Ford F150 ´87-´93 VS. Chevy K1500 ´88-´93

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja bbford, 27.3.2006.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Eli mitäs mieltä tollasista ollaan? Olis kiinnostusta molempiin malleihin,kattelen (tai pikemminkin varmaan haaveilen.. :odroll: ) uutta käyttöautoa ja jonkinsortin 4x4 pickup olis passeli peli.En nyt metässä haluaisi mönkiä muuta sais olla trailerin veto kapasiteettia.

    Ihan kelpais 6-cyl koneet,alkaa kasilla syömään varmaan jo pikkuisen liikaa jokapäiväiseen ajoon.
    Fordilla olis tarjolla 4.9l suora ja Chevyllä 4.3l V kone,tehoiltaan Ford n.145hv/350Nm ja Chevy n.160hv/320Nm joten aika samoissa mennään siinäkin.Fordin konetta on kehuttu kovasti überluotettavaksi mitä nyt netistä juttua löysin,kuinkas toi Chevyn pannu kestää käyttöä?

    Miksei kasi olisi aina "parempi",ainakin korville,mutta kai noihin 6-kone malleihin olis pakko tyytyä :( .
    Diesel koneilla molempien merkkien hintapyynnit on,sanotaanko nyt että melko mukavat,ei oo paljon järkeä maksaa autosta 2 kertaista hintaa että voi säästää pari euroa/100km.. :mad: Yleensä ajettukin tuplaten.

    Mutta,tietenkin kulutus lukemat kiinnostaa kans,ei noi nyt höyryillä kulje mutta ei ne kai voi aivan 20 litraakaan imeä sadalla?

    Molempia löytyy automaatilla ja manuaalilla,Fordilla jopa 4-speed mallia noinkin uudessa autossa. :eek: Ihme homma,jotenkin sellainen 70-luvun meininki siinä.Vai onko se sit joku HD aski se 4 lovinen?

    Tarjonnan puolesta Chevy ainakin vie voiton 120-0,aika käsittämätöntä kuinka tota Fordia ei ole suomessa tarjolla kuin pari autoa.Kuitenkin jenkeissäkin ollut vuosikausia eniten myyty automalli,luulis että kelpais muullekin maailmalle? Syynä vissiin euro Ford ja kaiken maailman transiitit yms. fourbangerdieselit?

    Eli vissiin jälleenmyynti olis helpompi Chevyllä?
    Osat halvempia Chevyyn?
    Ja kuinka (etu)voimansiirto kestää/minkähintaista osaa sinne sit joutuu pistämään jos huonosti käy?


    Jeejee,emmä osaa enempää kysellä,kertokaa nyt jotakin noista.


    Nimim.Ostanko kuitenkin "hjyvän ja järkevän" 450000km ajetun diesel Hiluxin?



    Ps.Onko kukaan käynyt katsomas tätä? Nettiauto ID: 598400
    Kasilla joo mutta ihmetyttää vaan hintapyynti/ajetut kilometrit.
     
  2. "Ps.Onko kukaan käynyt katsomas tätä? Nettiauto ID: 598400
    Kasilla joo mutta ihmetyttää vaan hintapyynti/ajetut kilometrit."

    Mittarilukema toi on. Se on/voi olla ihan jotain muuta kuin ajetut KM.. Tai sitten ei. Soita ja kysy.
     
  3. rocketman

    rocketman Gearhead

    Mulla on ollut mainitsemasi autot (ja kaikenlaisilla kotteroilla ajeltu). Ja mun rankingissa Ford vie voiton. Mun F150 oli '88 302 2wd ja ikävä on jäänyt sitä. Luotettava ja vahva äijäpeli. Jotenkin tuo fordi on paremmin suunnitellun, tehdyn ja tukevamman oloinen kuin vastaava chevy... voi olla ihan fiilisjuttujakin, mutta itse ymmärrän hyvin, että ford f150 on vuodesta toiseen myydyin pickuppi bushlandissa.
     
  4. harri60

    harri60 Gearhead

    Mulla oli 4x4 Ford F-150. Moottorina 351 HO ja automaatti. Yksi hauskimmista ajokeistani. Pikkuiset pokemon-kuuautot näyttivät todella pieniltä ja säälittäviltä liikenteessä. Testosteroni virtasi Foordilla ajaessa. Äijä autoilua parhaimmillaan. Chevyt menee henkilöautoina, mutta maasturit tekee Ford.
     
