Jarrujen ilmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'M.G. Car Club of Finland ry', aloittaja emil, 22.6.2008.

  1. emil

    emil Gearhead

    MGB, jossa on yksipiirijarrut ja vaihdan jarrupääsylinterin kumit, niin kuinka ilmaan:
    Pitääkö ilmata normaalisti kaikki pyörien sylinterit? Jos näin , niin mitenkä se menikään, että mikä pyörä ensin jne.

    Pääsylinteri/nestesäiliöyhdistelmän takana on banjoliitin josta lähtö jarruille. Voisiko sitä "raottaa" ja siitä ilmata, ettei tarvitsisi ryömiä alle?
    Kyselee
    Emil
     
  2. 75b

    75b Gearhead

    Minusta tuossa tapauksessa ei ole oikoteitä, vaan normaali ilmaus aloittaen pääsylinteristä kauimmaisena olevasta pyöräsylinteristä. Kannattaa myös harkita nesteen vaihtoa kokonaan, jos pääsylinteri muutenkin puretaan ja tyhjennetään, ja neste on vanhaa.
     
  3. emil

    emil Gearhead

    Joo, näin se on toimittava ja kun nesteetkin ovat 6 vuotta olleet käytössä, niin samalla nekin on uusittava.
    Emil
     
  4. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Olen joskus lukenut kikasta, jossa kytkimen työsylinterin letkusta yhdistetään letku oikean etupyörän jarrusylinterin avattuun ilmausnuppiin. Tällöin jarrua painelemalla saisi putkistossa olevan ilman kiertämään kytkimen letkun kautta takaisin nestesäiliöön ja ilma poistuisi iloisesti kuplien nestesäiliön kautta. Toimii siis, jos on yhteinen nestesäiliö jarruilla ja kytkimellä. En ole kyllä itse koskaan kokeillut.
     

Kerro tästä muillekin!