FHRA:n sääntövaliokunta kysyy kuljettajien mielipidettä!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 30.9.2007.

  1. Harri Sassi

    Harri Sassi Gearhead

    No mitäs sä sitten sitten täällä lässytät, sähän vaan kävelet kahvikuppi
    kädessä pitkin varikkoa :rotfl:
     
  2. maverick

    maverick Gearhead

    Moro, Millä perusteella jotkut kuljettajat eivät olisi valmiita ottamaan b ja c-luokan autoja mukaan MAHTAVAAN REE ryhmään? Jos luokkia ei yhdistetä niin b ja c luokka tulee loppumaan, autoja vaan on ikävä kyllä niin vähän.Yks ainoa STREET ryhmä on ainoa järkevä vaihtoehto.
    Ei tää varmaan ole niin vakavaa, oma tavoite ainakin saada auto kulkemaan mahdollisimman kovaa ,välittämättä muiden autojen vauhdista.
    Kivaa katsoa vierestä kun muut ajaa esim.kaseja, ite yritän ens kesänä ajaa ekan Kympin! :D Mitä monipuolisempaa kalustoa sitä makeempaa!
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Ainakin viime kesän pohjalta ryhmien yhdistäminen olisi järkevää ja silloin pitäisi unohtaa kaikki kirjaimet ja puhua vain Street ryhmästä. Sitten jos autoja ilmaan kymmenittäin ja 32 auton kaavio jää pieneksi, niin voi taas miettiä jakoa. Yhdistämällä saadaa aikaan iso kaavio ja se varmasti tuo kuskeillekin eri fiiliksen, voittaako 32 kaavion vai viiden auton kaavion. Isossa kaaviossa joutuu ajamaan tosissaan kilpaa koko päivän. Pienillä kaavioilla rundivälit tulevat väkisinkin pitkiksi.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, ei ainakaan mulla ole mitään sitä vastaan, mun mielestä kuitenkin toi on lähinnä siitä kiinni, mitä C ja B kuskit on asiasta mieltä. Jos näyttää siltä, ettei noihin tule tarpeeks kuskeja ajamaan luokkaa oamanaan, niin yhteen ilman muuta. Silleehän ne tosiaan katuautot ajelee, ettei siellä paljoo jaotella.
     
  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Terve,
    Sehän on kehitystä suurella K:lla mitä saimme todistaa koko menneen kesän.
    Mutta jos noihin rupeaa tulemaan kaikkia hienoja moottorikoko/ahdin/ilokaasu/rengaskoko kertoimet niin se tarkoittaa ihan oikeasti sitä että niitä PITÄÄ ruveta mittaamaan ja tarkastelemaan.Joka kisa ja pitkin viikonloppua.Ja se että onko joku kerroin systeemi reilu toiselle muttei toiselle on sitten eri taistelu.Kaikkihan haluaisi että juuri se oma kalusto on voittomahdollisuudet omaava.Jos näin ei ole,siihen pitää yrittää löytää lääke.
    Jotkut sanovat että alle 8.5sek autot pitäisi siirtää Outlawiin,onko se sitten reilua niille jotka sen alle ajoivat?Nyberg ja Lahti tämän tempun teki,onnittelut heille vielä kerran.Kalliomäki ja Mylläri koputtelevat 0.16 sekunnin päässä 8.5sek rajasta.Vellamo 0.3sek päässä.Pitäisikö nämäkin sitten siirtää Outlawiin?Jos näin kävisi kesken kauden niin loppukausi ollaan sivussa.Tuommoinen vipottajan mainitsema kaarihäkki ei muodostu ihan hetkessä.TAi sitten bräkettiin ajelemaan vajaalla teholla kesken kautta...

    Vatanen cs210 tai ds310-mekaanikko
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Re: g


    Samantyylistä ajattelin itsekkin mutta kuinkas sb vs bb?Vai painoillako pelataan?
    Ja sitten on vielä 4syl ja 6syl...
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos vaikka heittäis tähän pari meidän ongelmaa. Jos sillä meinataan ajaa täysii, niin auto pitäis tehdä ton SFI 25.5 sääntöjen mukaiseksi. Se tarkottaa sitä, että pitää tehdä toi häkki. Se vaatii aikalailla koko auton uudelleen rakentamista ja palottelua, eikä vielä toistaseks mulle oo esimerkiks auennut millä siitä vehkeestä lootaa sun muuta irrotellaan, kun sen ali menee poikittaisputkea ja äxää. Tai saahan sen sieltä, kun purkaa eka motin pois, ja ottaa sitten etukautta. Mutta kuten sanottu, todella isolta hommalta tuo vaikuttaa. Ja sitte seuraavaks, tohon kuluu arviolta 50-60 kiloo putkee. SFI25.5 säännön mukaan auton maksimipaino on kuljettajan kanssa 1633 kiloa. Siitä mentäis sata kiloo yli, että heilahtaa. eli seuraavaks laitetta pitäis keventää toista sataa kiloo. Kuitukeula, kuituovet, kuitutakagontsa, lexan lasit...., ruvetaanks olee lähellä? Ai niin, ja pitäishän siihen laittaa jarruvarjo, wheelie barsit, ja takavakaajakin olis nannaa. Kevennetään taas 50 kiloo lisää? Eikä parane sit kuskin vieläkään ruveta paljoo pullaa veteleen. Ton muutoksen jälkeen meillä sitten on auto, jolla voi ajaa vaikka....street D:tä. Mitään muuta käyttöä sillä ei enää ole. Kilpa-autoa tollasesta vakion pohjalta tehdystä ei oikeen tuu, kun runko on edelleenkin kulun, reagoinnin ja säädettävyyden puolesta kompromissi. Minimipainoa ei olla lähelläkään,,,outlawssa vielä kauempana. No, eihän kukaan oo meitä pakottanut tollasta rakentamaan. Mä ainakin meinaan kattoa eka mihin sääntövaliokunta päätyy, ja vasta sen jälkeen päättää mitä tekee. Pääasia olis nyt saada päätökset nopeesti pöytään, ja elää sitten niiden mukaan.
     