  5. cam68

    cam68 1st gear

    pitää näköjään ruveta chevyä puolustamaan :D
    mulla ollu muutaman kuukauden 1500 4x4 91vm 6,2d ext. cab lyhkäsellä lavalla ja tyytyväinen ollu. aina noissa kait pientä laittoo tälläkin ajettu 365tkm. vahva vetäjä ja eukkokin tykkää huonolla kelillä lähteä mieluummin chevyllä kun 03 tojolla.
    parasta aikaa menossa ns.muodonmuutos ja tulee äijää :D
    mut maku asioitahan nää on toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä.onhan niitäkin jotka molemmista :D
     
  6. finmower

    finmower 1st gear

    Kyllä kummakki on ihan käypiä autoja, ittellä on ollu 2500 ja 1500 Chevi.
    Se 1500 on kyllä aika vetelä jos meinaat oikein kärryä tai traileria vetää.
    Nyt on 350 diesel foortti ja kyllä sillä traileri kulkee mukavasti, jos Seinäjoelta oot, oot varmaan nähäny vaaleanruskian duallyn, oikeastaan aina traileri peräs, se on työtä varten ei huviajelua.
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Kuten lienet huomannut minulla oli hiljattain 89 F-150 4.9 EFI / 5-spd manual ja sitä aikaisemmin 87 302 V8 4-spd EFI F-150. Lisäksi olen aika runsaasti nähnyt myös tuota GM 4.3 V6 puolta. Sanoisin että vaikka paperilla näyttäisi liki samassa ball parkissa olevilta patruunoilta, juuri enempää ne eivät voi käytännössä erota toisistaan. Mainittu 300 rivikuutonen on moottori, jonka makuun päästyään on vaikea suhtautua vakavasti 4.3:seen ainakaan tyypillisessä pickup - hinaus - nyytti kyydissä jne. käytössä. 4.3 V6 muistuttaa jotain ratakireää kierroskonetta tuohon 300:een verrattuna.

    No joka tapauksessa olen samaa mieltä että kummalla vaan hoituu mainitut hommat kohtuullisesti. Fordin pickupin alustarakenne on kyllä fiksumpi kuin letukassa, jos kohta enemmän "työkalumainen", ei ehkä niin pehmeä ajoltaan. Osiahan Fordiin saa hyvin ja itse ostin aika paljon mm. alkuperäisenä siltä - mikä se Kivitila - nyt olikaan. Ja tarvikkeena kans.

    Se 300 on "äijä" motti tohon pilipali veekuukkaan verrattuna, jos nyt ihan suoran kokemukseen perustuvan kommentin haluat. Mutta se on myöskin luonteeltaan paljon työkonemaisempi siinä missä se 4.3 on selkeästi pippurisemman oloinen. Jos saat jostain vääntökäyrät esiin niin siinä se ero tulee aika lailla selväksi. Suosittelen lämpimästi sitä kolmesatasta mutta varoitan jo etukäteen, että siihen tykästyy niin paljon että tekee pienelle ihmiselle kipeää kun joutuu luopumaan (joskushan näinkin käy).

    Pickup vei kesällä mun ajossa 11 litraa ja Econoline kaasarilla ja tolkuttoman paljon ajettuna, 25-vuotiaana, C6 jne, -24:ssä about 25-30 litraa. Että siinähän tuota vaihteluväliä.

    Mulla on muistikuva että 81 Econolinen kaasari-300:sen vääntömomentin huippukierrosluku oli 1200 ja tossa EFI-pickupissa jotain 1400-1500 mutta näissä voi olla - ainakin ton efin osalta - ns. muistivirhe. Econossa se kyllä piti paikkansa. Mitään ei tapahdu about 3000 kierroksen jälkeen. Pickupilla piti opetella ihan uus ajotapa - jyrkän mäen alla heitetään ISOMPAA sisään.

    Normaalisti mä pidin ajokierrokset 1500 pickupilla (manuaali) ja sillä se meni mäet ylös toiset alas ilman mitään käkäilyä. Se oli muutenkin kätevä ; nelospykälällä nopeus oli 60 km/h ja vitskalla 80 ; sitten jos rupes riehumaan ja nosti jengat vitskalla 1700 oli nopeus satku.

