GM 77-90 B-bodyn (Caprice) rintapelti. Ruostekorjausvinkkiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Rocket engineer, 27.6.2009.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Joo ajan julma hammas on purrut kuskin jalkatilaan. Reikää löytyi itse jalkatilasta ja sitten se reiän syy(?) - rintapellisssä reikä paikassa , jossa näyttää useampi pelti kohtaavan siellä jarrupolkimen takana /kuskin vasemman jalan tienoilla, sulakeaskin alla . Sieltä pellin puhkettua kosteus on valunut maton alla kuskin jalkatilaan ja sieltä se tuli läpi morjestamaan minua.

    Tunnustelemalla ainakin kolme peltiä tuntuu kohdanneen paikassa muinoin (?) - niputetun yhteen pistehitsein ja saumatun korikitillä , josta sitten lähtee lattia-amme ja se kynnyskotelo omina osiaan pistehitsattuna ja saumattuna korikitillä.

    Ilmeisesti rintapelti vuotaa jostain saumastaan ja vesi kerääntyy sinne kolmen(?) pellin kokoontumiskohtaan?

    Onko rakenne kuvaamani? Siis ne joilla on kokemusta?

    Meinasin tehdä sinne muodostuvaan "koteloon" pohjaan vuotoreiät ennen ehjäämistä? Ja jättää jonkun 5 cm halkasijaisen tarkastus ja kuivausreiän tulpalla kabiinin puolella, niin voi pilata mielialansa hyvinä päivinä kömpimällä jalkatilaan sörkkimään ja kokeilemaan - kyllä sinne valuu yhä kosteutta? Miten olette itse korjanneet?

    No migillä lankaa palamaan.. kai se siitä?

    Muuten fosforihapolla peittaaminen toimii! Siis se vaatii yli 15-asteen lämppötilan reaktion nopeutumiseen - mutta annoin pensselillä sutimani ja aina kuivuessa lisää silloin tällöin sutien n.8 h happoliukoksen vaikuttaa - harjasin ,pesin pois ja neutralisoin pesun yhteydessä emäksisellä liuottimella.. Ja runsaalla vedellä. Pintaruoste kaikesta mikä oli tervettä irtosi ja teräs kiiltää hopeaisena. Missä maali oli kiinni ehjässäteräksessä maali on yhä kiinni.
    Se mikä on hapanta ohi pelastettavan on yhä ruskeaa ja reiät reikiä.. Tietää mitä laikkaa pois ja mitä ei. Piikki tuntuu tukevan visuaalista havaintoa.

    Yön pistin lämmittimen puhumaan jalkatilassa suoraan sinne rintapellin "sisään". .. Nyt kuivaa ja kuumaa ja reikiä..

    Muuten vaan tuo hapon kanssa leikkiminen on aika vittumaista hommaa..
     
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

    Kiva että muillakin on samoja ongelmia. :D

    Se etulattia mätänee koska korikiinnikkeessä on reikä josta kaikki vesi pääsee sisään.
    Ajattelin myös tulpata sen tulipellinpuolelta ettei vesi pääse sisään mutta jättää pohjaan reiät josta kondensiovesi pääsee ulos.

    Leikkasin hyväpeltisestä pitkäkatosta pohjan korjauspaloiksi Sedania varten. myös taaemmat korikiinnikeet on vakio mätimiskohta.
    Tuossa muutama kuva varaosalattiasta:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Fosforinhapon kanssa penslatessa kannattaa muistaa kaksi asiaa.
    Ei penslata koskaan ilman suojalaseja ja turha hioa ennen kuin happo on niin kuivaa että hilseilee itsestään irti.

    - Jani -
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Nipistelee äkkiä naamavärkissä jos ei huomaa sutiessa suojata... Riippuu tietty hapon vahvuudesta.

    Oon kokeillu mäntynestesaippualiuoksella pestä hapotuksen jälkeen, vesipesu näytti tekevän äkkiruostumista, vaikka kuumailmalla kuivailinkin.

    Yrittänyt poistaa niin paljon kuin mahdollista mekaanisesti ruostetta, loput sitten hapolla - uskoen lisäksi että fosforihappo parantaa pohjamaalin tarttuvuutta.
     
