FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 16.11.2008.

  1. FHRA Sääntö

    FHRA Sääntö 1st gear

    FHRA:n Sääntövaliokunta kokoontui 16.11.2008.

    Kokouksen osallistujat:

    Petteri Haapaniemi
    Hannele Höyden
    Paavo Kaarasmaa
    Jari Kujala
    Martti Luoso
    Jani Vaittinen
    Yrjö Wallius
    Tapio Väljä

    Yhteenveto vuoden 2009 sääntömuutoksista:

    PISTELASKU
    Kilpailujohtajan hyväksynnällä kaavioon lisätty kuljettaja ei ansaitse lajittelupisteitä. Eliminaattoripisteet kilpailunjohtajan hyväksynnällä lisätty kuljettaja ansaitsee hyväksytyn pudotuslähdön jälkeen.

    DR 2:1 RYHMÄJAKO, KILPAILUNUMEROT
    Euroopan tai toissijaisesti Pohjoismaiden mestaruudessa/sarjoissa sekä Outlaw -ryhmän sijoille 1-10 yltäneet kilpailijat voivat ajaa kaikissa kilpailuissa kilpailunumerolla, joka osoittaa kilpailijan edellisvuoden sijoituksen.

    DR 2:2 KILPAILUMENETELMÄ
    Pudotusajo voidaan suorittaa mikäli katsastuksen on läpäissyt hyväksyttävästi vähintään 5 ajoneuvoa.

    Tämän kohdan työstäminen kesken (mikä on kilpailu?):
    Kilpailija voi kilpailla yhdessä ryhmässä vain yhdellä ajoneuvolla. Yhdellä ajoneuvolla ei voi kilpailla useammassa ryhmässä. Ajoneuvon tulee pysyä samassa ryhmässä ja saman kuljettajan ohjastamana koko kilpailun ajan. ???Kilpailu päättyy ko. ryhmän eliminaattorin loppumiseen. ????


    DR 2:4 SUOMEN ENNÄTYS
    Suomen ennätyksiä ei kirjata Super –ryhmissä (SST, SG, SC), Outlaw eikä Dial-in –ryhmissä poislukien S/SS.
    Suomen ennätykseksi hyväksytään kaikki lähdöt jotka ajetaan hyväksytysti, kuljettajan omatessa Suomen ASN:n myöntämän lisenssin.
    Sportsman –ryhmien ennätykset poistetaan Suomen Ennätykset –listalta viiden vuoden välein aina vuoden vaihteessa. Pro –ryhmien ennätykset eivät vanhene ellei FIA toisin päätä.

    DR 2:5 LÄHTÖJÄRJESTELYT
    Nopeusrajoitus kilparadan ulkopuolella (varikko&paluutie) on 20 km/h. Ylinopeus on rangaistavaa.

    DR 2:7 BURNOUT
    TF, FC, PRO, PM, TMD, TMFC, Comp, OL, SC ja SPET autoille sallitaan yksi lähtöviivan ylittävä burnout.

    JUNIOR DRAG SÄÄNNÖT

    Junior kilpailu ajetaan ryhmät yhdistettynä.

    RYHMÄT
    Junior Stock (JR/S): ikäryhmät 8 - 13 vuotta, täytettävä 8 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. 12.90 s ja hitaammat (alle 12,90 s lajitteluajat hylätään), dragster-, avokoriset altered tyyppiset autot perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 12,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 12,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 12,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen.

    Junior Modified (JR/M): ikäryhmät 12 - 17 vuotta, täytettävä 12 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. 7.90 s ja hitaammat (alle 7,90 s lajitteluajat hylätään), dragster-, funny car, avokoriset altered tyyppiset autot perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Parilähdöt Full Tree -kuusella. Pudotusajossa Breakout -sääntö voimassa, lajitteluajon paremmuus reaktioaikojen perusteella. Turvallisuusrajat: alle 7,70 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus, toisen kerran alle 7,70 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 7,50 s seuraa kilpailusta poissulkeminen.
    Junior kilpailijan mukana on lähtöalueella oltava yksi vähintään 18 –vuotias avustaja.


