FHRA:n sääntövaliokunta tiedottaa!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja FHRA Sääntö, 16.11.2008.

  1. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Voisko sitten olla jossain nopeusnäyttö, että pystyy oman ajonopeuden selvittämään? Tähän asti on ajettu n. 2000 rpm kolmosella...

    Kuinkas toi katsastuskortin muutos, kun ollaan rakentamassa isompaa konetta ja viemässä kilpiä konttorille, ryhmä pysyy samana?
     
  2. mika112

    mika112 1st gear

    mutta eiköhän tällä säännöllä saada karsittua pois ne jotka oikeesti ajavat liian lujaa paluutiellä ja varikkoalueella.....itsekin kävin huomauttamassa muutamille viime kaudella
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sitähän tässä kaivataankin, poiskarsimista.
    Näyttötaulut paluutien nopeuksille olis tosiaan hyvät, kumpaankin suuntaan ja niin, että näkyis riittävän laajalle mikä lois kenties sosiaalisia paineita. Ilman näyttötauluja menee pärstäkerroin/spekulointihommiks.
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    näytöt ois todella hyvä idea, näin vältetään ylinopeus vahingot.
     
  5. ransu68

    ransu68 1st gear

    Siis selvyyden vuoks: Kannatan EHDOTTOMASTI tota varikon nopeusrajotusta!!!! Muutamis viime kisois ovat autot liikuneet välillä melkoisella vauhdilla paluutiellä ja varikkoalueella.Toivoisin vaan ettei noita rangaistuksia määräta pärstän mukaan vaan faktojen perusteella. :)
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Erityisellä riemulla olemme ottaneet vastaan street ryhmien sääntömuutoksen, mistä suuri kiitos sääntövaliokunnalle. Kauan kaivattu tilavuuden ylärajan poisto D-ryhmän ahdetuilta on miellyttävä ylllätys!

    STREET SÄÄNNÖT

    RYHMÄJAKO
    Street A AS alle 4000 cc vapaasti hengittävät
    Street B BS alle 4000 cc ahdetut
    Street C CS yli 4000 cc ja alle 6000 cc ROOTS ahtimella varustetut. Tai yli 4000 cc ja alle 6700 cc vapaasti hengittävät. Ns. isolohkomoottorit kielletty.
    Street D DS yli 6000 cc, alle 7865 cc (480 cid) vapaasti hengittävät ja yli 4000 cc ahdetut
     
  7. DS 333

    DS 333 1st gear

    l

    Onneksi olkoon. Vippiin on nyt sitten varmaan tulossa 700+cid turbomotti :rotfl:
     
  8. triniemi

    triniemi Gearhead

    Ei nyt juuri täysillä kiinnosta kun sain vaimon pienellä avustuksella poikavauvan perjantaina, mutta pakko nopeasti kommentoida.

    Sellaisia ryhmiä, jossa lähdetään eri aikaan liikkeelle ja delay box sallittu ei ole ainuttakaan. Aloituskynnyksen madaltaminen on aina hyvä asia, en oikein vaan näe miten tämä päätös siihen liittyy. Toivottavasti FHRA:lla on tulevaisuudessakin yhtenäinen linja aloituskynnyksen pitämisestä matalalla. Tärkein aloituskynnystä madaltava yksittäinen asia bracket-ryhmissä on alhaiset osallistumismaksut.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    Onneksi olkoon !!!! meillekin on vastaavan tyyppinen projekti valmistumassa helmikuun alussa :)
     
  10. ransu68

    ransu68 1st gear

    Onneksi olkoon perheenlisäyksen johdosta!!!!!!!
     
