kuinka elintärkeä on kick-down th-350 lootassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja outroadrebels, 18.5.2009.

  1. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    eli joudun ajelemaan nyt jonkunaikaa ilman kikkari vaijeria niin ei liene hirmu harmia tuossa th-350 jotta vaijeri ei ole käytössä? kun eikös tuo alipaine ohjaa myös kick-down venttiiliä?...vai olenko ihan väärässä?

    Outroadrebels/Jouni
     
  2. Stone

    Stone 3rd gear

    Sama kai se, vaihtaako pienemmälle vai ei, esimerkiksi ohittaessa...jos vaan koneessa riittää vääntöä muutenkin :wink:
     
  3. hara64

    hara64 1st gear

    many years ago frendin belairista puuttu kikkari niin th350 tahkos aikas nopeeta tahtia vaihteet ykkösestä kolmoseen. hyvä että valoista pääs lähtee kun jo oli kolmonen menossa sisään
     
  4. Jortikka

    Jortikka 2nd gear

    Eikös tuo kickdown ohjaa myös laatikon pumppua ja sitäkautta öljyn virtausnopeutta?? Eli jos on tehokas motti niin se loota palaa herkästi ilman kickdownia.. Ittee viisaammilla vois olla tähänki varma vastaus..?
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ainakin toi Pocahontasin loota on ilman kick-downia...
    Eikä ainakaan ensimmäisten 50.000 kilometrin jälkeen siitä lootasta mitään ole hajonnut.
     
  6. Hemibee

    Hemibee Gearhead

    Heh, empäs olisi arvannut että vaihteiden nopea vaihtuminen voisi johtua kickdownin puuttumisesta.. C6 tökkii tosiaan heti liikkeelle päästyä kakkosen ja kolmosen päälle, vaan eipä tuo ole haitannu. Ollu oikeastaan aivan hyvä. Mukava kaupungissa lötkötellä kolmosella menemään :)
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Ei kuulemma th350 lootassa!
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa lootassa toi vaijeri on oikealta nimeltään detent cable ja se on nimenomaan tarkoitettu pakkovaihtoon alaspäin. Modulaattori taas säätelee kuorman mukaan ylösvaihtoja ja osakaasulla alasvaihtoja.
     
  9. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    juu tätä meinasinkin että kyllähän tuo modulaattori ohjaa myös alaspäinvaihtoa...kyllä meinailin kuitenkin tuon detent vaijerin laittaa paikoilleen heti kunhan löydän oikeanlaisella päällä olevan version....ei ollu us-partsillakaan hyllyssä :eek:

    Outroadrebels/Jouni
     
  10. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mahtaako tämä kick-downin elintärkeys juontaa juurensa siitä että ylivaihdelootissa viimeisellä vaihteella on öljynpaineita pienennetty jotta auton kulutus laskisi... Eli jos kikkari ei niissä ole toiminnassa niin kuormittaessa saattaa luistattaa loikkariin liittyviä pakkoja pienillä paineilla.
     
  11. Ck

    Ck Gearhead

    th350 askissa ei niinkään elintärkeä kun taas esim moppen lootissa on hyvinkin elintärkeä. Samaten th700 askissa vaijerin on syytä olla toiminnassa.
     
  12. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niin tarkoitinkin näitä gm:än nelivaihteisia. Mopen lootista minä en tiedä mithän.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei niissä ole mitään varsinaista loikkarilla painetta alentavaa tsydeemiä. Lamellipumppu osaa pienentää tuottoa muuttamalla pumpun tilavuutta kun sitä "ylimääräistä" ei tarvita. Ja kaikissa loikkareissa ei ole lamellipumppua. 700 toosan paine niinkuin oikeastaan kaikissa toosissa riippuu kuormituksesta.
     
  14. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Jaa? Jossain sanottiin aivan sanantarkasti niin että ylivaihteella öljynpaineita lasketaan auton kulutuksen pienentämiseksi. Käytännössähän tämä voisi olla sellainen että loikkarilla päästetään öljyä jonkin paineenalennusventtiilin läpi takaisin öljypohjaan. Itse pumppuhan pyörii juuri niin kovaa kuin moottorikin, siihen ei paljon voi vaikuttaa.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lamellipumpussa se on juuri toi tilavuuden muutos joka pienentää tehohukkaa, mutta ei noissa rataspumpullisissa kuitenkaan ole mitään omaa venttiiliä joka loikkarilla painetta hukkaa. Kun on tasainen matala kuorma niin loota säätelee saamiensa tietojen mukaan painetta sopivaksi. Se tieto voi olla vivulla/vaijerilla, alipaineella tai TPS tiedolla saatu.
     

Kerro tästä muillekin!