    JUNIOR STOCK:
    Kaikissa autoissa enintään yksi, takana sijaitseva nelitahtinen B&S 5 hp tai 6.5 hp moottoriversio. NHRA säännöissä hyväksytyt yksisylinteriset moottorit/valmistajat sallittu. Lisäksi sallittu:
    Intek 127332,
    Intek 123332,
    Vanguard 12H132,
    Vanguard 12H332

    ja Animal 124432.
    Porttaus, kiilloitus, lohkon osien hionta sekä kansitason koneistus sallitaan. Venttiilin koko vapaa, mutta varren ja ohjurin oltava vakioita mitoiltaan sekä sijainniltaan. Kaikenkokoiset venttiilinjouset sallittu. Sivuventtiilimoottorissa aftermarket kansi sallittu. Pakoputkisto vapaa. Ahtaminen kielletty.

    JUNIOR MODIFIED:
    Kaikissa autoissa enintään yksi kuljettajan edessä tai takana sijaitseva V2 moottori ja NHRA säännöissä hyväksytyt yksisylinteriset moottorit/valmistajat sallittu. Lohkon oltava alkuperäistyyppinen. Koneen saa porata max. 650 cc. Kannet vapaat. Imusarja vapaa. Nokka-akseli vapaa. Venttiilit ja venttiilikoneisto vapaa. Enintään kaksi yksikurkkuista tai yksi kaksikurkkuinen kaasutin sallitaan. Polttoaineen ruiskutus sallittu. Pakoputkisto vapaa. Ahtaminen kielletty.

    POLTTOAINE:
    Junior Stock: Lyijytön polttoaine, E85 tai metanoli. Ilokaasun tai nitrometaanin käyttö kielletty.
    Junior Modified: Lyijytön polttoaine, E85 tai metanoli. Ilokaasun tai nitrometaanin käyttö kielletty.

    KORI
    Koripeltien lisäksi vaaditaan poikittain ylempiin runkoputkiin asennettava verkko tai levy estämään jalkojen pääsy turvakehikon ulkopuolelle.

    KYPÄRÄ
    Pakollinen. Junior Stock E-hyväksytty umpikypärä, Junior Modified umpikypärä täytettävä Tekniset yleissäännöt kohta 10:7 vaatimukset.

    AJOASU ASIA KESKEN - LÄHINNÄ LIITTYEN METANOLI-KÄYTTÖISIIN AUTOIHIN.

    Sääntö 2008:
    Kuljettajalla oltava koko vartalon peittävä ajopuku. Nailonista tai vastaavasta valmistettujen vaatteiden käyttö kielletty. Lyhythihaisten puseroiden ja lyhytlahkeisten housujen käyttö kielletty. Myös nahkapohjaiset ajokengät, sukat sekä nahkaiset tai tulenkestävät käsineet pakolliset.


    STREET SÄÄNNÖT

    RYHMÄJAKO
    Street A AS alle 4000 cc vapaasti hengittävät
    Street B BS alle 4000 cc ahdetut
    Street C CS yli 4000 cc ja alle 6000 cc ROOTS ahtimella varustetut. Tai yli 4000 cc ja alle 6700 cc vapaasti hengittävät. Ns. isolohkomoottorit kielletty.
    Street D DS yli 6000 cc, alle 7865 cc (480 cid) vapaasti hengittävät ja 4000 cc - 7865 cc (480 cid) ahdetut

    KORI
    Alkuperäisen lattian ja tulipellin saa korvata samaa materiaalia ja saman ainevahvuuden omaavalla materiaalilla.

    KILPAILUMENETELMÄ
    Kaikki hyväksytysti lajitelleet pääsevät kaavioon. Maksimikaaviokoko 64 autoa.

    OUTLAW

    Ryhmä on tarkoitettu 7.50 s ja hitaammille autoille.
    Turvallisuusrajat: alle 7,50 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus ja ajosuorituksen mitätöinti, toisen kerran alle 7,50 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 7,30 s seuraa kilpailusta poissulkeminen.