    Ihan oikeasti, ellei hae urheilullisempaa luonnetta motilta, tuntuisi todella vaikealta ottaa 302 EFI v8 ton rivikutosen sijaan. No tää on vain mun mielipide ja sehän on tällä forumilla jo aikaisemminkin todettu yleisesti ottaen kyseenalaiseksi :rotfl:
     
  8. bbford

    bbford Gearhead

    Kiitoksia vastauksista.
    Mutta missäs kaikki Chevy miehet on? Nyt on Fordia kehuttu enemmän,olin ihan varma että homma olis just toisinpäin. No,en mä mitään merkkifriikki väittelyä halunnutkaan vaan täyttä asiaa.

    En ole ruskeaa duallya nähnyt,eipä ihme,elän niin omissa maailmoissa välillä.. :)

    Tarkoitus olis tosiaan ajella "tyhjänä" 95% ajasta,joskus sit nyppiä traileria perässä.Piilofarmarin olen jo kokenut,vani on liian kolho kaappi,pick upissa olis kapasiteettia kuskata osia ja vetää joskus kärryä,siksi sellaista etin.
    Tollanen olis enempi muutenkin käyttö/harrasteauto,noista kun saa niin pirun hyvännäköisiä kun edes vähän korottaa ja laittaa isompaa rengasta alle, eli tekee sellaisen äijämallin.

    Jos toi Fordin kone on mallia höyrykone ja kiertää vaan pari tonnia niin se sopis mulle tosi hyvin,en tykkää jos käyttöautoa pitää huudattaa koko ajan että sillä johonkin pääsee.Eli olen ns. "laiska vaihtaja". :D
    Mulla on toi kalkkuna sit kesäksi kun pitää saada huudattaa joten sekin puoli on hoidossa.

    Chevyllä toi perus work truck on muuten tosiaan mallia "perus", se musta maski on melko tylsän näköinen,toki saahan sen xx määrällä euroja tuplavalomalliksi mutta Fordilla taitaa olla aina sama ilme keulassa,oli varustetaso tai kone mikä tahansa?

    Olen ajanut tollasella Chevyn kutoskoneisella,automaatti 2wd pikkarilla ja se oli tosi mukava ajaa,en huomannut menossa muuta eroa 8 koneiseen kuin että korvakuulolla pari pyttyä oli pimeänä. :)
    Tarttis päästä testaamaan manuaali malleja molemmista,tuntuuko kytkimen polkeminen jo työltä vai onko ne kevyet käyttää niinkuin nykyautoissa yleensä?
    Ja onkohan se Fordin 4-speed loota 3v+ylivaihde vai perus neekerimalli jossa suora 4-pykälä? Josko huutaa maantiellä kovasti?


    Kuinkas noilla noi maastoajot hoituu? Enemmän vissiin tehty siihen että redneck kuskaa heinäpaaleja kuraisella pellolla kuin siihen että yritetään nousta jostain 3m syvästä laskuojasta ylös ja eteenpäin?

    Jeejeejees taas.
     
  9. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    chevy

    ..chevystä sen verran, että olen omistanut -88 fleetsiden 4,3+autom. 2wd lyhytlava. ja nyt on alla -88 fleetside 5,7tbi+autom. 2wd ja pitkä lava.
    molemmat madallettuja, nykyinen aika runsaastikin.. -> ei menesty maastoajossa!
    eikä nuo maastoajo ominaisuudet kovin loistavat taida olla korkeemmissakaan 2wd malleissa.
    ja vaikka näistä kyseisistä rakkineista pidänkin, niin täytyy todeta että kannattaa varmistua tarkasti auton kunnosta, ottaa selvää tyyppivioista (joita tuntuu olevan) ja urkkia osien hintoja.. -ovat mielestäni melkoisen kalliita ainakin chevyyn! ..tiedä sitten tuosta fordista?

    kulutuslukemat on mun autoissa identtiset, ja kasi kyllä liikuttaa niin paljon paremmin etten enää kuutosta huoli. (johtuukohan efin ja tbin erosta?)
    vaikka eipä se kutonenkaan normaaliajossa liian tehoton ollut..