  4. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kiitos vinkeistä.. Selvisi toki rakenne, kun aikansa aprikoi itsekin, mutta kuvat tuovat loppuvarmistuksen. Kiitos! Takajalkatilan sain kasaan neljällä puskusaumapaikalla. Edessä työt kusivat kahden rälläkän ja hitsauskoneen levitessä. Kyllä se Arcos (lue omaa sukua Telwin) hyvin palveli 11 vuotta, mutta nyt meni ilta korjatessa..

    Mulla on yksi reikä tuon kiinnikepellin "sisään". Tungin lenkkiavaimen läpi, niin näkyi toisessa päässä rungon päällä, kun katseli aikansa alta.

    Toinen reikä suoraan läpi eteenpäin.. Luultavasti etusisälokari tai tuo "ylempi peltikolmio" siellä tervehti?

    Tuollaisia;

    [​IMG]

    Kuskin lattiaa..

    [​IMG]

    Takajalkatilaa oikealla, jonne kosteus on päässyt korin takaylityksessä oikealla olleiden ihmisen tekemien reikien kautta valuen/ siirtyen äänieristysmateriaalissa alas. ja säilyen umpiossa sen lattiamaton kumipohjan ja sinne tehtaalla iskettyjen bitumi(?) levyjen alla..

    [​IMG]

    [​IMG]

    Paikan sovittelua..

    [​IMG]

    Ja joo. Aika timakasti puree fosforihappo levitettäessä ja keuhkotkin kiittävät . Aika hyvin neutralisoitui Pineline-liuotinpesun avulla..
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Miksi peset hapon pois? Mä annan hapon kuivua ja sitten pyyhkäisen teräsharjalla pinnan puhtaaksi. Tarkoitushan on fosfatoida teräs että ruostuminen pysähtyy, sitten vaan maali päälle.
    Sitäpaitsi happo neutralisoituu vain ruokasoodalla, muihin litkuihin se vain laimenee.
    Olethan laimentanut hapon veden kanssa ettet raakana lotraa?

    - Jani -
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tottakai olen laimentanut! Olisin luultavasti lasaretissa hengittämässä rakkoisena happiviiksistä noilla "suojauksillani", jos en olisi. :odroll:
    Käytin sitä biliteeman osin jo valmiiksi laimennettua pullotavaraa,jota laimensin lisää, ja jonka ohjeissa peseminen runsaalla vedellä mainitaan. Siksi.

    Ja hapon annoin vaikuttaa jotain 12 h kuumana +24 päivänä (prosessi vaatii toimiakseen nopeasti +15 astetta min. auton sisällä, vaikka ovet olivat auki oli lie +30 astetta?) sutien aina vaan lisää niskaan, kun alkoi hivenen kuivaa. Happohan ei vaikuta kun se kuivaa ja prosessi pysähtyy.. sama tapahtuu, jos lämpö laskee paljon alle 15 astetta, jolloin prosessi hidastuu ja jäätyessä taitaa myös pysähtyä?

    Pesin siksi, että sain hapon pois lokosista ja jo irronneen ruosteen pesuveden mukana pois.. Ja kyllä se happo neutralisoituu vastaavan emäksisellä liuoksella oli se sitten mitä tahansa. Laimennettu fosforihappo vs. suhteelisen vahvasti emäksinen liuotin = minulle riittävä neutralisoituminen - en laktmuksella aio pH:ta tutkia.. ;)

    Ja toiseksi tarkoitus on sutia pintaan Por-15 , jossa lie myös fosforihappoa fosfatoimista varten. Por:in oma "Metal ready"- esipesuhan lie jotain fosforihappopohjaista? Olen tällä metodilla vuosia Poria sutinut irtoruosteesta puhdistettuihin pintoihin / jopa peltikaton ruosteisiin osiin ennen varsinaista maalausta ja aika hyvin ovat maalaukset kestäneet n. kuuden vuoden ulkotestejä.. Siis valoisassa paikassa porrin päällä pitää olla aina uv-kestävä pintamaali, muuten por hapistuu valkoiseksi ja kuluu pois.. Pintamaali pitää sitten suihkuttaa vielä nahkeaan pintaan n. 4 h maalaamisesta, niin tarttuu.. Muuten lohkeilee pintamaali irti. Silloin ei auta kuin antaa porrin vanhentua auringossa pinnaltaan ja maalata vasta sitten, niin taas pysyy.