    Turvallisuusrajat kansallisella 8,5 s rungolla ajettaessa: alle 8,50 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus ja ajosuorituksen mitätöinti, toisen kerran alle 8,50 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Alle 8,30 s seuraa kilpailusta poissulkeminen.
    Kansallisella 8.5 s rungolla ajettaessa, ajoneuvo tulee merkitä kilpailunumeron perässä olevalla R-kirjaimella (esim. OL 595R).


    TURVAKEHIKKO
    Nopeammat autot kuin 8.5 s: vähintään SFI 25.4 tai 25.5 vaatimusten mukaan, muuten vähintään 8,5 s kansallinen runkokatsastus. Vuonna 2012 alkaen vähintään SFI 25.4 tai 25.5 vaatimusten mukaan Katso Tekniset yleissäännöt 4:11.

    RUNKO
    Maksimi akseliväli 2921 mm (115”), tai alkuperäinen +/- 50 mm (2”).

    KORI
    Korimateriaali vapaa. Muoto alkuperäistyyppinen, noudattaen alkuperäistä koria. Yksiosaiset funny car -tyyppiset korit kielletty. Etuylitys maksimi 45” etuakselin keskeltä tai OEM.
    Toimivat etuovet pakolliset.
    Scoop vapaa, ei korkeampi kuin katto..
    Kattospoileri kielletty. Mitkään ajon aikana tapahtuvat säädöt tai liikkuvat osat eivät ole sallittuja.
    Etuspoiler sallittu, pituus korkeintaan 76 mm (3").
    Tulipellin täytyy muodostaa täydellisen suojan kuljettajan ja moottorin välille. Se tulee olla valmistettu vähintään 0,6 mm paksuisesta teräksestä.

    SPORTSMAN ET, PRO ET & SUPER PRO ET

    Kilpailijoiden ehdotusta Delay Boxien sallimisesta Super Pro ET-ryhmässä ei hyväksytty.
    Perusteita: Aloituskynnyksen pitäminen alhaalla. Ryhmiä, joissa Delay Box sallittu on jo riittävästi.

    KORI

    Dragsterit
    Kori pitää olla valmistettu metallista, lasikuidusta tai hiilikuidusta ja sen pitää jatkua keulaan saakka tulipellistä, ei koske etumoottoridragstereita.



    SST, SG, SC:

    Ei muutoksia

    S / SS:

    NHRA 2009 säännöt. Muutoksia tulossa mm. ajoasuihin: Luokissa,joissa vaadittu SFI 3.2A/1 tai SFI 3.2A/5 takit, vaaditaan jatkossa myös SFI 3.2A/1 tai SFI 3.2A/5 housut.

    COMPETITION ELIMINATOR (COMP)

    Pohjoismaiset säännöt. Kokous Ruotsissa joulukuussa.

    KORI

    Kori pitää valmistaa paloturvallisesta materiaalista ja sen pitää ulottua edestä aina paloseinään, ei koske etumoottoridragstereita. Kuljettajan ohjaamo, korirakenne, runkoputket sekä kori pitää olla niin suunniteltu, että kuljettajan keho ja ruumiin jäsenet eivät joudu kontaktiin vanteiden, renkaiden, pakoputkiston tai radan pinnan kanssa. Mikäli kuljettaja on suoraan kosketuksissa pohjalevyn kanssa, on poikittaiskannatin ja suojalattia välttämättömiä. Kuljettajan jalkojen täytyy olla korin sisäpuolella lattialla tai muussa suojassa, joka on erillään auton korista. Etumoottoriautojen scooppi saa olla enintään 279 mm (11") kaasuttajan yläpinnan yläpuolella. Lokasuojalliset etupyörät ovat kielletyt. Altered tyyppiset korit kielletyt.

