Jarrujen ilmaus ilman nippaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Pölyttäjä, 23.11.2017.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Vaihdoin jarrusylinteriin tiivisteet ja ilmausvaiheessa tapahtui hirveitä. Ilmausnippa katkesi sisään jarrusylinteriin. Voiko jarruja ilmata mitenkään ilman ilmausnippaa? Tuli mieleen että jos alipaineella imisi jarrunestesäiliöstä, tulisiko ilmat sillä tavalla pois jarruputkesta/työsylinteristä? Kyseessä tavalliset tehostetut levyjarrut.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Kyllä nyt joudut askartelemaan sen sylkän kanssa... eipä se auta vaikka mitenpäin imisit kun se korvaava neste pitäs kuitenkin saada sisään "toiselta puolelta" piiriä joten ei muutaku varovasti porailemaan/hitsaamaan jne. :confused:
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite tuli ajankohtaiseksi yhteen rotteloon josta jarruja ropasin, tosin takasylinteriin


    Muttas satula kouraan ja nesteet varmasti sinne satulalle asti, sen voi ilmata perinteisellä tyylillä, mutta nesteen sisään menosta

    Sit sopivat isot tongit joilla saa männän puristettua sisään kerralla tasaisella nopeudella
    Joko kaveri joka oikeesti osaa pitää jalkansa paikallaan tai tanko sopivan kohdan ja polkimen väliin, sillä painattaa männän melkein ulos. Ne pihdit valmiina ettei mäntä lipsahda ulos

    Liitos löysälle vaan sen verran, et saa väkisin painettua männän sisään ja samalla ennenkuin mäntä pohjaa liitos kiinni

    Jos satula on irti saa letkulähdönkin käänneltyä sopivasti ylimpään kohtaan, silloin tosin pitää koordinoida homma kaverin/rien kanssa, et yks letkussa, ite pihdeissä ja se toinen kaveri polkimessa ja samalla vahtii ettei letkuun pääse ilmaa menemään


    Tolleen ite tekisin sen ja ainakin kokeilisin ennen hitsailemista tai porailemisia
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Liuskamallisen rakotulkin kun työntää männän ohi sylinteriin, niin sylinteristä saa ilman pois. Rakotulkki painaa männäntiivistettä senverran että se ei ole enää tiivis sylinterin seinää vasten.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Hyvällä tuurilla ei tarvitse ilmata mitään, kamat kasaan ja antaa nesteen valua säiliöstä rauhassa. Ilma poistuu niinkin. Eli korkki auki ja annat olla rauhassa ennenkuin alat koskemaan polkimeen. Voit myös valuttaa nestettä sylinteristä suoraan, mäntä kiinni ja se on siinä.

    Jollei, niin voi ilmata lähimpää sylinteriä olevasta kohtaa, letku, putki tms. mikä nyt helpoiten aukeaa. Ei niissä yleensä ongelmia ole, tuo ensimmäinen ohje on myös hyvä. Jollei kiire niin anna olla yön yli säiliön korkki auki.
     
  6. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    J sitten kun påolin jää vielä "pehmeäksi" ,niin pumppaa paine(kovaksi) ja jollain pönkää polkimelle painetta ja antaa olla yön yli.Se "viimeinen " ilmakupla nouisee paineisenakin pois pääsylinterin kautta.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sit kannattaa miettiä myös mitä uus maksaa ja paljon kannattaa uhrata aikaa ilmausyrityksiin.
     
    KajS, Filth, Pertti K ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nii.... kannattanee miettiä että käyttääkö päivän kikkailuun vai ostaako sen uuden sylkän (maksaa autosta riippuen 5-60e)

    Ainakaan ei tarvis enää miettiä että toimiiko vai ei ja ois helppo ilmata :)

    Toki jos oma työ ei maksa ni sit koittasin poistaa sen jämän koska ei sieltä muuten oikeasti koskaan kaikkea ilmaa saa pois... "toimivan" siitä ehkä saa mutta ei hyvää o_O
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei
    Ei taida 5-60 e riittää satulaan aina.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mut rumpujarrusylinteriin se piisaa yleensä mistä kai oli kyse?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    No sitten. Olin vaan lukevinani tavallisista tehostetuista levyjarruista.
     
    Rotten tykkää tästä.
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Aloitusviestin viimeisen lauseen perusteella ei ole rumpujarru. Mutta muuten olen kyllä kanssa sillä kannalla, että varsin tarkkaan kannattaa miettiä, että missä määrin järkevää on ryhtyä tekemään ilmaamisen toteuttamiseksi kikkakolmosia sen sijaan, että laittais tuon oikeasti kuntoon. Ihan vaan, kun toisinaan niitä nesteitä pitäisi vaihtaa ja joskus ehkä jarruletku kaipaa vaihtamista jne. niin ennen pitkää se on kuitenkin edessä, että taas saa kikkailla sen saman satulan kanssa, kun ei siinä ole nippaa.

