Keitä ovat esimerkiksi nimimerkillä Putte ja Heikki kirjoittavat, jotka täällä ovat kehottaneet "rahattomia" menemään muihin harrastuksiin? Edustavatko nämäkin johtokuntaa? Tämäkö on lajin pariin kannustavaa puhetta? Itse ainakaan en aio tukea poikieni lajivalintaa, kun asiasta kysyttäessä saa vain näsäviisaita tai hivenen halventavia vastauksia.

    Yhdistykset useimmiten pyrkivät hankkimaan uusia jäseniä ja tekemään omaa toimintaansa tunnetuksi. Itse olen toiminut ja toimin edelleenkin useassa pienessä paikallisyhdistyksessä, ja olen huomannut, että jäsenet silti haluavat ja ovat oikeutettuja tietämään, mihin heidän rahojaan käytetään. Ja ettei sellaista olekaan kuin tyhmä kysymys.



    Liisa, kahden autohullun pojan äiti
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä en oikeen osaa rinnastaa tota asiaa, että kaluston hinta jne on paljon suurempia kun osallistumismaksut. Mitä ne vaikuttaa toisiinsa, vai pitäiskö osallistumismaksu jotenkin laittaa riippuvaiseks kaluston hinnasta? Et se, ettei sulla oo jokkisvehjettä tarkottaa sitä, että sulla on varaa maksaa mitä vaan? En mä ainakaan varsinaisesti valita noista osallistumismaksuista, mutta joku suhteellisuuden tajuhan niissä pitää olla, että ihmiset tulee niihin ajamaaan. Veikkaan, että jos nää plusmiinusnolla-äijät sais insinöörisaivoillaan päättää, niin tuolla ei ajais kun pari kuskia, jotka maksais aivan helvetillistä osallistumismaksua. Sen sijaan, että osallistumismaksut pidettäis järjellisissä rajoissa, on paljon kalustoa kisaamassa, ja yleisöllä paljon nähtävää. Ja sitä kautta, kun tulee yleisöä, VOIS olla sitten toi talouspuolikin paremmassa jamassa kun homman laskeminen järjettömien osallistumismaksujen varaan. Mä väitän, että tälläkin hetkellä osallistumismaksut on sitä luokkaa, että osa ihmisistä seisottaa sen takia kalustoaan mieluummin tallissa, kuin tulee FHRA:n kisoihin ajamaan. Etenkin totta street ja bracket puolella, jossa vaikka WCC:ssä on pilvin pimein kalustoa, joka ei näyttäydy FHRA:n kisoissa. Eikä noi takavuosien superluokkien autotkaan mihinkään avaruuteen ole haihtuneet. Mut hommahan on niinkuin halutaan, kai, et jos nyt on hyvä, tai vois vaikka osallistumismaksuja korottaakin, niin sehän on hienoa.
     
  14. sbc302

    sbc302 3rd gear

    Täähän on vähän kuin suomen autovero... :)

    Entä jos maksu olisi 100€ kuinka paljon enemmän olisi osallistujia ja heidän mukanaan vetämää porukkaa vai olisiko niitä? ???

    Sama se ei mulla kuitenkaan oo rahaa noita autoja niputtaa :mad:
     
  15. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Tosta kaappausta ja aasinsiltaa; Pro -tiimien edustajia ei juurikaan näy kommentoimassa näitä maksuja tai radan kuntoa tällä palstalla. Täytyykö siitä vetää johtopäätös että sillä saralla kaikki on OK ja itkeminen on vaan köyhien brakettilaisten ja katumiesten hommaa?

    Alastaron rata ei ole FHRA:n ja uusi omistaja on itse kuski. Olis aika asiallista saada sieltäkin suunnalta kommenttia vaikka tuohon asfalttiasiaan tai radan kehittämiseen ylipäätäänkin. Itse olen tosin ehdottomasti sitä mieltä että Alastaron rata on aivan liian etelässä ja laji tarvii uuden suorituspaikan akselille Oulu-Pohojanmaa.

    En ole koskaan ajanut Alastaron radalla lukuuottamatta C-lisenssin suoritusta diisseli-Mersulla. Ruotsia mie osaan ja olis kiva saada suomalaisen pro-tiimin näkökanta tuohon radan pitoasiaan koska useaan kertaa on tullut törmättyä naapurimaan palstalla kritiikkiin koskien Alastaron radan KAPEAA pitoaluetta verrattuna muihin EM-ratoihin. Onko asia näin vai onko jutut Katsastus elokuvan tyyliin vain ruotsalaista vittuilua?