    KORI, AUTOT TYYPPI 2
    Kori tyyppiä sedan, coupe, roadster, farmari tai pick-up. Maksimi etuylitys laskettuna etuakselin keskilinjasta 1143 mm (45").

    YLEISET MÄÄRÄYKSET

    1:6 POLTTOAINE

    Jos autossa käytetään polttoaineena metanolia, on se merkittävä FHRA:n hyväksymällä tarralla auton molemmin puolin. Suositeltava asennuspaikka on kilpailunumeron läheisyydessä.

    4:4 RUNKO
    Kaikissa 9.99 – 8.50 autoissa tulee olla FHRA:n runkokatsastustarra ja 8.49 ja nopeammissa tulee olla SFI runkokatsastustarra ennen kilpailuun osallistumista. Ajoneuvossa voimassaolevan runkoluokituksen turvallisuusrajat: 0,001-0,200 s ensimmäisestä alituksesta seuraa varoitus ja ajosuorituksen mitätöinti, toisen kerran 0,001-0,200 s alituksesta seuraa kilpailusta poissulkeminen. Yli 0,200 s alituksesta seuraa välitön kilpailusta poissulkeminen.

    6:1 OHJAAMO
    Umpikorisissa autoissa tulee molempien ovien avautua sekä sisältä että ulkoa. Autoissa, joissa kuljettaja istuu moottorin takana suljetussa tilassa ei mihinkään sisustuksen osaan saa käyttää magnesiumia. Lasikuitukorisissa autoissa suositellaan korin sisäpintojen käsittelyä paloa hidastavalla maalilla. Kaikkien umpi-ja "full body" koristen autojen ohjaamon tulee olla täydellisesti eristetty moottorista sekä vaihdelaatikosta. Kaikki tuliseinien reiät tukittava alumiinilla tai teräksellä. 1.1.2009 ensikatsastetut lasi- tai hiilikuitukoriset autot varustettava kuljettajaa yläpuolelta suojaavalla pellillä, paksuus vähintään 0.6 mm (0.024”) tai alumiinilla 0.8 mm (0.032”). Suoja on kiinnitettävä hitsaamalla tai ruuvimutteriliitoksilla. Suojan on oltava kehikon putkilinjan sisäpuolella. Suojan tulee ulottua tuulilasista takalasiin. Suojaa suositellaan myös vanhempiin autoihin.

    10:7 KYPÄRÄ JA AJOLASIT
    Umpikypärää suositellaan kaikissa ryhmissä. Vuonna 2010 umpikypärän käyttö tulee pakolliseksi 9.99 s ja nopeammissa autoissa.

    10:8 NISKAKAULURI/PÄÄN JA NISKAN TUKI (HANS)
    Niskakauluri on pakollinen 9.99 tai nopeammissa autoissa. Niskakaulurin tulee olla kaupallisesti valmistettu, racing tarkoitukseen suunniteltu. Kahden tyyppisiä on saatavilla; 360-asteinen niskalenkki ja hevosenkenkämalli. Katso ryhmävaatimukset tyypin suhteen. Kypärän sopivuuden varmistamiseksi kuljettajakohtaisesti sallitaan muunnostyöt valmistajan suositusten mukaisesti. Täytettävä ainakin SFI 3.3 tai vastaavan FIA luokituksen vaatimukset. Katso ryhmäsäännöt.
    Pään ja niskan tuki (HANS =Head And Neck Support) laitetta voi käyttää niskakaulurin kanssa tai ilman. Muutokset laitteeseen kielletty. Täytettävä SFI 38.1 tai FIA luokituksen vaatimukset.