  11. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kiitos paljon onnitteluista, mutta laittakaa loput onnitteluista yksityisviestillä jotta pysytään asiassa tässä ketjussa.
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    Teoriassa voit esimerkiksi ottaa taskulaskimen kauniiseen kateesi ja laskea eri kierroksilla ja eri vaihteilla peranvalityksen ja renkaanhalkaisijan mukaan vauhtisi. Ja ajelet sitten niitten kierrosten mukaan mika nakyy rundikellossa.
    Kaytannossa siihen tietysti pikkusen tulee vaikuttamaan turbiinin luisto mutta saa tolla laskulla varmaan aikaiseksi tarpeeks tarkan nopeuden.
    Ja jos helpotetaan asiaa viela hiukan niin ei tartte itte laskea:
    http://wahiduddin.net/calc/calc_speed_rpm.htm

    Ei noitten rankaistuksien suuruuksista tai miten noita juttuja valvotaan kannata huolehtia.
    Huolehtii vaan siita ettei itte kaahaan nii se riittaa.
    Eika tassa nyt varmaan sita haeta etta jos ajat 21km/h niin joudut pannaan, vaan lahinna sita ettei tulla reiluilla ylinopeuksilla pitkin varikkoa tai paluutieta.
    Kuten Mika112 sanoi, niista on joutunutj onkun verran huomauttelemaan.
    Ylavarikolla kun tota touhuu jokusia vuosia oon kattellu ja paluustripilla testailua on kuunnellu, niin jotain konkreettista tolle asialle piti tehda ja musta taa on ihan oikee ratkasu.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Eiköhän toi käytännössä oo useimmilla niin että kun ajaa kokolailla niin hiljaa millä auto jotenkin yskimättä liikkuu niin vauhti on kutakuinkin siinä 20km/h pintaan :wink:
    Näin vois käytännössäkin kuvitella ja mitä kokeilin tota gremlinin linkittämää laskuria niin sen mukaan ei esim. meidän pikkukakkosella parane tolla kohtaa ajella kuin noin 1000 rpm lukemilla. Turbiinin luistosta tossa tilanteessa en kyllä osaa edes arvailla stallin ollessa 6000 rpm luokkaa :p

    Noista ite nopeuksista niin esim. varikolla en oo huomannu pahempaa hurjastelua kuin satunnaisesti ja silloinkin kyseessä on oikeestaan poikkeuksetta ollu vasenkätiset naapurit eli ruåttalaiset ja niistä nimenomaan muutamat stokki/super stokki kuskit (ja siis huom. ei nää meidän kotimaiset kilpailijat vaan nimenomaan nuo naapurimaan vierailijat).
     
  14. hejo

    hejo 1st gear

    Ne joille on liian kovista nopeuksista huomautettu,varmasti muistavat... :oops:
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ai missä?
     
  16. hejo

    hejo 1st gear

    No Alastarossa... :odroll:
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Täh, ootkos sä sit joskus iltasella tullu liian vauhdikkaasti Paddockista takas varikolle :rotfl:
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Purkkaa, mutta antaapi olla... Jos ei ole sitä virallisen mittarin näyttämää nopeutta jossain kuskinkin nähtävillä, niin en mä yhtään ihmettele jos sattuu unohtumaan kakkonen sisään (jollain ehkä jopa kolmonen :D) ja sitten jolkotellaankin autosta riippuen 30-50 vauhdilla pitkin paluutietä. Samaten ilman sitä "virallista mittausta" tuosta on turha mennä sanomaan mitään, tahi rangaistuksia vaatimaan "musta tuntuu, että se ajoi liian lujaa" -perusteella.

    Ps. tyhjäkäynnillä ja ykkösellä noin 28 kmh. Kyllä alkaa kulua jarrupaloja :rotfl: Tarttee yrittää toi lotja saada jollain käymään laivamoottorien kierroslukuja...
     
  19. -31

    -31 Gearhead

    Entäs Motoparkissa? Ajellaanko lähtöalueelle päin kahtakymppiä koko matka? Siinä on tosi paha paikka se tienylitys jalankulkijoille. Siinä kohtaa ei pahentais joku keinotekoinen hidaste (kierrettävä, ei patti :D ) Skuupillisesta autosta näkee huonosti ainakin pienemmät kävelijät.
     
  20. hejo

    hejo 1st gear

    Joo,kerran olen liiallisen tilannenopeuden takia jopa ajautunut paluureitiltä ulos... :oops: Oikeesti myös meidän kuumakalle kuskeille on joskus liiallisesta nopeudesta paluureitillä huomautettu,sitä kukaan ei ottanut henkilökohtaisena kettuiluna vaan tyytynyt Auktoriteetin=Putte.ohjeistukseen seuraavalla kerralla palailla hieman hillitymmin...
     

Kerro tästä muillekin!