Halpa ja päästötön polttoaine kaikkiin autoihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja captainpera, 1.2.2011.

  1. captainpera

    captainpera 2nd gear

    http://www.youtube.com/watch?v=lJVzySk0Pks

    Jack Nicholsonin letukka kulkee (kai) tässä vedyllä ja pakoputkesta tulee pelkkää vesihöyryä!

    Tämän mukaan voidaan käyttää polttoaineena missä tahansa polttomoottorissa "pienin muutoksin" ja on halpaa tuottaa aurinkoenergialla. Liian hyvää ollakseen totta?! Samalla tulee mieleen salaliittoteoriat öljy- ja muiden suuryhtiöiden hallitsemasta maailmasta meidän ollessa niiden lypsylehminä. Kulutamme kalliita fossiilisia polttoaineita ja viis veisataan luonnosta, kun systeemi vaan pyörii näin. Voisihan sitä ainakin kuvitella, että ei ihminen ole niin tyhmä, ettei se ole keksinyt halpaa ja puhtaasti palavaa polttoainetta jo moneen kertaan! :odroll:
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onhan tuota tutkittu ja kokeiltu jo vuosikymmeniä. Ihan halpaa vedyn tekeminen ei ole ja se on pikemminkin energian varastointitapa kuten esim. akku. Vety pitää nesteyttää, jotta sitä sopii auton tankkiin järkeviä määriä. Vedyn kiehumispiste on jotain -250 astetta ja säiliön pitää olla jatkuvasti tuossa lämpötilassa. Nestemäisessä vedyssäkin energiatiheys on ainoastaan 1/4 bensasta. Ei oo helppo ratkaisu.
     
  3. captainpera

    captainpera 2nd gear

  4. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Taitaa olla CNG parempi ratkaisu. Minkähän suuruinen käyttövoimavero on astetettu kannusteeksi vetyautoiluun?
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    No sähköllä ja taajuusmuuttajilla päästään yli 90% hyötysuhteeseen ja kaikki vääntö on käytännössä käytössä jo nollakierroksesta eteenpäin. Että ei se sähköauto välttämättä hullumpi ajatus olisi. Kun joku vaan keksisi, että millä sitä ruokitaan. Paraskin akku kun häviää bensalle paino/energiasuhteessa about 50:1 -suhteella, niin tuo on "pieni" ongelma. Plus, että jos on joku ladattava vehje, niin sitä ei ihan minuutissa "tankata".

    Tuolla toisessa samasta asiasta aloittamassasi tarinassa tulikin jo kommentoitua, että vedyllä on omat ongelmansa. Eikä vähiten se varastointi.
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Toisekseen jos nuo vetyautot yleistyisivät, niin seuraavaksi julistettaisiin tuo vesihöyry kaikkein vaarallisimmaksi päästöksi. Tämä ei ole itse asiassa edes vitsi, valitettavasti.
     
  7. Pitu

    Pitu Gearhead

    En parin saunakajan jälkeen jaksanu noita ulkomaankielisiä y-tupeja kattella..

    Mut Vety on paska polttoaine polttomoottoriin.
    - on kevyttä, eli sisältää vähän energiaa suhteessa tilavuuteen.
    - rupeaa nakuttamaan, kun moottorin puristuksia ruvetaan nostamaan
    - reagoi helposti, ihan saatanan vaarallista

    Häkään tai maakaasuun sekoitettuna ihan kelvollista paikallismoottooriin, miks näitä aina ängetään autoihin?
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tual Amerriikan voorumilla yks jamppa laittoi vetyreaktorin diesel-pikuppinsa lavalle. Vetyä syätetään koneeseen niin paljon kun sitä muodostuu ikäänkuin kuin naftan kyytipojaksi.

    Lopetin koko voorumin seuraamisen ennenkuin tuloksia tosta kokeilusta tuli, joten en tiedä miten siinä kävi.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko ollut peräti -80luvulla kun joku tekniikan tohtori testaili vetyä. Silloin jo siitä olisi rankaistu aabaut 40000mk vuodessa polttoaineveroa. Täällä varsinkin kiitetään valtion toimesta kaikkia jotka haluis vähemmän saastuttaa :soosoo: .
    Suurin syypää on juuri valtio siihen että mitään kehitystä ei pääse tapahtumaan.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Samalla haaveillaan, että Suomesta tulisi uusiutuvan ja puhtaan energian kehitttämisen huippumaa. Kaiken pitäisi vain tapahtua Maori Pekkariselle sopivalla tavalla. :rotfl:

    Tiedän yhdenkin Co2-vapaaseen energiaan (en kerro mihinkä) keskittyneen firman. Työntekijöitä on tällä hetkellä liki parikymmentä. Päälliköitä enemmän kuin työntekijöitä. Huoltopäällikkökin löytyy, mutta ei yhtään huoltomiestä. Ja koko yhtiön laskutettavat tulot viime vuodelta olivat ~3000€... :rotfl: Muuten firma pyörii avustuksilla. :wc:
     
  11. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Autofix Sipoossa on laittanut pientä ranskalaista vetysysteemiä ihan tavallisiin autoihin toimimaan normipolttoaineen jatkeena. Se on jonkunlainen vesi/sähkösyteemi, jolla vetyä vapautuu vedestä ja sitä sitten letkusta imuilman sekaan. En tiedä miten toimii.
    Sama lafka toimittaa myös etanolisäätöbokseja bensavehkeisiin.
    Ne ainakin toimii.
     