    10:10 AJOASUT
    SFI 3.2 A/20 FC, TMFC
    SFI 3.2 A/15 TF, TMD, Comp ahdetut avokoriset, Outlaw ilokaasutettuna sekä muut 7.50 ja nopeammat
    SFI 3.2 A/5,
    Tai FIA hyväksyntä PRO, Comp, SS, SC, SG, ET (7.50-9.99) ja Outlaw

    SFI 3.2 A/1,
    Tai FIA hyväksyntä SS, SST, ET (10.0-11.49)

    SFI 3.3/1 Käsineet, kengät
    SFI 3.3/5 Käsineet, kengät, saappaat
    SFI 3.3/15 Käsineet, saappaat

    Ajoasuun kuuluu lisäksi huppu, hanskat, sukat ja nahkakengät, mikäli ryhmä- tai luokkavaatimukset eivät muuta määrää.
    Mikäli ryhmäkohtaiset säännöt eivät vaadi hyväksyttyä ajoasua, vähimmillään ajoasu on pitkähihainen paita, pitkät housut, sukat, umpikengät sekä hanskat.
    Ajoasu voi olla kaksiosainen, housut ja takki erikseen, jolloin molemmissa tulee olla oma hyväksyntämerkintä.
    Yksikerroksiset nahkakäsineet kiellettyjä; kaikissa käsineissä oltava vähintään yksi NOMEX-kerros.
    Mikäli SFI ajoasu korvataan FIA hyväksytyllä ajoasulla on käytettävä NOMEX- alusasua.

    Lisäys 18.11.2008: OUTLAW kohta "Runko" uusi akseliväli

    Korjaus 18.11.2008: Street D DS yli 6000 cc, alle 7865 cc (480 cid) vapaasti hengittävät ja 4000 cc - 7865 cc (480 cid) ahdetut
     
  2. mika112

    mika112 1st gear

    "DR 2:5 LÄHTÖJÄRJESTELYT
    Nopeusrajoitus kilparadan ulkopuolella (varikko&paluutie) on 20 km/h. Ylinopeus on rangaistavaa."

    tarkoittaa varmaan et paloautojen lisäksi saadaan vielä poliisiauto tutkalla :poff:
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Onkohan liian myöhäistä muuttaa kohta Outlaw -> Kori, viimeinen kohta:
    "Tulipellin täytyy muodostaa täydellisen suojan kuljettajan ja moottorin välille. Se tulee olla valmistettu 0,6 mm paksuisesta teräksestä. "

    Tämä voisi olla:
    "Tulipellin täytyy muodostaa täydellisen suojan kuljettajan ja moottorin välille. Se tulee olla valmistettu vähintään 0,6 mm paksuisesta teräksestä. "
     
  4. Savis

    Savis Gearhead

    Nahkaisia kenkiä ei siis tarvi? Onko lenkkarit sallittuja?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Toi on muuten aikalainen mahdottomuus ensinnäkin valvoa, tai toisekseen noudattaa. Nopeusmittarit kun tais olla kiellettyjä autosuunnistusluokissa :rotfl:
    Toisekseen, kun lasket vehkeestä riippuen 200-300 kilsaa tunnissa maaliin, niin sen jälkeen ei ihan voi olla varma, että onko sitä vauhtia nyt 15, 25 vai 45, kun varikolle ajeleminen tuntuu melkoiselta matelulta joka tapauksessa.

    Nopeusnäyttötaulu on pakko hommata tai jostain vastaavaa, jos tosta ylityksestä aletaan rangaistuksiakin jakamaan! Voihan rundimittarin näytöstä ja laskukoneen kanssa välitykset, renkaat ja laatikon tuntien jotain ehkä päätellä, mutta enempi se on sinnepäin. Eikä kaikilla ole välttämättä sitä rundimittariakaan, kun sitä ei missään pakolliseksi ole määrätty.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Luulis kerkeävän. Aika rajut vaatimukset kyllä, kun pitää täydellinen tehdä. :eek: Laittaisin tuohon tilalle sanan "asianmukaisen" tai "riittävän", jos aletaan hiuksia halkomaan...
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eikös tuo yhä mee niin ettei ainakaan tavalliset lenkkarit kelpaa, pitää olla nilkkaa suojaavat eli vähintään ns. puolivarrelliset kengät.

