GM X-rungon (vm 58-62) apumittausta tarvitsisin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja wanhustiina, 3.10.2021.

  1. wanhustiina

    wanhustiina 1st gear

    Vasen etupyörä on kolaroitu joskus 60-luvulla. Hyvin on korjattu, kun on kestänyt. Vaan etupyörän kulmien säätöä ei saa tehtyä kunnolla. Etupään tukivarren kiinnityspisteitä on hitsattu korjatessa eivätkä ilmeisesti ole tulleet aivan kohdilleen. Tarvitsisin mitan ylätukivarren akselin etummaisten kiinnityskorvien välistä. Helppo tehdä, jos kone on tieltä pois. Toisen mitan tarvitsen alatukivarren akseleiden välistä. Mittaus rungon poikkipalkin isojen reikien läpi tukivarren akselilta toiselle. Kuvaakin löytyy omista mittauksistani Facen jenkkiautoryhmästä hakemalla nimelläni kai lampinen.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    www.chevytalk.com sivustolta pitäisi löytyä linkki shop manualeihin. Ja katso 61 kirjaa, koska se on se pääteos. 62 on supplement. Löytyy runkomitatkin.
     
  3. rodhot

    rodhot Gearhead

    Mitä eroa 63-64? Omassa 64:ssa oli jo tehtaan hitsaukset "pielessä". Ylätukivarren kiinnityspiste liian ulkona.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei välttämättä mitään eroa mitoituksissa. Asiat selviäisi kirjoista...
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    1961-64 Chevrolet X-frame (lähde: 1961 Chevrolet passanger car shop manual)
    [​IMG]

    Käänsin mitat kuvaan millimetreiksi mutta runkoa oikoessa mitat G ja J olivat ihan metsässä jo shop manualissa. Näihin kuvan millimetrimittoihin ainakin minä luotan.
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  7. wanhustiina

    wanhustiina 1st gear

    Tuossa runkokuvassa ja mittauspisteissä on vain alatukivarren taaimmaisten kiinnityspulttien reikävälimitta. Mitenkään ei pääse kiinni tukivarsien etukiinnitysmittoihin..
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Mulla olis tuo viiskasi sellaisessa hantissa, että pääsisin mittailemaan. Jos ymmärsin oikein niin tavitset pituusmitan alatukivarsien takakiinnityspulteista etukiinnikkeisiin? Ja leveysmitta ylätukivarsien etukiinnikkeestä toiseen? Mitä muuta? Saa vääntää ratakiskosta.

    -J-
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jospa korjaisit ensin tuohon otsikkoon että minkävuotinen auto sulla on kohteena?

    - 1958 on oma runko
    - 1959-60 on oma runko
    - 1961-64 on oma runko

    :rolleyes:
    - Jani -
     
  10. wanhustiina

    wanhustiina 1st gear

    Jo innolla odottelen Seevun mittaustuloksia. Ylätukivarren mittaus etumaisten kiinnityspulttien kohdalta korvalta korvalle siitä pinnasta mihin tukivarren akseli kiinnittyy. Omassa tuo on 75,4cm. Altukivarsien mittaus tukivarsien akseleiden väli sen kiinnityspaikalta (eli siinä missä ovat ne kiinnityspultit akselin kummallakin puolella) sisemmäisen pultin köhdalta akselirungon ulkopinnalta vastaavaan kohtaan toisella akselilla. Omassa 44,7cm. Tukivarret kun on paikallaan, niin tuo oli mielestäni järkevin mittauskohde. Jos onnistuu näillä selityksillä , niin hyvä. Jos ei, lähettelen mielelläni kuvia sähköpostilla homman selventämiseksi.

    X-rungoissa on eroa kyllä, -58 on kait jopa pienempi akseliväli, suurimmat erot kai puskureiden riiputtamisessa, ehkä nämä tukivarsiratkaisut säilyivät samoina, mutta -62 Bel Airia elvytän ja siihen on sähköliimattu -58 eturunko jo -80 luvun puolivälissä. Tuhosin oman rungon törmäämällä kiveen tien sivussa.. Tyhmä..
     
    janiluo tykkää tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Noni: ylätukien korvasta korvaan, akselin kiinnityspinnasta 74.5cm. Alatukivarren sisimmäisten pulttien keskeltä keskelle 45.5cm.

    Pyydä vaan lisää, jos tarviit.

    jatok70@hotmail.com

    -Jake-
     
    Muokattu: 6.10.2021
  12. wanhustiina

    wanhustiina 1st gear

    Iso kiitos mittailusta. Nyt alkaa sitten pähkäily oikein todella. Pyörän kallistuskulmaahan säädetään niillä prikoilla ylätukivarren ja tuon korvan välissä. Siinä välissä ei ole minulla yhtään prikkaa, eli säätövarat on käytetty. Tämä vaihka sinulla on pienempi mitta siinä. Käytännössä minulla korjaustoimenpiteet kohdistuisivat sitten tuonne alatukivarren etumaiseen kiinnityspisteeseen. Iso pala siellä onkin hitsattu korjauksen yhteydessä nykyiseen sijaansa. Tutkitaan ja mittailen huomenna alaväliä, pultin keskeltä keskelle..
     
    Seevu tykkää tästä.
  13. wanhustiina

    wanhustiina 1st gear

    Alatukivarsien väli, mitattuna sisempien pulttien keskelle, on omassa 47,5 cm. Korjaustoimenpiteet on syytä kohdistaa tuonne. Pari senttiä kiinnitystä muuttamalla tuo rengasta sisäänpäin alareunasta varmaan noin tuplasti. Ei näyttäne enään pahalta silmään kallistus. Nyt vain etsin asiallisen korjaajan työlle Hämeenlinnassa tai sen läheisyydessä. Saa vinkata!. Kiitos Seevu.
     
    Seevu tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!