    :pinup:
     
  10. kuutio440

    kuutio440 1st gear

  11. bbford

    bbford Gearhead

    Huomasin ton kans juu,mun silmään muuten tosi hieno.
    Liian hieno käyttöautoksi? :)
     
  12. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Fordin F on eniten myyty auto eikä pelkästään pickkis! Siis enemmän kuin Accordia, Taurusta tai Camrya. Näin on kait ollut kohta 50 vuotta. Se on kait vähän sama juttu, kun kaikissa 32 Fordeissa on 350+350 ja Camaro-varttimailikilpurissa on 9-tuumainen ja sitä kuskataan Fordin F-sarjalaisella.
     
  13. Rabantti

    Rabantti Gearhead

    Varmasti Muki on oikeassa tuosta kolmesatasesta. Minulla on 4x4 Ford F150
    302:lla ja olen aivan tyytyväinen siihen. Sopii kevyeeseen käyttöön hyvin.
    Hiljainen ajossa ja muutenkin vähän murheita. Näemmä nuo koneen tiivisteet alkaa vuotamaan, kun käyttö on erittäin vähäistä: vesipumpun ja imusarjan tiivarit vuotivat. On mulla vielä tuo F250HD 7.3D:llä, vaan sillä ei ajeta ollenkaan...302 vie maantieajossa suunnilleen saman, kuin tuo kuutoskone.
     
  14. bbford

    bbford Gearhead

    Kiitoksia vielä vastauksista.Pitää nyt katsoa mitä tekis asian suhteen.
    Sais tohon kutoseenkin jotain tuning osaa ainakin summitilta,nokkaa ja peltisarjaa,kuinkahan on,maksaisko vaivaa tollasia siihen hankkia?

    Ps.Rabantti kato YV.

    Pss. Ja se 4-speed loota on vissiin HD malli,tarkalleen ottaen BW T18 tai T19,sillä saa(tai kestää?) hinata melko painavaa lastia verrattuna mazdan tekemään 5-speed malliin.
    4-vaihde suora joten huutaa maantiellä ehkä jonkin verran.No,elämä on.
     
  15. bbford

    bbford Gearhead

    Re: chevy

    Jaa että samanverran vie vaikka olis isompi kone?
    Ja mitäs tyyppivikoja Chevyssä on tiedossa? Ja mitkä osat on ollut kalliita?Kiinnostais tietää,olis tos yksi Chevykin kiikarissa.
    Olen nyt tottunut siihen että Fordin osat on about 1.5x Chevyyn verrattuna joten mahtaa noi samat osat Fordiin maksaa jo maltaita? :)
     
  16. Muki

    Muki Gearhead

    Mitä tuli osia ostetuksi Fordeihin, ne olivat mielestäni aivan yhtä halpoja kuin Chevyn vastaavat. Jos kyseeseen tulee Fordin 300 EFI - jotka kaikki ovat monipisteruiskuja, ei TBI-tyyppisiä, on kuitenkin hyvä huomioida että ne ovat lähes poikkeuksetta MAP-tyyppisiä (vain California '95 ja all states '96 olivat MAF-vetoisia) ja täten hieman "nihkeitä" hi perf - muutoksille.

    Tehtaan osilla ei enää ole mahdollista tehdä MAF-konversiota, johtosarjaa ei ole saatavana (tarkistettu hiljattain). Tosin romiksilta voi löytyä kyllä purkuosana ja kyllähän johtosarjan nyt saa tehtyä / teetätettyä härmässäkin, jos ehdottomasti haluaa MAF-konversion.

    Tämä Kivitila, Ford-dealer, toimitti erittäin hyvin osia ja hinnat olivat varsin huokeita. Kyllä myös Autiorinteeltä tuli tilailtua tavaraa ja hyvä niin.

    Toisaalta - vaikka EEC-IV onkin hyvä järjestelmä - mikään ei estä hi perf käytössä siirtymästä MegaSquirtiin.

    Kokonaan toinen asia onkin sitten se, miten paljon pickupissa majailevaa 4.9 litraista rivikuutosta kannattaa perinteisessä mielessä viritellä. Moottorin luonne kun ei oikein ole takakireä kierrosmoottori. Amerikassa poijjaat ovat näitä jonkin verran ahtaneet (turbo ja mek. ahto) ja varsin miellyttävin tuloksin. Silloinkin pääpaino on ollut moottorin luonnollisten ominaisuuksien korostamisessa.