    Ja aika jännäkshän toi konejuttu on nyt väännetty:
    Street C CS yli 4000 cc ja alle 6000 cc ROOTS ahtimella varustetut. Tai yli 4000 cc ja alle 6700 cc vapaasti hengittävät. Ns. isolohkomoottorit kielletty.
    Vaan autojahan tulee nyt sit varmaan kisoihin mukaan pilvin pimein kun stroukatutkin kelpaa sentään jo C:hen, eikös :poff:
    Mut yhtäaikaa ton muutoksen kanssa olis kyllä ollu kiva saada D:henkin samalla lailla lisää ulottuvuutta eli koneen kokoa myös tuolleen isommaks niin että sinnekin olis myös stroukatun isolohkon omistajilla ollu saumaa osallistua kun edelleenhän ne on ihan out koko Streetti kuviosta ja sellasiakin katuautoja alkaa olla aika paljon :odroll:
    Ei tosin meillä eli oma lehmä ei oo ojassa vaan joka tapauksessa itellä on tarkoitus jatkaa pikkusella "väärin päin stroukaten" väkisin alle 480 kokoseks tehdyllä koneella. Isompaa kun ei oo rahaa ainakaan ihan pian rakentaa, hyvä kun on saanu/saa nykysen maksettua :rotfl:

    Mut vielä joo, hieno juttu että kerrankin näitä ilmoituksia sääntömuutoksista näkyy sentään näinkin ajoissa jo vanhan vuoden puolella :)
     
  8. ransu68

    ransu68 1st gear

    Oispahan kiva tietää millä tota nopeusrajotusta valvotaan. Kannatan moista sinänsä mutta mikähän mahtaa olla rangaistus? Tuleekohan lp:n miehet tutkaan ja sit paukahtaa sakot normaalin käytännön mukaan. Sitä on muutama kuski rosikses ylinopeudesta äkkiä :D
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Muista, että REE-kuskien yhteisellä päätöksellä halusimme konekoon jäävän 480 cid tasolle ja oikein pyysimme niitä mitattavan kisoissa. CEE ryhmän kanssahan oli toisin kun he yksissä tuumin pyysivät tota 410 rajaa :soosoo:

    Eli näillä mennään ja kaikki on tervetulleita mukaan :rotfl:
     
  10. maverick

    maverick Gearhead

    Ens kesänä pitäis sitten näkyä paljon uusia Cee-autoja ja kuskeja radalla! :eek:
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei sitä voi valvoa millään. Ja jos voikin, niin haluaisin kyllä tietää, että miten mä voin tietää ajavani just alta kahtakymppiä (mikä on toooooodella hiljaa, kun fillarillakin porukka vetää paljon kovempaa) jos autossa ei ole minkään valtakunnan mittaria nopeudesta kertomaan, kun säännötkin oikein erikseen sanovat että "Mekaanisen tai sähköisen nopeusmittarin käyttö kielletty. " (ks. 7.8 sääntökirjasta). Tää lienee taas näitä ns, "joojoo" -sääntöjä joilla saadaan kukkahattutädit hiljaiseksi...
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Jos et tieda miten lujaa ajat niin aja hiljempaa :soosoo:
    Joran Persaker naytti joskus ''sakko'' lappua minka se oli saanu Moran juhannuskisassa. Tais olla 76km/h. Ja lappu oli kilpailun jarjestajalta/liitolta, ei polliisilta.

    Eikohan toi nopeus rajoitus oo lukenut jo vuosia kilpailukutsuissa, nyt se vaan tuli saantokirjaan? :odroll: Etta ei tossa mitaan uutta ole. :soosoo:

    Jokaisen jostakin jotakin vahankaan ymmartavan luulisi kasittavan etta varikoilla on yleisoa ja muita kuskeja/mekaanikkoja ja niiden perheita etta ajonopeudet on rajoitettu sen takia.
    Ilmeisesti asia ei ole niin ollut, ja ymmarrysta ei ole tahan riittanyt, kun toi on tarttenut erikseen kirjaan laittaa.
    Kylla sita ylavarkolla on vuosia kuultu ja katteltu kun ajellaan aamulla paluustripille koneita ymym lammittelemaan ja testailemaan. :odroll:
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, niin voi olla ihan hiljaa. Kerro mulle, että miten teoriassa ja käytännössä kuskit tietää että ajaako ne viittätoista vai kahtaviittä? "aja hiljempaa" on enempi savolainen kuin porilainen vastaus. :odroll:

    Ps. en ainakaan tän vuotisesta kisakutsusta löytänyt mitään tuohon liittyvää. Sen sijaan tuo sama pykälä löytyi säännöistä kohdasta 2:5, mutta rangaistuksista ei puhuta mitään. Mikä se rangaistus nyt on ja miten tuota sovelletaan käytännössä? Tieliikennelaki ei päde radalla, niin fyyran täytys toi määritellä ihan itse.
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Tieliikennelaki ei päde radalla pitää kyllä paikkansa, mutta varikko ja paluutie eivät ole rataa, vaan rata-aluetta ja siellä tieliikenne lakia voidaan soveltaa yhtä lailla kuin parkkipaikoillakin.
     
  15. studio57

    studio57 Gearhead

    hienoa että sääntöihin tuli selvyyttä !!
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    No miten tämä valvonta ja rangaistukset käytännössä sitten hoidetaan? Se kun on varma, että joka toinen lipsahtaa jossain kohtaa kilsan verran laittomalle puolelle...

    Sitäpaitsi nopeusrajoitus vaatii nopeusrajoituskyltin, (joka alastarolla on muistaakseni siinä paddockin kohdalla 30 km/h) ja toisekseen jos aletaan soveltamaan tieliikennelakia paluutiellä ja varikolla, niin käytännössä yhdelläkään autolla ei siellä saa ajaa, kun eivät ole ns. tieliikennekelpoisia.

    Ei tässä olla vittuilemassa, vaan ihan vaan käytännön asioita ja tulevaa toteutusta ihmettelen.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Rangaistukset voidaan hoitaa monellakin tapaa. FHRA:lla on sääntöjen mukaan oikeus antaa huomautuksia, varoituksia, sakkoja ja myös mahdollisuus sulkea kilpailija kierrokselta tai kilpailusta tai antaa jopa pidempi aikaisia kilpailukieltoja.

    Paluutien päässä olevan nopeusrajoituskyltin vaihtaminen on pikkujuttu, sitäpaitsi muistini mukaan aikaisempi varikkonopeusrajoitus oli juuri tuo 30, jota on nyt kiristetty.

    Valvontaa voidaan tehdä ja on tehtykin monella tapaa. Luotettavin tapa olisi mitata kaikkien ajoneuvojan vauhtia tutkalla, se tosin vaatisi jonkun toimitsijan kyttäämään "pensaaseen". En usko, että yhden kilometrin ylityksiin puututaan, vaan oletan kaikkien intresseissä olevan törkeiden ylinopeuksien poistamisen ja se kyllä onnistuu silmämääräisestikin. En itsekään tiedä kuinka tämä valvonta loppupeöeissä tullaan toteuttamaan.
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    No se tullaan varmaan vielä näkemään, mutta kiitoksia vastauksista. Vähän aina vaan huolettaa tämmöinen asia, minkä noudattaminen on vakaasta tahdosta riippumattakin aikalailla mahdottomuus monessa tapauksessa. Mutta en mä sitä epäilekään, että noissa asioissa alettaisiin pilkkua viilaamaan. Älyttömyydet erikseen, mutta niidenkin todentamista varten pitäs olla vähintään se tutka.
     
  19. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Kynnys on alhaalla joo,mut perusteluna vielä kun joku kertoisi onko mielestänne "riitävästi" yksi Sportsman ryhmä jossa boxit sallitaan?
    T:SC 262
     
  20. hejo

    hejo 1st gear

    Tää kuitenki lienee just näitä sääntöjä jotka jokaiselle kuskille pitäis olla ihan spekuloimattakin itsestään selviä asioita.
     

Kerro tästä muillekin!