isoin koko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja ATS, 1.10.2005.

  1. ATS

    ATS 3rd gear

    rekisteriotteessa on 245/75-16. mikähän mahtais olla isoin koko mitä alle SAA laittaa?? leveys/korkeus/vanne
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    kysy akelta
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ilman muutoskatsastusta 275/??-17

    Profiiliksi joku 65 tai 70?? että halkaisija pysyy 5% tarkkuudella samana (Tosin ei mulla oo ainakaan ikinä puuttunut vaikka halksisija on hieman pienentynytkin..)

    Muutoskatsastamalla max leveydeksi saa 345 (otteessa oleva suurin koko +102 mm) ja halkaisijan /vanteen melkein mihin vaan kunhan ei ota kiinni kääntäessä/joustoissa eikä pohja ota maahan jos saman puolen renkaat ovat tyhjänä.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sen verran tarkennusta tohon Lintta cruiserin kirjoitukseen että halkaisija saa kasvaa otteeseen vakiokokoon nähden max 51 mm, pienentyä enemmänkin :wink:
     
  5. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Jos maastoautosta kyse niin muutoskatsastamalla: renkaan korkeus 32,5" ja leveys 13,5", mutta jos samaa autoa tehty vielä isommilla renkailla niin silloin pystyy laittamaan isommatkin.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    " Renkaiden ja vanteiden muutokset

    Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
    Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita.

    Auto on muutoskatsastettava, jos:

    vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
    renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
    muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
    renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
    renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
    Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa. "

    http://www.ake.fi/viewdocument.asp?ID=1445
     
  7. jorke

    jorke Gearhead

    Varmistan nyt vain tämän että jutun ennenkun laln suunnittelemaan lisää. Ennen olen luullut että tuo tarkoittaa vannekokoa mutta jossain oli juttua että se tarkoittaa renkaan ulkohalkisijaa, tai no, niinhän siinä ihan suomeksi lukee. Mut onko tulkintä näin?

    Olen vaan ajatelut että toi halkaisijna muutos 51mm tulee 2"x25,4mm=50,8mm joten sallii laittaa 2" isomman vanteen.

    Samoin leveys on tuumista väännetty: 4"x25,4mm=101,6mm josta tulee tuo 102mm joka sallii 4" leveämmän kumin.

    Mut onko se niin että verrataan alkuperäisen renkaan halkaisijaan eikä vannekokoon?

    Kun mulla lukee rekisteriotteessa 6,00 x 16 jotka on helevetin korkeet renkaat (Ford -35), niin meneekö muutoskatsastuksessa 245/35-20 läpi? Ovat varmasti pienenmmät kun tollaset alkuperäiset? Mut ennenkun hommaa tai edes suunnittelen 20" taakse niin ois hyvä tietää saako niitä ikinä leimaan. Mut onhan noita noissa tuning autoissakin ym. niin varmaankin.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Renkaan halkaisija nimenomaan.

    http://www.miata.net/garage/tirecalc.html hyvä laskuri paitsi ettei tunnista tuumakokoja. Mutta jos tuon 6.00 x 16 renkaan normimitat on tiedossa, niin helppohan tuolla on verrata.

    Minä ajattelin vähän, että 7.00 x 13 renkaan tilalle joskus laittaa 235/60-14

    Ja toisaalta voisi laittaa 225/75-15 renkaan korvikkeeksi 265/40-20. :D
     
  9. jorke

    jorke Gearhead

    Varmistin vaan asian. Toi kyllä meni ohi toi 20" vaihtoehto koska löysin netistä kuvan jossa oli myynnissä eteen 18" ja taakse 20", on meinaan niin hirvee kokoero :) . 18" kumpaankin päähän on hyvä.

    Passailen takakumien profiililla sit ennemmin silmää miellyttävämmäksi. Tuossa kuva, näyttää 18" aika pojulta rinnalla :). No on kyllä kumien korkeuksissakin eroa aika paljon, hämää silmää :

    [​IMG]
     
  10. cam68

    cam68 1st gear

    kannatta kysellä asian tuntevista rengas liikkeistä myös, neuvovat jos ovat vähäänkää asiasta perillä. sellainen pointti vielä että renkaan vierintä kehän pituus ei saa kasvaa 5% enempää. itsellä saman moiset tiedustelut käynnissä ja otteessa 265/75x16. laillisesti menee 33x12.5x15 mut 35x12.5x15 tai 16 ei taida enää mennä mutta aion varmistaa AKElta koska siellä ne tietää. eli ake varmin mesta jos faktoja haluaa.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niinpä. Autoon saa laittaa niin pienen moottorin kuin haluaa (vaikka subbariin rättärin koneen) :odroll: ja niin pienet renkaat kuin vain kantavuus sallii.
     

Kerro tästä muillekin!