    Superhienon sämpyläkustomin voimanlähteen siitä kyllä saisi, perään vaikka AOD. No tämä nyt on taas epäortodoksinen kommentti joten se siitä.

    Fordin 240 on muuten sama moottori, mutta iskunpituus lyhyempi ja veivien mitta eroaa. 300:een löytyy myös teräsakselia mutta se on harvinainen, lähinnä F600 - tyyppisissä ajoneuvoissa. Toisaalta mitään tarvetta sellaiselle ei käytännössä ole. Muutoinhan moottori on mainio tekele - hydrauliset nostajat, 7 runkolaakeria, ratasjakopää ja aito "12-port" kansi (vrt. 292 GM truck six jossa hieman hassu määrä reikiä kannessa ja osassa niitäkin keskellä kanavaa kansipultti).

    Patruuna painaa karkeasti sen mitä pikkulohkokin. Bellhousing on sama kuin windsoreissa. Vaihteistoina pickupeista löytyy yllättävän usein myös (Mazdan) 5-spd joka on kaikkea muuta kuin "truck" tyyppinen vaihteisto. Periaatteessa sama rasia löytyy mm. T-bird turbo coupesta. Mulla oli sellainen aski, ja jos ei nyt kestossa vedäkään vertoja tremecille niin lienee keskiverto t-vitskaa vahvempi. Yleensä myös hydraulinen kytkin.

    Tuo 4.3 V6 mikä GM-pickupeissa on - miksi niitä ei enemmänkin rakennella johtunee kai siitä että pitää olla kasi ja pitää mennä 11 sek muuten ei ole minkään väärtti ? Se voisi kuitenkin olla esimerkiksi ahdettuna varsin miellyttävä moottori ?

    Yleensä mitä moottoreihin tulee on tuo 300 ollut eniten minun makuuni yleiskäytössä. EFI:nä siinä on käsittämättömän tanakasti paukkua ja ennen muuta siellä missä sitä tarvitaan esimerkiksi pickupissa. No ehkä mun touhut muutenkin on osoittaneet sen että tuollainen jättikokoinen matkalaukku on se paras valinta. :rotfl:

    Fordin kuutosillehan on tietty ihan oma hurahtaneiden sivusto ja se on

    http://www.fordsix.com

    ja sieltä löytyy myös forum, niin kuin nykyisin löytyy vaikkapa MoccaMaster- kahvinkeitinten harrastajille.

    Olipa valinta mikä vaan, niin onnea matkaan ja toivottavasti löytyy miellyttävä peli.
     
  17. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Onhan tohon olemassa varsinainen hottentotti-kansikin, eli
    4.9L 6-CYLINDER RACE HEAD
    M-6049-I49*
    High-flow aluminum drag race only cylinder head for 4.9L inline
    6-cylinder. No water passages in cylinder head. NHRA accepted
    for Competition Eliminator as OEM generally available.
    Order through Alan Johnson Cylinder Heads (805) 922-1202.
     
  18. Muki

    Muki Gearhead

    Juu. Tuo kansi muuten sitten maksaa todella hunajaa. Muistikuvani mukaan jotain vajaa 4 amerikandonaa "raaka" muodossa. Sen sijaan ainakin joitain letukan ls1 moottoreiden kansia on pätkitty ja hitsailtu kokoon, mutta kuten yleensä näissä, niin tiiviysongelmia on ollut.
     
  19. bbford

    bbford Gearhead

    Jopas taas tuli tietoa! Nostan hattua ja kiitän..

    Joo,en nyt hakenut mitään kuminpoltto viritystä,lähinnä ajattelin että sais sen motin vääntämään vieläkin mukavammin.Eli tekis sellaisen helpon ja edullisen bolt on fiilauksen tyyliin nokka ja pakosarja sekä vau, vähintään 3" tehopakoputki!. :D
    Mutta jos noi ei kauheasti auta eli hyöty on luokkaa 10hv. niin mitäs sitä turhia kikkailemaan.

    Jos virittämiseen pitää rahaa polttaa niin ostan mieluummin hilumiini osia sit kalkkunan koneeseen.
     
  20. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ethän sä nyt voi vetää sitä Kalkkunaa millään servoletukalla... :eek:

    Kipase kauppaan ja osta tommonen voortilainen niin kaveritkin on kateellisia :lol: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!