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Nestekaasulla on polttoainemaksu vaatimattomat 330€/päivä, oliskohan vedyllä sama?
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo sillä oli kans joku iso laturi, ja lavalla sitte sellaisia läpinäkyviä putkiloita missä muodostui vetykuplia ja niistä keruuletkut ylhäältä ja koneeseen.

    Mutta kyllä yhdistelemällä tollasta systeemiä ja biodieseliä/kasviöljyä/jäteöljyä (tai bensakoneessa etanoli/metanoli) pääsee aika äkkiä tilanteeseen missä ei tartte kovin usein bensiksellä käydä.

    Suomen energiapolitiikka ja verotus on aivan käsittämätöntä. Mieluummin syydetään rahat sheikeille ja kerätään veroja kuvitellen että se on jotenkin suomelle tuloa, kuin sallitaan/kannustetaan/kehitetään omia polttoaineita.

    [OT]Ydinvoiman sijasta vois myös kehittää paikallista energiatuotantoa, silleen että joka kylässä vaikka puukaasulla, metaanilla, vedyllä tai biodieselillä pyörivä generaattoriasema. Sähkön siirrossa on hurjat hävikit mitkä pitkälti poistuisi. Maanpuolustuksen kannalta myös turvallinen ratkaisu. Rautateiden sähköistys oli myös idioottimaista. Karmea lasku ja jatkuvat ylläpitokulut veronmaksajille kun dieseliä ja noiden naftan korvaavien polttoaineiden tuotantoa olisi pitänyt kehittää.[/OT]
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kiehumispiste -250°C ei merkitse sitä että säiliön pitää olla samassa lämpötilassa. Paine kylläkin kasvaa lämpötilan noustessa mutta se sama vety määrä on ja pysyy säiliössä vaikka ollaan normaalilämmössä.
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, mutta ei sitä huoneenlämmössä nesteeksi saa. Vedyn kriittinen lämpötila on 33K, eli about -240 astetta. Jonka yläpuolella se ei nesteydy.
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ei nesteydy "lämpöisessä" ei mutta poltettaessa se onkin kaasuna jota tulee sieltä pullosta kun paineenalainen neste kiehuu paineen alenemisen johdosta.
     
  17. GMies

    GMies Gearhead

    Tiedä mitään vetykaasuista, mutta "lämpöisessä" pullossa vety on kaasuna ei nesteenä.
    Katso Vedyn faasikaavio s. 6 : http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=3
     
  18. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Juu ja sit on kans vetyhaurastuminen mitä se nestemäinen vety tekee säiliölle, eli melko hifi saa olla se puteli mihin sitä vetyä tungetaan, mutta sinänsä olis loistava polttoaine IMO, varsinkin jos sitä tuotetaan aurinkoenergialla yms, tietysti jos sitä öljystä / muusta hiilivedystä irrotetaan niin siinähän ei paljon järkeä oo, eiköhän se siinä tapauksessa olis ihan sama tankata niitä nestemäisiä hiilivetyjä gasoliinin muodossa tankkiin... : P
     
  19. take

    take 3rd gear

    Vedyn kanssa touhutessa pitää muistaa myöskin turvallisuus. On sitten aika ärhäkkää tavaraa jos säiliö menee rikki. Vaikkapa kolarissa. Vety kun oikeassa elämässä poksahtaa niinkun elokuvissa. Bensa on paljon turvallisempaa. Luulis opitun jo vuosisata sitten kun silloiset vedyllä leijailleet ilmalaivat poksahteli. :soosoo:
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No olihan meillä jo sota-aikana autojen persiissä kiinni vetyreaktoreita.
    Nimitäin häkäpyttyjä. Yleisesti muistetaan vaan se häkä mutta prosessissa syntyy tietysti myös vetyä, sitä enempi mitä kosteampaa pilkettä pyttyyn laitetaan, rajansa tietenkin silläkin.
    No mitenkään ympäristöystävällistähän se ei ole, hiilidioksiidia syntyy ja pienhiukkasia mutta uusiutuvaa kuitenkin.
     

Kerro tästä muillekin!