  8. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Sehän vaatisi että pitää olla irroitettava lattia,laatikko otettava ohjaamon puolelta.Muistaakseni Nyberien autos tämmöinen ratkaisu jo tehty mutta sillä ajettiinkin joskus OL:ää.
     
  9. gremlin

    gremlin Gearhead

    Saannoissa ei puhuta tommosesta luukusta mitaan, lukee vaan etta lattian saa korvata alkuperaista materiaalia ja vahvuutta vastaavalla aineella.
    Saako se olla pultattu? Eli jos olis tommonen luukku.
    Teknisissa yleissaannoissa kylla sitten taas sanotaan heti aluks etta jos saannoissa ei ole mainittu jotain asiaa nii se katsotaan kielletyksi.
    Eli onko tommonen luukku sitten kielletty? Ilmeisesti.
    Mullakin oli Valiantissa semmonen :oops: onneks on rikos jo vanhentunut :rotfl:
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei ole kielletty, loota ja kardaanitunnelin saa tehdä irroitettaviksi. Siis kisasääntöjen puolesta, sen sijaan vuoiskatsastuksessa saattaa katsastumiehellä olla asiasta erinevä käsitys. Enkä mä sitä muutenkaan meinaa tehdä, pelataan sitte etukautta jos tarvii.
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Taitaa niitä olla pulteilla ja pop-niiteillä pellilevyjä kiinni putkissa.Tuota mie lähinnä tarkoitin luukullani... :oops:
    Mutta pitääkös olla hansikaslokero?Vai missä niitä rek.otetta yms lappuja pidetään? :D
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ovitaskussa?
     
  13. Fast67

    Fast67 1st gear

    Re: g

    Niin kuin Ere tuossa kirjoittikin,jotain tuon tapaista voisivat
    säännöt olla,kaikille jotain.

    Ja kun sääntöjä tehdään/asetetaan olisi tosiaan kohtuullista, että
    niitä valvotaan myös.

    Street luokkien yhdistäminenkin sopii, tärkeintä että autoja saadaan
    kisaan mukaan.

    Päätöksiä vain ,että tietää mitä tekee..

    Hape DS 310 - Yksinkertainen Street D:n Cup-Mestari 2007 :poff:
     
  14. cuda 72

    cuda 72 1st gear

    jep jep :eek:
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eiköhän noita luokkia oo nytkin jo ihan tarpeeks kisojen sujumiseks eli jotta ne sit ehditään aina viedä läpi. Ja edes sanat indeksi ja street ei mahdu samaan lauseeseen, sellasten käyttämisestä puhumattakaan. Eli eipäs kiroilla siellä :poff:
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    olihan noita street luokkia se 4 kuitenkin tälläkin kaudella, yhdistettynä tosin joten jos ajetaan kahdessa street luokassa niin silloinhan luokkamäärä putoaa parilla luokalla mun laskujen mukaan. (pientä :wink: )

    ei varmaan tässäkään asiassa olis älytön idea se että toinen luoka olis katastettuja katuvessoja ja sit toinen olis näitä nykyisiä kisakatustreetvessoja.

    joka tapauksessa parin vuoden kuluttua olis tää katuvessaluokka yhtä nopee ku isompi.
    mut jos sille ei antais niin paljoa arvoa ja yrittäis pitää sen ihan kadunmiehen luokkana niin ei välttämättä olis kaikilla hirveet hinkuu vetää 8:n aikoja. vois olla joku raja esim. 11 sekkaa???

    tohon ylempään sit vois osallistuu kuka vaan vaikka sillä 15 sekan kikottimella.


    noi dialithan on jo käytössä präketissä, joten ei varmaan niit(äkinkäänkö?) luokkia tarttis olla enempää.
     
  17. Samsa

    Samsa 1st gear

    Joo, ilokaasut vapareihin olis hyvä. Heti laitetaan jos lupa saadaan.
    t: Sami - ds 388
    ps. voi hyvä sylvi että oli vaikee saada tää teksti tänne kun en oo ennen tänne kirjotellu, onneks vaimo osaa...
     
  18. W201

    W201 3rd gear

    Eli onkos se vaimo vai joku muu joka on sinun aikaisemmat viestit tänne kirjoitellu?
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se on simmottine juttu, että kaikkihan niitä kaseja tai kenties seiskoja huiskii mennen tullen. Paperilla. Joka vehe kulkee, kunhan siihen laittaa ne kaasut kiinni. Ne ei maksa paljoo, ja kyl se ehkä kestää, ehkä kehikko ja muutkin asiat on ajan tasalla. Ei muuten, mut vähän muutakin mietittäväksi.
     
  20. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, tuol ekstriim soussa melkein kaikki tyyning vessat oli varustettu noin 700 heppasella koneella paitsi Viitalan ooppeli missä oli pimmerin kutonen ja teho lappu: 357hp ja vääntöö +400nm...
    Oli muuten ainoo vehjes mistä uskoin teho lukemat....
     

Kerro tästä muillekin!