Kromattu jarruputki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja murikka_, 3.9.2018.

  1. murikka_

    murikka_ 3rd gear

    Konehuoneen siistimis projekti menossa.

    Mistä voisi ostaa tehdastavarana kromattua jarruputkea.

    Vai onko edes katu laillista?
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Taitaa kromi irrota kun putkeen tekee mutkan.
     
  3. Tilaa rosteria metritavarana + rosterinippelit ja kiilloita muutamassa minuutissa peiliksi. Pysyy ja paranoo. Näin tein itse 1932 5w projektiin 12v sitten.

    Tosin pitää muistaa että liitoksissa joko naaras tai koiras puoli pitää olla pehmeämpi, jotta saa pitämään. Varmaan toimii perus rautainen >< SS, mutta itse käytin messinki>< SS.
     
  4. murikka_

    murikka_ 3rd gear

    Eipä tullut mieleen, niin se varmaan tekee.
     
  5. murikka_

    murikka_ 3rd gear

    Luulen että kokeillaan tuota rst vaihtoehtoa
     
  6. murikka_

    murikka_ 3rd gear

    Onnistuiko päiden teko normi "motonet" laitteella?
    Vai vaatiiko jotain järeämpää?
     
  7. ei taida mennä perusvehkeellä. Itse kävin tekemässä päät kulillä. Oli järeä isompi päiden teko prässi. Nyt itsellänikin on parempi malli, englantilainen. Sillä voisi Rosteriputki mennä.

    Toki voihan putken päätä vähän lämmittää, työkaluun vähän kupari tai alum.tahnaa....
    Muistaakseni pari päätä halkesi, joten ne piti tehdä pariin kertaan.
     
  8. darpen

    darpen Gearhead

    Happosesta(316L) ehkä ennemmin jos kerta kirkkaaseen päätyy. Huomattavasti mukavampaa työstää ku rosteri.
     
  9. Niin, minä käytin sanaa rosteri yleissanana, en tiedä mitä seosta on ne valmiit kirkkaat jarruputket mitä jenkeissä metritavarana myyvät. Korjataan nyt ylläoleviin kaikkiin viesteihini että KIRKKAAT, niin ei mene ainakaan saivarteluksi.

    Luulisi että asiaan vihkiytynyt firma, joka näitä myy ja valmistaa, tietää minkä kromiseosteräksen materiaali on parasta.

    Jokatapauksessa jokainen tietää että tuommonen rikastettu pieni tuupi , itse tein 3/16 ulkomitallisesta , on kovilla kun sitä aika perhanasti joutuu venyttämään. Nyt puhutaan kuitenkin aika kovista materiaaleista oli kromiseos teräs mitä vain kaikista mahdollisista.

    Kenellä on myytävänä tuota 316L putkea?

    Aulis
     
  10. darpen

    darpen Gearhead

    Kirkas teräs= ruostumaton/haponkestävä. Ihan yleinen termi teollisuudessa.
    Toi 316-materiaali löytyy varmaan mistä vaan puljusta mikä rautaa myy.
    Onninen, Etra, Ahlsell ja muut ketjut ja pienemmät toimijat.
    Millimitoilla ainakin neljästä millistä ylöspäin.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Varmahan en ole, mutta käsittääkseni mikä tahansa putki ei ole jarruputkea. Tai siis asiaa virallisesti tarkastellessa putkella pitää olla jarruputken "leima".
     
  12. 401

    401 2nd gear

    Kuva leimasta niin helpottaa hankintaa?
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Aika hyvin löytyy googlella esim: ruostumaton jarruputki
     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    Oot oikeassa siinä, että kaikki kromattu kupari ei käy jarruputkeksi virallisesti.
    Itse olen tarkoittanut saumatonta hydrauliputkea ja siinä pitäis kyllä olla paineenkestoa riittävästi.
    Tuohan ei sit taas ole jarrujärjestelmiin suoraan tarkoitettu, niin vastuu on aina laittajalla.
     

Kerro tästä muillekin!