    Mun yhteen autoon joskus ihan korjaamolla porasivat katkaisemansa nipan pois, kierteyttivät reiän uusiksi ja laittoivat isomman nipan. Ei vissiin taida olla ihan sallittuakaan (ainakin joku katsastusmies oli joskus ollut erittäin pahana tuollaisesta touhusta), mutta on sen jälkeen kyllä toiminut vuosia.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus värkkäsin itse sylinterin jarrurumpuun kun sylinteri oli halki. Uutta olisi saanut hintaan 600e ja en silloin osannu ulkomailta katsoa. En tehnyt siihen mitään ilmausta ja kyllä se sen 10v kesti mitä mulla oli
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, tai päästää vaan sen männän ulos yläreunasta vähän.
    Minä kun ite yleensä käytän pikku paine jarrunestesäiliössä metodia, niin antaa aika vapaat kädet puuhailla pyörän päässä mitä haluaa.
    Mutta eipä tuosta alotuksesta nyt selvinny, mikä sylinteri on kyseessä. Satula ei tosiaan ole ihan edullinen aina. Useempi ilmaruuvi on irroteltu hitsaamalla siihen mutteri päähän.
     
  15. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olen saanut ilmat pois seuraavasti kun kilpurista katjesi ilmausruuvi;
    Nosta se kulma korkelle, koskeammallle kuin 3 muuta, ja irroita jarruputki satulasta ja anna valua nestettä ulos. Kun ilmakuplat loppu, sulje putki.

    Jos se ei toimi, osta pieni vas kierteinen tappi (niitä joilla poistetaan katkennut ruuvi ym) ja poraa reikää vähän suuremmaksi. Kuumenna pillillä ilmaruuvin reiän reunoja ja anna jäähtyä. Voi olla että ilmaruuvi irtoaa.
     
  16. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    TopyCa:n jälkimmäinen keino hyväksi todettu.
    jollei kuitenkaan lähde tuollalailla niin ota satula irti ja käy jollain pajalla
    niin hitsaavat siihen mutterin jolloin lämpeää samalla ja jäähtyessään irtoaa
    99% varmasti. siis jollei itsellä ole hitsausvehkeitä!
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kannattaa laittaa kuntoon ilmaproppu, jos on tarkoitus pitää autoa vielä tovin. Noi on ikäviä rassata, aika menee ja lopputulos ei aina miellytä.
    Uusi tai käytetty satula vaan paikalleen niin rokkaa jatkossakin.
    Hätätilassa vois kokeilla. että irrottais satulan ja letkun jarruputkesta.
    Sitten kääntäis satulan niin, että letku lähtis ylöspäin ja täyttäis satulan jarrunesteellä. Siihen voisi käyttää vaikka injektioruiskua ja ilman olisi tarkoitus poistua ylöspäin samaa reittiä kun jarruneste täyttää järjestelmän. Sit kun on ajan kanssa saatu täyteen, niin letku ylöspäin ja varovasti letku putkeen löyhästi kiinni. Satula kiinni. Vähän painaa satulan mäntää sisäänpäin ja jättää ruuvarin väliin. Sit painaa jarrupoljinta ja lukitsee sen pohjaan. Jarruputken ja letkun liitos kiristetään ja se on siinä.
    Joskus ne ilmaproput vaan napsahtaa poikki vaikka olis kuin varovainen.
    Jos ei meinaa aueta, niin vähän lämpöä ja pitkä hylsy nipan päälle. Sitten pajavasaralla kunnon isku hylsyn päähän ja ruosteen irrottajaa lisäksi.
     
  18. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Hyviä vinkkejä onkin tullut paljon. Taidan kokeilla ensimäiseksi mutterin hitsaamista katkenneeseen nippaan. Uus sylinteri maksaa 80e ettei ainakaan montaa päivää kannata kikkailla vanhan kanssa.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  19. onneton

    onneton Gearhead

    Moro,kyllä olen vahvasti sitä mieltä että satula irti ja ruuvipenkkiin kiinni.Sitten lämpöä pienellä kaasutoholla varovasti että lämpiää että sylki kiehahtaa,wd:tä heti perään,antaa hetki jäähtyä ja sopivalla vastakierre tapilla jämä irti.Jos ilmaus ruuvista vielä satulan pinnan yläpuolella jotain jäljellä niin sopiva mutteri hitsaillen kiinni,vääntää auki.
     
  20. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mä olen kyllä vahvasti sitä mieltä että uusi satula 80€ sillä uhallakin, että Suomalais-ugrilaiset pisteet menetetään tällaiseen kerettiläisyyteen. Tiukan budjetin hommissa tietty pitää olla toinen lähestymistapa. Jos on aikaa eikä parempaa tekemistä, niin voihan sitä askarrella ja pakertaa. Pahimman pakerteluvimmanhan voi kuitenkin hukata esim maalaamalla ne uudet satulat yms. ja lopputulos on siistimpi kuin vanhoilla..
     

Kerro tästä muillekin!