    Tuo tulee sisäpuolelle maton alle ja kestänee , jos tosiaan saan vuodot tukittua, mitä mainioimmin?

    Muutamaan ruostepilkkuun käyttiksen ulkopinnassa pistin suhteellisen vahvaa happoa ja annoin kuivaa - tuloksena oli tosiaan fosfatoituminen, joka kyllä irtosi märällä rätillä aikahelposti..
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ja taas oppii uutta. Mä en ole noita kaupallisia litkuja koskaan kokeillut.

    Hain Algolilta vajaa 10v sitten kanisterin happoa ja laimentelin kerralla valmiiksi astioihin. Niitä sitten sivelen hiekkapuhallettuun pintaan ja lämpimällä säällä kuten nyt kuivuu läpeensä muutamassa päivässä.
    Käytän sitä pysäyttämään ruostumisen niissä huokosissa joihin puhallus ei yllä. En halua kastella pintaa vedellä ja aloittaa uutta ruostumisprosessia.
    No, tapoja on monia. :D
    - Jani -

    [​IMG]
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear



    Mitä kanisteri maksoi? Voisi kokeilla samaa jatkossa. Nuo biliteeman pullot tuli ostettua joku 4-5 v. sitten ja käyttö on ollut vähäistä.

    Tosiaan voisihan sen hapon jättää pintaan ja rapsuttaa irti sen mitä lähtee? Nätin mustan fosfatoinnin se happo antaa, mutta mitenkä maali mahtaa siinä kestää? Varmaan ihan hyvin, jos kerros ei ole liian paksu?

    Tein akkunan korinkiinnitykseen jalkatilaan..

    [​IMG]

    Siellä on ihan pätevän oloinen vuotoreikä, eli runkoon kiinnittyvässä pellissä on ihan kunnon prässätty profiili johtamassa kosteuden pois.

    Kas joku vaan oli tukkinut sen alustamassalla alapäästään ja se oli täyttynyt hiekalla pikkuhiljaa.. Ja kun ei enää vetänyt mäti jalkatilan pelti - onneksi! Itse runkokiinnityspelti on ihan OK pintaruostetta lukuunottamatta .

    Avasin sen vesikanavan patenttinauhalla törkkimällä - menee mukavasti kanavaan - ja paineilmalla..

    Tarkoitus on kyllä porata muutama vuotoreikä lisää kaikelta varalta..

    Suljen sitten reiän uudella tavaralla ja puskusaumalla. Hommasin kaksi 40mm x 40 mm koritulppaa jotka pistän sopiviin kohtiin , joista voi tarkistaa vuotoreiät, Puhaltaa hiekat paineilmalla veks, suihkia kotelosuojaa ja jos korin joutuu nostamaan joskus pois , voi ruiskia avausöljyä runkopultin mutterille..

    Ja aina voi pilata mielentilansa kokeilemalla kuinka kosteaa tuolla on..
    :poff:

    Jätin hapon sinne kuivamaan.. Katsellaan huomenna millainen pinta siellä oikein on?

    [​IMG]


    Se valumakanavan alkupää on tuossa oikealla alhaalla..
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    En muista enää mitä se maksoi markoissa...

    niin tältä tuo kohta näyttää ulkopuolelta ylösalaisin katsottuna:
    [​IMG]

    Ajattelin myös hitsata ulkopuolen reiät umpeen ja laittaa muovitulpat sisälattiaan. Olisipa niin tehty jo aikanaan tehtaalla.
    - Jani -
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    En määkän usko että se fosfaattipinta mihkään karkaa jos emäksisellä liuoksella pesee fosforihapolla käsitellyt pinnat. Näyttää ikävästi jäävän ikäänkuin fosfaattisuolaa siihen pintaan muuten pyörimään, jos ei pese jollain...