    Pepe/SPET 1611
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    100€ maksuhan on Street ja ET-ryhmissä ja siellä kasvu on ollut selkästi kaikkein kovinta ja nimenomaan uusien kuljettajien kautta. Vaikka eihän tolla 100e sitten samoja etuja saa mitä drag-ryhmien 260e maksulla, mm. avustajalippuja kaksi vähemmän ja televisionti ei ole mahdollista. Mutta ainakaan mulla ei ole paljon vaihtoehtoja, eikä oikeestaan haittaakaan kun SPETissä olis tarkoitus jatkaa. Kipurajalla ollaan silti, kyllä jokanen satanen mulle on edelleen rahaa vaikka niitä aika monta kaudessa palaakin. Ilman sponsseja ei olisi mitään asiaa kilparadalle ja tästä suuri kiitos heille.
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eihän 100 tai 260€ paljon rahaa ole, paitsi jos se puuttuu. Ja onhan noita muitakin kustannuksia; mihin ne rahat sitten laittaa ja jättää laittamatta, sitä kukin kohdallaan pohtii ja tekee ratkaisuja.
     
  18. vesaraiski

    vesaraiski 1st gear

    osallistumismaksuista sen verran että tuolla 100 euron maksulla pääsee melkein kuka tahansa ajamaan 2-3 päiväksi hyvin prepatulle radalle, jos päivä kohtaisen hinnan tosta ottaa huomioon niin eipäs hinta eroa wcc kisoihin sitten niin hirveesti synnykkään.... Osallistuja määrämme ovat olleet kivassa nousussa viime vuodet, joten eipä se osallistumismaksu ole tuotakaan kehitystä jarruttanut. Samoin yleisömäärämme on ollut noususuhdanteinen ja hyvä näin niin pääsemme lähelle sitä nollarajaa taloudellisesti tuossa kilpatoiminnassa. Jos kilpailu toiminta tuottaa tappiota, niin pitää taas miettiä paljon korotellaan mitäkin ja mistä luovutaan..... Kyllähän jokainen tän tajuu kun kattoo omaan lompakkoon niin sitä tehdään mihin lomapakko antaa myöden, fhra toimii ihan samoin. Kyllä fyyrassakin on ajoittain rahat loppu ja joudutaan pihistelemään liimoissa yms..... Mut enään ei onneks ole miljoona velkoja niskassa.....

    Sit sille "mutsille" että kyllä fhra tiedottaa ko. Asioistaa jäsenille, mm. Vuosikokouksissa yms. Tämä avoin keskustelufoorumi on tarkoitettu kaikille jotka vaan haluaa höpistä toimintaamme liittyvistä asioista. Tarkempia ja yksityiskohtaisempia tietoja jäsenet saa mm. Vuosikokouksista yms.
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Laskin myös FHRA:n tohon "kukin" joukkoon, joka miettii mitä rahoillaan tekee, ettei jää epäselväks. Mä en välttämättä pitäis tätä avointa foorumia paikana, jossa vaan halutaan höpistä FHRA:n toimintaan liittyvistä asioista. Ite oon FHRA:n jäsen, enkä varsinaisesti oo ton tiedotustulvan alla vielä sortunut. Mun mielestä se mitä täällä halutaan höpistä on seurausta nimenomaan tästä, että tota tiedotusta ei juurkaan käytännössä ole, tai ainakaan se ei tavoita kaikkia. Se on aivan liian hidasta ja harvatahtista tän päivän maailmaan. Se muutama kerta kun oon vuosikokouksessa ollut, on kyllä ollut antoisa, ja suosittelen siellä edes joskus käymistä kaikille.
     
  20. Uba

    Uba 1st gear

    Onko mahdollista, että 260 euron maksulla olisi jotain tekemistä Super ryhmien (SST, SG, SC) suht alhaiseen osallistujamäärään. Vai onko näissäkin "kivaa" kehitystä havaittavissa??

    Mielestäni FHRA:n pitäisi perustaa myös suljettu foorumi, johon pääsy kilpailijajäsenille. Siellä voisi keskustella vapaasti mm. budjetista yms. sisäisistä asioista, jotka ei kuulu yleiselle foorumille.
     

Kerro tästä muillekin!