    Oon tosin johonkin vanteisiin kokeillut maalata vain hapotetun päälle suoraan, näyttääpi sekin menettelevän, joistain kohdista näkyi fosfaattisuola pukanneet alta joten ei kovin hyvä syteemi. Ehkä paree kuin maalata ruosteen päälle kuitenkin... :lol:

    Tuo fosforihapon olematon imeytyminen se vain mietityttää, helposti tulee näköjään pinta ja aika kovakin pinta jonka alla on vielä ruostetta. Näyttää mustalta eli kuin oisi ruosteet muuntuneet ja varmaan ovatkin, mutta sitä kun krapsuttelee, saattaa alla olla vielä ruskeata. Eli ehkä pitäisi varoa ettei pinta pääse kuivumaan missään vaiheessa hapottelua.

    Joskus sitruunahapon kanssa läträsin ja upotin siihen ruosteisia kappaleita, näytti aivan kuin oisi paremmin pureutunut ja syvemmälle, mutta tietysti fosfaattipintaa ei saa aikaiseksi sillä viisiin...
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No tuommoinen siitä kuskin jalkatilasta sitten tuli.

    Puskusaumalla turasin. Ja pistin sen 40 x 40 mm huoltoluukun. Olisi pitänyt purkaaa polkimet pois, niin olisi ollut helpompaa, mutta.. Sen orgisvalumakanavan aukipysymisen varmistin pitämällä patenttinauhaa tuosta reiästä ko. kanavassa, kun hitsasin puskusauman päälle. Kokeilin, että liikkuu, aina sauman pätkän jälkeen. Porasin sinne myös muutaman lisävuotoreiän sopiviin paikkoihin varalle..

    [​IMG]

    Maalattuna ja hukutettuna kotelomassaan saumahuokoisten tukkimiseksi.

    [​IMG]

    Ja pari muuta paikkaa:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koska POR oli sen verran vähissä sudin sillä paikat vain pohjapuolelta. Päälle sisäpuolelle turasin autolöwerostin kahteen kertaan, sen päälle ihan kiiltavää kilikalia kosteudenkatkaisuksi - jos vettä tuonne uudestaan pääsee sillä ko pohjamaali on mattaa ja huokoista. Kaiken päälle saumojen kohdille ja paikkoihin joissa vesi seisoo, sekä lattian kotetoihin pistin kotelosuojaa ohkaisesti puhaltamalla. Tosin hitsisaumat hukutin tavaraan, jotta mahdolliset huokoiset menisivät tukkoon. Toki pyyhiin liiat pois.

    Nyt vällytkin ovat kuivat pistettäväksi takaisin. Kannattaisikohan pistää entinen eriste paikoilleen vai uutta hommaamaani polystereenivillaa? Se ei kuulemma ime kosteutta? Sellaista valkoista ja ihan kangaskaupasta..

    Ja auton alla mönkiessä huomasin ohkaisen kohdan rungossa. Ei se katsuri todennäköisesti sitä huomaa, mutta tälläisenä nyhjääjänä se on pakko kai korjata, kun 4mm levyäkin on tallilla..

    Ei hommat lopu näiden vanhojen Suomiautojen kohdalla.. Hullu olen kun STW:tä hitsaan ja nysvään - satulapaikkaa ja kittiä reikiin sekä pinta mataksi vaan ja linttaamaan. Niin kaikki muut tekevät?
     
  12. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tare to pii tiiffernt, vai miten se meni!
    8)
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No ainakin naama ja kädet ovat mustat ja kynsissä on silaus hopeaa. :poff:

    Tuon ainakin muodikkaasti värikkyyttä katukuvaan.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jatketaan perverssejä kuvakulmia 77-90 (96?) GM:n vasempaan etukorinkiinnikkeeseen!

    Kuvassa toinen ylempänä esiteltyyn korikiinnikeeseen kiinnittyvä pultti kuvattuna rungon sisältä.. Pultti vasemmalla.. :poff:

    [​IMG]


    Tuon takia rungon avasin..

    [​IMG]

    Ja tuommoinen siitä tuli 4mm plootusta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nyt pistän piikin lukkojen taakse. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!